Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DonWoozy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 jul 2007 08:59

Berichtdoor DonWoozy » 06 jan 2009 14:49

Aftrappen met Ford Shelby GT500

Ford trapt het nieuwe jaar af met de Shelby Mustang GT500. Het model is op tal van punten vernieuwd
en levert voortaan 540 pk. Daarmee is de GT500 de krachtigste Shelby Mustang ooit gebouwd.


Voor het verbeteren van de Shelby GT500 ging Ford om tafel zitten met haar twee huistuners. Zowel Ford’s
eigen afdeling Special Vehicle Team (SVT) als het team van Caroll Shelby brainstormden over het resultaat.
En dat mag er wezen.

‘Flush’ hood
Het exterieur van de GT500 werd op verschillende punten aangepast om de aerodynamica en neerwaartse
krachten te vergroten. Zo werd de carrosserie aan weerszijden uitgeklopt en is het front nog meer - lees
agressiever - aanwezig. Grotendeels verantwoordelijk hiervoor is de luchtinlaat op de opbollende ‘flush´ hood.
Deze zit er overigens niet voor niets. Het zorgt er namelijk voor dat het motorblok eronder beter kan ademen.
Aan de achterkant heeft de GT500 ook de nodige (kleine) modificaties meegekregen waarbij de subtiele
achterspoiler het meest in het oog springt. Indien gewenst wordt de Coupé of Convertible voorzien
van racing striping, die ook zo kenmerkend waren op diverse performance Ford’s van weleer.

Krachtigste ooit
SVT en Shelby zouden zichzelf niet zijn als ze de GT500 niet nog een tikkeltje krachtiger zouden maken.
Dat hebben ze dan ook gedaan en daarmee levert Ford meteen de krachtigste Shelby Mustang ooit af.
Het 5.4 liter metende V8-compressorblok spuwt er voortaan een heerlijke 540 pk uit. Al deze krachten worden
overgebracht op de 19 inch metende achterwielen (18 inch voor Convertible) via een handgeschakelde
6-versnellingsbak. Om het gemiddelde brandstofverbruik binnen de perken te houden zijn de laatste
twee verzetten aangepast. De overbrengingsverhoudingen van de eerste vier versnellingen zijn gelijk gebleven
en hebben als doel de auto zo snel mogelijk van z’n plek te laten komen.

Sound in balans
Het interieur is volgens Ford geheel opnieuw ontworpen. Er is meer aandacht besteed aan de afwerking
waarbij mooie materialen als leer/alcantara aluminium- en chroomaccenten de boventoon voeren.
Om de inzittenden te laten weten dat ze in een echte Shelby zitten heeft Ford het binnenwerk voorzien van
diverse Shelby logo’s met de bekende cobra. Niet zichtbaar, maar wel hoorbaar, is dat de V8-motorsound
minder doordringt in het interieur. Een speciaal team, genaamd Noise, Vibration en Harshness (NVH),
heeft gepoogd het geluid van de machtige achtcilinder beter in balans te brengen. Hoezo in balans? Een
prachtig brullende V8 als in de GT500 wil je als inzittenden toch te allen tijde in volle glorie horen? Ford denkt
daar toch iets anders over. Zij melden dat liefhebbers nog steeds voldoende aan hun trekken komen,
maar de Shelby sound overstemt het interieur minder dan voorheen.

Betere handling
Naast de bovenstaande aanpassingen, heeft Ford ook het rijwerk verder verfijnd. Een verbeterd chassis en
een geoptimaliseerde ophanging zorgen voor een betere handelbaarheid van de GT500.
Remmen, accelereren en sturen gaat net even wat scherper. Bovendien zijn de Goodyear F1 Supercar
banden ook verbeterd en dat is fijn om te weten wanneer je over 540 pk beschikt. Ook fijn om te weten is
dat het stabiliteitsprogramma AdvanceTrac in diverse standen inschakelbaar is.
Wanneer ‘On’ oplicht in het instrumentarium probeert het systeem de auto alsnog in goede banen te
leiden wanneer het mis dreigt te gaan. Wie de ‘Sport’ modus inschakelt heeft iets meer vrijheid oftewel speelruimte.
Het systeem kan ook volledig uitgeschakeld worden. Dan is het geheel overgeleverd aan de vaardigheden van de bestuurder.

