Waarom rokken dragen,waarom is een korte broek uit den boze?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 31 jan 2003 11:59

Vind het een beetje raar dat je minder vrouw zou zijn met een broek aan.... Dit zijn toch allemaal uiterlijkheden en daar gaat het toch helemaal niet om?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 31 jan 2003 12:10

Ongeveer vanaf Gereformeerde Gemeente dragen vrouwen rokken, Ook wel in behoudende Chr. Geref Kerken en Ned. Herv (Geref. Bond). In Gerefomeerde Gemeente in Nederland en Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland zijn de vrouwen nog principieler in deze zaken. In laatstgenoemde kerken is het uiterlijk vertoon helaas de religie geworden. Dit moet helaas niet ontkent worden. Je hebt gelijk dat een vrouw met lang haar en een lange rok vrouwelijk staat. Ik vind het ook mooi. Maarja dit is in de culture revolutie in de jaren '60 verknald. Wat haardracht betreft: in Geref Gem in Ned en Oud Geref Gem in Ned dragen alle dames lang haar. In de Geref Gem is het helaas zo dat er steeds meer kort haar gedragen wordt. Vooral zie je veel dat het haar tot de oren gedragen wordt, ook wel gergemhaar genoemd.

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 31 jan 2003 12:40

Nou bedankt, Corne,

Ik wist niet dat er nog zo'n verscheidenheid bestond in Ger.Gem.
Volgens mij zijn die hier ook helemaal niet in het noorden. Maar nu ik namen heb kan ik eens gaan zoeken.
Bij de Christelijk Gereformeerden heb ik wel meer dan eens een bezoek gebracht, maar daar vielen ze mij niet op.

chickie,

natuurlijk zijn uiterlijkheden niet het belangrijkste, maar het kunnen wel weerspiegelingen zijn van innerlijk geloof.
Een prostituee wordt vanzelfsprekend niet ineens heilig door een jurk aan te trekken en haar haar te laten staan. Maar aan de andere kant mist een Christenvrouw, die zich belangeloos inzet voor haar naaste, in mijn ogen toch nog wel iets als de uiterlijkheden niet kloppen.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 jan 2003 13:43

Dat vind ik weer zo een vreemde opmerking. UITERLIJKHEDEN DIE NIET KLOPPEN!
Volgens wie niet kloppen?
Volgens de bijbel?
Waar Jezus zelf helemaal niet op uiterlijkheden lette?
Hij ging aan tafel met hoeren en tollenaars.
Het ging hem om het hart.
Ik heb er nogal moeite mee als het een gebod wordt. Dus inderdaad de mensen beoordeelt worden op hun kleding, en niet op hun handel en wandel.

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 31 jan 2003 15:14

joepie,

Uiterlijkheden, die volgens MIJ niet kloppen (er staat 'in mijn ogen').
Ik ben natuurlijk een nobody, maar dat komt omdat ik hoop ik steeds meer van mijn eigen ik afleg. Dus luister alleen naar mij als je de stem van de Heiland erin herkent.

De woorden van God, die ik in dit geval van toepassing acht,
staan in:

Deut.22:5
1 Kor.11:15
1 Tim.2:9

Ik hoop dat je je wel beseft dat waar Jezus de eerste keer kwam voor hen die genezing nodig hadden, Hij aanstonds terugkeert voor de Zijnen en om te oordelen.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 jan 2003 15:23

Ja er staat dus niet dat de vrouw een rok moet dragen, en de man geen korte broek.
Er staat zelfs niet dat ze een hoed op moet, maar dat het haar een siraad is.
Trouwens dan mogen sieraden ook niet, als ik de tekst goed lees.

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 31 jan 2003 15:32

Wat is volgens jou dan uitgesproken dameskleding?
En kun je het met me eens zijn dat

hoe bloter het wordt, hoe minder zedig?

