De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2014 11:53

mohamed schreef:Voor mij ligt het ook ingewikkelder, want mijn vader was wel gelovig maar is door een samenloop van omstandigheden ongedoopt gestorven.

Dat is heel vervelend. Maar weet dat alhoewel sacramenten belangrijk zijn God niet gebonden is aan Zijn eigen sacramenten. Je vader kan dus evengoed in de hemel zijn. :)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2014 11:57

mealybug schreef:Een christelijk forum met een beetje fatsoensregels deelt bij dergelijk taalgebruik een ban uit, denk ik.

Misschien wat minder publiekelijk janken om een ban van deze of gene maar gewoon actie ondernemen en de TR knop indrukken. Staat een stuk minder huichelachtig. :-&

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 mar 2014 12:02

mohamed schreef:Voor mij ligt het ook ingewikkelder, want mijn vader was wel gelovig maar is door een samenloop van omstandigheden ongedoopt gestorven.

Faramir schreef:Dat is heel vervelend. Maar weet dat alhoewel sacramenten belangrijk zijn God niet gebonden is aan Zijn eigen sacramenten. Je vader kan dus evengoed in de hemel zijn. :)

Precies, Jezus neemt een ongedoopte als een gedoopte aan als als hij dat wil. Daarvan ben ik ten volste overtuigd.

Of sacramenten belangrijk zijn in deze tijd, daarover ben ik sceptisch maar als jij dat geloven wilt vind ik dat prima. ;)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 12:03

rotterdam schreef:Blijft dat in jouw visie geestelijk gehandicapten en mensen in vegetatieve toestand niet gedoopt kunnen worden.
Is dat zo erg dan? Ze horen toch bij Jezus, daar gaat het tenslotte om.
rotterdam schreef:Is dat evangelie ? de blijde boodschap ? Ga jij dat aan de ouders van deze kinderen vertellen ?
Ik vind het een heel blijde boodschap als je aan de ouders van die kinderen mag vertellen dat Jezus van ze houd, en Zijn leven voor hen gegeven heeft.
rotterdam schreef:Lammeren zijn geen baby's ? Nu schort het toch enigszins aan je kennis van de natuur.

Hoedt Mijn schapen en weidt Mijn lammeren - MIJN - ze zijn van Christus.
Lees nog eens op je gemakkie over, volgens mij schort het jou enigszins aan geestelijk inzicht.
Ik weet wat lammeren zijn, ik weet ook wat MIJN betekent.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 12:15

naamloos schreef:Blijft dat in jouw visie geestelijk gehandicapten en mensen in vegetatieve toestand niet gedoopt kunnen worden.Is dat zo erg dan? Ze horen toch bij Jezus, daar gaat het tenslotte om.

Als ze bij Jezus horen dan mogen ze toch gedoopt worden ?

Is dat evangelie ? de blijde boodschap ? Ga jij dat aan de ouders van deze kinderen vertellen ?Ik vind het een heel blijde boodschap als je aan de ouders van die kinderen mag vertellen dat Jezus van ze houd, en Zijn leven voor hen gegeven heeft.

zie vorige opmerking

Lammeren zijn geen baby's ? Nu schort het toch enigszins aan je kennis van de natuur.

Hoedt Mijn schapen en weidt Mijn lammeren - MIJN - ze zijn van Christus.Lees nog eens op je gemakkie over, volgens mij schort het jou enigszins aan geestelijk inzicht.
Ik weet wat lammeren zijn, ik weet ook wat MIJN betekent.

Juist, als wij het oneens zijn dat schort het mij aan geestelijke inzicht ](*,)
Erg onbehouwen allemaal.

Als Christus tegen Petrus zegt "weidt mijn lammeren" - als dat niet de kinderen van de Gemeente zijn wie zijn dat dan wel ?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 12:27

rotterdam schreef:Als ze bij Jezus horen dan mogen ze toch gedoopt worden ?
Als je je laat dopen houdt dat in dat je je oude leven achter laat, en Hem volgt in het nieuwe leven.
Als je daar door een geestelijke beperking niet toe in staat bent (zoals bij een vegetatieve toestand) wat houd de doop dan in? Dan is dat gewoon niet van toepassing.
rotterdam schreef:Juist, als wij het oneens zijn dat schort het mij aan geestelijke inzicht
Erg onbehouwen allemaal.