Lente
Ford zal de Shelby Mustang GT500 officieel onthullen tijdens de aankomende NAIAS in Detroit.
Enkele maanden later volgt zijn showroomdebuut. De GT500 is zowel als Coupé en als Convertible leverbaar.
Prijzen volgen later.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 06 jan 2009 18:36

Ik vind hem van voren wel wat weg hebben van een Aston Martin DB9 :)

Mijn favoriete Ford
Afbeelding

én een nog gavere auto die als tegenhanger van de Ford GT is ontwikkeld: de Shelby Cobra Daytona Coupe 8)
Afbeelding
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 12 jan 2009 22:55

Run op compacte auto's.
Vanwege afschaffing BPM, en 75% korting op houderschapsbelasting
(daardoor nog €45/jr voor Citroen C1.)
In het artikel ontbreken de Smart Fortwo en de Suzuki Alto, die vallen
er ook onder.
Verder zijn er, ondanks minder zuinigheid, meer auto's die qua
aanschafprijs ong. even gunstig zijn. Auto's onder de €9000.
Ervaringen met een 'kleintje': Renault Twingo (vanaf €8195).
Bij Stam voor €6445.

Afbeelding
Kleintje van Opel: Trix. Stond ooit voor 2006 op de planning.

DonWoozy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 jul 2007 08:59

Berichtdoor DonWoozy » 13 jan 2009 10:39

Audi Sportback Concept: realistische conceptcar

De Audi Sportback Concept geeft ons een realistisch voorproefje van de (nabije) toekomst. Wat betreft
design laat Audi ons alvast wennen aan het silhouet van de vijfdeurs coupé A7 die in 2010 op de markt komt.
Onder de motorkap ligt een V6 dieselmotor die voldoet aan de EU6-norm.



* Vijfdeurs coupé met praktisch interieur
* V6 TDI-motor voldoet aan EU6-norm (slechts 156 g/km)
* 7-traps S-tronic transmissie
* In 2010 bij de dealer als A7


Kruisingen tussen stationwagon’s en SUV’s, tussen sedans en coupé-modellen, het is tegenwoordig eerder
regel dan uitzondering. Ook de Audi Sportback Concept is een zogenaamde crossover.
De Sportback Concept combineert de praktische kenmerken van de vier portieren en een grote achterklep
met designtrekken van een coupé. De hoge schouderlijn, de lange motorkap en de deuren zonder
stijlen benadrukken dit. Ook de vier uitlaatpijpen en de diffusor maken veel duidelijk.
De Audi Sportback Concept is 4,95 meter lang, 1,93 meter breed en slechts 1,40 meter hoog.

Interieur
De Audi Sportback Concept heeft een ruim gedimensioneerd glazen panoromadak dat het interieur extra
ruimtelijkheid verleent. De cockpit is nadrukkelijk richting de bestuurder ontworpen. De uitschuifbare MMI-monitor
is daarbij samen met het combi-instrument en verschillende luchtuitstroomopeningen in één
(aluminium) unit ondergebracht. Ook in het interieur valt de overwegend horizontale lijnvoering op.
De afwerking en de gebruikte materialen zijn uiteraard van hoog niveau. Alle inzittenden beschikken over een
eigen met leer beklede sportstoel. De hoofd-, been- en schouderruimte is voor elke passagier riant. Ook de
kofferruimte biedt volop ruimte: 500 liter.

Schone, maar krachtige diesel
De Audi Sportback Concept wordt aangedreven door een zeer schone 3.0 liter V6 TDI-motor Het speciale
uitlaatgasreinigingssysteem met DeNOx-katalysator, het onschadelijke additief AdBlue, de oxidatiekatalysator
en het dieselroetfilter beperken de uitstoot van stikstofoxiden met circa 90%. De 225 pk sterke dieselmotor
met een maximaal koppel van 550 Nm is in de Audi Sportback Concept gekoppeld aan de nieuwe zeventraps
S tronic-transmissie. De quattro-aandrijving zorgt voor optimale grip onder alle omstandigheden.
De prestaties zijn dan ook van hoog niveau: de sprint van 0-100 km duurt zeven seconden en de t
opsnelheid bedraagt 245 km/h. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 5,9 l/100 km.
Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 156 g/km. Het lage verbruik komt ook voort uit aandacht
voor detail: de motor beschikt over een start-stop-systeem en het remsysteem is regeneratief.
De airconditioning is uitermate energiezuinig en de elektromechanische stuurbekrachtiging is zo efficiënt,
dat deze alleen al een verbruiksvermindering van 0,2 l/100 km bewerkstelligt.

