Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meboy

Re: Homofilie 4

Berichtdoor meboy » 30 mar 2009 16:31

Ok een poging tot nuancering:

De oproep is altijd: óf trouw zoals een hetero, óf blijf celibatair. Pas nu eens de opmerkingen die je maakt toe op deze twee situaties. ik quote je:

"alsof wij een reine seksuele relatie kunnen hebben hier op aarde met onze zondige aard. Daarin staan we allemaal schuldig tegenover God"

Twee opmerkingen daarover, daarmee hoop ik ook uitgelegd te hebben wat ik er mee bedoelde:

1. Het klopt, wij kunnen geen reine seksuele relatie hebben met een zondige aard. We staan schuldig t.o.v. God.

2. Wat nu als de zondige aard (het vlees) is gestorven en een nieuwe aard (de geest) is opgestaan? Dan is onze zondige aard niet meer heersend. Hij is voor God als dood. hoewel de mensen er nog dagelijks tegen strijden. En als de zondige aard als dood is dan is de nieuwe aard als rein.

Dat bedoelde ik met reine seksualiteit. Voor een Christelijke homo is het vlees niet meer heersend. De motieven die werkelijk ten grondslag liggen aan zijn keuzes zijn niet meer vleselijk (gericht op eigen genot) maar geestelijk (gericht op het afschaduwen van God's liefde). Is daarmee al het geworstel weg? nee, dat blijven we nog dagelijks doen omdat de neiging om te luisteren naar onze oude mens nog regelmatig de kop op steekt. Echter dat is in elke situatie hetzelfde: dat zal in het heterohuwelijk zo zijn, in het celibaat zo zijn, in een homorelatie zo zijn. Wat ik bedoel te zeggen is: geestelijke motieven zijn in een homorelatie NIET uit te sluiten. Ik WEET dat het kan. En ik weet het omdat ik met de voeten in de klei kan zeggen dat het zo werkt.

Ik weet, net als Petrus, dat ik anders tegen heidenen kan aankijken omdat God laat zien dat net zoals het eten ooit onrein was, maar nu rein. Heidenen in een ander licht zijn geplaatst. Bij God is geen aannemings des persoons.

Ik weet, net als Paulus dat de kern van de liefde niet beperkt is tot het huwelijk. Maar heel goed kan worden afgeschaduwd in het celibaat. Omdat de achterliggende gedachte niet beperkt is tot een situatie, maar beperkt/bepaald is BIJ GOD'S BEMOEIENIS. Met andere woorden; dat wat God aanraakt is heilig, Datgene waar God zorg voor draagt is heilig. Want Hij is heilig.

Ik weet, dat God mijn homoseksualiteit heeft aangeraakt. Hij bemoeit zich er mee. Niet mijn povere geworstel met mijn seksuele gebrek maakt het rein. Maar het feit dat Hij zich er mee bemoeit. En het aanraakt. Dat maakt het rein. En daarmee is het als een schaduw geworden. Een schaduw van zijn oneindige liefde voor zondaren. Die liefde blinkt. En die liefde kan ik ook zien blinken in heterohuwelijken en in celibaat. Echter het steekt mij en stoort mij dat medechristenen het niet zien blinken in aangeraakte homorelaties. Het enige wat zij trachten te zien blinken is de wet. En de wet die blinkt niet zonder evangelie...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2009 16:54

Denkertje, ik heb even moeten slikken bij je gedicht.

Heb je het zelf geschreven?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 mar 2009 18:25

Nee ik heb het niet zelf geschreven... Het staat al een tijdje op het Regenboogforum.
Maar wat me vooral bijblijft bij dit gedicht is niet de afwijzing door mensen, maar de omarming door God!

Het is niet in woorden uit te drukken, hoe goed het is om in die schuilplaats van de Allerhoogste te zijn. Dan raken mensenwoorden je wel eens, maar niet echt, want Hij heeft ook voor mij de klappen opgevangen.

Soms huiver ik wel eens als ik lees wat mensen tegen andere mensen zeggen. Ik betrap mezelf daar ook wel eens op. Maar als we elkaar zien als Zijn geliefden, wordt het anders....

