De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor learsi » 03 mar 2014 19:22

Bambi schreef:Wedergeboren geloof toch?

Ik denk dat je bedoelt:

Wedergeboren tot geloof......

Toch?

Als het anders is gewoon zeggen hoor. 8)

h.g Learsi

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 19:25

naamloos schreef:De enige reden waarom ik deze kwestie belangrijk vind is die gevaarlijke leer "je bent een kind van een gelovige ouder, je bent gedoopt, dus Halleluja met mij komt het goed.
Bambi schreef:Er is nog niemand in dit hele topic die gezegd heeft dat je door gedoopt te zijn zalig wordt.
Dus waarom je dat er steeds bij haalt is mij een raadsel.
Lees de post' van Rotterdam (iemand in dit topic), die rekent iedereen tot christen die gedoopt is, of die op een andere administratieve wijze als christen geregistreerd staat.
Maar een christen is iemand die in Hem gelooft :!: :!: :!:
En jij zelf zei: Is het je trouwens al opgevallen dat in gezinnen waar een opa of oma werkelijk wedergeboren is, dat de kinderen ook Christelijk zijn of later weer worden? Hoe zou dat komen? Misschien omdat ze door die heiliging apart gezet zijn en al uitverkoren?

Daar 'lijk' jij ook mee te suggereren dat als het met je (voor)ouders maar goed zit, dan komt het met jou ook wel in orde. Halleluja :!: :!: :!: (maakt niet uit hoe je verder leeft, doe maar raak, effe wederkerig wat jij de evangelischen verwijt)
Helaas zijn er voorbeelden te over waar gedoopte baby's niks met God te maken willen hebben.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 mar 2014 19:32

naamloos schreef:Lees de post' van Rotterdam (iemand in dit topic), die rekent iedereen tot christen die gedoopt is, of die op een andere administratieve wijze als christen geregistreerd staat.
Maar een christen is iemand die in Hem gelooft :!: :!: :!:

Mag ik voor mijzelf spreken a.u.b. of meen je dat ik jou nodig heb om mijn bijdragen te analyseren ?

Ik heb gesproken over het aantal christenen wereldwijd, hoe moet ik anders tellen - ik kan het hart van de mens niet aanzien.

Het is gewoon objectieve Wikipedia informatie ; Christendom in de wereld

Verspreiding van het christendom over de wereld
Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Deze gelovigen zijn verdeeld in 1147 miljard rooms-katholieken, 216 miljoen oosters-orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31,7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.)

Blijft de vraag ; dus baby's zijn nooit christen ?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 03 mar 2014 19:33

Boaz schreef:
er staat namelijk wanneer je wèl gedoopt kan worden: Hand 8:37 'Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd.'

Ik zou dat toch even wat meer toegespitst willen zeggen.

...Het gaat nl. over een volwassene die de Schrift leest en daar onderwijs over wil krijgen, omdat hij vragen krijgt over wat hij leest. Daarom wordt Filippus langszij gebracht.
h.g
Learsi

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 mar 2014 19:41

Boaz schreef:
er staat namelijk wanneer je wèl gedoopt kan worden: Hand 8:37 'Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd.'

Learsi schreef:Ik zou dat toch even wat meer toegespitst willen zeggen.

...Het gaat nl. over een volwassene die de Schrift leest en daar onderwijs over wil krijgen, omdat hij vragen krijgt over wat hij leest. Daarom wordt Filippus langszij gebracht.
h.g
Learsi

Waar lees jij in de Bijbel dit onderscheid?

Ik heb het altijd heel vreemd gevonden dat er twee formulieren zijn bij kinderdopers: een voor volwassenen, en een voor kinderen. Eén doop, leert de Bijbel, twee formulieren, zegt de kerk...
Laatst gewijzigd door Boaz op 03 mar 2014 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 19:45

rotterdam schreef:Mag ik voor mijzelf spreken a.u.b. of meen je dat ik jou nodig heb om mijn bijdragen te analyseren ?
Vooruit dan maar, dat mag :D :D :D
Jij hebt het steeds over het aantal christenen, en in die berekening tel je al de gedoopten en andere administratieve leden mee.
Ik probeer je aan je verstand te peuteren dat dat niet één en hetzelfde is.
Een christen is iemand die zijn leven aan Jezus toevertrouwd, wat je niet van alle dopelingen kunt zeggen + van alle naamleden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 mar 2014 19:46

Bambi schreef:
Hoe komt het dan dat de geloofsdoop al geldt voor kinderen vanaf 12 jaar?
Weinig wedergeboren kinderen gezien op die leeftijd, maar wel velen van hen gedoopt met de geloofsdoop.
En als je in een charismatische kerk lid wil worden, moet je toch gedoopt worden?
Want anders hoor je er niet echt bij.

Bij ons geldt geen scherpe leeftijdsgrens, hoewel ik die leeftijd van 12 jaar niet zo vreemd vind.
Doorgaans zijn de dopelingen bij mij in de kerk ouder: gisteren zijn er 27 mensen gedoopt, de jongsten waren 17 jaar.

