Refowebkids deel 19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zomaar
Mineur
Mineur

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor zomaar » 25 jun 2014 10:15

Hier met de oudste wel met 3 jr. naar logopedie geweest, was al wel 3,5 jr. toen geloof ik, was ook vrij laat met praten en erg onduidelijk. Dit na doorverwijzing c.buro.
Met de tweede ook geweest maar zij was toen 5 jr., dit nadat school het had aangekaart en wij het zelf ook merkten zij praat echt razend vlug, heb toen zelf gebeld, omdat ik haar al van de oudste kende.
Heeft bij beide echt goed geholpen, die vrouw deed het ook erg leuk hoor.
Nu bij nr. 4 die is 2 jr. en 3 mnd. nu ben 2 wkn. geleden op buro geweest en hij praat echt weinig moest een a4 voor en achterkant invullen of aankruisen welke woorden hij zei, nu dat waren er in totaal 6.
En veel meer zal het ook niet zijn, had ze het ook al over logopedie, moet in sept. terugkomen en dan weer dat papier invullen om te kijken hoe veel hij vooruit gegaan is. Maar hij begrijpt alles dus heel bezorgd ben ik daar niet over, hij vertikt het gewoon om te praten, wijst alles aan, en ja iedereen begrijpt hem. Proberen het wel te stimuleren en te benoemen wat hij wil maar ja als hij het niet zeggen wil. Andere kant vindt ik hem ook nog wel vrij jong, niet iedereen is even vlug, als hij nu 3 is vind ik het anders worden, we wachten het nog maar even af.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 jun 2014 15:17

Ik ging kleren kopen en toen hingen er van die uitermate leuke spidermanpakken, dus nu lopen daar 3 van in huis en een liep al zo rond in het winkelcentrum.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 26 jun 2014 07:17

Misschien verschilt het per CB op welke leeftijd ze kinderen doorsturen naar logopedie.

@ vpk; die VVE indicatie kreeg ik van het CB. Ik had laatste maanden veel contact met hun i.v.m. het huilen van onze jongste. Ze gaf aan dat ze vond dat M. te onduidelijk praatte. Met die verwijzing gaat hij naar de PSZ waar hij drie ochtenden is. Ze stimuleren het duidelijk praten etc. Na de meivakantie ging het praten ineens veel beter. Vorige week gesprek gehad en hij heeft het aardig ingehaald. Voorlopig blijft hij in dat traject zitten. Je hoeft dan zelf maar 1 ochtend te betalen. Ik denk dat het ook per kind verschilt of hij/zij drie ochtenden aankan en of je het als ouders wil.
Met onze jongste gaat het nu gelukkig goed! Ergens blijven wij denken dat hij ergens allergisch voor is want nu met 'bijvoeden' gaat het wel weer minder.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 jun 2014 07:28

Ik ben met C naar de logopedie geweest. Dat was op ons eigen initiatief. Zij sprak nl al met 10 mnd en met 14 mnd zinnen van 4 woordjes. Rond haar 3e merkte ik dat haar spraak al lange tijd niet vooruit was gegaan, wel qua zinsopbouw en woordenschat, maar niet qua uitspraak. Zij sliste heel erg en kon bepaalde klanken niet uitspreken. Bij haar was het euvel het duimen. Nu hebben wij het duimen afgebouwd. Af en toe betrap ik haar er nog wel op, maar in ieder geval duimt zij veel minder dan eerder. Overdag nu helemaal niet meer.

@ juffiejuf Fijn dat het beter gaat!

Maneah
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Maneah » 26 jun 2014 14:23

Juffiejuf, zou je hem niet kunnen laten testen? Als jullie denken dat hij allergisch is, zou ik daar wel wat mee doen. Wij zijn met Milan rond 4 maanden naar een allergoloog geweest. Dat neemt echt een stuk(je) onzekerheid weg!

MissF, nog gefeliciteerd met Frederiek's verjaardag!
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 26 jun 2014 18:39

@ajl: ah, door het duimen? Dat zal hier dan ook misschien het euvel zijn.. tot haar 2e jaar heeft R veel op mijn pink gezogen. Duimde al wel maar is dat nog meer gaan doen toen we het 'pinkzuigen' hebben afgeschaft.. ze duimt best veel.. dus daar kan het ook nog aan liggen. Hoe heb jij met C het duimen afgeleerd? De meiden duimen allebei veel, E praat overigens wel goed.
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 jun 2014 18:46

Lastig dat afleren van duimen, ben ook benieuwd hoe jullie dat voor elkaar krijgen. Jurian duimt alleen als hij moe is, gelukkig, maar ook dan moet hij het eigenlijk afleren.
Frederiek heeft nog steeds een speen. Ik heb wel gezegd dat we geen nieuwe meer kopen, dus ze moet het doen met de spenen die er zijn, en die zijn nu alledrie kapot. Maar dat maakt haar niks uit, liever een kapotte speen dan geen speen :mrgreen: Misschien toch maar stiekem eens 1 weggooien en later nog 1. En dan raakt die laatste vanzelf kwijt ;) Want uitleggen dat de speen niet goed is voor haar tanden etc, dat helpt niks. Want als ze dan eenmaal in bed ligt, dan is het brullen want 'zonder speen slaap ik echt niet lekker'. En dan ga ik overstag ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 jun 2014 19:01

