Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Homofilie 4

Berichtdoor Boekenlezer » 01 apr 2009 16:48

Michael schreef:Die opmerking is best wel fout... Homosexualiteit is wederkerige en gelijke liefde. Een kind aanranden is absoluut niet te vergelijken.

Een mens heeft geen hogere leiding nodig om te snappen dat dat fout is.

Wat David en Jonathan betreft. Natuurlijk kunnen we ze interpreteren zoals we willen. Feit blijft dat ze dusdanig close waren dat moderne christenen er zenuwachtig van zouden kunnen worden. Stel dat 2 westerse mannen elkaar kussen. Gewoon kusje op de mond voor het weggaan of bij het ontmoeten?

Het feit dat ze beide vrouwen en kinderen hadden verandert de zaak wat mij betreft niet heel erg. Als koningszoon wordt dat wel van je verwacht.

Lees het verhaal nog eens na zou ik zeggen. Het is zowiezo een prachtig helden verhaal. Dus onafhankelijk van je conclusie is het de moeite waard ;)

"Het geschiedde nu, als hij geeindigd had tot Saul te spreken, dat de ziel van Jonathan verbonden werd aan de ziel van David; en Jonathan beminde hem als zijn ziel."

"Toen ontstak de toorn van Saul tegen Jonathan, en hij zeide tot hem: Gij, zoon der verkeerde in wederspannigheid, weet ik het niet, dat gij den zoon van Isai verkoren hebt tot uw schande, en tot schande van de naaktheid uwer moeder?"

Tja, seks met kinderen altijd in de hoek van misbruik douwen, daar hebben bepaalde lui van de PNVD het niet erg op. Zo zie je maar weer: als men graag een bepaalde kant op wil...
Daarom vertrouw ik die homo's ook niet, als die met (exegetisch) rekken en wrikken het zover proberen te krijgen dat je met de hand op de Bijbel gerust een homorelatie zou mogen hebben.

Het feit dat David als een blok viel voor de schoonheid van Bathseba zegt m.i. wel genoeg. Hij moest er nogal moeite voor doen en manipuleren om zijn begeerte vervuld te krijgen!
Maar dat verzwijg je weer.

En dat verhaal, dat zal ik ongetwijfeld eens een keer lezen en bestuderen, als het aan de beurt komt bij het bestuderen van 1 Samuël. (Want ik neem aan dat het daar staat. De indeling was ongeveer zo, herinner ik mij: 1 Samuël = Saul als koning en David nog niet, 2 Samuël = David als koning.)
Die omgang tussen David en Jonathan zie ik vooral als iets normaals van een andere cultuur. Ik vind het uitermate flauw om daar met hedendaagse verseksualiseerde ogen naar te kijken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 apr 2009 17:04

Boekenlezer schreef:
Tja, seks met kinderen altijd in de hoek van misbruik douwen, daar hebben bepaalde lui van de PNVD het niet erg op. Zo zie je maar weer: als men graag een bepaalde kant op wil...
Daarom vertrouw ik die homo's ook niet, als die met (exegetisch) rekken en wrikken het zover proberen te krijgen dat je met de hand op de Bijbel gerust een homorelatie zou mogen hebben.

Ga je schamen man! I.p.v. dat je nu gewoon zegt dat die vergelijking met pedofilie niet goed is, zoek je excuses om je vergelijking te handhaven. Nog even kort: pedofilie is iets eenzijdigs, heeft niets mer een gelijkwaardige relatie te maken, terwijl wij hier praten over LIEFDE tussen twee volwassen mensen die daar allebei voor kiezen.
Daarbij heb ik meer het idee dat jij aan het rekken wen wrikken bent, door te lezen wat er niet staat.

Boekenlezer schreef:Het feit dat David als een blok viel voor de schoonheid van Bathseba zegt m.i. wel genoeg. Hij moest er nogal moeite voor doen en manipuleren om zijn begeerte vervuld te krijgen!
Maar dat verzwijg je weer.

Nee dat zegt niet genoeg. David had last van opwinding óf David beantwoordde aan de geldende morele opvattingen. Nog steeds trouwen er homo's!!! Ik geloof eerlijk gezegd niet dat David homo was. Heb dit ook nooit meegenomen in de discussie. Maar het is in ieder gaval duidelijk dat David over contacten tussen twee mannen heel wat minder spastisch deed dat jij en vele anderen!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 apr 2009 17:15

Boekenlezer schreef: Een homo mag zeuren en mekkeren dat hij zielig is - en daar wordt dit topic ook gretig voor aangegrepen - en de pedofiel krijgt gelijk een klap op zijn kop als hij dat doet! Want zo invoelend voor pedofielen zijn de homo's naar mijn indruk plotseling niet meer, als het over hen gaat.