Onderstel
De Audi Sportback Concept dankt zijn dynamische weggedrag voor een groot deel aan het gebruik van
diverse onderstelcomponenten van de Audi A4 en de Audi A5. Zowel voor- als achterwielophanging zijn
onafhankelijk en grotendeels van aluminium gemaakt. De gasdruk-schokdempers zijn uitgevoerd met
CDC ofwel continuous damping control. Hiermee kan de demping variëren van sportief tot comfortabel.
CDC past zich automatisch aan de rijstijl aan. De Audi Sportback Concept is voorzien van 21 inch wielen die
zicht bieden op keramische remschijven.

Toekomst
Laat de Audi Sportback Concept maar even goed op u inwerken. Zowel het design als de techniek zijn namelijk
een voorproefje van de Audi A7 die in 2010 bij de dealers staat. Met het productiemodel wordt inmiddels
volop getest en qua lijnvoering zullen de verschillen klein zijn. Kortom, dit is de Audi A7.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maartuhhh

Berichtdoor Maartuhhh » 19 jan 2009 13:33

Die Audi heeft een binnenkant om van... Naja, laat ik het zo zeggen, zet mij nooit in de auto, want dan kwijl ik alles onder denk ik ;)...

Mijn broer heeft sinds kort een Audi A3. 1900 TDI, 110 pk.

Geweldig mooie auto. Rijd goed, en is redelijk snel. Het interieur is prachtig, maar is natuurlijk al wat verouderd (2001). Het comford is geweldig, passagiersstoel kun je alles mee doen wat met de bestuurdersstoel ook kan, dus omhoog, naar voren, rugleuning verstellen enz.

Naja, in één woord, geweldige auto!

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 19 jan 2009 15:33

leuke auto's? Mijn trouwe Seat Ibiza van 15 jaar oud die ik nu drie jaar heb. En hij doet het altijd, nog nooit problemen of kosten gehad. Komt ook iedere keer weer glansrijk door de keuring. Nu moet hij over 1,5 week weer gekeurd worden. Hoop maar dat het weer goed gaat. Blijft toch spannend zo'n APK...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jan 2009 18:13

DonWoozy schreef:Audi Sportback Concept: realistische conceptcar

De Audi Sportback Concept geeft ons een realistisch voorproefje van de (nabije) toekomst. Wat betreft
design laat Audi ons alvast wennen aan het silhouet van de vijfdeurs coupé A7 die in 2010 op de markt komt.
Onder de motorkap ligt een V6 dieselmotor die voldoet aan de EU6-norm.



* Vijfdeurs coupé met praktisch interieur
* V6 TDI-motor voldoet aan EU6-norm (slechts 156 g/km)
* 7-traps S-tronic transmissie
* In 2010 bij de dealer als A7


Kruisingen tussen stationwagon’s en SUV’s, tussen sedans en coupé-modellen, het is tegenwoordig eerder
regel dan uitzondering. Ook de Audi Sportback Concept is een zogenaamde crossover.
De Sportback Concept combineert de praktische kenmerken van de vier portieren en een grote achterklep
met designtrekken van een coupé. De hoge schouderlijn, de lange motorkap en de deuren zonder
stijlen benadrukken dit. Ook de vier uitlaatpijpen en de diffusor maken veel duidelijk.
De Audi Sportback Concept is 4,95 meter lang, 1,93 meter breed en slechts 1,40 meter hoog.

Interieur
De Audi Sportback Concept heeft een ruim gedimensioneerd glazen panoromadak dat het interieur extra
ruimtelijkheid verleent. De cockpit is nadrukkelijk richting de bestuurder ontworpen. De uitschuifbare MMI-monitor
is daarbij samen met het combi-instrument en verschillende luchtuitstroomopeningen in één
(aluminium) unit ondergebracht. Ook in het interieur valt de overwegend horizontale lijnvoering op.
De afwerking en de gebruikte materialen zijn uiteraard van hoog niveau. Alle inzittenden beschikken over een
eigen met leer beklede sportstoel. De hoofd-, been- en schouderruimte is voor elke passagier riant. Ook de
kofferruimte biedt volop ruimte: 500 liter.