Afleren van duimen ging/gaat niet zomaar. Eigenlijk zijn wij er nog mee bezig. C duimde echt heel veel. Als baby had ik eigenlijk standaard maar 1 arm door de mouw van haar jas als wij ergens heen gingen. Met haar andere arm/hand kon zij dan duimen. Zij duimde zelfs tussen de happen van haar eten door. Met haar spraak merkten wij het heel erg; zij sprak met haar tong tussen haar lippen en haar gebit was duidelijk gehavend door het duimen.
De eerste logopedist wilde cold Turkey stoppen, maar daar waren wij niet zo voor. Ik had nl ergens gelezen dat kinderen dan het genot ergens anders gaan zoeken :wink: . Daarom overgegaan naar een andere logopedist die dit onderdeel veel behandelde. Zij kreeg een soort van trainer ( soort bitje) in haar mond op tijden dat zij niet mocht duimen. Daar oefenden wij ongeveer 3 keer 5 minuten per dag mee. Na een aantal weken overdag helemaal niet meer duimen tenzij zij tv keek of ging slapen. Over beide duimen deden wij dan een pleister. Zij ging nl gewoon met haar andere duim duimen. Vervolgens ook beloningssystemen geprobeerd; stikkers, kleine cadeautjes. Dat werkte helemaal niet. Na ongeveer 10 mnd de knoop doorgehakt dat ze helemaal niet meer mocht duimen. Bruine pleisters op haar duim en het ei van Columbus; zij kreeg elke avond 10 cent voor haar spaarpot als zij niet duimde en afgesproken dat als zij echt niet meer zou duimen dat zij zelf wat mocht kopen in de speelgoedwinkel. Daar was zij gevoelig voor, omdat H al zakgeld krijgt en zij nog niet :wink: .
Dat ging heel goed, helemaal toen zij voor roller blates ging sparen. Die na 5 mnd gekocht en wat deed ze gelijk toen zij thuis kwam; lekker duimen, want het was gelukt :mrgreen:
Op dit moment duimt zij overdag helemaal niet meer, maar 's nachts heeft zij nog pleisters om haar duimen. Anders sabbelt ze gewoon verder.

O ja, H deed ook mee en kreeg ook 10 cent per avond. Die was binnen een week gestopt en heeft nooit meer geduimd. Het gebit van beiden is echt wel opgeknapt.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 26 jun 2014 20:30

R heeft nooit geduimd, alleen een speen gehad. Een paar weken geleden heb ik tegen haar gezegd dat we 'em weg gaan gooien en na een week hebben we dat ook gedaan. Ze heeft 'em zelf in de prullenbak gemikt en sindsdien vraagt ze er bijna niet meer naar. En als ze dat wel doen, zeg ik dat ie weggegooid is en dan vindt ze het ook weer goed.

@MissF: ik ging eerder ook makkelijk overstag en gaf de speen, maar ja... Kwestie van even doorbijten, voor mij bijna nog meer als voor haar ;)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 jun 2014 21:49

oooh ik kan dat niet aaaanzien.. spenen afpakken en duimen afleren op een moment dat een kind zijn behoefte heeft aan troost!

hier stapt m vrolijk in bed om lekker op zn speen te sabbelen! en dat maggie van mij nog lekker doen ook. De tandarts geeft aan dat het geen probleem is, welzijn van een kind is ook belangrijk! Hier heeeel lang geduimd zelf en niks geen beugel nodig gehad, liep overal tot zeker mn 12 de overdag met mn duim in mn mond.

Hij gaat vanzelf aangeven wanneer hij er te groot voor is, maar nu is de speen en mama zijn grote troost.. en die pak ik niet af.

Duimen is lastiger, speen blijfr gewoon in bed. klaar. duim heb je mee. Als juf mag die niet in d emond op school :) zijn kinderen zo aangewend...

ach.. ben meer van.... ach... t zijn nog zulke kleintjes. tig jaar terug maakte zich niemand sappig over de duim in de mond en nu geven ze eerste een speen omdat de baby zonodig de waffel moet houden en pakken ze later de troost af... ach jah..... tja.. bedoel et niet verkeerd hoor.. maar gewoon hoe ik erover denk!
mijn mening hoeft lang niet een mening te zijn van anderen.. en moeten ze wel een beugel, die hadden ze vast ook el zonder speen gehad, want wie heeft er tegenwoordig geen beugel.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 jun 2014 21:54

Mijn oudste dochter was met de duim in haar mond geboren zo ongeveer, toen ze twee was had ze het kapot geduimd, echt een vieze blaar geworden en toen nam ze haar reserveduim, de andere kant, tot het weer genezen was. Ze kon echt niet zonder, altijd weer die duim.
Rond die leeftijd heb ik weleens bytex geprobeerd maar dat hielp niets, en was zielig ook.
Toen ze vier was toen bekeken we haar duimen eens en zagen we dat haar duim-duim korter was,
Toen is ze zelf direct gestopt. Ze schrok er echt van en was meteen gemotiveerd.

