Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yoshi

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Yoshi » 28 jul 2015 17:42

Ik ben er vrij content mee dat ik in een kerk vertoef waar de discussie over de doop simpelweg niet leeft. Er wordt gedoopt zoals de christenen het vanaf de eerste generaties gedaan hebben. Dat wil zeggen dat kinderen gedoopt worden en dat volwassenen die tot geloof komen ook gedoopt worden en dat de doop slechts eenmalig is. En nee, dat hoeven we niet enkel uit de bijbel te verklaren er is namelijk meer dan genoeg over geschreven in de eerste eeuwen van het christendom.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2015 17:53

Omdat ik in een internationale kerk zit hebben wij ook kinderdoop en de volwassendoop. Al ben ik geen voorstander v.d. kinderdoop

ereunao

Berichtdoor ereunao » 28 jul 2015 18:18

Rotterdam schreef:
Moet ik hier serieus op ingaan ? ](smile)

Je bent niet verplicht te reageren, maar als je het doet dan niet zo denigrerend met een smile. Dat is kwetsend weet je ?
ereunao

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2015 18:23

naamloos schreef:Welnee, ik denk dat de meeste van 1.5 miljard er nauwelijks over nadenken, laat staan bewust de boel verdraaien.

Wat mogen wij allen toch van geluk spreken dat er in Nederland nog een groepje is dat wel nadenkt.
En dan ook nog ons laten meegenieten op refoweb. ](*,)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2015 18:25

ereunao schreef: Dat is kwetsend weet je ?
ereunao

Nee dat weet ik niet. (zonder smilies)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2015 18:28

Anoniem_89 schreef:Omdat ik in een internationale kerk zit hebben wij ook kinderdoop en de volwassendoop. Al ben ik geen voorstander v.d. kinderdoop

Praktisch alle kerken hebben de kinderdoop en de volwassendoop - daarvoor hoef je niet naar een internationale kerk.
Wat is dat trouwens "een internationale kerk" ? Zoiets als de R.K.K. ?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 jul 2015 18:36

rotterdam schreef:Wat mogen wij allen toch van geluk spreken dat er in Nederland nog een groepje is dat wel nadenkt.
En dan ook nog ons laten meegenieten op refoweb.
Je bedoelt dezelfde manier waarop de rest van jouw gedachtenspinsels mag meegenieten?
Wat een geluk dat we nu weten dat we met plaatsvervangend geloof toekunnen, in welke volgorde er gedoopt moet worden nl: kind-man-vrouw.
En, ook héél belangrijk: met losse haren en zonder gouden sieraden. Hoe simpel kan het zijn?
(ik ga me bijna afvragen waar Jezus al die moeite voor heeft gedaan)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2015 18:40

rotterdam schreef:Praktisch alle kerken hebben de kinderdoop en de volwassendoop - daarvoor hoef je niet naar een internationale kerk.
Wat is dat trouwens "een internationale kerk" ? Zoiets als de R.K.K. ?

Nee daar vergis je je behoorlijk in. Ik heb nog nooit in een evangelische/baptisten/pinkstergemeente gezien dat er kinderen gedoopt werden. Zij dragen op.

Zelf ga ik hierheen.

Website is niet actueel meer. We zitten een beetje in een opstartfase..

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 jul 2015 18:49

Anoniem_89 schreef:Omdat ik in een internationale kerk zit hebben wij ook kinderdoop en de volwassendoop. Al ben ik geen voorstander v.d. kinderdoop
Dopen ze in één dienst zowel kinderen als volwassenen?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2015 19:58

Kwam een enkele keer voor(besprenkeling bij het kind).
Er zitten veel verschillende nationaliteiten in de kerk. Daar is onze kerk ook op gericht, dat er een kerk is voor allochtonen die geen aansluiting kunnen vinden bij een Nederlandse kerk.
Om hen toch een geestelijk thuis te bieden moeten we wel flexibel zijn in bepaalde zaken.
We hebben bijvoorbeeld veel leden uit het Midden-Oosten.

We zingen bijvoorbeeld liederen in Farsi, Arabisch, Portugees.
Preek is gewoon in het Nederlands maar er wordt wel vertaald..

Zijn echt mooie liederen trouwens :D

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 28 jul 2015 21:25

elbert schreef:De uitleg die David Stern geeft bij Kol. 2:11-14 volg ik niet. Daar heb ik verschillende redenen voor.
1. In de eerste plaats vers 11. Daar gaat het om
Onze geestelijke besnijdenis <-> door de besnijdenis van Christus d.w.z. wij worden geestelijk besneden doordat Hij gebloed heeft (het gaat dus echt om de besnijdenis van Christus -> Zijn besnijdenis op Golgotha). Het bloed van de OT besnijdenis wijst daarbij naar het bloed van Christus, wat de echte besnijdenis is. Die besnijdenis is de grond en inhoud van onze geestelijke besnijdenis.

