Zwanger deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 21 mei 2008 20:53

Ga vooral je gang, maar ga alsjeblieft niet van die gemene steken onder water zitten geven :?
pobody's nerfect

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 21 mei 2008 21:02

Ik weet niet of je op mij doelt, maar het is niet mijn bedoeling gemene steken onder water te geven en volgens mij heb ik dat ook niet gedaan. Nu houd ik er hier over op.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 mei 2008 21:04

Als ik daar nog even kort op mag reageren: wat ik net kort door de bocht noemde kan ik ook nog anders betitelen: kwetsend. En als je écht geïnteresseerd bent, wil ik best met je in gesprek gaan, maar de manier waarop je eerder in dit topic doet, kan echt pijnlijk zijn.

off topique-smile

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 21 mei 2008 21:49

ik en dus iemand die door bekkenintabiliteit in een rolstoel zit en bijna niks meer zelfstandig kan en ik weet met 100% zeker dat het geen aansteller is.
Denk eerst na voor je zo iets zeg

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 mei 2008 22:00

Enige nuance mag aangebracht worden. Ik heb begrepen vanuit zakelijke contacten dat verzekeringsmaatschappijen aan het onderzoeken zijn hoe ze controle kunnen gaan uitoefenen op 'bekkeninstabiliteit'. Het is gebleken sinds de dagen zijn teruggeschroeft dat er velen dus misbruik van het verschrikkelijke fenomeen 'bekkeninstabiliteit' maken. Artsen hebben moeten constateren dat er dus mensen zijn die bekkeninstabiliteit zo goed kunnen simuleren dat ze er in trappen.

Hoe dat kan weet ik echt niet en ben ik ook niet achter gekomen. (ik ben geen medische expert) Maar het zal er wel waarschijnlijk op uit draaien dat de goeden wederom de dupe gaan worden. De maatschappijen willen een mogelijkheid om het uit te sluiten en dat fraude tegen gegaan kan worden. Ondanks de misbruik, hoop ik niet dat het doorgaat want je zal het inderdaad maar hebben dan is het niet makkelijk, helemaal als een arts moet zeggen dat de kans dat je uit de rolstoel komt gering begint te worden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 21 mei 2008 22:28

Nou vriendin van mijn baas had ook bekkeninstabilliteit. Nou misschien nog wel. Ze moest met beugels en alles lopen, kon haar werk niet meer doen. Nu loopt ze nog niet helemaal makkelijk en kan nog niet zulke lange einden lopen maar komt langzamerhand erbovenop. Dus geloof ook zat dat er vrouwen zijn die het niet simuleren.
Je hebt daarmee absoluut geen fijne zwangerschap.
Leef je droom.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 mei 2008 22:32

Rufi schreef:
lammetje schreef:bedoel je dat je niet gelooft in bekken instabiliteit of dat je dan geen extra uren krijgt?

Ik moet wel toegeven dat ik regelmatig pijn heb bij mn hechtplaats van linkerbeen/bekken, maar dat komt omdat ik teveel heb gelopen, krijg dan ook meteen weer harde buiken.... Al is mn bekken al mn leven lang instabiel :? Heb er gelukkig ook geen last van.

Als je verloskundige zegt dat je extra uren moet krijgen lijkt me dat je die ook echt moet krijgen, maarja als er écht niemand is... al lijkt me dat ook wel stug hoor!
En het klopt, als je met een ks in het zh hebt gelegen krijg je ook vaak nog maar 2 ochtenden hulp, omdat je dan nog niks kan, maar als het voor de baby was die opgenomen moest worden krijg je niks meer, stom geregeld eigenlijk. Want thuis ist toch héél anders....

