Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2015 11:05

Chaya ik plaagde een beetje :)

En ehh... vel van kip verwijderen? Dat is juiste het allerlekkerste van de kip. Zo'n krokant gekruid velletje. Jummie!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2015 13:37

Marnix schreef:Chaya ik plaagde een beetje :)

En ehh... vel van kip verwijderen? Dat is juiste het allerlekkerste van de kip. Zo'n krokant gekruid velletje. Jummie!

O gelukkig. Ik dacht dat ik op het matje geroepen zou worden. :mrgreen:
Ja brrr, als ik tegenwoordig zie hoe onzorgvuldig die kippetjes geplukt zijn, ik sta er altijd nog restanten van veren uit te plukken.
En dan maakt het niet uit of het een blije of een biokip is. Volgens mij worden ze allemaal in dezelfde slachthuizen ontdaan van hun jasje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2015 14:18

Vanmiddag rode kool met aardappels, jus en gehakt gehad bij mijn moeder. Het smaakte weer prima. :)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2015 15:50

We zijn na al die dagen lekker eten eens toe aan een vlees/visloze dag.
Ik kwam op het spoor van een recept van een spinazie-ricotta aardappelomelet.
Er staat als bereidingstijd: 15 minuten, maar dat geloof ik niet.
In die tijd wordt zo'n dikke omelet nooit gaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2015 15:51

Chaya, wanneer organiseer je een refo meet waarbij jij kookt? ;)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2015 15:54

mohamed schreef:Chaya, wanneer organiseer je een refo meet waarbij jij kookt? ;)

Ik heb niet van die enorme joekels van pannen :lol:
Nou Mo, ik denk dat er slechts een handjevol komen dan. Dus het zou misschien wel in de tuin kunnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2015 16:11

mohamed schreef:Chaya, wanneer organiseer je een refo meet waarbij jij kookt? ;)

Chaya schreef:Ik heb niet van die enorme joekels van pannen :lol:
Nou Mo, ik denk dat er slechts een handjevol komen dan. Dus het zou misschien wel in de tuin kunnen.

Wel, ik ben van de partij en dan neem ik Boerin wel mee. ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2015 21:07

Met een deksel er op en een hoop aardappel gaart zo'n omelet wel in een kwartier hoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2015 09:52

Marnix schreef:Met een deksel er op en een hoop aardappel gaart zo'n omelet wel in een kwartier hoor.

Nou echt niet hoor.
Er stond wel: op halfhoog vuur, maar dan werd de onderkant echt veel te snel donker, terwijl de bovenkant nog niet eens gestold was.
Dus het duurde bij mij wel bijna een half uur.
Het is een superlekkere omelet, het spinazieprutje (met een restje ricotta) wordt er apart bij of op geserveerd en gaat dus niet door de eieren.

Hier is het recept voor wie ook een vleesloze dag wil inlassen: (en ook nog glutenvrij!)

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... ppelomelet

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2015 10:28

mohamed schreef:Wel, ik ben van de partij en dan neem ik Boerin wel mee. ;)

Leuk passend setje zijn jullie: Mo en Bo :lol:
Een etentje met jullie zal i.i.g. niet saai verlopen. :-oo

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2015 10:34

mohamed schreef:Wel, ik ben van de partij en dan neem ik Boerin wel mee. ;)

Chaya schreef:Leuk passend setje zijn jullie: Mo en Bo :lol:
Een etentje met jullie zal i.i.g. niet saai verlopen. :-oo

We zijn geen setje hoor en irl durft toch niemand me tegen te spreken. :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2015 10:54

Chaya schreef:Nou echt niet hoor.
Er stond wel: op halfhoog vuur, maar dan werd de onderkant echt veel te snel donker, terwijl de bovenkant nog niet eens gestold was.
Dus het duurde bij mij wel bijna een half uur.
Het is een superlekkere omelet, het spinazieprutje (met een restje ricotta) wordt er apart bij of op geserveerd en gaat dus niet door de eieren.

Hier is het recept voor wie ook een vleesloze dag wil inlassen: (en ook nog glutenvrij!)

