Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor Ansje » 06 apr 2009 11:26

kirsten schreef:Ik vind stille zaterdag wel een mooie dag om er even bij stil te staan door bijbellezen en bidden e.d. Maar ik beleef die dag verder gewoon als elke andere dag. Wij gaan op stille zaterdag en ook tweede Paasdag dit jaar klussen.

Wij ook...en op goede vrijdag ook al! Heerlijk zo'n lang weekend! :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 06 apr 2009 11:40

Wat ik mij wel eens afvraag, als ik dit topic zo nu en dan lees, mag er nog wel gegeten en gedronken (lees: genoten) worden? Of is het een thuiswedstrijd, wie geeft er het minste per week aan boodschappen uit? Lees: elkaar proberen de loef af steken )

Harm-J, ik had deze posting kunnen schrijven. Maar als ik de reacties lees, vervalt al weer snel in zuinigheidspostings. Dus blijkbaar is het antwoord, nee.
Nou, als student was ik echt zuinig en daarna misschien ook nog even, maar tegenwoordig vind ik de maaltijden een te belangrijk moment om op te bezuinigen.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 06 apr 2009 11:43

Waarom moet genieten afhangen van eten en drinken? Sparen voor een nieuw huis, nieuwe auto, vakantie of wat dan ook, kan toch net zo goed genieten zijn?
Tenminste, ik vind van wel! :wink:
Als je veel geld aan lekkere maaltijd uit wilt geven doe je dat. Maar als je liever hard wilt sparen voor iets groots, doe je dát. Ieder zo z'n eigen ding...en ik denk dat iedereen dan op z'n eigen manier geniet! :D

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 06 apr 2009 11:52

Als je goedkoop een midweek wegwil kijk dan op
www.rpholidays.nl

Wij zijn in februari een midweek naar Weert geweest en dit heeft ons totaal 85 euro gekost.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 06 apr 2009 11:54

Of iedereen in dezelfde mate geniet wil ik betwijsten. Maar je hebt gelijk, je kunt ook van andere dingen genieten dan eten en drinken en iedereen maakt daarin een eigen afweging. Wat wel opvalt in deze topic dat veel mensen eten en drinken onder aan het prioriteitenlijstje hebben staan. Zelf merk ik dat ik steeds meer van de dagelijkse dingen wil genieten en minder taal naar grote dingen zoals vakanties, groot huis, meubels, etc.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 06 apr 2009 12:06

Ansje schreef:
kirsten schreef:Ik vind stille zaterdag wel een mooie dag om er even bij stil te staan door bijbellezen en bidden e.d. Maar ik beleef die dag verder gewoon als elke andere dag. Wij gaan op stille zaterdag en ook tweede Paasdag dit jaar klussen.

Wij ook...en op goede vrijdag ook al! Heerlijk zo'n lang weekend! :wink:

Ah wij ook (was even vergeten dat het vrijdag goede vrijdag is :oops: )

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 apr 2009 12:22

Ik geniet ook van elke dag, van bijna elk moment van de dag zelfs, maar eten is voor mij niet echt iets om van te genieten ofzo. Dat moet gewoon, om gezond en in leven te blijven, klaar.
Ik geniet vele malen meer van mijn zoontje of van de zon of van mijn huisje of...eten zit niet in dat lijstje. En toch ben ik 1 van de gelukkigste personen op deze aarde (volgens mensen om me heen ben ik zelf naief positief en gelukkig :) ). Dus voor mij past eten daar nog steeds niet in, gelukkig maar. Ik wil niet zo iemand worden die daar zo mee bezig is, omdat er voor mij veel wezenlijker dingen in mijn leven zijn. (en aangezien we geen geldboom hebben, moeten we toch wel keuzes maken, net zoals ieder mens die minder dan een miljoen te besteden heeft :D )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 apr 2009 13:48

MissF schreef:Ik geniet ook van elke dag, van bijna elk moment van de dag zelfs, maar eten is voor mij niet echt iets om van te genieten ofzo. Dat moet gewoon, om gezond en in leven te blijven, klaar.
Ik geniet vele malen meer van mijn zoontje of van de zon of van mijn huisje of...eten zit niet in dat lijstje. En toch ben ik 1 van de gelukkigste personen op deze aarde (volgens mensen om me heen ben ik zelf naief positief en gelukkig :) ). Dus voor mij past eten daar nog steeds niet in, gelukkig maar. Ik wil niet zo iemand worden die daar zo mee bezig is, omdat er voor mij veel wezenlijker dingen in mijn leven zijn. (en aangezien we geen geldboom hebben, moeten we toch wel keuzes maken, net zoals ieder mens die minder dan een miljoen te besteden heeft :D )

Toch begrijp ik dat niet zo. Je kan ook genieten van lekker eten zonder dat je daar de hele dag mee bezig bent. Je doet net alsof dat een doodzonde is om te genieten van lekker eten. Als je daarvan geniet, betekent dat niet automatisch dat je niet meer van andere dingen kan genieten? Ik kan echt genieten van de eerste verse spinazie van het land ( en niet de kas) of lekker peultjes of de eerste aardbeien of een lekkere rib eye....het water loopt mij nu al in de mond. Genieten van lekker eten betekent niet dat je niet meer van andere dingen kan genieten.