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 30 mar 2009 19:09

Wat bedoel je Meboy, met "anders tegen heidenen aankijken"?
Het lijkt er op dat je bedoelt te zeggen, dat ze nu ook rein zijn?

meboy

Berichtdoor meboy » 30 mar 2009 19:36

28 En hij zeide tot hen: Gij weet, hoe het een Joodsen man ongeoorloofd is, zich te voegen of te gaan tot een vreemde; doch God heeft mij getoond, dat ik geen mens zou gemeen of onrein heten.
29 Daarom ben ik ook zonder tegenspreken gekomen, ontboden zijnde. Zo vraag ik dan, om wat reden gijlieden mij hebt ontboden.

34 En Petrus, den mond opendoende, zeide: Ik verneem in der waarheid, dat God geen aannemer des persoons is;
35 Maar in allen volke, die Hem vreest en gerechtigheid werkt, is Hem aangenaam.

44 Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het Woord hoorden.
45 En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren, zovelen als met Petrus gekomen waren, ontzetten zich, dat de gave des Heiligen Geestes ook op de heidenen uitgestort werd.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 30 mar 2009 21:17

meboy schreef:28 En hij zeide tot hen: Gij weet, hoe het een Joodsen man ongeoorloofd is, zich te voegen of te gaan tot een vreemde; doch God heeft mij getoond, dat ik geen mens zou gemeen of onrein heten.
29 Daarom ben ik ook zonder tegenspreken gekomen, ontboden zijnde. Zo vraag ik dan, om wat reden gijlieden mij hebt ontboden.

34 En Petrus, den mond opendoende, zeide: Ik verneem in der waarheid, dat God geen aannemer des persoons is;
35 Maar in allen volke, die Hem vreest en gerechtigheid werkt, is Hem aangenaam.

44 Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het Woord hoorden.
45 En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren, zovelen als met Petrus gekomen waren, ontzetten zich, dat de gave des Heiligen Geestes ook op de heidenen uitgestort werd.

Je doelt op "dat ik geen mens zou gemeen of onrein heten"?
Petrus zat in een geheel andere situatie, dan wij hier met elkaar in deze discussie. Hij was er getuige van dat de Heilige Geest viel op hen die daar aanwezig waren! Wij kunnen dat niet zien bij de mensen met wie wij hier spreken. Of de Heilige Geest gevallen is op hen met wie we spreken is voor ons onbekend. Petrus moest naar Cornelius en de zijnen gaan omdat de Heere hen tot het geloof aan het brengen was.En Petrus werd getuige van de uitstorting.

Wat nu , als de Heilige Geest niet op Cornelius en de zijnen gevallen was?

Was Petrus dan gehouden ze nog steeds niet gemeen of onrein te heten?
Dan zou gelden.........Weest dan hun medegenoten niet, wandelt niet meer als de andere heidenen, die wandelen in de ijdelheid van hun gemoed, ze zijn verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven Gods, door de onwetendheid die in hen is, door de verharding van hun hart, die ongevoelig geworden zijnde,zichzelf hebben overgegeven tot ontuchtigheid, om alle onreinheid begerig te bedrijven....enz(Efeze 4 en 5).
Trek niet een ander juk aan met de ongelovigen(heidenen te Korinthe), want wat heeft de gerechtigheid gemeen met de ongerechtigheid.........
En wordt deze wereld niet gelijkvormig.....
Doch wij hebben niet ontvangen de geest der wereld........
Bewaar u onbesmet van deze wereld.....
De vriendschap der wereld is vijandschap Gods......
Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is.....

meboy

Berichtdoor meboy » 30 mar 2009 21:28

Ok prima, maar dan hebben we toch helder wat de doorslaggevende factor is? op basis van wat het uiteindelijke oordeel valt? Dat verkondig ik nu al 4 topics lang.

Het feit dat je de homo's niet kent en niet doorziet op basis waarvan ze hun keuzes maken zorgt er voor dat je al die massa's teksten niet toe kunt passen. Uieindelijk komt het neer op slechts 1 ding: Kent God hem/haar en kent hij/zij God. De rest is poppenkast.

