wat vinden jullie van praiseavonden??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

try

Berichtdoor try » 08 feb 2005 13:44

Marnix schreef:Tja, er is inderdaad veel veranderd. Reformatorische jongeren kijken tegenwoordig vaak ook tv en luisteren popmuziek :)

Try, je haalt vorm en inhoud door elkaar. Vormen veranderen momenteel inderdaad. Maar het evangelie, het Woord van God houdt stand! Er veranderd niet iets op de bijbelse visie als je opeens naar praiseavonden gaat. Sterker nog, God loven met allerlei instrumenten is heel bijbels. Dat dat in de tijd van de reformatie bijvoorbeeld niet gebeurde had meer met cultuur te maken... en omdat er jarenlang alleen een orgel is gebruikt, daarmee zijn andere instrumenten niet verkeerd. Allerlei andere muziekinstrumenten zijn opgekomen met de komst vab pop-muziek. We mogen deze nieuwe instrumenten en allerlei andere dingen van deze tijd zeker gebruiken tot eer van God!

Ik weet het niet, Marnix. Volgens mij is de inhoud van wat je gelooft ook veranderd ten opzichte van vroeger.
De opkomst van evangelische elementen in de traditionele kerken duidt er op, dat er een verschuiving in de aandacht gekomen is.
Want, met welke praktijk uit de traditionele kerken zou je de praise kunnen vergelijken. Met psalmgezang? OK, het is allebei muziek, allebei zingen. Maar de functie van het zingen is geheel anders. De Psalmen werden ten eerste gezongen, omdat het direkt uit het Woord van God komt (daarom was men ook tegen gezangen). het werd vervolgens gezongen om met name de ups en downs in het persoonlijke leven te bezingen, waarbij alle vreugde en verdriet, zonde en genade, angst en troost met bijbelse woorden werd beleefd. Het was een meditatief en daarom vaak zeer serieus en gedragen (langzaam) en plechtig gezongen lied. Qua muziekstijl ook zeer weinig bedoeld voor de kunstvorm muziek, voor de schoonheid, het prettige gevoel of de perfecte uitvoering. Het was een echte samenzang voor ongeschoolde stemmen. Niet mooi, maar wel diep.

De verschuiving in praise is nu, dat er een element uitgelicht wordt, dat vooral over vreugde, lofprijs en aanbidding gaat. Het stadium van een absoluut geloof en overgave aan God. De hele worsteling, dat God wellicht níet meer naar me omkijkt, dat ik voor God eigenlijk nauwelijks kan verschijnen, dat ik geheel afhankelijk ben van Gods genade, de worsteling met zonde, vergankelijkheid en angst. Het uitzingen van de rampen en slagen, die mensen kunnen treffen, het zingen tegen beter weten in....het krijgt allemaal geen plek in praise. Het is geen meditaie meer, geen gebed, maar een exaltatie, een geestesvervoering zo je wilt, waarbij de realiteit niet meer aan de orde komt, maar juist wordt ontvlucht. het klinkt een beetje cru, maar je zou het een drug kunnen noemen. Daarmee is praise ook voor een deel een vlucht. God is niet meer in de realiteit aan te roepen, temidden van de ellende en de vergankelijkheid; God is alleen nog buiten de realiteit, in een extatische vlucht te vinden. Hij moet als het ware worden opgeroepen. Je kunt praise nou niet bepaald nuchter noemen.

Kortom, met deze kortte uitweiding hoop ik aannemelijk gemaakt te hebben, dat we het niet alleen over een (onbetekenende) vormverandering hebben, maar dat er wel degelijk een ingrijpende inhoudelijke verandering aan ten grondslag ligt.

Waar de worsteling vroeger was of God zich wel wilde ontfermen (gezien de realiteit van ons leven), wordt er nu van uitgegaan, dat God ons reeds, zonder meer, genadig is geweest (we prijzen Hem immers). Echter, die genade is kennelijk nog niet beleefd: er moet nu een weg gevonden worden om die heerlijke belevenis ook te ervaren. Dat kan niet zonder muziek, ritme , praise.

In feite is dit een zeer modern fenomeen. Het valt samen met het ambivalente levensgevoel van nu: we hebben alles, er is geen gebrek: we zijn niet slecht, niet arm, niet dom, maar....toch is er geen geluk: dat moeten we maken, creëren.

