Refowebkids deel 9

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sterretje
Moderator

Re: Refowebkids deel 9

Berichtdoor Sterretje » 26 nov 2009 13:15

Ik vind het ook heerlijk om te werken. ( 2 dagen) en ik studeer nog 1 dag.
Mijn man is mijn studiedag thuis en de andere twee dagen naar oma en vriendin.
Dochterlief geniet en ik ook;-) Manlief vindt ze oppasdag ook heel leuk.
en de dagen dat ik thuis ben geniet ik enorm van Anna Sofie.
Als ze op bed ligt studeer ik en als ze wakker is lekker samen bezig zijn, en af en toe ff in de box dan kan ik
wat in het huishouden doen. (maar heb 'huishoudster' voor het meeste werk)

Ik vind het heel goed hoor dat er moeders zijn die fulltime moeder zijn maar ik denk dat ik, ook al houd ik er geen cent aan over, dan nog een dag ging werken in de week.

Iedereen moet doen wat hij of zij fijn vindt. Maar ik begrijp het nooit dat beide ouders 4 dagen of zo werken en kids 3 dagen naar een kdv gaan of zo. Maar dat is mijn mening.
Time flies when you have none!

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 26 nov 2009 13:21

Heel herkenbaar hoor Galateia! Je blijft 24/7 moeder, maar dat wil niet zeggen dat je altijd bij je zoon zou moeten zijn en over hem moet moederen! Ik werk 3 dagen per week, waarvan vaak 1 thuis! Daar knap ik helemaal van op! Op deze manier geloof ik dat onze dochter mij ook een leukere moeder vindt, dan wanneer ik altijd thuis zou zijn.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 nov 2009 13:28

Ik ben dus zo'n fulltime huismuts ;) Maar wij zijn iedere dag de hort op, of naar vriendinnen, of naar groepjes, zwemmen, winkelen. Ik ben ook co-ordinator van zondagsschool en daar komt in drukke tijden veel bij kijken. Als manlief thuis is, doe ik vrijwilligerswerk met kids en ik ga me opgeven als vrijwilliger voor families in de luchtmacht (zoals wij). O ja, ik ben ook lid van een boekenclub, eens per maand komen we samen, om de beurten houden we het dan thuis. En dan geen flutromannetjes (al houd ik daar ook wel van hoor ;)) maar echte 'literatuur'. Ik lees ook iedere week de zaterdagkrant (op maandagavond hahaha). Verder het huishouden (hoera!) en een heel druk mannetje om lekker voor te zorgen. Ik werkte hiervoor in special needs maar dat doe ik nu via mijn vrijwilligerswerk.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 nov 2009 14:17

Ik werk 3 dagen en Hugo gaat naar het kdv en ik vind het heerlijk. Eigenlijk zou ik voor mijn werk wel 4 dagen willen werken, maar dat wil ik niet voor Hugo. Mijn man wil over een paar jaar een dag minder gaan werken en de rechterlijke macht ingaan. Dan staat de weg weer open voor mij om weer meer te gaan werken. Ik moet er niet aan denken om volledig thuis te zitten. Op woensdag geniet ik juist extra van een dagje samen.
En ook voor Hugo is het beter om 3 dagen naar het kdv te gaan. Hij is namelijk heel graag thuis en heeft vreselijk moeten wennnen. Als hij tot zijn 4e thuis zou zijn, zou de kleuterschool een te grote overgang voor hem zijn. De leidsters op het kdv weten dit van hem en omringen hem volledig met aandacht en liefde en hij heeft het nu super naar zijn zin.

Het huishouden doe ik bijna niet meer, hebben sinds kort een huishoudelijke hulp, maar er blijven nog genoeg dingen over om te doen. Daarnaast is de 2e op komst, dus ik denk dat ik mijn handen wel vol heb de komende tijd.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 26 nov 2009 14:24

Wij hebben dan wel geen eigen kinderen maar ik vind het heerlijk om heel de week thuis te zijn met de oppaskinderen.
Het is ook heerlijk als ze er een keer een dag niet zijn, dan ga ik naar een leuke winkel en extra goed schoonmaken in huis.
Verder geen vrijwillegers werk of iets, we hebben elke week wel een keer door de week kerk (probeer ik bij te houden) verder vaak een verjaardag of op visite 1 keer in de week.
Overdag is het gewoon moederen en bezig zijn in huis en dat bevalt hier prima.
Vind het veel fijner als in het begin van ons huwelijk toen ik nog 3 dagen buitenshuis werkte en dan vroeg weg moest en laat terug kwam.
Dan voelde ik me echt schuldig als ik helemaal moe thuis kwam en weinig tijd voor koken had en weer vroeg naar bed ging, gezellig voor je wederhelft [-(