Ik geloof niet in het modeverschijnsel bekkeninstabiliteit. Het is wel zo dat bijna iedere zwangere vrouw een min of meer instabiel bekken heeft, dat is normaal en gaat vanzelf weer over na de bevalling. Maar midden jaren negentig ontstond ineens een epidemie van zwangere vrouwen met ernstige bekkenklachten, die soms zelfs in een rolstoel belandden, terwijl er niks bijzonders aan hun bekken te zien viel. Nu hoor je er bijna niemand meer over. Dokters krijgen bijna geen vrouwen met deze klachten meer op hun spreekuur. Dus het is overgewaaid, zo gaat dat met modeziektes.

pardon?

aan het bekken valt niks te zien nee, maar te voelen des te meer. Praat maar eens met een fysiotherapeut die gespecialeerd is een bekkeninstabiliteit.

2 van mijn zussen hebben het gehad. De een is nu 1 jaar na de bevalling, dmv fysiotherapie, pas klachten vrij.
De ander heeft nu na 3 maanden nog ontzettend veel pijn. Kan nog niet eens een blokjke om achter de kinderwagen.

Bekkeninstabiliteit gaat echt niet zomaar over na de bevalling. Dan duurd ongeveer een jaar, mbv van fysiotherpie.

Ik ken ook iemand die het absoluut is afgeraden om nog een kind te krijgen, omdat ze anders in een rolstoel komt....en dat door die vermeende modeziekte :shock:

Ik baseer nu mijn mening op het feit dat in mijn nabije omgeving er meerde zijn met B.I. Jij zal je mening wsl baseren op dat jij weinig mensen kent met B.I. En dokters krijgen nog genoeg mensen te zien hoor met B.I. aldus een verloskundige....

Over kraamzorg: mijn zus heeft 3mnd geleden een kleintje gekregen. Omdat zij dms een keizersnee is bevallen en borstvoeding zou geven kreeg zij gelijk extra aantal uren. Ze heeft een aantal dagen van 8 tot een uur of 3-4 gehad. Ze kon ook nog extra uren krijgen ivm de bekkeninstabiliteit, en die heeft ze niet eens gebruikt. Maar ze was echt een uitzondering.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 21 mei 2008 22:51

Er zijn gewoon veel te veel mensen die de term bekkeninstabiliteit gebruiken zonder dat een arts die diagnose heeft gesteld. Zoals Rufi zegt: een instabiel bekken hoort bij een zwangerschap, en dat is nooit een aangenaam gevoel. Teveel mensen plakken hier meteen het etiketje BI op.
Dus ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel wat sceptisch ben als ik iemand hoor over bekkeninstabiliteit...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 22 mei 2008 08:26

ik had ook wel last van mijn bekken.. maar bepaalde klachten horen bij een zwangerschap, al was ikzelf ook onverstandig om nog met zware dingen te gaan sjouwen.. dat moet je ook niet gaan doen!

maar als je echt zware bekkeninstabiliteit hebt, dat alles al rammelt en je bent nog niet bevallen...

auw auw auw!

en ik blijf het nog steeds gek ivnden dat je hier zo makkelijk extra uren kan krijgen, en bij jullie allemaal niet! waar zijn jullie bij? bij de rst??

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2008 08:53

Natuurlijk zijn er altijd mensen die overdrijven. Er zijn ook altijd mensen die het te warm of te koud hebben, die bij een verzwikte voet al denken dat het gescheurd is etc.
Maar om bekkeninstabiliteit af te doen als een smoesje, of als zeurderig overdreven iets (want zo wordt het wel neergezet) dat is alles behalve respectvol voor degenen die hier wél serieus last van hebben.
En dat zijn er helaas genoeg...
pobody's nerfect

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 mei 2008 09:27

PPM ik had bij de rst ook extra uren gekregen, maar dat verschilt gewoon per verloskundige, die moet de uren bijschrijven, dat kun je niet zomaar zelf doen. Toen ik zei welke vk ik had zei die intake vrouw al meteen: ohh dan krijg je er vast wel extra uren bij :mrgreen: Maar in dit geval is er gewoon geen hulp beschikbaar, hoe ze het dan doen met eventuele extra uren weet ik niet. Zal het vragen als ik de intake heb.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 22 mei 2008 09:32

