Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 03 mar 2015 16:25

Marnix schreef:Gelukkig is soep dan vrij makkelijk. Gewoon weggooien, pan in het water zetten met wat zeep, uurtje wachten, borstel er door, klaar :)

Dat weggooien was ook nog een dingetje, met al die groentjes, balletjes en vermicelli.
Ik heb de pan maar leeggegoten in de wc pot. Maar die lucht die er af kwam, zuur. Ik geloof dat ik 4 x doorgetrokken heb. :mrgreen:
Het duurde eventjes voordat ik me er weer toe kon zetten om weer bouillon te trekken en soep te maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2015 11:06

In een vergiet gooien en daarna het vergiet legen in de groencontainer....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 05 mar 2015 08:53

Over soep gesproken...Ik wil vanavond een maaltijdsoep maken, maar heb een beetje gebrek aan inspiratie. Heb het wel een beetje gehad met de tomaten, groenten en kippensoep. Onze kinderen houden niet van een dikke, korrelige soep, dus dat doe ik dan heel af en toe. Maar dan wordt er slecht gegeten. Voor hen geen linzen, erwten, bruine bonensoep enzo.
Iemand nog een idee?? Ik begin maar met het maken van een kippenbouillon. Daar kan je nog alle kanten mee op.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2015 10:14

cornelia77 schreef:Over soep gesproken...Ik wil vanavond een maaltijdsoep maken, maar heb een beetje gebrek aan inspiratie. Heb het wel een beetje gehad met de tomaten, groenten en kippensoep. Onze kinderen houden niet van een dikke, korrelige soep, dus dat doe ik dan heel af en toe. Maar dan wordt er slecht gegeten. Voor hen geen linzen, erwten, bruine bonensoep enzo.
Iemand nog een idee?? Ik begin maar met het maken van een kippenbouillon. Daar kan je nog alle kanten mee op.

Mogen er wel (zichtbare) groenten in Cornelia?
Je kunt er een chinese kippensoep van maken, met (fijne) mie en chinese groenten erin, paar drupjes citroen, scheutje ketjap.

Met tomatensoep kun je variëren door er een pot witte bonen in tomatensaus door te doen, deze te pureren door de staafmixer door de soep te halen, dan krijg je een gladde, licht gebonden soep.

Je kunt ook allerlei groene groenten (paprika, courgette, spinazie, boontjes, erwtjes, broccoli, peultjes,) kwartiertje laten koken, staafmixer erdoor, evt scheutje kookroom en uitgebakken blokjes magere spek erdoor.
Is supergezond en voor slechte groenteneters ideaal, je ziet ze nl niet en zeker als je tuinerwtjes (diepvries) erdoor doet, krijgt de soep een lichtzoetige smaak, waar veel kinderen dol op zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2015 10:16

Marnix schreef:In een vergiet gooien en daarna het vergiet legen in de groencontainer....

Ik vond dat een beetje ranzig met bedorven soep, het vergiet is hard plastic en ik weet dan niet of ik dat wel goed schoon krijg. Misschien gewoon het idee hoor, maar een roestvijstalen vergiet kun je nog in de vaatwasser doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2015 11:05

Hard plastic kan ook in de vaatwasser toch? Ons plastic vergiet in ieder geval wel. En met de hand krijg je het ook schoon. Het zit 10 seconden in het vergiet dus daarna was je het gewoon af en dan ben je klaar. We moeten het niet erger maken dan het is ;)

Cornelia, wat dacht je van paprikasoep? Dat is niet dik, heel gezond en heel lekker. Het lekkerste is het met rode en gele tomaten dus als je een markt in de buurt hebt is dat wel handig omdat je dan niet gebonden bent aan paprikastoplichten en dan een heleboel groene overhoudt. Op de markt koop je gewoon rode en gele paprika's per kilo :)

De basis is simpel. Bak een paar uien en een lading paprika's ( 5 per liter soep) een minuut of 10 in een pan. Kippenbouillon erbij. 20 minuten laten koken. Pureren met staafmixer. Eventueel room / creme fraiche / koffiemelk erbij doen om het wat smeuiger te maken. Als je er vlees bij wil, kipfilet in blokjes / reepjes bakken en na het pureren toevoegen. Als je kinderen de hele kleine velletjes van de paprika vervelend vinden (merk je nauwelijks wat van als je ff goed pureert) kan je de soep na het pureren nog even door een zeef halen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 05 mar 2015 11:21

Het gaat er niet om dat er geen groenten in mogen zitten. Die eten ze prima. Het is de korrelige structuur die ze niet lekker vinden...Dus liever herkenbare groenten als gepureerd. Je kunt maar lastig zijn...
Misschien ga ik vandaag voor uiensoep. Da's lang geleden.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2015 12:15

cornelia77 schreef:Het gaat er niet om dat er geen groenten in mogen zitten. Die eten ze prima. Het is de korrelige structuur die ze niet lekker vinden...Dus liever herkenbare groenten als gepureerd. Je kunt maar lastig zijn...
Misschien ga ik vandaag voor uiensoep. Da's lang geleden.