Het trammelant begint zodra homo's beginnen te getuigen en vervolgens mensen die getuigenissen in twijfel brengen op basis van wat men voor ogen ziet in plaats van het hart. En volgens mij is dat basiszonde no. 1 vanuit de val in het paradijs.

meboy

Berichtdoor meboy » 30 mar 2009 21:41

Tevens vergeet je dat de uitstorting van de Geest pas plaatsvond na al de uitgesproken zinnen. Niet de uitstorting was de basis voor zijn Conclusies maar het woord dat God sprak: Ik ken Cornelius.

De conclusie dat hij daar moest zijn was al gemaakt voordat de Geest werd uitgestort. De Geest was slechts bevestiging van datgene wat vooraf al geloofd werd. Een uiterst nauwkeurige toepassing denk ik; je weet hoe zeer ik de VRUCHTEN van de geest promoot. En geloof me; vruchten van de Geest zijn niet zo moeilijk te herkennen. Tenzij je ze niet wil zien om dat ze niet kloppen met het beeld wat in je onderbuik zit.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 31 mar 2009 09:31

Tamerlan schreef:Ergens heb ik natuurlijk wel een beetje makkelijk praten. Want hoewel ik uit een reformatorisch milieu kom (familie, scholen) heb ik eigenlijk mijn hele leven bij de Hervormde Kerk (nu PKN) gekerkt. En in dat huis zijn vele, vele woningen ;-).

Ik heb dezelfde ervaring. Opzich wel lekker makkelijk. Kun je het in de éne gemeente niet vinden dan ga je gewoon naar de volgende terwijl je gewoon lekker Hervormd (pkn) blijft. Wat je dan ziet is dat gemeentes waar homoseksualiteit geen item meer is, zich meer en meer in de vrijzinnige hoek ophouden. Hier in de Utrechtse Heuvelrug is dat in ieder geval wel een punt.

Mede door de opmerkingen van Optimatus ben ik mij gaan verdiepen in de OKK en ben daar inmiddels een (redelijk trouwe) bezoeker.
http://amersfoort.okkn.nl/

Het mooie is dat, omdat mijn homoseksualiteit binnen deze kerk geen belangrijke rol speelt, ik juist veel meer met geloofszaken bezig ben. Uiteraard is de mooie liturgie en de Bijbelse prediking hier ook debet aan.

Zit nu voor de beslissing om uit te schrijven bij de PKN en in te schrijven bij de OKK. Tja, best lastig.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 31 mar 2009 11:50

De jongen en het Avondmaal

Aanhoort wat onlangs is geschied.
't Is waar gebeurd, al geloof je 't niet!

Op een dag gaat door de straten
van een dorpje heel verlaten
een vrouwtje naar haar dominee.
´Mijn zoon`, zegt zij ´is… nee,
hoe heet dat.. ach de ziel,
hij is geloof ik ho-mo-fiel.`

De dominee, recht in de leer,
schrikt, maar herstelt zich weer:
´Zeg hem dat hij bidt en strijdt,
dan raakt hij zijn verlangens kwijt,
vindt hij in zijn hart de vrede.
God verhoort ook zijn gebeden.

´Da´s mooi`, zegt zij en meldt haar kind
wat dominee hier wel van vindt.
Maar al wat hij ook bidt en strijdt:
hem bekoort geen ene meid.
Nee, God is niet meer zo machtig
anno negentien vijfentachtig.

Dagen later gaat de lieve moeder
weder naar haar zielenhoeder:
´Alle dagen hebben wij gestreden,
voor zijn zielenheil gebeden.
Ondanks het bidden en het strijden
blijft hij schier ondragelijk lijden.

De dominee zegt opgewonden:
't Is geen ziekte, 't is een zonde.
't Is een zonde van het vlees!`
zegt hij , en zijn stem klinkt hees:
´God geve hem kracht naar kruis,
houd vol, mevrouw, wel thuis!`

De moeder en haar lieve zoon,
Zij bidden en strijden, 't is ongewoon!
Bij de maaltijd, aan het bed,
Zelfs bij de koffie doen ze het.
Maar onze God geeft niets cadeau:
Haar zoon wordt maar niet hetero

Ten derde male op de pastorie
Aanhoort de dominee haar litanie.
Dan zegt hij in één ademhaal:
´Van het Heilig Avondmaal
moet ik u voortaan weren
tot dat uw zoon zich zal bekeren!`

Zij loopt de lange weg naar huis
en denkt aan God, en kracht, en kruis
en aan haar jongen, en zijn verdriet.
Zij weet het niet, zij weet het niet…
's Middags aan tafel bij de thee
bidt nu de zoon met moeder mee.