Ik denk, dat er (in ieders persoonlijk leven) nog wel eens een tijd komt, dat het echte, harde probleem van de realiteit zich weer aandient na deze dromerijen: dan kunnen de psalmen weer dienst doen. Dan gaat het weer om de bijbelse woorden en niet om de aanstekelijke melodielijn.

try

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 08 feb 2005 16:20

try schreef:De verschuiving in praise is nu, dat er een element uitgelicht wordt, dat vooral over vreugde, lofprijs en aanbidding gaat. Het stadium van een absoluut geloof en overgave aan God. De hele worsteling, dat God wellicht níet meer naar me omkijkt, dat ik voor God eigenlijk nauwelijks kan verschijnen, dat ik geheel afhankelijk ben van Gods genade, de worsteling met zonde, vergankelijkheid en angst. Het uitzingen van de rampen en slagen, die mensen kunnen treffen, het zingen tegen beter weten in....het krijgt allemaal geen plek in praise. Het is geen meditaie meer, geen gebed, maar een exaltatie, een geestesvervoering zo je wilt, waarbij de realiteit niet meer aan de orde komt, maar juist wordt ontvlucht.

In een groot deel van de praise liederen heb je gelijk,
maar een van de schrijvers van diverse liederen was zelf laatst nog ene artikel van te lezen, namelijk Keith Green, en die gaf hier ook zijn mening over, ook hij vond dat de laatste tijd in praise, het eigenlijk alleen nog maar om vreugde gaat en dat juist de worsteling en de minder mooie kanten te vaak onderbelicht blijft.

misschien een taak ana deze generatie om ook juist deze inhoud die nu op de achtergrond terecht is gekomen weer naar voren te laten komen,
of is dat misschien een reden waarom christelijke jeugd ook opzoek gaat tussen christelijke artiesten (naar muziek met meer inhoud) die dit wel in nummers weten te verwoorden ? gewoon omdat ze niet alleen maar naar 'happy gospel' willen luisteren?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

joris

Berichtdoor joris » 08 feb 2005 16:30

dat is nu juist het mooie en nieuwe aan praise waardoor de inhoud wel degelijk veranderd!!!!!
We leven nu in de verlossing en we mogen terug kijken op GOlgotha en dus mogen we als verloste mensen zingen en blij zijn. En God groot maken!!! En daarom omdat we weten dat we verlost zijn en totaal afhankelijk van het offer van Christus zingen we duizend keer achter elkaar: halleluja!!! God is groot!!!!

ik ben het met try eens, het is veranderd! Maar ik ben ontzettend blij met de nieuwe inhoudt, want volgens mij doen we nu pas echt recht aan de bijbel en Gods woord.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2005 16:42

Try, je zou het kunnen vergelijken met het zingen van lofpsalmen. Een praise-avond is om God te prijzen.... dat wil niet zeggen dat het geloof alleen maar uit prijzen bestaat, het bestaat ook uit je moeiten voor God neerleggen en zo... dacht je dat evangelische christenen dat niet doen?!

Verder is het helemaal niet zo christelijk om alleen maar bijbelse psalmen te zingen... David was een gelovige en schreef liederen. Mozes schreef liederen. Maria dankte God met een eigen loflied, net als Zacharias, Simeon en ga zo maar door. Waarom mochten die mensen zelf wel liederen bedenken en zouden wij dat niet mogen doen? Zing de Here een nieuw lied staat er in de psalmen. We mogen nieuwe liederen voor Hem maken en Hem daarmee danken. Paulus schrijft dit ook: Breng God dank met psalmen, hymnen en geestelijke liederen. Blijkbaar zongen ze in die tijd ook niet alleen maar psalmen. Bovendien zijn de psalmen voor Jezus komst geschreven en bezingen ze niet dat Hij op aarde kwam wat Hij deed met Goede Vrijdag, Pasen, hoe Hij opstond en naar de hemel ging, hoe de Geest op aarde kwam.