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 nov 2009 14:25

Ik vind het altijd zo gek als vrouwen zeggen: ik werk zelf 2 dagen, 1 dag past oma op en 1 dag past pappa op.
Pappa past niet op de kinderen. Pappa is gewoon thuis. Dat is geen oppas :)
pobody's nerfect

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 26 nov 2009 14:30

Kortom: eigenlijk komt het erop neer dat iedereen (hopelijk toch meestal in overleg :lol: ) zijn/haar eigen keuze maakt. Ik denk dat we daar heel blij mee mogen zijn, ook al vind ik het soms jammer dat er mannen zijn die het huishouden/gezin nog steeds als hoofdtaak van de vrouw zien... Maar hee, zolang de vrouwen die met zulke mannen getrouwd zijn, dat ook zo zien, dan lijkt me alles prima! :D

Voor mijn man en mij geldt (en daar hebben we het al vroeg in de verkering over gehad :lol:) : kinderen krijg je SAMEN, dus er moet ook gezamenlijk voor gezorgd worden. Zouden we kinderen krijgen, dan zouden we allebei minder uren gaan werken en een deel thuis gaan werken, evt. in combinatie met een oppas aan huis. (hier in Duitsland zijn de meeste kdv's pas vanaf 1-1,5 jaar ](*,) ) Hij/zij zou zijn ouders dus de hele week kunnen zien! :D (totdat-ie aan het puberen is, lijkt me dat heel fijn voor m)

Dus, Galateia: jullie zijn niet de enigen die er zo over denken, hoor! Enige waar je voor op moet passen, zijn bepaalde moeders die de neiging hebben, daar zo veroordelend op te reageren/schuldgevoelens proberen aan te praten. Jullie geven de bestmogelijke zorg!
(Mooi voorbeeld: een (Duitse) vriendin van me heeft onlangs een kind gekregen; sinds ze na 5 maanden haar studie weer heeft opgepakt (8 uur per week, verder geen werk ofzo), wordt ze door andere fulltime-moeders uit de babygroep tot "Rabenmutter" (slechte moeder) bestempeld.... :roll: ](*,) ) (ik bedoel: ACHT uur per week! Dan is haar man thuis!)
Liever twee blije werkende en deels thuiszittende ouders dan een volledig ontevreden thuiszittende moeder en een vader die de kinderen alleen een avondkusje kunnen geven, denk ik dan...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 26 nov 2009 14:34

@Tuinfluiter: prima toch? Het belangrijkste lijkt me dat JIJ/jullie met deze nieuwe oplossing tevreden zijn! (Enige wat ik niet zo goed snap: toen je nog werkte, hoezo zou JIJ dan nog moeten koken, als je helemaal kapot van je werk terugkomt? Kon de ander dat niet overnemen?)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 nov 2009 14:59

Waarschijnlijk is tuinfluiter eerder thuis dan haar wederhelft. Dat 'probleem'hebben wij ook. Mijn man ontbijt s'morgens uitgebreid met Hugo om 7.45 uur en ik ben dan al onderweg naar mn werk. Ik ga s'middags rond 16.00 uur weer naar huis en eet s'avonds meestal alleen met Hugo, omdat mijn man dan nog niet thuis is. Hij komt meestal thuis rond 19.00, maar dan slaapt Hugo vaak al. Dus ook al ben ik moe, ik moet toch voor eten zorgen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 nov 2009 15:26

