Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2008 08:25

liefie schreef:ik heb vandaag een dagje vrij dus ga lekker uitgebreid koken heb vanmorgen hamlappen gebraden met babipnagang kruiden en die staat zachtjes te pruttelen.
ook ga ik dat chinese eigerecht klaarmaken ben even de naam kwijt en nog lekker nasi goreng sate erbij kroepoek en wat salade

Een tip voor de volgende keer: Appelstroop door de babi pangang.

Pol, wat dacht je van wraps. Daar kan je sowieso heel erg mee varieren. Je hebt alleen wrapsaus nodig, gehakt en groenten. Makkelijk en erg lekker. Wat ook erg makkelijk mee te nemen is is bladerdeeg, kan je lekkere hartige taart mee maken... en natuurlijk pannenkoekenmix meenemen voor hartige pannenkoeken :)

Ik heb gisteren lasagne a la marnix gegeten.

Gehakt, fles pastasaus basilicum, water, boullionblokjes, bindmiddel, sperzieboontjes, ananas (incl. sap), paturain, tomaten, oregano, italiaanse kruiden en kaas :D Mijn huisgenoot lust de lasagne van zijn moeder niet maar deze vond hij wel lekker, dus dat vond ik wel een compliment :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 27 mar 2008 08:51

Marnix schreef:
liefie schreef:ik heb vandaag een dagje vrij dus ga lekker uitgebreid koken heb vanmorgen hamlappen gebraden met babipnagang kruiden en die staat zachtjes te pruttelen.
ook ga ik dat chinese eigerecht klaarmaken ben even de naam kwijt en nog lekker nasi goreng sate erbij kroepoek en wat salade

Pol, wat dacht je van wraps. Daar kan je sowieso heel erg mee varieren. Je hebt alleen wrapsaus nodig, gehakt en groenten. Makkelijk en erg lekker. Wat ook erg makkelijk mee te nemen is is bladerdeeg, kan je lekkere hartige taart mee maken... en natuurlijk pannenkoekenmix meenemen voor hartige pannenkoeken :)

Gehakt, fles pastasaus basilicum, water, boullionblokjes, bindmiddel, sperzieboontjes, ananas (incl. sap), paturain, tomaten, oregano, italiaanse kruiden en kaas :D Mijn huisgenoot lust de lasagne van zijn moeder niet maar deze vond hij wel lekker, dus dat vond ik wel een compliment :)

die appelstroop is dat om het gerecht zoeter te maken? wij houden juist van pittig of heeft het een andere reden?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 mar 2008 11:49

We hebben ergens een superlekker recept voor babi pangang.
Ik zal het zo eens opzoeken. Dat is dus die met appelstroop. Is niet per se om het zoeter te maken, het geeft gewoon een apart iets. Wij houden ook van pittig, maar dat zit hem mee in de andere kruiden.

Wordt vervolgd ;)

Trouwens, hartige taart maken op vakantie klinkt leuk, maar als je gaat kamperen is een oven over het algemeen ver te zoeken ;)
pobody's nerfect

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 mar 2008 11:58

Babi pangang voor 4 personen

Ingrediënten:
500 gram hamlappen
1 eetlepel appelstroop
2 uien of 1 rode ui
teentje knoflook
3 eetl.bruine suiker
5 eetl.zoete ketjap
1 mespunt sambal
1 bouillonblokje
1 klein blikje tomatenpuree
atjar tjampoer
maizena
zout en peper
boter

Bereiding:

Het vlees in repen snijden, kruiden met zout en peper en in de boter mooi bruin bakken.

Ui en knoflook meebakken

Suiker, ketjap en sambal door elkaar roeren en toevoegen

Los de tomatenpuree en het bouillonblokje met de stroop op in 2,5 deciliter water en doe dat bij het vlees

Voeg atjar toe en bind alles met wat maizena.
(niet iedereen houdt daarvan, wij zetten atjar altijd los op tafel)

Het is bij ons thuis echt favoriet en bij bezoekers altijd een succes :D
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 mar 2008 12:49

ik ga vanavond iets maken zonder vlees eens kijken of m'n vriend het merkt. :D

2 zakken roerbakgroenten met ui, champigons met rijst of penne met gezeefde tomatensaus.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 27 mar 2008 13:35

Vraagje ik wil rode kool wokken
Wie heeft er een lekker recept?