Ik ga toch echt voor de uitleg van Stern. Ik weet nog niet zo direkt of het griekse woord "tou" uitgelegd kan worden als de besnijdenis "die Christus ondergaan heeft" (als ik je goed begrijp). Ik bedoel dan het door jou vetgedrukte "van" in de zin zoals jij dat in je uitleg gebruikt. Dat is in dit geval wel cruciaal, maar mijn kennis van het Grieks gaat nu eenmaal niet zover. Wellicht kan een kenner van het Grieks op dit forum daar uitsluitsel over geven?

elbert schreef:2. In de tweede plaats vers 12. Daar gaat het om
Onze begrafenis en opstanding met Christus in de doop. Is die begrafenis en opstanding iets wat door het doopwater gebeurt, of is het zo dat het doopwater verwijst naar de werkelijke begrafenis en opstanding waarin wij participeren? Het laatste: de waterdoop is een teken. Want Zijn begrafenis en opstanding zijn dus de grond en inhoud van onze geestelijke begrafenis en opstanding met Hem.

Zegt Rom. 6:3-4 daar niet genoeg over?

"3 Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn?
4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen."

Kan dit trouwens ook van toepassing bij de kinderdoop in de algemene zin zoals de kinderdoop vandaag de dag gepraktiseerd wordt? Dán zijn alle gedoopte kinderen per definitie behouden?

elbert schreef:Daarom wijs ik de uitleg van David Stern af. Hij trekt als het ware de mikwe (en het offer in de tempel) er met de haren bij om zijn verhaal sluitend te maken, hoewel daar eigenlijk Bijbels gezien geen grond voor is.
Het woord mikwe wordt in de Bijbel dan ook niet in verband gebracht met de rituele wassingen (zoals dat later door de joden wel werd gedaan). Het hoort dan ook eerder tot de rabbijnse traditie. Zie hier voor het tekstgebruik van mikwe in de Bijbel.

Dit komt bij mij toch wat kort door de bocht over. Over de mikwe valt m.i. nog wel wat meer te zeggen denk ik, maar dat is een onderwerp op zich.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2015 21:44

Ik heb ook nog heel wat bijbelteksten afgegeven, zoals inderdaad o.a. Romeinen 6:3-4.
Geen reactie op ontvangen, geeft niet, we hoeven/kunnen niet overal een antwoord op hebben ;)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jul 2015 05:36

Anoniem_89 schreef:
Nee daar vergis je je behoorlijk in. Ik heb nog nooit in een evangelische/baptisten/pinkstergemeente gezien dat er kinderen gedoopt werden. Zij dragen op.

Zelf ga ik hierheen.

Website is niet actueel meer. We zitten een beetje in een opstartfase..

Ik zei ook "de meeste kerken". :D

Trouwens, mooie site (icf) - positieve insteek.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jul 2015 06:18

naamloos schreef:Wat een geluk dat we nu weten dat we met plaatsvervangend geloof toekunnen, in welke volgorde er gedoopt moet worden nl: kind-man-vrouw.
En, ook héél belangrijk: met losse haren en zonder gouden sieraden. Hoe simpel kan het zijn?
(ik ga me bijna afvragen waar Jezus al die moeite voor heeft gedaan)

Wat aardig dat je hier, nu al voor de tweede keer, op terugkomt en niet ingaat op het feit dat uit deze geschriften overduidelijk blijkt dat in de eerste christengemeentes de kinderdoop gebruikelijk was.

Dat van die "haren, sieraden en volgorde" zijn gebruiken (waar niets op tegen is).
Dat hebben alle kerken, ik was eens in een baptisten gemeente in de V.S. - de volwassen dopelingen droegen allemaal een soort wit nachthemd, dat is exact van dezelfde orde.

Plaatsvervangend geloof ? Ach dat is zo'n theologisch woord.
Als een vader in een gezin "tot geloof komt", overmatig drankgebruik, drugs, gokken, vreemdgaan en prostitutie achterwege laat, geloof me, daar knapt dat hele gezin van op.
Trouwens hoeveel maal lees je in de Bijbel "hij en zijn huis, heden is aan dit huis".

Lees b.v. wat God zegt tegen Noach "Ga gij, en uw ganse huis in de ark; want u heb Ik gezien rechtvaardig voor Mijn aangezicht in dit geslacht".
en heel duidelijk bij Rachab, door haar rechtvaardige daad wordt haar hele familie gered.

De geschiedenis van de stokbewaarder is hierin overduidelijk ;
Hij zegt ; Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 jul 2015 07:41

Anoniem_89 schreef:Kwam een enkele keer voor(besprenkeling bij het kind).
Er zitten veel verschillende nationaliteiten in de kerk. Daar is onze kerk ook op gericht, dat er een kerk is voor allochtonen die geen aansluiting kunnen vinden bij een Nederlandse kerk.
Om hen toch een geestelijk thuis te bieden moeten we wel flexibel zijn in bepaalde zaken.
We hebben bijvoorbeeld veel leden uit het Midden-Oosten.

We zingen bijvoorbeeld liederen in Farsi, Arabisch, Portugees.
Preek is gewoon in het Nederlands maar er wordt wel vertaald..

Zijn echt mooie liederen trouwens :D
Op zich ben ik hier helemaal voor, maar die kinderbesprenkeling lijkt me wel lastig. Eigenlijk spreken ze zichzelf dan tegen!

(is het niet moeilijk mee te zingen in een vreemde taal?)

Terug naar “Archief”