Je weet van geen ophouden he! Ik maak me hier echt kwaad over. Allereerst mekkeren en zeuren homo's hier niet dat ze zielig zijn. Jij bent pas zielig door zo in de knoop te zitten met je frustraties over homoseksualiteit. Homo's hier komen op voor een plaats in de gemeente van Christus, waar ze door 'gemeenteleden' zoals jij buiten geplaatst worden.
Iedere christen is invoelend t.o.v. pedo's. Maar dáár liggen grenzen aan bij de praxis. Sowieso al om dat het strafbaar is en niet zonder reden. Je zal maar pedo zijn, en geen kant uit kunnen!

Boekenlezer schreef: Twee volwassen mannen die met wederzijdse instemming en vrijwilligheid een relatie aangaan... het zal wel, maar dat is toch geen criterium? Zo beredeneerd zou het ook prima zijn, als ik met wederzijds goedvinden eens een nacht zou gaan slapen bij mijn buurvrouw met alles erop en eraan.

Ben je nou echt zo dom of doe je alleen maar zo: hier heb je het over LUST en we zijn al 4 topics bezig om LUST en oprechte liefde uit elkaar te trekken! Maar nee, jij pakt het wel weer op, voor je eigen veiligheid!

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 01 apr 2009 17:21

@ studentjehhs: Je hebt helemaal gelijk. Ik moet me niet zo druk maken: slecht voor de bloeddruk. Anderzijds vind ik toch dat we moeten blijven benadrukken dat de discussie zuiver blijft. Bij de grote broers van refoforum.nl - waar ik me om meerdere redenen niet heb geregistreerd ;-) - zijn dit soort vergelijkingen schering en inslag. Wat ik zo fijn vind aan refoweb.nl is dat er in ieder geval een discussie mogelijk is. En bij vervuiling daarvan word ik gewoon boos en ga ik mekkeren. Maar nogmaals: zelfbeheersing is een groot goed en ik ga me er weer in oefenen :mrgreen:

@ denkertje21: amen

@boekenlezer: ik heb nog wel een boek voor je wat ik je online kan toesturen als je interesse hebt. Als dat zo is, stuur ik het je wel via pb: "What the Bible says and doesn't say about homosexuality". Maar misschien ken je het al.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 apr 2009 17:25

studentjehhs schreef:
Tamerlan schreef:
Boekenlezer schreef: Anders zou je die eerste tekst ook kunnen misbruiken om een pedofiel het genot te gunnen om tegen een kindje aan te schurken.

Kunnen we eens ophouden om homofilie en pedofilie over een kam te scheren of in elkaars verlengde te plaatsen! Een homo-relatie gaat over twee volwassenen die met wederzijdse instemming en vrijwilligheid een relatie aangaan. Bij een pedofiele relatie kan daar nooit sprake van zijn! Nooit wordt pedofilie met heteroseksualiteit geassocieerd, terwijl er even goed heteroseksuele pedofielen zijn als homoseksuele! Ik vind die vergelijkingen (ik lees ze wel vaker) onjuist, suggestief, tendentieus en kwetsend. Bah!!!

Geef de man niet zoveel aandacht man. Zijn doel is provoceren en pijnlijke opmerkingen maken. Hij vergelijkt mij met een kinderverkrachter. Mag hij doen, maar serieus nemen doe ik hem niet meer. Als hij ziet dat mensen er oprecht pijn van hebben of gekwetst zijn, dan heeft hij zijn doel bereikt en dat hoeft niet zo nodig van mij. Dan heeft hij succes en doet hij het de volgende keer weer.

Het is eerder mijn doel, om heldere lijnen te trekken over een onderwerp wat momenteel wel èrg veel in het nieuws is. Om daar ook voor mijzelf een duidelijke kijk op te krijgen.
Een zaak waar het in de actualiteit steeds maar over gaat - want zéér regelmatig verschijnt er weer een krantebericht - daar kun je niet omheen. Dat gaat in je hoofd zitten. En dat veroorzaakt dan de behoefte om daar ook eens een zegje over te doen.