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 27 mar 2008 13:40

Ik heb eergister iets uitgeprobeerd om de lekkere trek te stillen,
zo rond een uurtje om 22.00. :wink:

voor 3 personen:
2 appels
kristal suiker
kaneel
vanille ijs
en geschaafde ammandelen

De ammandelen eerst bakken in een droge koekenpan.
De appels afschillen en de klokhuizen er uit halen.
In schijven snijden van ongeveer 0.8 tot 1 cm.
Een klein beetje boter in de pan doen, appelschijven er in.
Flink bestrooien met de suiker en de kaneel.
Op een laag vuurtje ongeveer tien minuten laten bakken tot
dat de appelschijven glazig zijn´.
Dan warm opdienen met een paar bolletjes vanille ijs, en het ammandelschaafsel er overheen strooien.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 27 mar 2008 13:54

christien schreef:Vraagje ik wil rode kool wokken

Rode kool wokken, er op het laatst stukjes appel bij doen en hier een mengsel van azijn en suiker over doen (even uitproberen wat lekker is :P). Dan krijg je een hele lekkere zoet-zure smaak eraan :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2008 14:54

liefie schreef:
Marnix schreef:

die appelstroop is dat om het gerecht zoeter te maken? wij houden juist van pittig of heeft het een andere reden?

Babi Pangang is is gewoon een beetje zoet. De appel geeft het zoet een wat lekkerder uitgesprokener smaak. Natuurlijk gebruik je ook sambal en eventueel zout dus de saus blijft gewoon lekker pittig. Probeer het recept dat Jo'tje heeft geplaatst maar eens, die is inderdaad megalekker.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 27 mar 2008 15:59

ik ben voor morgen babi ketjap aan het maken recept van internet gehaald smaakt in elk geval nu al goed.

ben voor nu een salade aan het maken heb rauwe wortel en komkommer in stukjes gesneden wilde rijst gekookt erdoor gedaan.
2 tartaartjes gebakken en in stukjes erdoor gedaan en een klein beetje sambal.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 27 mar 2008 17:13

Ik probeer herman te bakken maar het mislukt echt gigantisch.. hij zit in de oven maar het overstroomt helemaal. Ik had de cakevorm nog niet voor de helft vol gedaan maar nu ligt de hele bakplaat ook onder het deeg :mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 mar 2008 18:31

Hippieblijhoofd schreef:Ik probeer herman te bakken maar het mislukt echt gigantisch.. hij zit in de oven maar het overstroomt helemaal. Ik had de cakevorm nog niet voor de helft vol gedaan maar nu ligt de hele bakplaat ook onder het deeg :mrgreen:

Oeps :mrgreen:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 27 mar 2008 19:17

das toch iets waarvan je het begin van een ander moet krijgen? (of zelf maken, dat kan natuurlijk ook wel denk.... :) )

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 27 mar 2008 19:40

Hippieblijhoofd schreef:

Rode kool wokken, er op het laatst stukjes appel bij doen en hier een mengsel van azijn en suiker over doen (even uitproberen wat lekker is :P). Dan krijg je een hele lekkere zoet-zure smaak eraan :)

Oke, ik dacht er zelf ook pijnboompitten, appel, rozijnen en gebakken kip door te doen. Moet ik de rode kool eerst appart nog even koken?

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 27 mar 2008 19:49

christien schreef:
Hippieblijhoofd schreef:

Oke, ik dacht er zelf ook pijnboompitten, appel, rozijnen en gebakken kip door te doen. Moet ik de rode kool eerst appart nog even koken?

Nee, dat hoeft niet, het blijft wel vrij knapperig zo :)

@Lammetje: ik heb 'm ook gehad maar nu ik 'm wil bakken mislukt het nogal.. maar wat er uiteindelijk van over is gebleven valt nog mee :P

Terug naar “Archief”