Schone, maar krachtige diesel
De Audi Sportback Concept wordt aangedreven door een zeer schone 3.0 liter V6 TDI-motor Het speciale
uitlaatgasreinigingssysteem met DeNOx-katalysator, het onschadelijke additief AdBlue, de oxidatiekatalysator
en het dieselroetfilter beperken de uitstoot van stikstofoxiden met circa 90%. De 225 pk sterke dieselmotor
met een maximaal koppel van 550 Nm is in de Audi Sportback Concept gekoppeld aan de nieuwe zeventraps
S tronic-transmissie. De quattro-aandrijving zorgt voor optimale grip onder alle omstandigheden.
De prestaties zijn dan ook van hoog niveau: de sprint van 0-100 km duurt zeven seconden en de t
opsnelheid bedraagt 245 km/h. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 5,9 l/100 km.
Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 156 g/km. Het lage verbruik komt ook voort uit aandacht
voor detail: de motor beschikt over een start-stop-systeem en het remsysteem is regeneratief.
De airconditioning is uitermate energiezuinig en de elektromechanische stuurbekrachtiging is zo efficiënt,
dat deze alleen al een verbruiksvermindering van 0,2 l/100 km bewerkstelligt.

Onderstel
De Audi Sportback Concept dankt zijn dynamische weggedrag voor een groot deel aan het gebruik van
diverse onderstelcomponenten van de Audi A4 en de Audi A5. Zowel voor- als achterwielophanging zijn
onafhankelijk en grotendeels van aluminium gemaakt. De gasdruk-schokdempers zijn uitgevoerd met
CDC ofwel continuous damping control. Hiermee kan de demping variëren van sportief tot comfortabel.
CDC past zich automatisch aan de rijstijl aan. De Audi Sportback Concept is voorzien van 21 inch wielen die
zicht bieden op keramische remschijven.

Toekomst
Laat de Audi Sportback Concept maar even goed op u inwerken. Zowel het design als de techniek zijn namelijk
een voorproefje van de Audi A7 die in 2010 bij de dealers staat. Met het productiemodel wordt inmiddels
volop getest en qua lijnvoering zullen de verschillen klein zijn. Kortom, dit is de Audi A7.

[Enorme zooi foto's]

Nogal overbodige auto. :roll: Er is toch ook al de A6 en de A8? Loopt ook schuin af. Waarvoor zou je dan nog een ding als dit moeten?
Doe dan een echte coupé, zoals de A5 ook is!

Het plaatsen van zo'n artikel met al die foto's zou je trouwens op kunnen vatten als een signaal van: ik ga hem kopen als hij uit is.
Dan heb je aardig wat geld nodig als we dit topic eens terug kijken. €) €) €) :lol:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 19 jan 2009 20:17

Aanstaande donderdag krijgen wij onze nieuwe ford focus stationwagen en dan de titanium uitvoering en gelukkig een diesel rijdt vele malen lekkerder.
Ben er echt super benieuwd naar.
Maar mijn ford Ka (wel met meegespoten bumpers) anders ziet het er niet uit rijdt ook heerlijk en nee het is geen roestbak zoals veel mensen denken :lol:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 jan 2009 21:07

en gelukkig een diesel rijdt vele malen lekkerder.

Ford Focus (vanaf modeljaar 2008) is leverbaar met 1.4, 1.6, 1.8, 2.0 en 2.5 benzine. En met 1.6 100 pk, 1.6 109 pk en 2.0 136 pk diesels.
De diesels hebben een veel hoger koppel (veel meer trekkracht bij laag toeren) en dat maakt misschien dat het fijner rijdt.
Ford heeft (nog) geen benzine motoren met turbo's, zoals o.a. Fiat in de
Punto en Bravo. Die hebben ook veel trekkracht bij laag toeren.
Alleen de Focus 2.5 heeft een turbo, maar dat is meer gericht op snelheid dan op trekkracht en zuinigheid.
Als de Focus 1.6 benzine met turbo er is, rijdt die misschien net zo makkelijk (veel trekkracht) als de diesels.

Ervaring met Ford Focus 1.6 TDCi Titanium, 109 pk. Vele pluspunten, en één minpunt: het geluidsniveau.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 19 jan 2009 21:13

We hebben nu tijdelijk een focus van 2008 benzine 1.6 en die trekt ook al super goed enige nadeel veel toeren bij 120.
Nu krijgen we dan de diesel maar met busniss pakket en dan is het 109 pk 1.6 diesel.
Zonder dat pakket is het 100pk (zo is het ons verteld)
Maar goed we zien het donderdag en het zal in elk geval lekker rijden.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 20 jan 2009 15:11