Of het mijn doel is om bepaalde mensen te kwetsen, zoals jij stelt?
Ik zie het anders. Meer zo: dit is een onderwerp wat ook voor mij gevoelige kanten heeft, al is dat dan op een totaal andere manier dan bij een homo. Mijn gevoeligheid ligt meer in de sfeer van: afkeer, ongemak.
En ik zal de enige niet zijn met die gevoeligheid.
Als homo's nou zo graag willen praten over hun geaardheid, als ze zo graag openheid willen, als je niet om ze heen kunt in het nieuws, is het dan vreemd als er dan ook op gereageerd wordt? Door mij bijvoorbeeld?
Vervelend als mijn reactie dan het effect van kwetsen heeft.
Maar om nou te zeggen dat het mijn doel is... Ik vind mensen met lange tenen eerlijk gezegd altijd knap irritant. Mensen die laten merken dat zij de dingen nuchter kunnen opvatten roepen meer sympathie bij mij op. Helaas is dat een eigenschap die ik in dit topic niet zo veel tegenkom...

Homo's die erkennen dat homoseksualiteit verboden is, en daarom in onthouding leven, in trouw aan God en de Bijbel, zou ik al een hele opluchting vinden.
Maar hier op dit forum is dat ook niet zozeer wat ik tegenkom. Meer van: het moet kunnen. Of: hoe kunnen we zo de bijbelse gegevens oprekken dat het tòch kan. En daar word ik ook nogal kriegel van. Dan moet je niet gek opkijken als ik mijn afkeuring dan wel eens verwoord.

Verder is het zo, dat je hoort over verschuivingen in orthodox-gereformeerde kringen. Daar maak ik mij ook best zorgen over. Eén van die zaken is een andere kijk op homoseksualiteit, of bijvoorbeeld schriftgezag.
De theologen die pleiten voor een andere benadering van homoseksualiteit, doen dat met een andere ethiek, die weer voortkomt uit een andere schriftbeschouwing. Een andere schriftbeschouwing, waarin ruimte is voor ongereformeerde opvattingen. Dan zitten ze te frutselen met intentionaliteit en zo, allerlei hypothesen waar alles op gaat steunen. (Sommigen noemen dat terecht of ten onrechte ook wel schriftkritiek. Het gevaarlijke is i.i.g. dat het op een véél subtielere manier gaat dan de Duitse schriftkritiek op klompen zoals bijvoorbeeld van Julius Wellhausen of Rudolf Bultmann.) Het een hangt met het ander samen.

Een complex van factoren dus, die maken dat ik reageer zoals ik reageer.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

meboy

Berichtdoor meboy » 01 apr 2009 17:33

Het mooie van refoweb is dat naast een hele hoop keiharde loopgraven oorlogen ook momenten van kwetsbaarheid zijn. Momenten waarop echt voorzichtig over elkaars ziel gewreven wordt. Die momenten zijn spaarzaam maar ook kostbaar genoeg om te blijven. Helaas zijn ze ook van korte duur. Meestal komt er wel iemand als een olifant in een porceleinkast doorheen stampen.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 01 apr 2009 17:33

Nou boekenlezer, je bent je anders al goed thuis gaan voelen in dit niet zo frisse onderwerp haha.
Ik laat het hierbij, want als ik reageer heb ik weer lange tenen en daar heb je zogezegd een hekel aan.
Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat jij die tenen doelbewust opzoekt, erop gaat staan en dat de reacties je een lekker gevoel geven, maar goed; de groeten!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 01 apr 2009 17:36

Boekenlezer schreef: die maken dat ik reageer zoals ik reageer.

Met daarbij een mix van vreemde gedachten die jij er op nahoudt, zowel ten opzichte van de homoseksuele medemens, als mede hoe jij soms tegen vrouwen aankijkt of er (niet) mee om lijkt te kunnen gaan.

Misschien is het handig (moet voor jou geen probleem zijn lijkt mij zo?) om wat meer vanuit de eigen persoon te schrijven, niet van uit de algemene vorm.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

meboy

Berichtdoor meboy » 01 apr 2009 17:37

Boekenlezer schreef:Een complex van factoren dus, die maken dat ik reageer zoals ik reageer.

Neem je verantwoordelijkheid dan eens voor de manier waarop je de dingen onder woorden brengt. Ik vind je berichten ook van een tenenkrommende toon. En zelfs als mijn tenen tot het uiterste zijn kromgetrokken sta je er nog bovenop te dansen. Dan leg ik vervolgens allebei mijn handen op mijn mond om het niet op een schreeuwen te zetten en dan hóóp ik op een klein beetje zelfinzicht, en een klein beetje handen in eigen boezem etc. :wink:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 apr 2009 18:01

Verbazingwekkend hoe je met deze post eindelijk en wat meer faire blik op je visie geeft. En wat ik al merkte: je visie heeft lles te maken met je gevoeligheid in de sfeer van afkeer en ongemak, zoals je datzelf aangeeft.