Ik begrijp niet zo goed wat jij met een korrelige structuur bedoelt.
Zo lastig vind ik dat niet hoor, veel kinderen vissen bepaalde groenten uit hun soep. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2015 15:52

Een korrelige structuur is dus een wat dikkere soep. Als je groenten pureert wordt het korreliger. Paprikasoep wordt trouwens niet zo korrelig dus misschien moet je het toch een keer proberen :)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2015 16:12

Sorry, maar het korrelige is mij nooit opgevallen. Als ik pureer wordt het juist een smoothy soep. :wink:
Maar je weet nooit van tevoren wat kinderen er in proeven of zien.
Ik vond het altijd wel handig om kinderen toch die groente te laten eten, die ze niet op hun bordje willen tegen komen.
Als ik eerlijk ben houd ik niet zo van een stronk broccoli op mijn bord, maar door de soep of hartige taart, vind ik het prima.
Zo zal iedereen zijn eigenaardigheidjes of voorkeuren hebben, toch?
Wat lust jij bij voorbeeld echt niet Marnix?
Ik lust geen venkel. De reuk en smaak doen mij denken aan de warme anijsmelk van vroeger. :-&
Die groente gaat dus echt naar de rand van mijn bord, als die er ongevraagd op ligt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2015 10:30

Het enige wat ik echt niet lust tot nu toe is gekookte witlof. Rauw vind ik het prima. Gekookt vind ik het vreselijk. Ongeacht of je het in ham wikkelt en er kaassaus bij doet, of mangochutny, of wat dan ook. Verder lust ik tot nu toe alles wat ik heb geprobeerd, tot aan sprinkhanen toe :)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 mar 2015 15:49

Marnix schreef:Het enige wat ik echt niet lust tot nu toe is gekookte witlof. Rauw vind ik het prima. Gekookt vind ik het vreselijk. Ongeacht of je het in ham wikkelt en er kaassaus bij doet, of mangochutny, of wat dan ook. Verder lust ik tot nu toe alles wat ik heb geprobeerd, tot aan sprinkhanen toe :)

Wat grappig, ik heb een kind dat het alleen gekookt lust. Toen hij 2 jaar oud was, zat hij al heerlijk van zijn bordje gekookte lof te smikkelen.
Hij lag in het ziekenhuis en vroeg de keukenzuster of hij de volgende ochtend gekookte witlof kon krijgen. Nee, want dit soort groenten serveren we niet op de kinderafdeling. :lol:
Ik las eens dat je alles kunt leren eten, desnoods na 10 pogingen, maar smaak zou wennen. 8-[

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 mar 2015 16:00

Marnix schreef:Het enige wat ik echt niet lust tot nu toe is gekookte witlof. Rauw vind ik het prima. Gekookt vind ik het vreselijk. Ongeacht of je het in ham wikkelt en er kaassaus bij doet, of mangochutny, of wat dan ook. Verder lust ik tot nu toe alles wat ik heb geprobeerd, tot aan sprinkhanen toe :)

Je kunt het 3 minuten of nog minder koken, dan is het niet zo'n slappe hap. Zo lustte ik het wel met kaas.
Ik heb een keer een zalig zuurkoolrecept gehad, allemaal zoete troep en kaassaus erdoor, je proefde die vieze zuurkool niet meer.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 mar 2015 16:10

Boerin schreef:Je kunt het 3 minuten of nog minder koken, dan is het niet zo'n slappe hap. Zo lustte ik het wel met kaas.
Ik heb een keer een zalig zuurkoolrecept gehad, allemaal zoete troep en kaassaus erdoor, je proefde die vieze zuurkool niet meer.

Ik kook de witlofstronken een paar minuutjes inderdaad, daarna snijd ik ze in de lengte door en omwikkel elke halve stronk met een plak beenham
en soms doe ik er een stukje ananas in, dus onder de ham.
Daarna aardappelpuree erop en geraspte kaas.
Boerin schreef:Ik heb een keer een zalig zuurkoolrecept gehad, allemaal zoete troep en kaassaus erdoor, je proefde die vieze zuurkool niet meer.

Je kunt zuurkool ook koken in witte wijn of appelsap. (of champagne :mrgreen: )
En dit recept heb ik ook wel eens gemaakt.
Maar dan met 3 appels i.p.v. eentje.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2015 21:30

Boerin schreef:Ik heb een keer een zalig zuurkoolrecept gehad, allemaal zoete troep en kaassaus erdoor, je proefde die vieze zuurkool niet meer.

Zo heb ik een keer een heerlijke visspaghetti gehad met tomaat, mozzarella, gehakt zonder vis. Die was ook niet te versmaden want ik vind vis nogal vies. Er zit niet voor niks maar een letter verschil in denk ik wel eens. :)

Terug naar “Archief”