De ideale auto:
- is heel comfortabel; want daar doe je het toch voor, met de auto gaan? Lekker comfortabel van a naar b komen, onder het genot van mooie muziek;
- heeft een redelijk kleine motor met niet al te veel vermogen; geen dikke V6 in bijvoorbeeld een Opel Vectra, want je begint toch niks met al dat vermogen in het drukke verkeer; en zo'n dikke V6 is niet zuinig (= weggegooid geld); nee, je kan beter een gewone motor hebben, die de auto voldoende vooruit brengt met normale snelheden; van veel vermogen wordt je alleen maar zenuwachtig (het gaat dan gauw te snel, en dan moet je weer oppassen voor boetes en zo); nee, dan liever een motor die niet zo'n vermoeiend beroep doet op je zelfbeheersing;
- is zuinig; want dat is toch prettig, als je lekker goedkoop kan rijden?
- is uiteraard mooi.

Wat vinden jullie hiervan? Ben je het ermee eens?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 20 jan 2009 20:06

Dan kun je gaan kijken voor een Volvo V50 1.6D Kinetic o.i.d. :wink:
- veilig
- zuinig
- mooi
- ruim
- comfortabele zit (bij welke Volvo niet?)
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 20 jan 2009 21:16

We hebben nu tijdelijk een focus van 2008 benzine 1.6 en die trekt ook al
super goed enige nadeel veel toeren bij 120.
De Focus heeft in vergelijking met o.a. de Astra minder vermogen.
Toch accelereert hij iets sneller. Mogelijk door de korte overbrengingen,
waardoor het aanvoelt als een krachtige motor. Maar als nadeel meer geluid.

De ideale auto:
- is heel comfortabel; ...
- heeft een redelijk kleine motor met niet al te veel vermogen; ...
- is zuinig; want dat is toch prettig, als je lekker goedkoop kan rijden?
- is uiteraard mooi.
Wat vinden jullie hiervan? Ben je het ermee eens?
Comfortabel.
Mee eens. Weinig geluid, goede zithouding en rijeigenschappen.
Lawaai werkt vermoeiend (vind ik althans).
Redelijk kleine motor
Bij voorkeur voldoende trekkracht (vooral in de situatie die veel
voorkomt, 1000 - 3000 rpm ), en rustige loop. Veel pk's niet nodig,
is in de praktijk zelden nodig.
Is zuinig
Na trekkracht en rustige loop, zuinigheid.
Geen 'razend' motortje die wel zuinig is.
is uiteraard mooi.
Comfort, bruikbaarheid en kosten gaan voor. Maar liever niet lelijk.
En ... praktisch
Ruim van binnen, ruime koffer, 3e/5e deur, achterbank in delen
neerklapbaar, en verschuifbaar. Voldoende opbergvakken.
Degelijk
Niet na 50.000 km versleten zittingen, of rammelende deuren.
Moet minstens 15 jaar en 200.000 km meekunnen.
Kosten
Niet te duur m.b.t. :
- afschrijving
- onderhoud
- verbruik
- belasting en verzekering

Een Opel Meriva 1.6 Ecotec voldoet aan de belangrijkste eisen.
+ comfortabel, stil
+ ruim, praktisch
+ motor met goede trekkracht van 1000 rpm tot 6500 rpm (door twinport systeem)
+ goede ergonomie, fijne zithouding
+ goede rijeigenschappen
- relatief zwaar
- geen sprinter
Opel Meriva, de ideale gezinsauto.

Een Volvo C30 1.6 Kinetic:
+ degelijk
+ goede rijeigenschappen
+ redelijk comfort
- lage zit
- duur (in vergelijking met bijv. Fiat Bravo 1.4 t-jet 120, die veel sterker is)
- niet ruim (Meriva is veel ruimer, kofferuimte van 390/2000 liter)

Vergelijking 12 auto's (1.6 benzine) uit het c-segment.
Nieuwe Opel Astra (gepland voor 2010).

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 21 jan 2009 10:16

Iemand hier ervaring met een Rover 620 di (1997)?

DonWoozy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 jul 2007 08:59

Berichtdoor DonWoozy » 21 jan 2009 11:56

Boekenlezer schreef:
DonWoozy schreef:Audi Sportback Concept: realistische conceptcar

De Audi Sportback Concept geeft ons een realistisch voorproefje van de (nabije) toekomst. Wat betreft
design laat Audi ons alvast wennen aan het silhouet van de vijfdeurs coupé A7 die in 2010 op de markt komt.
Onder de motorkap ligt een V6 dieselmotor die voldoet aan de EU6-norm.