Maar het was mij ook wel opgevallen in dit topic dat veel mensen elkaar proberen te overtroeven met zo zuinig mogelijk leven en zoveel mogelijk spaargeld en zo snel mogelijk het huis afbetalen. Dat mag gerust hoor, zo bedoel ik het namelijk niet. Maar je mag ook lekker genieten van eten.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 apr 2009 13:56

Zo was het niet perse bedoeld. Maar de reacties erboven gingen over dat je pas kunt genieten als je lekker eet. Tja, daar ben ik het niet mee eens.
Van mij mag iedereen eten belangrijk vinden, of er van genieten, maar ik probeer aan te geven waarom ik er minder geld aan uit ben gaan geven, omdat ik steeds meer leer genieten van dingen die geen cent kosten. Niet dat ik krenterig ben hoor, ik geef best makkelijk geld uit, maar het is zo belangrijk meer.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 apr 2009 14:00

Steeds meer genieten van dingen die geen cent kosten, en je geniet van je huisje... alsof dat niks kost :mrgreen:

Maar ajl, ik ben het wel een beetje met je eens. Het is zuinigheid troef hier op het forum af en toe. Nou héb ik gewoon niet gek veel te besteden, maar zelfs daar doe ik nog leuke en gezellige dingen van. Dat is óók een bijbelse opdracht: eet, drink en vier feest ;)
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 apr 2009 14:18

Mijn man werkt voor ons huis, dat kost mij dus niks :mrgreen:
Maar het gaat om het idee! Ik gaf altijd al mijn geld uit, maar daar heb ik van geleerd, en ik vind het nu onnodig. Maargoed, eten is voor mij gewoon iets waar ik niet teveel over nadenk ofzo, voor een ander is dat het wel, dan doen ze dat maar lekker, ik kies weer voor andere dingen.
Zolang ik maar niet gierig ben naar anderen toe, vind ik het goed zo. (en dat zal ik wel niet zijn, want ik krijg op mijn kop van mijn wederhelft dat ik niet zoveel cadeautjes voor Jan en Alleman moet kopen, maar dat vind ik nou weer een leuk doel om mijn geld aan te besteden :D )

Waar ik trouwens wel enorm van baal zijn boetes, pas weer 1 binnen. Daar ga ik dus echt niet voor werken!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 apr 2009 15:13

Daar is ook een oplossing voor je aan de regels houden :wink:

Wij kopen gewoon waar we zin in hebben of het nu biefstuk is of gehakt moet natuurlijk niet zo zijn dat we 200 euro per week uit geven aan alleen eten is nergens voor nodig als je met 2 man bent.
De laatste weken heb ik trouwens heel weinig geld uit gegeven we zijn de vriezer aan het leegeten en dat is een hele grote die helemaal vol zat :mrgreen:
Binnenkort moeten we hem verhuizen van de garage naar de bijkeuken en dan kan ik hem gelijk goed schoonmaken.
Weet iemand wanneer je de afrekening van je energie krijgt? Ben ik heeel erg benieuwd naar.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 06 apr 2009 15:38

Wie zegt dat lekker eten duur is? Mijn eigengemaakte citroen en maanzaad muffins zijn drie keer zo lekker dan die van de Starbucks, maar twintig keer goedkoper....

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 06 apr 2009 15:41

Taart? Citroen? Maanzaad? ja, lekker! (hoezo in een hongerbui nu :-oo)
Ja, dat bedoelde ik in mijn post ook al: met zelf taarten bakken hebben we iets wat helemaal naar onze smaak is en ook nog de lol van het bakken, ook!
(grappig genoeg vallen onze zelfgemaakte taarten vaak ook duurder uit dan winkeltaarten :mrgreen:)

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 06 apr 2009 15:45

Ik ben het wel met MissF eens. Eten is belangrijk, maar ik geniet meer van iets moois wat ik koop. Tuurlijk eten wij ook weleens lekker, veel te vaak denk ik :oops: We gaan ook regelmatig uit eten, hebben vaak wat extra's, maar of ik daar dan heel erg van geniet :-k Volgens mij is het meer een gewoonte geworden hier... :lol:
Ik geniet meer van een superspannend boek wat ik gekocht heb, of van een spaarrekening die zachtjesaan groeit om leuke dingen mee te doen, ineens een nachtje of weekend weg of weet ik al niet meer... En ja...als ik romantisch met m'n man uit eten ga, geniet ik ook! :-({|=

Terug naar “Archief”