Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bumba
Kapitein
Kapitein

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor Bumba » 19 sep 2010 09:37

vpk schreef:en nog een vraag:
ik kom momenteel overal in huis oorwormen tegen (gordijnen/keukenkastjes/toilet en gewoon op de kamervloer).. heb er de laatste 2 weken minimaal 10 gevangen.. iemand enig idee waar die dingen vandaan zouden kunnen komen??

Zijn het toevallig geen zilvervisjes? Ik dacht dat oorwurmen binnenshuis namelijk niet konden overleven. Wanneer de luchtvochtigheid in huis niet goed is, schijnen die zilvervisjes heerlijk te kunnen gedijen. Ze lijken idd. een beetje op oorwurmen, kijk maar

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zilvervisje

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 sep 2010 10:43

Ik had van de week een oorwurm in de badkamer (nee dit was geen zilvervisje), en bij ons zitten ze voor de rest alleen buiten (kliko, emmers, fietstassen).

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 sep 2010 10:47

Ik las op dier-en-natuur.infonu.nl het volgende over het verwijderen van oorwurmen:
In huis zijn de oorwurmen ook eenvoudig te vangen door een vochtige krant of dweil op de plaatsen neer te leggen waar de oorwurm zich ophoudt. De volgende morgen kan men dan deze krant of dweil buiten leegschudden.
Ze houden kennelijk van vochtige ruimten en overdag zie je ze (bijna) niet, 's nachts komen ze tevoorschijn. Zijn overigens ongevaarlijk en onschadelijk voor mensen, hebben het wel voorzien op je planten. Aldus die site en nog wat info via google.

Wat boeken en cd's betreft: Ikea heeft daarvoor idd prima oplossingen. Wij hebben in de logeerkamer een 'plank' aan de muur die uit 5 gedeeltes bestaat en niet alleen een plank is, maar ook opstaande gedeelten heeft, precies zo groot als een cd (hmm, vaag verhaal, weet ff niet hoe hij heet bij Ikea en of 'ie nog verkrijgbaar is). Superhandig voor cd's, maar boeken passen er eventueel ook op, alleen staat dat niet zo netjes omdat die uitsteken... dat geldt ook voor dvd's. Dvd's liggen hier in een grote lade onder het logeerbed te verstoffen, want kijken doen we ze eigenlijk vrijwel nooit meer - misschien dus maar 'ns opruiming houden... vaak vind ik 1/2/3 x zien leuk, maar daarna niet meer (of misschien over een paar jaar weer). Boeken staan in een grote open boekenkast ook op de logeerkamer, die kast is ooit gemaakt door mijn opa voor mijn tante. Inmiddels staat er een klein kastje in dezelfde stijl naast (Ikea), want 't puilde uit. Verder hebben we in de woonkamer een multifunctionele kast staan van Ikea, een vierkant gedeelte met voor de bovenste 2 delen glazen deurtjes en voor de onderste 2 delen dichte deurtjes (ideaal voor 't stof), die staan ook helemaal vol met boeken (de 'mooie' boeken achter het glas) en naast dit vierkante gedeelte staat aan elke kant een smal deel, waarin ook nog boeken (links, achter glas) en aan de andere kant manden van bananenblad met wat papieren en andere rommeltjes.
Btw, de boeken staan hier op thema en vervolgens op alfabet.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 21 sep 2010 16:10

Bumba schreef:
vpk schreef:en nog een vraag:
ik kom momenteel overal in huis oorwormen tegen (gordijnen/keukenkastjes/toilet en gewoon op de kamervloer).. heb er de laatste 2 weken minimaal 10 gevangen.. iemand enig idee waar die dingen vandaan zouden kunnen komen??

Zijn het toevallig geen zilvervisjes? Ik dacht dat oorwurmen binnenshuis namelijk niet konden overleven. Wanneer de luchtvochtigheid in huis niet goed is, schijnen die zilvervisjes heerlijk te kunnen gedijen. Ze lijken idd. een beetje op oorwurmen, kijk maar

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zilvervisje

nee, het waren echt oorwurmen..!
vond het ook al vreemd want als ik google kom ik ook alleen maar dingen tegen over in de tuin.. apart..
maar hoe kom je erachter of de luchtvochtigheid in je huis goed is?
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 21 sep 2010 16:12

LeChat schreef:Ik las op dier-en-natuur.infonu.nl het volgende over het verwijderen van oorwurmen:
In huis zijn de oorwurmen ook eenvoudig te vangen door een vochtige krant of dweil op de plaatsen neer te leggen waar de oorwurm zich ophoudt. De volgende morgen kan men dan deze krant of dweil buiten leegschudden.
Ze houden kennelijk van vochtige ruimten en overdag zie je ze (bijna) niet, 's nachts komen ze tevoorschijn. Zijn overigens ongevaarlijk en onschadelijk voor mensen, hebben het wel voorzien op je planten. Aldus die site en nog wat info via google.