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... ppelomelet

Ik ga hem onthouden. Ziet er lekker uit. We eten gemiddeld 2x per week vegetarisch dus lekkere recepten zijn altijd welkom. Denk dat baktijd en hoe hoog het vuur moet afhangt van de dikte van de omelet, het soort pan enz. Als je een koekenpas hebt die in de oven kan kan dat ook, dan gaart hij meer gelijkmatig. Daar moet het deksel nu voor zorgen maar dan wordt de bovenkant vaak weer wat klef.

Vandaag geen vegetarische maaltijd. We krijgen bezoek van onze kerk-opa-en-oma, doen een keer in de zoveel tijd eten en klaverjassen. Ik heb een lekkere gekruide beenham en ga daarbij frietjes maken van pastinaak en wortel, met brood en salade erbij.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2015 11:40

Marnix schreef:
Ik ga hem onthouden. Ziet er lekker uit. We eten gemiddeld 2x per week vegetarisch dus lekkere recepten zijn altijd welkom. Denk dat baktijd en hoe hoog het vuur moet afhangt van de dikte van de omelet, het soort pan enz. Als je een koekenpas hebt die in de oven kan kan dat ook, dan gaart hij meer gelijkmatig. Daar moet het deksel nu voor zorgen maar dan wordt de bovenkant vaak weer wat klef.

De pan is hier te groot om nog in de oven te kunnen passen. Je moet hem halverwege omkeren he.
Is nog even een gedoe, groot bord erop, een hulpje is dan wel handig. De één houdt de pan vast, de ander het bord en dan hup, omkeren. Pan is nogal zwaar nl.
Ik had er ook meer aardappelen in dan de genoemde 600 gram.
Vastkokende aardappelen 6 minuten laten koken, afkoelen en in schijfjes gesneden. Ik vind die voorgeschilde en voorgegaarde uit een plastic zakje niet lekker, glazig en smakeloos.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2015 11:58

Klopt. tenzij je ze bakt :)

Idee van de oven is dus dat het gelijkmatig gaart en dus ook zowel van onder als van boven bakt. Dan hoef je hem niet om te keren. Op gas moet dat inderdaad wel want hij wordt nooit even gaar aan beide kanten en zeker niet even bruin als je hem niet omdraait :)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 apr 2015 09:00

Chaya schreef:Ik kan je een recept geven voor ong. 6 personen:
1 kilo krieltjes, wassen, ong. 15 minuten koken, laten afkoelen tot warm en dan pellen. Dan zijn ze het lekkerst. Als ze nog lauwig zijn kruiden met zout, wat peper uit de molen, paprikapoeder, kerrie. Doorhusselen met mayo (ik heb licht en romig)
100 gram = 1 bakje aspergetips 2 minuutjes koken (je kunt ook een blikje nemen, is goedkoper)
2 bosjes raapstelen, rauw, fijnsnijden
200 gram zalm (maar 100 gr is met kleine kindjes ook wel genoeg denk ik)
2 gekookte eitjes (of meer natuurlijk)
peterselie fijngeknipt
3 fijngesneden lente uitjes
Je kunt er ook nog worteljuliënne doordoen,
En dan eventueel sla erbij, veldsla is er lekker bij, maar het hoeft niet, want het vult best en er zit groenten door natuurlijk.

Gemaakt met de pasen en erg lekker. Het vulde enorm, maar het was tot de laatste kruimel op. Ik ben wel een beetje luit geweest, heb nl voorgesneden raapstelen gekocht ( 350 gram) en dat erdoor gedaan. Volgende keer zal ik er nog een salade naast maken. Ik mis in dit soort gerechten toch wel de groente. De aardappelomelet lijkt mij ook erg lekker, maar hier idem. Voor mij/ons te weinig groente in verhouding tot de kaas en de hoeveelheid aardappel.

@ marnix van welke site haal jij de vegetarische gerechten? Ik zou graag vaker vegetarisch willen eten, maar eigenlijk mis ik qua smaak altijd wel wat. Of het is vlak van smaak of het zit dichtgeplakt met kaas en dat lijkt mij ook niet zo gezond.

Terug naar “Archief”