We mogen als gelovigen naast Psalmen ook nieuwe liederen voor God zingen. Dat hoeven niet alleen maar praise-liederen te zijn, hoewel het prijzen van God wel een belangrijke functie moet hebben, want ook in de psalmen zie je, zelfs de liederen over problemen en moeiten eindigen bijna allemaal met lof op God! Gelukkig worden er naast praise-liederen ook wel andere liederen geschreven en gezongen hoor. Maar uiteindelijk hebben we allemaal, in goede en slechte tijden, toch reden om God te prijzen en te danken want we hebben altijd hoop en een fantastisch perspectief! Helemaal nu Jezus is gekomen en voor ons is gestorven en weer opgestaan hoeven we niet in angst en onzekerheid te leven maar mogen we ondanks onze zonden weten dat we voor altijd bij Hem mogen leven.

En als je echt in de put zit.... dan hoef je echt niet te praisen hoor... dan kun je je hart bij God uitstorten... door muziek... maar ook door gebed.

Wat je vervolgens zegt over nuchterheid, daarin heb je absoluut geen gelijk. Alsof praise niet reeel is en God alleen nog maar te vinden is in het buitengewone. Dat is zo onwaar als het maar kan. God prijzen doe je juist omdat je zo dankbaar en blij bent... En dicht bij Hem te komen... God prijzen is helemaal niet abnormaal of zo... het is doodgewoon... je kan dat doen door met een strak gezicht te zingen dat je blij bent... Het kan ook door te zingen en ondertussen uit je dak te gaan... want dat is een gevolg van je blijdschap. Dat vind ik normaler dan zeggen dat je blij bent waar het ondertussen totaal niet aan je te zien is. God wordt niet opgeroepen bij praise... Hij wordt aanbeden op een helemaal niet zo onmenselijke manier.

Misschien is de worsteling er inderdaad wel minder, de vraag of God zich wil ontfermen. Jezus kwam en stierf. Als ik het moeilijk heb weet ik dat ik dankzij Hem altijd weer naar God kan... ik weet dat Hij me in genade aanneemt, me vergeeft... om Jezus wil! Praise is geen manier om dat te ervaren... maar om God daarvoor te loven en te danken! Dat vergeet je hier, je doet alsof praise iets is voor de mens.... ervaren en zo... dat is het niet... praise is een gevolg van Gods liefde voor mensen, het is de dank die mensen daarvoor aan God geven. Zoals het volk Israel dat deed na de doortocht door de Schelfzee, zoals David dat deed toen de ark werd binnengedragen in Jeruzalem... zoals Psalm 150 ons voorhoudt.

En vergeet niet: Heel veel teksten van praiseliederen komen net als de psalmen rechtstreeks uit de bijbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 08 feb 2005 17:48

spacy schreef:
In een groot deel van de praise liederen heb je gelijk,
maar een van de schrijvers van diverse liederen was zelf laatst nog ene artikel van te lezen, namelijk Keith Green, en die gaf hier ook zijn mening over, ook hij vond dat de laatste tijd in praise, het eigenlijk alleen nog maar om vreugde gaat en dat juist de worsteling en de minder mooie kanten te vaak onderbelicht blijft.

waarschijnlijk bedoel je Graham Kendrick (Keith Green is al 23 jaar thuis)

http://www.oneway.nl/nieuws_artikel.php?nieuwsID=16593

Verder ben ik het met Try eens. Keith Green had trouwens ook wel duidelijke meningen over deze zaken.

http://www.lastdaysministries.org/artic ... ospel.html
http://www.lastdaysministries.org/artic ... spel2.html

Al deze stukken zijn lang, maar zeker de moeite van het lezen waard, ook in verband met dit onderwerp. Trouwens ooit heb ik Wim Grandia op een praise-avond een toespraak horen houden, die bij deze stukjes van Keith Green passen. Er gebeurt wat dat betreft ook genoeg goeds.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 08 feb 2005 20:10

parsifal schreef:waarschijnlijk bedoel je Graham Kendrick (Keith Green is al 23 jaar thuis)

inderdaad, bedankt voor het opmerken van de fout en ook voor die andere artikelen :)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 feb 2005 20:26

Wow die artikelen van Keith Green,
Vandaar dat je zijn muziek niet vaak meer hoort :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2005 01:53

Ha, toevallig las ik net iets dergelijks op Steve Stockman's site (schrijver van het boek "Walk On") over de laatste cd van Derek Webb.

