Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 09 apr 2015 09:05

zo'n aardappelomelet, das toch gewoon een spaanse tortilla?

ik had vroeger een spaanse collega, die kon dat altijd zo lekker maken! maar hoe groter, hoe langer het opstond.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2015 13:08

ajl schreef:
Gemaakt met de pasen en erg lekker. Het vulde enorm, maar het was tot de laatste kruimel op. Ik ben wel een beetje luit geweest, heb nl voorgesneden raapstelen gekocht ( 350 gram) en dat erdoor gedaan. Volgende keer zal ik er nog een salade naast maken. Ik mis in dit soort gerechten toch wel de groente. De aardappelomelet lijkt mij ook erg lekker, maar hier idem. Voor mij/ons te weinig groente in verhouding tot de kaas en de hoeveelheid aardappel.

Dat vind ik ook wel eens en maak er dan een groene salade bij, of doe er zelf nog groenten door die niet op het recept staan, maar er m.i. best in passen.
Ik wijk zo vaak van het oorspronkelijk recept af, omdat het net voor te weinig personen is bijvoorbeeld, of als er een ingrediënt in zit dat één van ons echt niet lust of allergisch voor is.
Een recept moet je zien als een leidraad ajl, je hoeft het echt niet letterlijk op te volgen, ik zou zeggen, juist niet. :wink:
Salades en zo'n omelet ook is ideaal om een restje groente dat nog in de groentelade ligt, op te maken.
Als jij die 450 gram spinazie + 100 gram gedroogde tomaatjes + 200 gram champignons, te weinig groente vindt, kun je er nog lenteuitjes door doen, of gewoon meer spinazie nemen, want dat serveer je apart
ajl schreef:@ marnix van welke site haal jij de vegetarische gerechten? Ik zou graag vaker vegetarisch willen eten, maar eigenlijk mis ik qua smaak altijd wel wat. Of het is vlak van smaak of het zit dichtgeplakt met kaas en dat lijkt mij ook niet zo gezond.

Ja dat vind ik dus ook of er komt vlees aan te pas dat wel op vlees lijkt, maar het niet is. (zoals die soja-roerbakgehakt en slappe tofureepjes, sorry, 1 keer geprobeerd maar geen blijverdje)
meribel schreef:zo'n aardappelomelet, das toch gewoon een spaanse tortilla?

Ja zo noemen ze het ook wel. Ik vond de baktijd ook veel te kort, eieren moeten wel gaar zijn nl. En je hebt er ook niets aan als de bodem bijna zwart is en de bovenkant nog rillerig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2015 13:20

Ik gebruik niet zo vaak recepten, meestal bedenk ik het gewoon zelf. Smaken mis ik doorgaans helemaal niet bij vegetarische maaltijden. Zeker niet bij dingen waar gehakt of kip of zo doorheen zit. Neem lasagne. Gehakt heeft zelf niet zo veel smaak, alleen wat structuur. De smaak komt vooral van de kruiden maar die kan je ook zonder gehakt toevoegen. Of andere kruiden gebruiken. Een lasagne zonder gehakt of zonder kip (bij lasagne met spinazie en ricotta is heel smaakvol... en heeft helemaal niet veel kaas nodig. Bij rijstgerechten kan je tofu of ei toevoegen en dat kruiden. Heb je dat probleem ook niet. Zelfde voor wraps, moussaka, ovenschotels, hartige taarten. Zoveel smaak geeft het vlees vaak ook weer niet. Het enige waar het echtniet bij werkt in mijn optiek is Aardappels, Groente, Vlees. Want dan wordt het aardappels en groente. Dat proeft wat kaal :)

Maar goed, voor meer inspiratie, misschien leuk om een of twee vegetarische kookboeken voor je verjaardag te maken en dan heb je tal van leuke recepten om te proberen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2015 13:31

Heyyy, je vergeet de vis Marnix [-X
Hartige taart met zalm, (kan ook een blik zalm zijn, is voordeliger)
Aardappeltjes, groente en een gestoofd visje, met bearnaise- of botersausje.
Een gebakken scholletje of tongetje met aardappeltjes of rijst en groente.

Kookboeken heb je eigenlijk alleen voor de "sier" nodig, op internet staan duizenden en nog eens duizenden recepten.
En vergeet het blad Allerhande en Boodschappen niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2015 15:07

Ik maak wel eens een vegetarische tomatensaus, maar toch is hij lekkerder met vleesbouillon erdoor.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2015 15:08

meribel schreef:zo'n aardappelomelet, das toch gewoon een spaanse tortilla?

ik had vroeger een spaanse collega, die kon dat altijd zo lekker maken! maar hoe groter, hoe langer het opstond.

Als Chaya hem bakt is het een Nederlandse refo pannenkoek! :lol:

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2015 15:26

mohamed schreef:Als Chaya hem bakt is het een Nederlandse refo pannenkoek! :lol:

Dan zou hij ganselijk mislukt zijn Mohamed, zwart :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2015 15:49

mohamed schreef:Als Chaya hem bakt is het een Nederlandse refo pannenkoek! :lol:

Chaya schreef:Dan zou hij ganselijk mislukt zijn Mohamed, zwart :mrgreen:

:lol: :lol: :lol:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 apr 2015 17:19

Marnix schreef:Het enige waar het echtniet bij werkt in mijn optiek is Aardappels, Groente, Vlees. Want dan wordt het aardappels en groente. Dat proeft wat kaal :)
)

Wij kregen als kind dag in dag uit aardappels groente vego jus en een kaasplak, zalig! Zo'n stuk kaas gebakken met paneermeel. Of met een droge boterham met bruine bonen verplicht erbij. Iets minder zalig, lol.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2015 07:15

Bah dat klinkt niet smakelijk nee
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 apr 2015 08:19

Marnix schreef:Bah dat klinkt niet smakelijk nee

:lol: Dat was toen een vleesvervanger. Mijn vader was altijd uitermate bezorgd dat we iets aan vitamines tekort kwamen.
Ik zei laatst tegen hem: Hoe je dat in vredesnaam gedaan hebt, zonder vlees, een en al groente, als ik die kinderen geen vlees zou geven zouden ze helemaal geen zin hebben om te eten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 apr 2015 09:05

Hier staan de recepten van onze maaltijdenbox: https://www.hellofresh.nl/recipe/all/ en daar zit er elke week sowieso eentje tussen die vegetarisch is, en bovendien hebben ze een geheel vegetarische box, dus genoeg vegetarische recepten. Geen gebrek aan smaak bij die recepten iig.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2015 09:49

Boerin schreef: :lol: Dat was toen een vleesvervanger. Mijn vader was altijd uitermate bezorgd dat we iets aan vitamines tekort kwamen.
Ik zei laatst tegen hem: Hoe je dat in vredesnaam gedaan hebt, zonder vlees, een en al groente, als ik die kinderen geen vlees zou geven zouden ze helemaal geen zin hebben om te eten.

Dat is ook een kwestie van gewenning denk ik. Als ze altijd vlees krijgen gaan ze piepen als ze het opeens missen ;-) Vlees heb je helemaal niet zo veel nodig en vegetarische gerechten kunnen geweldig lekker zijn. We gingen een keer met de afdeling (18 mannen) naar een vegetarisch restaurant en iedereen vond het lekker. :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 apr 2015 19:24

Als het niet uitmaakt, doe me dan toch maar vlees.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 10 apr 2015 20:15

Zoals ze hier zeggen: 'Van alle groentes vind ik vlees het lekkerst' :)

Terug naar “Archief”