Wel dat ze het onbewust in haar mond stopte maar ik zei ,..he je doet het weer. Oja...en ze haalde hem meteen eruit.

Haar duimen zijn weer evenlang trouwens,
De eeltplek heeft nog heel lang gezeten maar is nu ook weg.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 jun 2014 21:57

Ik ben ook meer van...kind geeft zelf aan wanneer het eraan toe is.
Vanaf drie of vier kan je best uitleggen dat een speen alleen voor in bed is en niet op school ofzo.
En ook als je buitenspeelt dat een duim in je mond vies is, en dat het voor thuis of in bed is.
Je kan wel regels eromheen stellen die logisch zijn.( bij duimen kost het wel meer moeite om ze eraan te herinneren natuurlijk )

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 jun 2014 06:53

Nou, die speen en duim zijn echt geen troost hoor, voor mijn kinderen, het is een lekkere, verkeerde gewoonte, niet meer en niet minder.
Troost halen ze gewoon bij mijn man of mij, als ze verdriet hebben, maar dat komt gelukkig niet zoveel voor, alleen als ze een keer pijn hebben. Maar dan grijpen ze nooit naar hun speen of duim.
De tandarts was bij Jurian wel heel duidelijk: duimen is echt slecht voor je gebit, dus als het lukt moet je stoppen.
Van die speen van de jongste weet hij niks ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 jun 2014 07:21

@ ppm ik begrijp precies wat je bedoelt en van mij had het ook niet gehoeven, als haar spraak niet zo achter bleef. Haar hele mondmotoriek was door het duimen onderontwikkeld en dat vertaalde zich in verkeerde uitspraken van letters en woorden, niet kunnen blazen, smakken ( schijnt ook deels door duimen veroorzaakt te worden) etc. Als wij rond haar 3e niet de tijd ervoor genomen hadden, had zij gelijk op school wel logopedie gehad en had zij er zelf veel meer van gebaald dat zij woorden niet goed uitsprak. Zij is nl erg gebekt en wordt hierdoor ouder ingeschat.

Ik heb zelf ook geduimd tot mijn 11e en ben gestopt toen ik een beugel kreeg en mijn tanden rechter gingen staan. Ik kreeg toen mijn vingers niet meer in mijn mond.
Daarom hebben wij het ook heel langzaam afgebouwd en niet cold turkey zoals de eerste logopedist voorstelde. Haar broer 'moest' meedoen, omdat het natuurlijk wel sneu is dat hij nog wel 'mag'duimen en zij niet meer. Hij duimde al veel minder. En als zij nu een keertje slaapt met haar duimpje in haar mond zeggen wij er ook niets van.

En tja qua tandarts, ik denk dat jouw tandarts een van de weinige is die er geen moeite mee heeft. Mijn tandarts informeert er elke keer naar en heb ook meerdere tandartsen in de familie- en vriendenkring die ook falikant tegen zijn.

@ missf mijn kinderen gebruikten hun duim wel als troost. Zodra zij verdrietig waren, staken zij de duim in hun mond. Ook als zij bij ons op schoot zaten.

Maar al met al het is wel een aangeleerde gewoonte. Met name het speengebruik wordt aangeraden om dit af te bouwen rond 9 mnd. De zuigbehoefte neemt dan af en het wordt vanaf dat moment een aangeleerde gewoonte. Het wil niet zeggen dat je dat niet kan afleren.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 jun 2014 22:06

best apart die verschillen, zo is een fles water in bed ook geen probleem... m als slechte drinker is het gewoon nodig. De tandarts geeft hier ookg ewoon aan, goed poetsen, goed de fles schoon houden, dus meeoden in rondje vaatwasser en geen last.

Hij vindt de problematiek rond veel eetmomenten veel erger! dus max 1 tussendoortje en meer niet!! hetzelfde met drinken, bij dat tussendoortje drinken en niet vaker of meer.

Met de speen is hij gelukkig ook mild, hij dacht dat onze oudste juist een duimzuiger was, gezien de tandenstand maar die duimt niet en heeft geen speen, noooit gehad. de jongste niks te zien aan die tandjes.... alleen strijd met poetsen.

Zelf wees deze zelfde tandarts op mijn duimgedrag toen ik er ook zelf verantwoordelijk voor kon zijn, dus rond een jaar of zes/ zeven, maar niet eerder. bednek nu dat het rond de wisselperiode is geweest.

hier is m's knuffel en speen nog steeds zijn steun en toeverlaat in driftbuien en gewoon met pijn. Met heftige buikpijn door weer melk perongeluk te krijgen.. op bv kdv of verjaarag ongezien toch taart meegehapt... het is voor ons een onmisbaar ding en voor hem ook. Dan zit de speen en knuffel echt in de tas ter troost.. anders komt hij er gewoon niet uit!

NOg 1 week en dan vakantie... das toch zooo raar!

Terug naar “Archief”