Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2013 12:06

Sophie77 schreef:Onze 'vaste' weekkosten zijn trouwens best heftig, vind ik:
-bakker : gem. € 20,00
-groenteboer : gem. € 32,50
-supermarkt : gem. € 80,00
-slager: gem. € 27,50
-muziek, sport, bijles: € 50,00
-zakgeld, zendingsgeld, kerkgeld, giften: min. € 40,00

totaal dus € 250,00, elke week weer ...

Als ik eraan denk zal ik aan het eind van de maand eens posten wat ik uitgeef. Ik houd nu echt alles bij met een speciaal programma en dat is makkelijk qua overzicht.

Aan de andere kant vandaag even een flink pakket per post verzonden - bam, 60 euro verder. Eens zien waar ik dit in het budget ga laten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 08 jan 2013 12:19

Ik vind duurkoop ook nog niet eens altijd goedkoop. Mijn laarzen wel, daar doe ik echt een paar jaar mee, maar ik heb al regelmatig dure kleding gekocht en na het wassen is de kwaliteit een stuk minder. En met goedkopere kleding had ik dat dan weer niet. Ik weet het, geld niet altijd, maar zo is het wel.
Afbeelding

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2013 13:34

schelpje3 schreef:Maar even een vraag, stel dat je elke maand een flink bedrag overhoudt, omdat je van alles niet koopt, goedkoper aanschaft enz, dan zet je dat toch als spaargeld weg voor ....ooit? Maar voor eigen gebruik!
Dus je doet al die moeite, houd een bedrag over en spendeert het aan een vakantie, of groter huis, nieuwe auto?
Een huishouden runnen kost geld, hoe dan ook. Alleen zal de één meer uitgeven aan eten en de ander aan een luxere vakantie misschien? Het is maar net wat je belangrijk vind denk ik.
Als mensen een groot bedrag winnen van de loterij, is vaak het eerste wat ze zeggen: ik ga een lange verre vakantie boeken, maar je hoort niet dat ze dan gelukkig niet het goedkoopste wc papier meer hoeven te kopen, bij wijze van spreken.
Als je plots hogere inkomsten hebt, zetten jullie dat bedrag dan meteen weg of ga je ruimer leven? Toen ik ging werken, lukte me dat alleen de eerste maanden.

Goede vraag/opmerking mensen geef daar eens antwoord op.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2013 13:40

Inlevingsvermogen waarvoor? Waarom zijn de refo zaken voor velen onbetaalbaar en andere zaken met hetzelfde merk kleding niet? En dan zitten ze echt niet allemaal in een mooi groot pand hoor. En waarom moeten zij dan zoveel op de pirjs gooien om de huur, enz te kunnen betalen, maar zit ernaast een winkel die gewoon betaalbaar is, in hetzelfde soort pand? Ik vind het lariekoek en als ik dus al wat koop daar, koop ik het lekker in de uitverkoop In mijn achterhoofd wetende dat ze ook nu veel aan mij verdienen

Inleving voor de kosten die ik opnoemde. En van refozaken heb ik geen verstand zoals ik al zei , ik ken er maar ééntje.

En inderdaad Schelpje ik breng het dus niet naar de kringloop, maar wij hebben van onze kerk wel eens een fancyfair voor het evangelie onder de Joden.
Of wat anders.
En onze kleren van mijn dochters en mij en mijn man geven wij gericht aan mensen waarvan wij weten dat ze er blij mee zijn, zo ook de kinderkleren en er gaat niets naar Polen tenzij het een actie is van Max ofzo of van een kerk.
Ik vertrouw er dan op dat het goed komt. Ik hoorde ooit dat het leger des heils zijn kleding verkoopt aan gemeenten die er sloten mee dempen, maar of dat waar is weet ik niet.
Ik zie veel daklozen in Amsterdam in deze winkels kleding kopen.

Zolang ik nog mensen in mijn buurt heb die armoede oprecht kennen kan ik mijn spullen altijd kwijt.
Verkopen is er niet bij.

Ook met andere zaken is het weggeven en niet verkopen, je ziet mij niet op Marktplaats.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 jan 2013 13:42

Wilsophie schreef:

Wat wil je horen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jan 2013 13:45

Wilsophie schreef:
Inleving voor de kosten die ik opnoemde. En van refozaken heb ik geen verstand zoals ik al zei , ik ken er maar ééntje.

En inderdaad Schelpje ik breng het dus niet naar de kringloop, maar wij hebben van onze kerk wel eens een fancyfair voor het evangelie onder de Joden.
Of wat anders.
En onze kleren van mijn dochters en mij en mijn man geven wij gericht aan mensen waarvan wij weten dat ze er blij mee zijn, zo ook de kinderkleren en er gaat niets naar Polen tenzij het een actie is van Max ofzo of van een kerk.
Ik vertrouw er dan op dat het goed komt. Ik hoorde ooit dat het leger des heils zijn kleding verkoopt aan gemeenten die er sloten mee dempen, maar of dat waar is weet ik niet.
Ik zie veel daklozen in Amsterdam in deze winkels kleding kopen.

Zolang ik nog mensen in mijn buurt heb die armoede oprecht kennen kan ik mijn spullen altijd kwijt.
Verkopen is er niet bij.