Je vindt het doodeng om jouw visie die je altijd al had, ter heroverwegen: je hele wereld zou op zijn kop komen te staan. Want als dit anders is, wat is er in de bijbel dan nog veilig. We boekenlezer, dat heeft iedereen denk ik. Heel vaak is het doodeng om vragen te stellen bij zaken die altijd zo zeker voor je waren, want het zet je wereld op je kop. Je raakt zekerheden kwijt.

En ja, het onderwerp ís veel in het nieuws en het is of wordt de splijtzwam in de kerken zoals je dat nu al ziet in de Anglicaanse Kerk, maar ook in de ChristenUnie, in de GKV en ga zo maar door. Het is dus geen zaak van een eenling of van een kleine groep

Ik geloof ook niet dat het je doel is om bepaalde mensen te kwetsen. Je overschreeuwt heel erg je gevoeligheid in de sfeer van afkeer en ongemak. Het is eng en dat vind ik dan wel weer begrijpelijk.

O ja, en homo's willen niet echt zo graag praten over hun geaardheid. Maar ze willen kunnen zijn zoals ze door de Heere God zijn geschapen. Ze willen er bij horen, net als de anderen ind e gemeente. Ik weet dat ik door God niet weggestuurd word. Mag ik er dan alsjeblieft oprekenen dat ik door Zijn andere kinderen niet wordt weggestuurd?

Ik kom uit een groot gezin. Ze zijn allemaal anders en op verschillende punten hebben we ook verschillende inzichten, maar we mogen allemaal weten kindern van God te zijn en het is al heel wat dat we dat als allemaal van oorsprong GerGemmers tegen elkaar kunnen uitspreken. We hebben respect voor elkaars visie maar we ontmoeten elkaar in de liefde van God en de liefde voor God.

Je gebruikt en zin die je typeert: "Homo's die erkennen dat homoseksualiteit verboden is, en daarom in onthouding leven, in trouw aan God en de Bijbel, zou ik al een hele opluchting vinden." Maar Boekenlezer, waarom zou je dat een opluchting vinden? Omdat dan je bedreiging wqeg is. Je hoeft je niks meer af te vragen. De zekerheid is terug.

Jammer dat je constateert dat christelijke homo's de bijbelse gegevens willen oprekken. Dat oordeel komt jou niet toe. Ik mag door genade Hem zoeken en vinden en mijn gebed is voortdurend "leer mij naar Uw wil te wandelen"..

Je praat over over verschuivingen in orthodox-gereformeerde kringen en dat je je daar best zorgen over maakt. Die mening en die zorg deel ik van harte. Maar dat betekent niet dat behoudendheid betekent: houden wat we hebben.

Het gaat er ook om hoe met zorg met elkaar omgaan. En jouw angsten hebben dat in de weg gestaan. Je dénkt dat je Gods wil verwoordt. En ik geloof je oprechtheid. Maar leg alles nu eens in gebed voor de Heere neer. Vraag og\f Hij je licht geeft en stop tot die tijd met oordelen.

Wees niet bang om dingen voor jezelf ter discussie: Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 apr 2009 20:09

Denkertje21 schreef:
Boekenlezer schreef:Twee volwassen mannen die met wederzijdse instemming en vrijwilligheid een relatie aangaan... het zal wel, maar dat is toch geen criterium? Zo beredeneerd zou het ook prima zijn, als ik met wederzijds goedvinden eens een nacht zou gaan slapen bij mijn buurvrouw met alles erop en eraan.

Ben je nou echt zo dom of doe je alleen maar zo: hier heb je het over LUST en we zijn al 4 topics bezig om LUST en oprechte liefde uit elkaar te trekken! Maar nee, jij pakt het wel weer op, voor je eigen veiligheid!

Dat is niet waar het om gaat. De overeenkomst waar het om gaat is: iets doen waar je het als mensen wel over eens bent, maar waar geen bijbelse steun voor te vinden valt. De drijfveer van waaruit dat gebeurt - of het liefde is of lust - doet niet zo ter zake.

Denkertje21 schreef:Je gebruikt een zin die je typeert: "Homo's die erkennen dat homoseksualiteit verboden is, en daarom in onthouding leven, in trouw aan God en de Bijbel, zou ik al een hele opluchting vinden." Maar Boekenlezer, waarom zou je dat een opluchting vinden? Omdat dan je bedreiging weg is. Je hoeft je niks meer af te vragen. De zekerheid is terug.

Ik zou liever zeggen: dan heb ik een basis om het over acceptatie en hen een plek geven te hebben, omdat je het dan eens bent over belangrijke fundamentele zaken. Dan is er vertrouwen.
Dat is er niet als ik iedere keer het idee heb van: 'hij wil er niet aan, zoals de Bijbel het leert.' En dat is het gevoel wat ik hier constant heb.