Mijn tante zegt dat de vk of arts tegenwoordig al heel snel herindiceren omdat er zo weinig uren hulp is. Bij mij wilden we het ook proberen maar de (vrouwelijke) huisarts zei: 'Volgens mij gaat het prima met jou'. Ghehe, het was ook zo.. :mrgreen:

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 22 mei 2008 09:56

Bij ons is het de gewoonte dat ik observeer of er meer uren nodig is. Op de derde dag belt mijn leidinggevende altijd naar het gezin of ik het red met de uren. Als ik het nodig vind dat er meer uren komen, dan ga ik in overleg met de verloskundige. Die vinden dat veelal geen probleem.
Als kraamvrouwen het allemaal nog niet zien zitten na 8 dagen, dan krijg je er 2 dagen extra bij. Net zoals er lichamelijke klachten zijn of na een sectio (dat is bijna standaard omdat je dan ook pas na een paar dagen uit het ziekenhuis komt).
In sommige gevallen, als bijv. je kindje in de kraamweek in het ziekenhuis/couveuse heeft gelegen of jij als kraamvrouw door bijv. een baarmoederontsteking, en er is meer zorg nodig, dan ga ik in overleg met de verloskundige en mijn instelling en die regelen het met de verzekering of er nog 4 dagen van 3 uur zorg gegeven mag worden. Meestal is dit geen probleem maar dat hangt ook een beetje van je verzekering af.
Eigen bijdrage is 3,70 per uur, maar je kunt hier ook voor verzekerd zijn dat je dat niet zelf hoeft te betalen.

Ik vind dat je als instelling moet zorgen voor voldoende personeel en anders iemand van een andere organisatie of een freelancer inhuren. Als er extra uren nodig zijn, dan zijn die nodig en dan moet je die kunnen bieden. Ik heb ook wel eens 14 dagen achter elkaar moeten werken in één gezin. 'k Had toen gelijk al m'n uren voor die maand al gehaald.
Ik ga liever met een gerust hart weg uit een gezin dan dat ik me af zit te vragen of ze het wel gaan redden.

Wij indiceren niet extra zonder een reden maar onze instelling zegt wel dat als er ook maar een reden is en het gezin stelt het op prijs, dat we het wel moeten doen omdat we anders straks weer gekort worden door de verzekering, dus dat er weer minder kraamzorguren vergoed worden.
Daar zit natuurlijk wel wat van in, 'k had pas een gezin waar ik nog 36 uur mocht geven maar waar ik maar 19 uur had gemaakt omdat er gewoonweg niets te doen was en alles goed ging. Natuurlijk niks mis mee maar als dat te vaak gebeurd dan denkt de verzekering dat we landelijk wel weer met minder uren aankunnen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 22 mei 2008 10:13

aha.. het begint mij te dagen!

hire was ook de wijkverpleegkundige die aangaf dat ik echt extra moest hebben... vanwege de rust met d ehoge bloeddruk, de vk was het er mee eens, en zo kreeg ik dus zestien uur extra!

maar inderdaad, er moet dan wle hulp kunnen zijn.. als er niet meer kraamzorg is, dan houd het op!

kan je niet ergens anders proberen lammetje?

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 22 mei 2008 10:21

Ik weet niet hoeveel keuze jullie hebben qua kraamzorg. In 't noorden is 't aanbod denk ik kleiner dan elders in 't land.
Maar ik denk dat ik toch ook wel uit minstens 4 instellingen kan kiezen.
Voor mij zal 't sowieso geen probleem zijn, ik krijg gewoon een collega.
Ik weet niet hoe 't allemaal geregeld is maar ik heb ook collega's die af en toe in Duitsland kramen en wij kregen de vraag of er iemand was die naar Dubai wilde te kramen voor 2 weken. Blijkbaar kan er dan wel iets geregeld worden.

Terug naar “Archief”