Ik sta idd helemaal achter het samen voor je kindje(s) zorgen ja. Mijn man heeft heel wat moeite moeten doen op zijn werk voor hij een middag ouderschapsverlof kreeg (hij moet nu nog steeds hetzelfde werk doen in minder tijd dus, zijn kans op promotie is helemaal verkeken). Dat vond ik zo stoer van hem. Want zo makkelijk ligt dat helaas in verschillende sectoren nog niet. Per januari is het opuderschapsverlof over, zijn werk deed zo moeilijk. Maar hij wil dan wel zo snel mogelijk voor zichzelf beginnen, zodat hij toch nog minimaal 1 dag in de week overhoudt voor Jurian. Nu we zo druk zijn met klussen zorg ik echt alleen voor Jurian, hij eet alleen snel thuis en is dan meteen weer weg, en hij baalt er nog meer van dan ik. Hij vindt dat hij zo alles mist van hem. Daarom snap ik ook nooit zo dat er vaders zijn die zoveel werken en hun kinderen zo weinig zien. Moeders brengen soms de kinderen ook nog eens naar bed, terwijl ze al de hele dag voor hen hebben gezorgd. Dat vind ik jammer voor de vader, maar nog meer voor de kinderen, die hebben toch echt een vader(figuur) nodig (even alleenstaande moeders daarbuiten gelaten)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 26 nov 2009 15:35

@ajl/tuinfluiter: Ach, aan die mogelijkheid (moeilijkheid in dit geval!) had ik helemaal niet gedacht... :oops: Wij hebben ongeveer dezelfde werktijden. Wat wij vaak doen voor dagen dat we weten dat we allebei doodop thuis zullen komen en honger hebben: avond van te voren alvast de hoofdzaken (bv. pastasaus, of gehaktballetjes maken en braden, aardappels/rijst koken, marinades, etc.) bereiden. Dan hoef je (als je thuis komt) alleen nog de laatste (verse) dingen te doen en heb je binnen 15 min. eten op tafel! :D
(lijkt ons ook een droomoplossing voor als je kinderen hebt: 's avonds als ze in bed liggen nog even een halfuurtje kokkerellen)

@MissF: je hebt natuurlijk gelijk... in veel sectoren is dat (helaas!) nog niet mogelijk of wordt je raar aangekeken als je ernaar vraagt. Mijn man en ik hebben gelukkig de mogelijkheid 4 dagen per week te gaan werken, waarvan 1-2 dagen thuiswerken. Ik ben er dan ook van overtuigd dat een carrière/promotie, ook in het bedrijfsleven, ook met 4 dagen werken mogelijk zou (moeten) kunnen zijn.

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 26 nov 2009 15:40

ik ga na mijn zwangerschapsverlof 20u werken en mijn man werkt 30 uur (naast opleiding). doordat we allebei onregelmatig werken kunnen we het meeste zelf regelen wb oppassen en anders gaat Matthew voor een paar uur naar bv mijn moeder of past mijn oma op! ik moet er echt niet aan denken 24/7/365 thuis te zitten, kzou dan niet zo gezellig meer zijn denk
al zou ik straks wel nog minder willen werken 16u bv, maar in het ziekenhuis moet je minimaal 20u blijven werken ivm de vele bijscholingen/veranderingen etc

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 26 nov 2009 16:18

Elvira:
M'n wederhelft vind het niets als hij 3 dagen geen groente en aardappels krijgt.
Dus toen ik die drie dagen nog buitenshuis werkte kwam hier elke dag verse groenten, aardappels en vlees op tafel.
We waren wel altijd gelijk thuis maar ik heb nu eenmaal een man met 2 linker handen wat betreft koken dus heb dat maar als mijn taak gezien :wink:
Maaaaaaaaaaaar :mrgreen: hij hielp en helpt wel altijd mee met de tafel afruimen e.d

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 26 nov 2009 16:32

@Tuinfluiter: ik begrijp het! Ik zou ook liever zelf koken dan iets te eten wat door iemand wordt klaargemaakt die wat dat betreft 2 linkerhanden heeft... :lol:

(hier eten we trouwens wel elke dag groente hoor, alleen niet elke dag vlees of aardappelen. Groente wordt ook niet voorgekookt, dat moet er vers doorheen, vinden we. 8) )

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 nov 2009 17:48

elvira (gast) schreef:(lijkt ons ook een droomoplossing voor als je kinderen hebt: 's avonds als ze in bed liggen nog even een halfuurtje kokkerellen)

Dat hebben wij een tijdje gedaan in het begin, maar het werkte echt niet voor ons. Michael ligt om 7 uur op bed, eer dat je dan eet en alles klaar hebt is het al na achten en waar is je avond dan? Hij kwam snel lekker bij ons aan tafel hoor :)

Terug naar “Archief”