Dat dus een korte broek minder zedig is dan een lange broek?

joepie

Berichtdoor joepie » 31 jan 2003 15:37

Nou ben het niet met je eens hoor. Het ligt er maar aan waarom je je bloter kleed en op welke manier.
In het zwembad zie ik mensen graag in zwemkleding, en niet zonder.
En zomers mogen mannen van mij net zoals de vrouwen trouwens gerust een korte broek aan.
Ik zou er niet mee naar de kerk gaan, maar dat geld voor mezelf. Ik zou me daar niet lekker invoelen. Maar daarom kan ik niet zeggen dat anderen het ook niet mogen. En ben ik ook niet van plan om me daar mee bezig te gaan houden. Zo van: kijk die nu eens zitten in.....
En daardoor de essentie van de dienst uit het oog verliezen.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 31 jan 2003 17:57

Torenspits schreef:Nou bedankt, Corne,

Ik wist niet dat er nog zo'n verscheidenheid bestond in Ger.Gem.
Volgens mij zijn die hier ook helemaal niet in het noorden. Maar nu ik namen heb kan ik eens gaan zoeken.
Bij de Christelijk Gereformeerden heb ik wel meer dan eens een bezoek gebracht, maar daar vielen ze mij niet op.

chickie,

natuurlijk zijn uiterlijkheden niet het belangrijkste, maar het kunnen wel weerspiegelingen zijn van innerlijk geloof.
Een prostituee wordt vanzelfsprekend niet ineens heilig door een jurk aan te trekken en haar haar te laten staan. Maar aan de andere kant mist een Christenvrouw, die zich belangeloos inzet voor haar naaste, in mijn ogen toch nog wel iets als de uiterlijkheden niet kloppen.

Maar dan zijn het weer puur uiterlijkheden waar t om gaat toch? Een christenvrouw is niet minder Christen als ze geen rok draagt of geen lang haar heeft ofzo....

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 31 jan 2003 19:51

Wat is er nou zo fout aan uiterlijkheden dan? Het is niet het belangrijkste, maar het telt ook mee.

Als jouw man jou ten huwelijk vraagt, dan begrijp je dat dat het gevolg is van zijn liefde voor jou. Ga je dan ook moeilijk doen als hij graag zou zien dat je zijn trouwring draagt?
Of zijn dat ook uiterlijkheden die niet nodig zijn en dus maar afgeschaft moeten worden?

Zitten er misschien nadelen aan herkenbare uiterlijkheden die je liever niet aanvaardt?

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 31 jan 2003 20:45

Tja, als ik dit allemaal zo lees.... Dan kom ik weer tot mijn aloude stokpaardje: "De Bijbel is geen kant en klaar boek dat rechtstreeks antwoorden verschaft..." Persoonlijk heb ik lang haar dat ik in de Kerk draag in een staartje.....
Afbeelding

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 31 jan 2003 21:57

Zo te merken zitten er nogal verschil tussen korte broeken/ rokken en lange broeken/rokken. Is een rok niet gewoon een rok en een broek een broek?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 01 feb 2003 13:16

Torenspits schreef:hoe bloter het wordt, hoe minder zedig

Een broek is voor een vrouw minder bloot dan een rok, vooral als het waait. 8)
..

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 01 feb 2003 13:33

Torenspits schreef:Zitten er misschien nadelen aan herkenbare uiterlijkheden die je liever niet aanvaardt?

Zou je dit misschien even willen toelichten?

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 01 feb 2003 14:00

Torenspits schreef:Als jouw man jou ten huwelijk vraagt, dan begrijp je dat dat het gevolg is van zijn liefde voor jou. Ga je dan ook moeilijk doen als hij graag zou zien dat je zijn trouwring draagt?
Of zijn dat ook uiterlijkheden die niet nodig zijn en dus maar afgeschaft moeten worden?

God vraagt niet aan mij om mijn liefde voor hem te laten zien door een rok o.i.d. te dragen. God kijkt in mijn hart en daarin ziet hij dat t goed is!!! En het is niet aan jou of aan wie dan ook om dat in twijfel te trekken!

Ik hou t voor gezien hier.... Jammer dat er hier van die kortzichtige mensen rondhuppelen...

Terug naar “Archief”