De mokkende thuismopperaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 20:08

Yael schreef:Inderdaad Riska en dat mis je als thuislezer denk ik.

Absoluut! Dat is een van mijn voornaamste bezwaren tegen thuislezers.
En het gaat mij in de eerste plaats om de zuivere verkondiging van het Evangelie, daar blijf ik bij maar daarnaast is het gemeente-zijn in alle opzichten heel erg belangrijk! En daar schort het nog weleens aan in deze tijd als je let op de houding van de kerk en haar leden.....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 23:36

Nou dat mis ik dus helemaal niet. Ik heb in een kerkdienst zoiets van: wat is dit voor een gemeenschap, waar gaan we heen met zn allen? Is dit zoals God het wil? nee. Is dit de weg naar de zaligheid? nee. Gaan we met zn allen naar de ondergang? ja.
Ik geef toe, dat is persoonlijk. Maar een kerkdienst heeft voor mij iets vreselijk engs. Ik voel me er vreselijk ongemakkelijk en ervaar niet Gods goedkeuring erover. Dat jullie dat niet willen begrijpen betekent dat jullie geen empathie hebben met je medemens. Dat is jammer voor jullie, want het belemmert je in je Christen-zijn. Ik ben en blijf voorlopig thuislezer en vanuit die situatie probeer ik toch in de maatschappij Christen te zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2005 23:45

Jas schreef:Dat jullie dat niet willen begrijpen betekent dat jullie geen empathie hebben met je medemens

Vind je dat niet wat heel boud gezegd Jas?
Ik heb de ervaring dat als ik mijzelf geef voor een gemeenschap er een wisselwerking komt.
Ik kan het mij niet voorstellen nee, althans niet vanwege jouw redenen. Ik kan mij alles voorstellen als het gaat om het afhaken van het instituut kerk. Soms worden dingen gedaan en gezegd, waarin ik mij totaal niet kan vinden.
Maar als het gaat om een plaatselijke gemeenschap: dan ervaar ik die. Met alle lek en gebrek, maar daar zijn wij mensen voor.
En ik kan mij getroost weten als ik samen ben met mensen die zich bewust zijn dat ze meer nodig hebben dan alleen 'goede werken', dat ik samen ben met mensen die net als ik gelovig zijn en Gods lof willen zingen.
Nogmaals, met alle lek en gebrek, maar daarom stellen wij ons ook iedere zondag weer onder het Evangelie...

Riska

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 feb 2005 00:45

Riska schreef:
Jas schreef:Dat jullie dat niet willen begrijpen betekent dat jullie geen empathie hebben met je medemens

Vind je dat niet wat heel boud gezegd Jas?
Ik heb de ervaring dat als ik mijzelf geef voor een gemeenschap er een wisselwerking komt.
Ik kan het mij niet voorstellen nee, althans niet vanwege jouw redenen. Ik kan mij alles voorstellen als het gaat om het afhaken van het instituut kerk. Soms worden dingen gedaan en gezegd, waarin ik mij totaal niet kan vinden.
Maar als het gaat om een plaatselijke gemeenschap: dan ervaar ik die. Met alle lek en gebrek, maar daar zijn wij mensen voor.
En ik kan mij getroost weten als ik samen ben met mensen die zich bewust zijn dat ze meer nodig hebben dan alleen 'goede werken', dat ik samen ben met mensen die net als ik gelovig zijn en Gods lof willen zingen.
Nogmaals, met alle lek en gebrek, maar daarom stellen wij ons ook iedere zondag weer onder het Evangelie...

