Ik ben ook aardig, maar dat komt er niet altijd even duidelijk uitrotterdam schreef:Wat aardig dat je hier, nu al voor de tweede keer, op terugkomt en niet ingaat op het feit dat uit deze geschriften overduidelijk blijkt dat in de eerste christengemeentes de kinderdoop gebruikelijk was.

Ik heb nooit ontkent dat de vroege kerk de kinderdoop uitvoerde, zo heb ik bijv. gezegd (wel meer dan 2x) dat de vroege kerk de kinderdoop wel had, maar niet op basis van de verbondstheologie die nu verkondigd wordt. Dat systeem is toch echt eeuwen later in elkaar gezet.
Gebruiken op zich, daar hoef je inderdaad niets op tegen te hebben.rotterdam schreef:Dat van die "haren, sieraden en volgorde" zijn gebruiken (waar niets op tegen is).
Dat hebben alle kerken, ik was eens in een baptisten gemeente in de V.S. - de volwassen dopelingen droegen allemaal een soort wit nachthemd, dat is exact van dezelfde orde.
Als ik in die tijd leefde zou ik me heus wel aanpassen en mn sieraden afdoen, en mn haren los, maar het gaat me te ver om mezelf uit te kleden. Gebruik of niet! kZal me daar gek wezen.

Ach, dat plaatsvervangende geloof was een uitdrukking van jouzelf Dinsdag 28 9.13.rotterdam schreef:Plaatsvervangend geloof ? Ach dat is zo'n theologisch woord.
Als een vader in een gezin "tot geloof komt", overmatig drankgebruik, drugs, gokken, vreemdgaan en prostitutie achterwege laat, geloof me, daar knapt dat hele gezin van op.
Trouwens hoeveel maal lees je in de Bijbel "hij en zijn huis, heden is aan dit huis".
Als mijn man vanavond thuiskomt en hij zegt dat ie Moslim is geworden, dan zal dat best invloed hebben.
Maar geen haar op mn hoofd die erover prakkiseert om me ook tot de koran te bekeren.
Ik voel em al aankomen: vroeger hadden vrouwen niet zoveel te willen, het hele gezin deed wat pa zei. (hoewel Lydia ...)
Klopt, maar je kunt niet de cultuur van vroeger op de situatie van nu toepassen.
Ik weet nog een leuke huistekst: En die man, Elkana trok op met zijn ganse huis, om de Heere te offeren het jaarlijkse offer, en zijn gelofte.
En wat blijkt? Als je doorleest dan zie je dat Hanna met de kleine Samuël thuis was gebleven.
Uit de bijbel blijkt wel vaker dat woorden niet in de praktijk niet altijd zo absoluut zijn.
Een tijdje terug heb ik Elbert een paar voorbeelden gegeven. (daar is ie dan weer niet op ingegaan)
Mooi toch? Een ''bijkomstigheid'' is wel dat het hier niet over eeuwig redding gaat.rotterdam schreef:Lees b.v. wat God zegt tegen Noach "Ga gij, en uw ganse huis in de ark; want u heb Ik gezien rechtvaardig voor Mijn aangezicht in dit geslacht".
en heel duidelijk bij Rachab, door haar rechtvaardige daad wordt haar hele familie gered.
Jaja, en zijn hele huis geloofde ook in Jezus. Gewoon even doorlezen.rotterdam schreef:De geschiedenis van de stokbewaarder is hierin overduidelijk ;
Hij zegt ; Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.