das nog wel een idee. maar alle die ik tegenkwam zaten op verschillende plekken in huis. dus kan er niet echt achter komen of er een speciale plek is waar ze nu vandaan komen.. :-k
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

*Annette*
Majoor
Majoor

Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (2)

Berichtdoor *Annette* » 21 sep 2010 16:23

Hier ook geregeld een oorworm in huis, waar ze vandaan komen geen idee :-k??
Wat de toekomst brengen moge........

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 21 sep 2010 18:58

Wij wonen in een nieuwbouwhuis en toen wij pas kwamen wonen hadden wij dus zilvervisjes. Ieuw! Dat kwam dus omdat er nog te veel vocht in de muren enzo zat. Gelukkig is dit nu helemaal "opgedroogd" en vind ik er nog maar zelden een en vaak is dat dus in de badkamer.

Luchtvochtigheid kun je geloof ik meten met een hygrometer. Aangenaam is het als de luchtvochtigheid in huis tussen de 45% en 60% is.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 sep 2010 19:18

Je hebt van die (ouderwetse) thermometers waar ook een metertje voor luchtvochtigheid op zit.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 22 sep 2010 07:08

LeChat schreef:Je hebt van die (ouderwetse) thermometers waar ook een metertje voor luchtvochtigheid op zit.

Bij ons is het nu 78%.

Soms hangen de druppels aan het plafond in de gang.

Het is een erg vochtig huis. Maar de moeite niet om er wat aan te doen.
Ja, een vocht apparaat die het vocht uit de lucht haalt.
Gemidd. is dat 3 L per 24 uur. HEb wel eens gehad dat het 5 L was.
Maar goed, we produceren zelf ook vocht, en je planten, en je koken....
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 22 sep 2010 12:54

Wie heeft er ervaring met teakhout?
Ik vind het erg mooi, maar ik hoorde dat teak altijd gaat 'werken'(omdat het 'leeft'), waardoor er scheuren e.d. ontstaan! Is dat echt waar of weer 's een fabeltje?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2010 13:00

Dat kan gebeuren als je het niet onderhoudt... maar goed teakhout kan een hoop hebben. Onderhoud is een beetje afhankelijk van waar het meubel staat. Als het buiten is kan je het beste 1 of 2x per jaar even licht schuren en met teakolie insmeren. Binnen om het jaar ofzo, tenzij je een erg vochtig huis hebt, 1x per jaar ook wel handig.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 22 sep 2010 13:49

-Judith- schreef:Wie heeft er ervaring met teakhout?
Ik vind het erg mooi, maar ik hoorde dat teak altijd gaat 'werken'(omdat het 'leeft'), waardoor er scheuren e.d. ontstaan! Is dat echt waar of weer 's een fabeltje?

WIj hebben teakhouten meubels en zijn er zeer tevreden over. In de tafel zit een barst hoorde hem erin springen met de winkel gebeld en het bleek te droog in huis te zijn.
Sindsdien van die dingen aan de kachel in de winter en af en toe een natte was op de kachels hangen werkt ook erg goed.
En het werkt goed geen last meer van gehad.

Mijn ouders hebben een teakhout eettafel (jaar of 6) en die zijn er ook super tevreden mee.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 sep 2010 13:56

*Annette* schreef:Hier ook geregeld een oorworm in huis, waar ze vandaan komen geen idee :-k??

In Rotterdam is een bedwantsenplaag :?
Die krijg je haast niet weg, omdat ze in kieren en tussen planken kruipen.
Om ze te bestrijden moeten ze soms kasten uit elkaar halen en vloerplanken verwijderen.
Ze komen momenteel veel voor in hotels . bleeegh ik heb ze gegoogled, vieze beesten =;

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 22 sep 2010 17:21

zo de muur in het trapgat is gestuuuuuuuukt !!! En geverfd, trap is nu ook gefreesd, gaat nog 2x in de lak, en rubberen strips in de gefreesde sleuven, staat echt gaaf ! gaan nog in overweging om de leuning ook wit te verfen ! helemaal een strak geheel !

kleur wordt niet echt goed weergegeven maar is een beetje grijs / groen .. aparte mooie kleur die we ook in de woonkamer hebben !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 22 sep 2010 21:21

Dat ziet er strak uit Spons, super!!

Hmm, ons huis gaat één dezer dagen in de verkoop, spannend...

Terug naar “Archief”