Riska

Ja dat vind ik toch ook allemaal best. Ik heb al tig keer gezegd dat ik iedereen zn godsdienst gun. Maar blijkbaar geldt dat niet andersom, dat is waarom ik zo reageerde.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2005 06:17

Thuislezers bezochten in vroeger tijden vaak de gezelschappen. Is dat nu nog zo?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2005 11:58

Jas, je lost het niet op door thuis te blijven. Als je denkt dat God niet Zijn goedkeuring over kerkdiensten geeft (hoewel ik het me afvraag), denk je dan dat God wel Zijn goedkeuring geeft over het feit dat jij thuis blijft? Of het nu goed is of niet, met wegblijven verander je sowieso niets. Als God kerkdiensten niet zou goedkeuren, zou het dan niet jou taak zijn daar wat aan te doen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 feb 2005 12:04

jas schreef:

Nou dat mis ik dus helemaal niet. Ik heb in een kerkdienst zoiets van: wat is dit voor een gemeenschap, waar gaan we heen met zn allen? Is dit zoals God het wil? nee. Is dit de weg naar de zaligheid? nee. Gaan we met zn allen naar de ondergang? ja.
Ik geef toe, dat is persoonlijk. Maar een kerkdienst heeft voor mij iets vreselijk engs. Ik voel me er vreselijk ongemakkelijk en ervaar niet Gods goedkeuring erover. Dat jullie dat niet willen begrijpen betekent dat jullie geen empathie hebben met je medemens. Dat is jammer voor jullie, want het belemmert je in je Christen-zijn. Ik ben en blijf voorlopig thuislezer en vanuit die situatie probeer ik toch in de maatschappij Christen te zijn.

Na ja zeg ik zeg 1 zinnetje en ik wordt gelijk met van alles veroordeeld :?
Moeten we allemaal dan maar thuislezers worden is dat dan wat God wil, is dat de weg der zaligheid? (volgens mij is dat nog steeds Jezus maar ok)
buiten Jezus gaan we naar de ondergang, er zijn nog genoeg wederomgeboren christenen in de kerk dus je kan niet zeggen dat heel de kerk naar de afgrond gaat.
en wie zegt dat ik jouw niet wil begrijpen? juist wel want mijn opmerking was tegerlijkertijd ook een vraag. (als je hem goed leest. :mrgreen: )
maar dat jij thuislezer ben dat moet jij weten, zoals ik hetzelf moet weten dat ik elke zondag (met genoegen) naar de kerk ga.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 feb 2005 12:04

caprice schreef:Thuislezers bezochten in vroeger tijden vaak de gezelschappen. Is dat nu nog zo?

bestaan er dan nog van die gezelschappen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 feb 2005 13:07

jas schreef:

Nou dat mis ik dus helemaal niet. Ik heb in een kerkdienst zoiets van: wat is dit voor een gemeenschap, waar gaan we heen met zn allen? Is dit zoals God het wil? nee. Is dit de weg naar de zaligheid? nee. Gaan we met zn allen naar de ondergang? ja. .

|:)| :mrgreen: 8)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 05 feb 2005 14:01

Ik weet niet of je me echt niet begrijpt of dat je me niet wilt begrijpen

Nee, ik begrijp je echt niet...dat je jezelf zo ver van de kerk verwijderd en ook van de door God gegeven sacramenten. Sorry, in mijn ogen is dat gewoon jezelf keren tegen God. Ik kan er echt niet bij...

En de ware leer wordt hier niet meer verkondigd zei je eerder. Jij hebt de ware leer dus ook niet, en dan sta ik er erg van verbaasd dat je durft te zeggen dat jij die ware leer wel hebt. Ik vind t een klein beetje Farizeeeisch. :cry: Sorry, ik probeer uit te leggen wat ik denk, ik bedoel niemand te kwetsen.
Engaged @ 07-01-2005

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2005 14:14

jas schreef:Ja dat vind ik toch ook allemaal best. Ik heb al tig keer gezegd dat ik iedereen zn godsdienst gun. Maar blijkbaar geldt dat niet andersom, dat is waarom ik zo reageerde.