Het zal per kerk verschillend zijn, maar in mijn kerk kan je lid worden terwijl je niet gedoopt bent. Daar ligt geen druk op. Het is uiteraard wel zo dat er van kringleiders en oudsten wordt verwacht dat ze wedergeboren zijn en gedoopt, zij zijn het die waken over de leer, en dus moeten ze de leer wel onderschrijven.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 03 mar 2014 20:04

Boaz schreef:Bij ons geldt geen scherpe leeftijdsgrens, hoewel ik die leeftijd van 12 jaar niet zo vreemd vind.
Doorgaans zijn de dopelingen bij mij in de kerk ouder: gisteren zijn er 27 mensen gedoopt, de jongsten waren 17 jaar.

Het zal per kerk verschillend zijn, maar in mijn kerk kan je lid worden terwijl je niet gedoopt bent. Daar ligt geen druk op. Het is uiteraard wel zo dat er van kringleiders en oudsten wordt verwacht dat ze wedergeboren zijn en gedoopt, zij zijn het die waken over de leer, en dus moeten ze de leer wel onderschrijven.

Ok gedoopt en wedergeboren betekent dus dat je geen kringleider of oudste kan worden :wink: ?
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 03 mar 2014 20:12

Byte schreef:Dank je Jan aka Pep :wink: ik lees het op mijn gemak door.
Helaas ben ik nogal eigenwijs 8)

Neem je tijd.
Ik verwacht niet per se een reactie
Ik post het omdat misschien iemand er wat aan heeft.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 20:18

rotterdam schreef:Ik heb gesproken over het aantal christenen wereldwijd, hoe moet ik anders tellen - ik kan het hart van de mens niet aanzien.

Het is gewoon objectieve Wikipedia informatie ; Christendom in de wereld

Verspreiding van het christendom over de wereld
Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Deze gelovigen zijn verdeeld in 1147 miljard rooms-katholieken, 216 miljoen oosters-orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31,7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.)

Blijft de vraag ; dus baby's zijn nooit christen ?
1. Jij hoeft dat ook niet te tellen, dat doet God wel.
2 . Ga jij eens aan een baby vragen of ie christen is, wat voor antwoord krijg je dan :?: :?: :?:

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 mar 2014 20:25

Boaz schreef:Bij ons geldt geen scherpe leeftijdsgrens, hoewel ik die leeftijd van 12 jaar niet zo vreemd vind.

Ok gedoopt en wedergeboren betekent dus dat je geen kringleider of oudste kan worden :wink: ?

Komt het echt zo onduidelijk over? Ik bedoel, uiteraard, dat er van oudsten en kringleiders wordt verwacht dat zij gedoopt zijn door onderdompeling, op een leeftijd dat ze dit bewust ondergingen.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 03 mar 2014 21:08

Boaz schreef:Komt het echt zo onduidelijk over? Ik bedoel, uiteraard, dat er van oudsten en kringleiders wordt verwacht dat zij gedoopt zijn door onderdompeling, op een leeftijd dat ze dit bewust ondergingen.

Ok gelukkig maar dan maakt het niet uit of je evangelisch bent of gereformeerd ook al ben je wedergeboren maar voldoe je niet aan de "eigen" regels van de kerk of gemeente hoor je er niet bij.( dacht dat dit alleen bij ons in het refohoekje voorkwam) :?

Gelukkig denkt Hij daar anders over.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 mar 2014 21:17

Byte schreef:
Ok gelukkig maar dan maakt het niet uit of je evangelisch bent of gereformeerd ook al ben je wedergeboren maar voldoe je niet aan de "eigen" regels van de kerk of gemeente hoor je er niet bij.( dacht dat dit alleen bij ons in het refohoekje voorkwam) :?

Nou, dan lees je mijn antwoord niet goed. Je kunt gewoon lid zijn van 'mijn' kerk, ook al ben je niet gedoopt.
Het lijkt me heel logisch dat van een voorganger of oudste wèl verwacht wordt dat hij is gedoopt, want hij moet toezien op de leer, en dat gaat moeilijk als je zelf die leer niet onderschrijft.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 03 mar 2014 21:19

schelpje3 schreef:En het argument dat ouders met de doop vragen:
Wilt u ook de God en Vader van ons kind zijn?
wordt terzijde geschoven kennelijk.

Boaz schreef:Het is de vraag of de Bijbel leert dat dat een vraag is die hoort bij de doop.

De vraag(=bede) kan en mag al bij de geboorte gesteld te worden.
Bij onze laatste was het eerst goed tot me doorgedrongen dat ik als vader, van de Vader, een ziel onder mijn hoede kreeg. En toen hij net in de wieg lag, "onze" Benjamin, mocht ik al bidden, geef hem het leven in Christus, want hij is niet van mij, maar van U!
Hij is (militair) in Afghanist. gewond geraakt.
Twee weken voor dat hij gewond raakte, schreef hij in een mail, dat hij, als het bij hem niet zou veranderen hij niet in de hemel zou komen.
Terug uit Afgh. deed hij uit zichzelf belijdenis van zijn geloof in Jezus, die kwam om zondaren zalig te maken.
Hij werd als baby gedoopt.
Misschien kun je begrijpen dat hij zich niet over laat dopen.
h.g
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 03 mar 2014 21:22

Boaz schreef:Ik heb het altijd heel vreemd gevonden dat er twee formulieren zijn bij kinderdopers: een voor volwassenen, en een voor kinderen. Eén doop, leert de Bijbel, twee formulieren, zegt de kerk...

Je zult begrijpen dat ik dat niet zo vreemd vind.

h.g.
Learsi

Terug naar “Archief”