Ik zie geen redenen waarom ik mijn hermeneutische principes zou veranderen. (Dit bedoel ik even algemeen, dus niet over het onderwerp van deze draad.) De vrijere bijbeluitleg heeft mij nooit overtuigd. Ik zie daarin juist meer problemen opdoemen dan dat het iets oplost. Problemen aangaande de vraag: waar kun je dan eigenlijk nog zeker van zijn?

Denkertje21 schreef:Wees niet bang om dingen voor jezelf ter discussie: Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.

Volgens mij heeft die tekst weinig te maken met het ter discussie stellen van bepaalde zaken, en de eventuele angst daarvoor. Ik heb het niet uitgebreid gelezen, maar ik moet onwillekeurig hierbij meer aan geloofsvervolging denken.

Maar ik moet wel zeggen: wel prettig dat je met je laatste bijdrage een stuk nuchterder en rustiger van toon bent. Ook al ben ik het niet met alles eens.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 apr 2009 21:10

Boekenlezer schreef: De drijfveer van waaruit dat gebeurt - of het liefde is of lust - doet niet zo ter zake.

Hoe krijg je het verzonnen?
Boekenlezer schreef:Dat is er niet als ik iedere keer het idee heb van: 'hij wil er niet aan, zoals de Bijbel het leert.' En dat is het gevoel wat ik hier constant heb.

Ik zie geen redenen waarom ik mijn hermeneutische principes zou veranderen..

Nee, joh, natuurlijk niet. Gewoon zo doorgaan hoor.
Ik vraag mij af, als dit onderwerp je zo stoort wat je hier dan steeds weer doet. Tja, of misschien is de wetenschap dat de veel homofobe mensen zelf ook homo zijn hier van toepassing.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 apr 2009 21:14

tante-tortel schreef:Nou mij schrikt het allebei.

Ik zat even na te denken over deze realiteit en tot mijn grote schrik kwam ik tot het onderstaande lijstje.

1982 † Rob 21 jaar / † Anita 26 jaar
1983 † Eric 26 jaar
1985 † Carla, 29 jaar / † Hans 26 jaar
1986 † Wim 19 jaar
1988 † Albert 32 jaar / † Ans 23 jaar
1991 † Eduardo, 20 jaar.
1995 † Justin 22 jaar, † Rob 18 jaar, † Els 21 jaar
1998 † Robbert, 23 jaar
2001 † Hans, 19 jaar / † Gerda, 24 jaar
2004 † Irma, 43 jaar / † Edwin, 25 jaar / † Joop, 48 jaar
2005 † Erik, 18 jaar
2007 † Marja, 19 jaar / † Gerald, 22 jaar / † Elise, 32 jaar / † Juan, 22 jaar
2008 † Cees, 22 jaar / † Astrid, 21 jaar / † Hans, 41 jaar / † Gert, 19 jaar
2009 † Johan, 33 jaar

En dat zijn dan alleen nog maar de mensen die ik kende. Wie weet hoeveel meer er zijn die het niet konden volhouden.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 01 apr 2009 21:53

Zareb schreef:]1982 † Rob 21 jaar / † Anita 26 jaar
1983 † Eric 26 jaar
1986 † Wim 19 jaar
1991 † Eduardo, 20 jaar.
1998 † Robbert, 23 jaar
2005 † Erik, 18 jaar
2009 † Johan, 33 jaar

Zareb schreef:En dat zijn dan alleen nog maar de mensen die ik kende. Wie weet hoeveel meer er zijn die het niet konden volhouden

:(

Nu veilig in Jezus armen...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

meboy

Berichtdoor meboy » 01 apr 2009 21:58

Zareb schreef:Ik zat even na te denken over deze realiteit en tot mijn grote schrik kwam ik tot het onderstaande lijstje.

1982 † Rob 21 jaar / † Anita 26 jaar
1983 † Eric 26 jaar
1986 † Wim 19 jaar
1991 † Eduardo, 20 jaar.
1998 † Robbert, 23 jaar
2005 † Erik, 18 jaar
2009 † Johan, 33 jaar

En dat zijn dan alleen nog maar de mensen die ik kende. Wie weet hoeveel meer er zijn die het niet konden volhouden.

(...) ondanks dood; levend getuigenis

snapt iedereen nu waarom het geen gezeur is? waarom het geen lange tenen zijn? geen zielige hobbyprojectjes? Ik hoop het hartgrondig...

Terug naar “Archief”