Michael schreef:Die opmerking is best wel fout... Homosexualiteit is wederkerige en gelijke liefde. Een kind aanranden is absoluut niet te vergelijken.
Een mens heeft geen hogere leiding nodig om te snappen dat dat fout is.
Wat David en Jonathan betreft. Natuurlijk kunnen we ze interpreteren zoals we willen. Feit blijft dat ze dusdanig close waren dat moderne christenen er zenuwachtig van zouden kunnen worden. Stel dat 2 westerse mannen elkaar kussen. Gewoon kusje op de mond voor het weggaan of bij het ontmoeten?
Het feit dat ze beide vrouwen en kinderen hadden verandert de zaak wat mij betreft niet heel erg. Als koningszoon wordt dat wel van je verwacht.
Lees het verhaal nog eens na zou ik zeggen. Het is zowiezo een prachtig helden verhaal. Dus onafhankelijk van je conclusie is het de moeite waard
"Het geschiedde nu, als hij geeindigd had tot Saul te spreken, dat de ziel van Jonathan verbonden werd aan de ziel van David; en Jonathan beminde hem als zijn ziel."
"Toen ontstak de toorn van Saul tegen Jonathan, en hij zeide tot hem: Gij, zoon der verkeerde in wederspannigheid, weet ik het niet, dat gij den zoon van Isai verkoren hebt tot uw schande, en tot schande van de naaktheid uwer moeder?"
Tja, seks met kinderen altijd in de hoek van misbruik douwen, daar hebben bepaalde lui van de PNVD het niet erg op. Zo zie je maar weer: als men graag een bepaalde kant op wil...
Daarom vertrouw ik die homo's ook niet, als die met (exegetisch) rekken en wrikken het zover proberen te krijgen dat je met de hand op de Bijbel gerust een homorelatie zou mogen hebben.
Het feit dat David als een blok viel voor de schoonheid van Bathseba zegt m.i. wel genoeg. Hij moest er nogal moeite voor doen en manipuleren om zijn begeerte vervuld te krijgen!
Maar dat verzwijg je weer.
En dat verhaal, dat zal ik ongetwijfeld eens een keer lezen en bestuderen, als het aan de beurt komt bij het bestuderen van 1 Samuël. (Want ik neem aan dat het daar staat. De indeling was ongeveer zo, herinner ik mij: 1 Samuël = Saul als koning en David nog niet, 2 Samuël = David als koning.)
Die omgang tussen David en Jonathan zie ik vooral als iets normaals van een andere cultuur. Ik vind het uitermate flauw om daar met hedendaagse verseksualiseerde ogen naar te kijken.