Die zondag, eventjes voor negen,
loopt het kerkvolk door de regen
langs het huis met de gordijnen dicht.
Dan bereikt hen het bericht
tussen psalmen en gezangen:
De jongen heeft zich opgehangen.

In het tehuis waar zij is opgenomen
ziet zij seizoenen gaan en komen.
Nee, niet de dominee of dorpelingen,
die moeten bidden en veel zingen.

Eén maal per jaar ontbreekt zij in de zaal
als anderen genieten van het Avondmaal…

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 31 mar 2009 13:22

Ik ben blij dat ik niet in zo'n kerk zit.
Is het een waargebeurt verhaal? moeder aan het avondmaal geweigerd vanwege haar homofiele zoon?

Errusthen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Errusthen » 31 mar 2009 13:47

DesertRose schreef:Ik ben blij dat ik niet in zo'n kerk zit.
Is het een waargebeurt verhaal? moeder aan het avondmaal geweigerd vanwege haar homofiele zoon?

Ik weet niet of de ouders worden geweigerd, of dat ze solidair zijn met hun zoon, maar ik ken mensen die niet aan het Heilig Avondmaal gaan omdat hun zoon homo is. Triest, maar waar. Ik zal eens subtiel vragen of ze uit vrije wil niet aan gaan of dat ze door de kerkenraad dwingend gevraagd zijn.
Heb je naaste lief als jezelf, want die naaste ben ik.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 31 mar 2009 13:54

nou, laat ik 1 ding stellen: als iemand (homo of niet) openlijk in de zonde leeft, dan vind ik een weigering voor de persoon zelf aan het avondmaal (met het nodige traject) ronduit Bijbels.
Maar als iemand enkel en alleen vanuit zijn geaardheid die hij of zij heeft toegegeven, zonder openlijke zonde, geweigerd word, dan is dan duivels.

Het hele punt volgens mij hierin, is: zie je homoseksualiteit als zonde, of niet, of ertussen in.
En als je het daar niet overeens ben, kan je ook niet eens worden over dergelijke uitwijdingen.

Trouwens, Denkertje, Ik vind het een mooi gedicht. Er zit humor in, en dan komen daardoor de laatste verzen hard op je dak vallen.
Maar toch vind ik, dat de kerk en de dominee in het algemeen, er wel een beetje mee worden zwart gemaakt.
Alhoewel homo's natuurlijk ook worden zwart gemaakt in dit topic, dat is ook wel weer zo.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 mar 2009 14:52

Christus at met zondaars.
Waarom zouden zondaars dan niet met zondaars willen eten?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Errusthen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Errusthen » 31 mar 2009 15:26

Errusthen schreef:
DesertRose schreef:Ik ben blij dat ik niet in zo'n kerk zit.

Ik weet niet of de ouders worden geweigerd, of dat ze solidair zijn met hun zoon, maar ik ken mensen die niet aan het Heilig Avondmaal gaan omdat hun zoon homo is. Triest, maar waar. Ik zal eens subtiel vragen of ze uit vrije wil niet aan gaan of dat ze door de kerkenraad dwingend gevraagd zijn.

Ik heb de ouders gesproken en het blijkt dat zij op last van de kerkenraad niet aan het avondmaal mogen, omdat hun zoon homo is. Kort gezegd en kort door de bocht: de raad beschouwt het homo zijn van hun zoon als een opvoedingsgebrek...... Hierdoor wordt niet alleen een vriend van mij gestraft(hij mag niet omdat ie homo is, al dan niet terecht) maar ook zijn ouders. Triest.
Heb je naaste lief als jezelf, want die naaste ben ik.

Terug naar “Archief”