Webb is keen to ask what it means to take up Christ’s cross daily and follow him and how far removed from such an invitation the western church is in these spoiled and selfish times. We demand things that we feel are our rights to make us secure and comfortable. To give credence to our decadence we tame God, “by domesticating you until you look just like me.” What has this to do with God emptying himself and making himself nothing and dying on a cross and calling us to do likewise. This is not common stuff in a Christian industry where the album on the car stereo on the way to work is more likely to be about what blessing God will pour out on your heart today. The opening I Want A Broken Heart leaves no one expecting the kind of designer spirituality that masquerades behind the bumper stickers of our perverted greedy version of capitalism.

Bron

try

Berichtdoor try » 09 feb 2005 10:56

Goed, ik wil best aannemen, dat praise een authentieke vorm is om het geloof met anderen te kunnen delen en om er persoonlijk door te worden opgebouwd.
Zelf denk ik, dat de werkelijke vreugde in contrast met de ons omringende werkelijkheid wordt gevonden. Zoals de betekenis van de liefde tussen Jezus en Petrus een echte verdieping krijgt tegen de achtergrond van Petrus' praktijken kort daarvoor. Idem bij Paulus, idem bij het volk Israel (met de ervaring van Egypte). Idem bij Elia (wanhoop), idem bij Adam (ongehoorzaam).
Dus: een opgewonden praise-avond zijn voor mij symptomen van een jong en onervaren christendom (best leuk, aanstekelijk en gevoelig, maar het peilt bij lange na niet de diepte van het menselijk drama en het ondenkbaar te achten wonder van Gods genade). Daarvoor is de stilte nodig, de overdenking en een intense gesprek. Daarvoor is bewustwording en inzicht nodig. Zodat je langzaam maar zeker ingebed raakt in de bijbelse waarheid en je leven rust en vrede krijgt. De uiting van vreugde die daarbij hoort is die van het vastgelegde moment: de officiele feesten. Zo hebben Jodendom, Christendom en Islam het terecht altijd gedaan. Het is geen spontaan feest (afhankelijk van je gevoel), maar het staat vast: dan en dan is het feest. Dan zingen we, dansen we.

try

joris

Berichtdoor joris » 09 feb 2005 11:24

try,

try to live!

joris

Berichtdoor joris » 09 feb 2005 11:29

sorry try,

beetje hard he. Ik las je stuk echt met open mond. ik begrijp niet dat je zo kan leven.

Blijheid voor vaste momenten? hoe doe je dat? Ben je ook alleen verliefd in bed ofzo? (lijkt mij wel handig soms).

Hoe zie jij jezelf t.o.v God en Jezus? Ik krijg het gevoel dat je niet het idee hebt dat je verlost bent, dat je Jezus niet kent als je zaligmaker.

hoezo diepzinnige momenten? juist door die diepzinnige momenten heen kan je uitkomen in blijdschap. juist, diep doorleefd. Wow ik weet dat ik een groot zondaar was en dat ik nog regelmatig in mijn oude leven terug val, maar ik weet dat Jezus mij verlost heeft. En dat merk ik en dat voel ik iedere dag weer! Vanuit een flink dal kan ik zeggen: Jezus Christus is deHEer van mijn leven, praise Him! o God ik hou van u!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 feb 2005 12:12

Ik zie zelf praise juist als diepzinniger dan psalmen. (tenminste als we de stereotypen van die 2 nemen).

Waarom? Bij het zingen van psalmen, het neerleggen van je problemen zie je op jezelf en de omstandigheden, en die breng je bij God. Bij praise daarentegen kijk je daar juist niet naar, maar eigen je de (ver/op)lossing al toe in geloof, terwijl daar nog geen enkele reden voor hoeft te zijn omdat die er misschien nog niet is. Dit is volgens mij ook de reden waarom er in de bijbelstaat dat je je altijd moet verblijden, omdat je in geloof mag weten dat God altijd het beste doet.

Kdenk daarom ook dat we geneigd zijn in moeilijke tijden meer naar de psalmen of 'diepzinnige' nummers te pakken, ons geloof wordt dan geconfronteerd met de waarneembare realiteit. In eerste instantie daalt ons geloof altijd iets, en durven we niet gelijk de overwinning te claimen in geloof. En herkennen we onszelf daarom meer in de psalmen dan in praise.