* Vijfdeurs coupé met praktisch interieur
* V6 TDI-motor voldoet aan EU6-norm (slechts 156 g/km)
* 7-traps S-tronic transmissie
* In 2010 bij de dealer als A7


Kruisingen tussen stationwagon’s en SUV’s, tussen sedans en coupé-modellen, het is tegenwoordig eerder
regel dan uitzondering. Ook de Audi Sportback Concept is een zogenaamde crossover.
De Sportback Concept combineert de praktische kenmerken van de vier portieren en een grote achterklep
met designtrekken van een coupé. De hoge schouderlijn, de lange motorkap en de deuren zonder
stijlen benadrukken dit. Ook de vier uitlaatpijpen en de diffusor maken veel duidelijk.
De Audi Sportback Concept is 4,95 meter lang, 1,93 meter breed en slechts 1,40 meter hoog.

Interieur
De Audi Sportback Concept heeft een ruim gedimensioneerd glazen panoromadak dat het interieur extra
ruimtelijkheid verleent. De cockpit is nadrukkelijk richting de bestuurder ontworpen. De uitschuifbare MMI-monitor
is daarbij samen met het combi-instrument en verschillende luchtuitstroomopeningen in één
(aluminium) unit ondergebracht. Ook in het interieur valt de overwegend horizontale lijnvoering op.
De afwerking en de gebruikte materialen zijn uiteraard van hoog niveau. Alle inzittenden beschikken over een
eigen met leer beklede sportstoel. De hoofd-, been- en schouderruimte is voor elke passagier riant. Ook de
kofferruimte biedt volop ruimte: 500 liter.

Schone, maar krachtige diesel
De Audi Sportback Concept wordt aangedreven door een zeer schone 3.0 liter V6 TDI-motor Het speciale
uitlaatgasreinigingssysteem met DeNOx-katalysator, het onschadelijke additief AdBlue, de oxidatiekatalysator
en het dieselroetfilter beperken de uitstoot van stikstofoxiden met circa 90%. De 225 pk sterke dieselmotor
met een maximaal koppel van 550 Nm is in de Audi Sportback Concept gekoppeld aan de nieuwe zeventraps
S tronic-transmissie. De quattro-aandrijving zorgt voor optimale grip onder alle omstandigheden.
De prestaties zijn dan ook van hoog niveau: de sprint van 0-100 km duurt zeven seconden en de t
opsnelheid bedraagt 245 km/h. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 5,9 l/100 km.
Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 156 g/km. Het lage verbruik komt ook voort uit aandacht
voor detail: de motor beschikt over een start-stop-systeem en het remsysteem is regeneratief.
De airconditioning is uitermate energiezuinig en de elektromechanische stuurbekrachtiging is zo efficiënt,
dat deze alleen al een verbruiksvermindering van 0,2 l/100 km bewerkstelligt.

Onderstel
De Audi Sportback Concept dankt zijn dynamische weggedrag voor een groot deel aan het gebruik van
diverse onderstelcomponenten van de Audi A4 en de Audi A5. Zowel voor- als achterwielophanging zijn
onafhankelijk en grotendeels van aluminium gemaakt. De gasdruk-schokdempers zijn uitgevoerd met
CDC ofwel continuous damping control. Hiermee kan de demping variëren van sportief tot comfortabel.
CDC past zich automatisch aan de rijstijl aan. De Audi Sportback Concept is voorzien van 21 inch wielen die
zicht bieden op keramische remschijven.

Toekomst
Laat de Audi Sportback Concept maar even goed op u inwerken. Zowel het design als de techniek zijn namelijk
een voorproefje van de Audi A7 die in 2010 bij de dealers staat. Met het productiemodel wordt inmiddels
volop getest en qua lijnvoering zullen de verschillen klein zijn. Kortom, dit is de Audi A7.

[Enorme zooi foto's]

Nogal overbodige auto. :roll: Er is toch ook al de A6 en de A8? Loopt ook schuin af. Waarvoor zou je dan nog een ding als dit moeten?
Doe dan een echte coupé, zoals de A5 ook is!

Het plaatsen van zo'n artikel met al die foto's zou je trouwens op kunnen vatten als een signaal van: ik ga hem kopen als hij uit is.
Dan heb je aardig wat geld nodig als we dit topic eens terug kijken. €) €) €) :lol:


als jij een eigen bedrijf had zou je toch ook zoveel mogelijk doen om zoveel mogelijk winst te maken? Ik denk zomaar dat Audi dat ook op het oog heeft!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 14 gasten