Hoeveel jaar tussen de kinderen ideaal is, verschilt ook per persoon denk ik. Ik had het denk ik niet aangekund als onze 3 kids er binnen 3 jaar waren. En het samen spelen enzo lijkt me meer van toepassing als ze ouder worden. Bij ons zit er telkens ongeveer 2 jaar tussen en nu de jongste 2 is gaat ze wat meer doen met de anderen. Maar vooral nog de fase van het naast elkaar spelen en als een ander zich met jouw spel bemoeit de vlam in de pan. Ik weet wel dat dit tijdelijk is en ik zit er altijd bovenop om ze te begeleiden in hoe het moet, maar als je er meerdere hebt in dezelfde leeftijdsgroep lijkt me het persoonlijk wel weer erg intensief. Terwijl het tussen de oudste 2 nu wel heel goed gaat. Wat dat betreft lijkt het mij ook wel handig als de jongste 4 is en naar school gaat voordat de volgende komt... heb je lekker overdag je handen vrij voor de jongste...
Ook herkenbaar is wat iemand ook al heeft neergezet: wanneer zeg je dat de volgende kan komen, of wanneer is het de laatste? Als je zegt: totdat ik het niet meer aan kan, dan ben je precies een kind 'te ver'.
Je hebt namelijk niet alleen de keus tussen: we trekken het nog wel -we trekken het niet meer, maar ook wat is ideaal - wat is niet ideaal. Mag je, als je dan toch aan het plannen bent, het dan gelijk zo plannen dat het een ideale situatie geeft, of vind je dat als je plant, je een soort minimumgrens stelt. Zo van: vanaf nu zou het wel kunnen, echt ideaal zou het nog niet zijn, maar er is geen man overboord als er nu weer een kindje zou komen.
En dan zijn er ook nog mensen die zich vasthouden aan dat God kracht naar kruis geeft (niet dat kinderen kruisen zijn hoor!) en erop kunnen en mogen vertrouwen dat Hij geen verkeerde keuzes maakt voor hen. Ik vind dat overigens bewonderenswaardig
Sja, wij blijven het dus ook lastig vinden. Een ander kan niet beoordelen wat voor jou nog wel kan of niet. Persoonlijk hangen wij het meest naar het standpunt van de 'minimumgrens'. En proberen we ons gewoon in te stellen op het feit dat we nu in de levensfase van /met kinderen zitten en daar voor gaan.