Nogmaals dan: hoewel je de kerk verlaat, wil je toch Christen blijven. Daarbij kan ik je alleen maar Gods zegen over toewensen. Bij deze.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 feb 2005 17:58

Ik heb er nog eens over zitten nadenken.
Hoewel ik respecteer dat er mensen zijn die thuisbijven, aan de andere kant zit er ook iets van hoogmoed in - wie en wat zijn wij om te oordelen of al dan niet het Woord van God recht wordt gebracht?
Ik denk aan de predikant die iedere zondag bijna trillend, zelfs na 27 jaar, de kansel opgaat, omdat hij er niet helemaal zeker van is dat hij God recht doet met zijn preek.
Hij zegt: "ik ben een mens, met al mijn gebreken. Ik kan alleen maar hopen en bidden dat God mij wil gebruiken en dat ik woorden zeg die Hem recht doen". Want hij is elke zondag weer als de dood dat iemand de kerk voorgoed verlaat, nee, Gód voorgoed de rug toekeert, omdat hij ergens iets niet goed verwoord heeft.

Kortom: er is iets hoogmoedigs in om te zeggen dat iemand het Woord niet recht brengt.
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde... ook als het gaat om dominees die zich stellen in dienst van God en de verkondiging doen. Want als zij het niet meer doen, wie moet het dan doen?

Riska

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 05 feb 2005 22:40

Ik ben het helemaal met Riska eens! en dominees zijn toch ook geroepen knechten van God?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 feb 2005 23:45

Yael schreef:
jas schreef:

Na ja zeg ik zeg 1 zinnetje en ik wordt gelijk met van alles veroordeeld :?
Moeten we allemaal dan maar thuislezers worden is dat dan wat God wil, is dat de weg der zaligheid? (volgens mij is dat nog steeds Jezus maar ok)
buiten Jezus gaan we naar de ondergang, er zijn nog genoeg wederomgeboren christenen in de kerk dus je kan niet zeggen dat heel de kerk naar de afgrond gaat.
en wie zegt dat ik jouw niet wil begrijpen? juist wel want mijn opmerking was tegerlijkertijd ook een vraag. (als je hem goed leest. :mrgreen: )
maar dat jij thuislezer ben dat moet jij weten, zoals ik hetzelf moet weten dat ik elke zondag (met genoegen) naar de kerk ga.

Sorry, maar dan lees je zelf ook niet goed, want ik heb duidelijk gezegd dat het mijn persoonlijke opvatting is en dat ik niemand aanraad om thuislezer te worden als diegene daar niet 100% achter staat en er van overtuigd is dat het goed is. Ik heb inmiddels al vele malen gezegd dat mijn weg niet in de kerk ligt, ik heb al vele malen gezegd dat ik niet voor anderen spreek, ik heb al vele malen gezegd dat ik begrijp dat het moeilijk is wanneer je een gezin hebt en dat ik alleen makkelijk praten heb, ik heb enkele gedachten opgenoemd die bij mij opkomen wanneer ik in een kerk zit. Niet ter veroordeling van anderen maar ter veroordeling van mezelf als ik daar zit. Als jij je goed voelt in de kerk moet je vooral blijven gaan. Het interesseert mij verder echt niet, want waarom zou ik me druk maken over jouw kerkgang als jij je er ook niet druk over maakt? Ik hoop dat je er gelukkig bent. Ik weet voor mezelf dat in de kerk je oren dichtgestopt worden, je onderscheidingsvermogen wordt aangetast, je denkt dat alles wat je hoort waarheid is en je zult later als je oud bent volledig verslaafd zijn met de opium van de vrome godsdienst en niet meer in staat je een helder oordeel te vormen over wat je geleerd wordt. Maar ach, als je maar gelukkig bent.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 05 feb 2005 23:49

Riska schreef:Ik heb er nog eens over zitten nadenken.
Hoewel ik respecteer dat er mensen zijn die thuisbijven, aan de andere kant zit er ook iets van hoogmoed in - wie en wat zijn wij om te oordelen of al dan niet het Woord van God recht wordt gebracht?

Veroordeelt de protestantse kerk dan niet ook de manier waarop de Roomse kerk Gods Woord brengt?

Als jas voelt dat God niet wil dat hij naar de kerk gaat, dan kan ik goed begrijpen dat hij thuis blijft. Wat interessant is, is het waarom van dat gevoel.

Terug naar “Archief”