Als Christus tegen Petrus zegt "weidt mijn lammeren" - als dat niet de kinderen van de Gemeente zijn wie zijn dat dan wel ?
Juist, als wij het oneens zijn dan schort het mij aan kennis van de natuur ](*,)
Erg onbehouwen allemaal.

Nog maar een keer dan omdat jij het bent: de lammeren van Zijn kudde zijn degenen die kort geleden zijn wedergeboren. Geestelijke baby's in het geloof, waarbij de fysieke leeftijd geen rol speelt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2014 12:29

Dus weid mijn lammeren gaat over mensen die reeds zijn wedergeboren. Juist, heel logisch allemaal.....

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 12:45

Faramir schreef:Dus weid mijn lammeren gaat over mensen die reeds zijn wedergeboren. Juist, heel logisch allemaal.....
=D> =D> =D>

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 mar 2014 12:53

naamloos schreef:Als je daar door een geestelijke beperking niet toe in staat bent (zoals bij een vegetatieve toestand) wat houd de doop dan in? Dan is dat gewoon niet van toepassing.
Dus de inhoud van de doop is afhankelijk van hoe de mens er fysiek en psychisch aan toe is?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 13:00

Faramir schreef:Dus weid mijn lammeren gaat over mensen die reeds zijn wedergeboren. Juist, heel logisch allemaal.....

Inderdaad dit is met stip de vreemdste uitleg die ik ooit gehoord heb.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 13:09

naamloos schreef:Dus weid mijn lammeren gaat over mensen die reeds zijn wedergeboren. Juist, heel logisch allemaal

Als je, naamloos niet weet wat lammeren zijn in de bijbel moet je Jesaja 40 lezen.

11 Hij zal als een herder zijn kudde weiden, in zijn arm de lammeren vergaderen en ze in zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtkens leiden.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 13:10

rotterdam schreef:Inderdaad dit is met stip de vreemdste uitleg die ik ooit gehoord heb.
Nooit gelezen in de bijbel dat je op moet groeien tot volwassenheid wanneer je tot geloof gekomen bent?
Als je net wedergeboren bent ben je geestelijk gezien een baby, een lammetje van de kudde.
Ik snap niet wat daar vreemd aan is, hier kun je er wat meer over lezen: http://www.herschepping.nl/05nl/groei_0 ... enheid.php
elbert schreef:Dus de inhoud van de doop is afhankelijk van hoe de mens er fysiek en psychisch aan toe is?
Dat hangt ervan af wat je onder de inhoud van de doop verstaat.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 13:18

rotterdam schreef:Als je, naamloos niet weet wat lammeren zijn in de bijbel moet je Jesaja 40 lezen.

11 Hij zal als een herder zijn kudde weiden, in zijn arm de lammeren vergaderen en ze in zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtkens leiden.
En :?: :?: :?: Hij weet precies wat een ieder nodig heeft. Mooi toch :?:
Je moet even naar de context kijken, dit weerspreekt helemaal niet wat ik zeg hoor.
Effe zoeken op lammeren, en ja hoor.... naamloos zit fout want hier hebben we een losse tekst die wat anders zegt.
Maar daar trapt naamloos niet in :D :D :D

Naamloos weet wat schapen zijn.
Naamloos weet wat lammeren zijn.
Naamloos weet wat een herder is.
Naamloos weet wie de goede Herder is.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 mar 2014 13:29

Toch wel grappig dat er bijna 2000 jaar lang allerlei wedergeboren Christenen waren, die dagelijks met God wandelden, die niets tegen de kinderdoop hadden.
Toch raar dat God tegen niet hen gezegd heeft, dat hun kinderen en kleinkinderen nog niet gedoopt mochten worden.
Wat ook zo raar is dat dat nu wel gezegd wordt in kerken, waar de meesten geen zondebesef hebben, net als de baby's van de refo's, maar wel gedoopt mogen worden.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 04 mar 2014 13:41

Zo raar is dat niet.

Toen de Messias kwam en zelfs in discussie ging met Farizeeën en Saduceeën, hadden zij niet door dat het de te verwachten Messias was die voor hen stond. Alle tekenen waren er, alle Schriften getuigden van Hem en toch zagen zij het niet.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “Archief”