Kwil daarmee niet zeggen dat de psalmen minder zijn ofzo, maar dat wat je zingt beetje afhangt van je huidige geloofsbelevenis. Overigens eindigen psalmen vrijwel altijd met lofprijs, en komt er in praise altijd heel vaak elementen van vervelende situaties voor.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 09 feb 2005 12:57

try schreef:Een opgewonden praise-avond zijn voor mij symptomen van een jong en onervaren christendom (best leuk, aanstekelijk en gevoelig, maar het peilt bij lange na niet de diepte van het menselijk drama en het ondenkbaar te achten wonder van Gods genade). Daarvoor is de stilte nodig, de overdenking en een intense gesprek.

michael W. Smith schreef:I'll never know how much it cost to see my sin upon that cross...

en dat zing je dan een aantal keer achter elkaar... echt wel dat je dan tot denken wordt gezet!!! tenminste ik wel...

Ik ben het met je eens dat we niet aan de zonden en de ellende van onszelf voorbij moeten gaan, maar ik denk dat praiseliederen hier ook een rol in kunnen spelen. Tuurlijk is het ook goed om stil te worden voor God en rustig na te denken...
Maar om nou van een 'jong en onervaren christendom' te spreken... dat vind ik echt te ver gaan. ik zie in mijn omgeving heel veel jonge, maar ervaren christen en die kunnen ontzettend genieten van zo'n praiselied. Ik vind stilte niet fout maar... om nou te zeggen dat alleen jonge onervaren christenen praisen... jammer!! Dat is dus echt nie zo...
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

tobyfan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tobyfan » 09 feb 2005 15:55

try schreef:Goed, ik wil best aannemen, dat praise een authentieke vorm is om het geloof met anderen te kunnen delen en om er persoonlijk door te worden opgebouwd.
Zelf denk ik, dat de werkelijke vreugde in contrast met de ons omringende werkelijkheid wordt gevonden. Zoals de betekenis van de liefde tussen Jezus en Petrus een echte verdieping krijgt tegen de achtergrond van Petrus' praktijken kort daarvoor. Idem bij Paulus, idem bij het volk Israel (met de ervaring van Egypte). Idem bij Elia (wanhoop), idem bij Adam (ongehoorzaam).
Dus: een opgewonden praise-avond zijn voor mij symptomen van een jong en onervaren christendom (best leuk, aanstekelijk en gevoelig, maar het peilt bij lange na niet de diepte van het menselijk drama en het ondenkbaar te achten wonder van Gods genade). Daarvoor is de stilte nodig, de overdenking en een intense gesprek. Daarvoor is bewustwording en inzicht nodig. Zodat je langzaam maar zeker ingebed raakt in de bijbelse waarheid en je leven rust en vrede krijgt. De uiting van vreugde die daarbij hoort is die van het vastgelegde moment: de officiele feesten. Zo hebben Jodendom, Christendom en Islam het terecht altijd gedaan. Het is geen spontaan feest (afhankelijk van je gevoel), maar het staat vast: dan en dan is het feest. Dan zingen we, dansen we.

try

en dat is nouw zo jammer :| waarom noem je een praiseavond: best leuk, aanstekelijk en gevoelig. volgens mij is dat veel te kort door de bocht jammer dat je er zo negatief tegenover staat en gelijk veroordeeld.
Dat wil niet zeggen dat je er niet negatief tegenover mag staan maar geef dan wel een goede reden en doe het niet af als best leuk blabla... Op praiseavonden (netzoals jongerendagen) kan ik soms egt zo vol zijn van Gods liefde en er is zo'n goede sfeer je voelt gewoon dat mensen het menen. Bovendien kan je op zo'n praiseavond Gods woord overdenken (als het stil is of terwijl je zingt) en ik heb dan meestal het gevoel dat het meer doordringt zeg maar, meer dan in de kerk, omdat je daar onder het zingen meestal niet snapt waar je het over hebt, het is directer...

maarja das maar een mening.... :wink:
JESUS loves you! love JESUS too!!

tobyfan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tobyfan » 17 feb 2005 16:55

:lol: :roll: :mrgreen: :wink: :-oo vaaaaalentijn waar ben je gebleve :P :mrgreen: :cry: :lol: leuke smilies haha sorry je moet tog wat typen he :mrgreen:
JESUS loves you! love JESUS too!!

Terug naar “Archief”