Ook met andere zaken is het weggeven en niet verkopen, je ziet mij niet op Marktplaats.

Veel kerken willen niet allerlei "zooi" meer hebben, het verkoopt niet altijd en dan blijven ze met een zolder vol spullen zitten. Er zijn diverse kringloopwinkels die voor het goede doel werken. Geheel gerund door vrijwilligers! Daar brengen wij het heen en niet die bekende ketens, want die zijn gruwelijk duur geworden en zitten soms in een vrij luxe pand en zijn uit op winst. Betaalde je eerst 50 cent voor een spelletje of een legpuzzel, nu soms 5 euro. En je krijgt geen garantie dat het kompleet is.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 jan 2013 13:47

Moest het even een paar keer door lezen voor ik de vraag begreep, sorry.
Als wij nog ruimer zouden kunnen leven is in een keer ons huis helemaal (laten) opknappen.
Niks geen luxe vakantie (geven wij, totaal, niet om). Wij zetten dat geld apart ja.

Omdat wij aangesloten zijn bij de LETS, veel doen en laten doen, zijn wij ook niet veel kwijt aan geld. Zoals oppas, als ik een meisje bij ons uit de kerk laat oppassen voor een avondje kost me dat pak hem beet 25 euro (meer of minder, ik noem maar een bedrag). Via de LETS ben ik kiezels kwijt. Maar dat bouw ik weer op om op te passen bij iemand anders of de ramen te zemen... of wat mijn aanbod op dat moment ook is.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 08 jan 2013 13:50

Het geld dat wij uitsparen door zuiniger te leven, gaat op de spaarrekening. De komende jaren is hier nog heel wat geld nodig voor onderhoud aan ons huis, en verder willen we de hypotheek proberen versneld af te betalen. Daar gaat op dit moment het geld dus heen wat we besparen ;)
Sinds ik werk merk ik wel dat het lastiger is om echt zo zuinig mogelijk te zijn, gewoon doordat het ik het drukker heb, en het wat minder nodig is om zo zuinig te zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2013 13:57

Wilsophie schreef:Als je plots hogere inkomsten hebt, zetten jullie dat bedrag dan meteen weg of ga je ruimer leven? Toen ik ging werken, lukte me dat alleen de eerste maanden.

Ik heb niet veel nodig, maar best kans dat ik minder kritisch ben met boodschappen. Ik eet wel wat vaker biefstuk dan :-)

En soms heb je ook gewoon een doel om naartoe te werken. Van de bonus en het overwerk vorig jaar heb ik een nieuwe pc gekocht :-)

Mijn doel is om 3 maandsalarissen aan spaargeld te hebben voor het geval dat... (het zal nog wel even duren voordat ik dat heb bereikt trouwens). Daarnaast een 'noodfonds' van 1000 euro voor noodgevallen. Alles wat ik daarna opspaar gaat naar de aflossing van mijn studieschuld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2013 14:12

@Mortlach het was de uitspraak van Schelpje, niet van mij.

Evelien wat zijn "lets"

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 jan 2013 14:13

is :wink:

Even googlen op LETS en je weet het. Is wat makkelijker dan nu uit te leggen (moet over een paar minuten de deur uit).

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2013 14:48

Heb ik gedaan, maar door bezuiniging sluiten de webwinkels.
Dank voor de info.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 08 jan 2013 15:49

@ evelien; ik had nog nooit van LETS gehoord maar wat een idee.

@ dippie; duurkoop is inderdaad niet altijd goedkoop. Qua kleding merk ik daar ook niet veel van. Het verschilt misschien ook wel maar het is ook maar net van wat voor materiaal enzo de kleren zijn.

@ sophie77; vind je de vaste weekkosten echt zo hoog? Voor een heel gezin vind ik de kosten wel mee vallen...
Laatst gewijzigd door juffiejuf op 09 feb 2013 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 08 jan 2013 15:53

Wilsophie schreef:

Heb ik al gedaan :wink:

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 08 jan 2013 16:06

juffiejuf schreef:@ sophie77; vind je de vaste weekkosten echt zo hoog? Voor een heel gezin vind ik de kosten wel mee vallen...

Als je het x4,zoveel doet (voor 1 maand) is dat meer dan 1000 euro. Kosten als diesel, telefoon, verwarming, electriciteit, water, verzekeringen, hypotheek, medicijnkosten, abonnementen etc. komen daar dan nog bij. Met een gemiddeld inkomen lijkt me dat best pittig. Gelukkig lukt 't hier over 't algemeen prima, al hebben we ook magere tijden gekend en zijn de vooruitzichten op dit moment ook niet echt heel gunstig.

Wat betreft de vraag van Schelpje: Bij hogere inkomsten merk ik wel dat we iets luxer gaan eten. Net wat Mortlach zegt, een keer vaker een biefstukje bijv.
Op dit moment gaat er best veel geld zitten in onze verbouwing. Is die afgerond dan sparen we voor een andere auto; die is op dit moment eigenlijk al aan vervanging toe maar we hebben besloten hem 'op' te rijden, in de hoop dat hij het nog een jaartje uithoudt.

Terug naar “Archief”