Christus lijden voor heel de wereld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2005 14:16

caprice schreef:
Aragorn schreef:O, dus onkruid is er niet omwille van het koren..

Het onkruid mag nog mede bestaan zolang het graan niet in de schuur gezameld wordt.

Dus? Ik bedoel: wat wil je nu zeggen? Zo op het eerste gehoor lijk je het dus met me eens te zijn..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 feb 2005 00:14

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Dreigde ja, maar toch net niet. Het gevaar dat het graan met het onkruid uitgerukt zou worden, was groter dan het verstikkingsgevaar.

Opvallend.
De Heere had ook op de uitverkiezing kunnen wijzen, door te zeggen als het echt ("verkoren") graan is komt het wel goed. Dan hadden de dagloners hun gang kunnen gaan en raak kunnen trekken.

Vergeet niet dat het een gelijkenis is. In de praktijk is het ook zo dat de goddelozen zich niets van de gelovigen aantrekken voorzover God hun dat toestaat. De Heere Jezus heeft slechts duidelijk willen maken dat de uitverkorenen in dit leven niet alle leed bespaard blijft, maar dat er vele belagers zijn, nl. de satan, de wereld en hun eigen verdorven vlees.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 feb 2005 00:17

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Dreigde ja, maar toch net niet. Het gevaar dat het graan met het onkruid uitgerukt zou worden, was groter dan het verstikkingsgevaar.

Opvallend.
De Heere had ook op de uitverkiezing kunnen wijzen, door te zeggen als het echt ("verkoren") graan is komt het wel goed. Dan hadden de dagloners hun gang kunnen gaan en raak kunnen trekken.

Overigens is het goed zoals je ook doet, het woord uitverkiezing hier te noemen. Het gaat nl. in deze gelijkenis niet over ongelovigen en gelovigen maar over uitverkorenen en verworpenen. Immers, ongelovigen zouden nog gelovig kunnen worden maar een verworpenen wordt nooit een uitverkorene. Want onkruid wordt nooit en te nimmer graan en kaf wordt nooit koren.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”