Mijn God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jan 2005 00:21

Oke, met die uitleg kan ik wel redelijk meekomen geloof ik. :) Alhoewel ik dan nog steeds niet geloof dat God speciaal die mensen 'uitverkoren' heeft om als slachtoffer te dienen, maar je meer in het algemeen van zonde en haar gevolgen kunt spreken.

André

Berichtdoor André » 12 jan 2005 00:22

jas schreef:Daarom zullen wij, als we ons niet bekeren, ons oordeel ook ontvangen.

Ook als wij ons wel "bekeren" zullen we het moeilijk krijgen, omdat wij zijn Naam dragen, Christen.
Dat vind je in Matth. 24

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 00:25

Andre schreef:
jas schreef:Daarom zullen wij, als we ons niet bekeren, ons oordeel ook ontvangen.

Ook als wij ons wel "bekeren" zullen we het moeilijk krijgen, omdat wij zijn Naam dragen, Christen.
Dat vind je in Matth. 24

Ja, maar moelijk krijgen is niet hetzelfde als oordeel ontvangen. Als wij in Christus zijn worden wij niet meer geoordeeld.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 12 jan 2005 00:28

jas schreef:
Andre schreef:

Dat vind je in Matth. 24

Ja, maar moelijk krijgen is niet hetzelfde als oordeel ontvangen. Als wij in Christus zijn worden wij niet meer geoordeeld.

Ik zal morgen wel proberen een onderbouwing met teksten erbij te zoeken, nu ff geen zin meer :lol:
Maar "we" wisten toch niet zeker dat wie wanneer bekeert was btw.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 00:31

Andre schreef:Maar "we" wisten toch niet zeker dat wie wanneer bekeert was btw.

Dat is toch ook helemaal niet belangrijk of we dat weten? Als we het maar voor onszelf weten hoe we er voor staan m.b.t. Jezus.
Wat heb ik aan jouw bekering, of jij aan de mijne?

André

Berichtdoor André » 12 jan 2005 00:38

jas schreef:Als we het maar voor onszelf weten hoe we er voor staan m.b.t. Jezus.
Eens

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jan 2005 09:51

caprice schreef:Dat Hij het niet werkt, maar toelaat, om daar dwars doorheen Zijn raad uit te voeren.
Het kan overigens wel zijn dat God zelf dit deed.

Ik durf het (nog) niet met zekerheid te zeggen. Dan zou ik eerst meer onderlegd willen zijn vanuit de Schrift.

Het is je bekend dat dergelijke vloedgolven onstaan door de platentectoniek in de aardkorst?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 10:06

Optimatus schreef:
caprice schreef:Dat Hij het niet werkt, maar toelaat, om daar dwars doorheen Zijn raad uit te voeren.
Het kan overigens wel zijn dat God zelf dit deed.

Ik durf het (nog) niet met zekerheid te zeggen. Dan zou ik eerst meer onderlegd willen zijn vanuit de Schrift.

Het is je bekend dat dergelijke vloedgolven onstaan door de platentectoniek in de aardkorst?

ai, dat is wel een heel slap argument Opti. Alsof God niet de werkende Oorzaak daarvan zou kunnen zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2005 10:14

O wat slap! Ik vind het argument in iedergeval sterker dan dat God dit gedaan zou hebben, inderdaad hij heeft het toegelaten dat die platen tegen elkaar aanbotsen of hoe dan ook... de dingen gebeuren.

Maar om te stellen dat God dacht, zo laat ik eens lekker wat platen tegen elkaar aan botsen en zo een reusachtige vloedgolf veroorzaken, nee dat gaat er bij niet in.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jan 2005 10:28

En bij mij ook niet. God is geen sadist die op een knop drukt om eens een lekkere vloedgolf over een gebied uit te storten dat toch al zo arm als Job is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 jan 2005 11:02

Weet je wat het probleem is? Wij willen God zien zoals wij zijn, dat Hij denkt zoals wij, dat Hij dingen doet die voor ons te begrijpen zijn. En als we ze niet gegrijpen of bevatten kunnen dan zijn ze niet van God.
Terwijl God juist wil dat je gewoon jou hand in Zijn hand legt, en de weg gaat die Hij wil.
Ook al gaat dat voor je gevoel de verkeerde kant op.
Ook al begrijp je God niet.
Gaan die weg. Zonder dat je nu een verklaring krijgt.
Hij is toch onze maker? Mag Hij niet doen met het leem wat Hij wil?
Dus als Hij een vloedgolf beslist, dan heeft Hij daar het recht toe.

ALs je alleen geloofd in een God die alleen maar liefde is, dan geloof je niet in de God van de Bijbel. Maar in een God die je in je eigen hoofd bedacht hebt dat hij wel zou moeten zijn. Want een God die vloedgolven over een kontinent uitstort kunnen we niet bevatten. Dus maken we ons een eigen God, een afgod dus.
Maar dan ben je wel de zondvloed vergeten, of het volk Israel ten tijden van de rondreis door de woestijn. Dan ben je vergeten dat God David straft voor zijn overspel en daarvoor zijn kind laat sterven.
En zo zijn er nog genoeg voorbeelden die laten zien dat God wel degelijk die vloedgolf heeft gestuurd.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 12 jan 2005 11:06

joepie schreef:Weet je wat het probleem is? Wij willen God zien zoals wij zijn, dat Hij denkt zoals wij, dat Hij dingen doet die voor ons te begrijpen zijn. En als we ze niet gegrijpen of bevatten kunnen dan zijn ze niet van God.
Terwijl God juist wil dat je gewoon jou hand in Zijn hand legt, en de weg gaat die Hij wil.
Ook al gaat dat voor je gevoel de verkeerde kant op.
Ook al begrijp je God niet.
Gaan die weg. Zonder dat je nu een verklaring krijgt.
Hij is toch onze maker? Mag Hij niet doen met het leem wat Hij wil?
Dus als Hij een vloedgolf beslist, dan heeft Hij daar het recht toe.

ALs je alleen geloofd in een God die alleen maar liefde is, dan geloof je niet in de God van de Bijbel. Maar in een God die je in je eigen hoofd bedacht hebt dat hij wel zou moeten zijn. Want een God die vloedgolven over een kontinent uitstort kunnen we niet bevatten. Dus maken we ons een eigen God, een afgod dus.
Maar dan ben je wel de zondvloed vergeten, of het volk Israel ten tijden van de rondreis door de woestijn. Dan ben je vergeten dat God David straft voor zijn overspel en daarvoor zijn kind laat sterven.
En zo zijn er nog genoeg voorbeelden die laten zien dat God wel degelijk die vloedgolf heeft gestuurd.

Ben het helemaal met je eens! Overigens wil ik nog wel even aanvullen dat ik niet van mening ben dat God alléén maar Liefde is (als ik mijn posts teruglees lijkt het daar nl. een beetje op), maar ook Rechtvaardig.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Riska

Berichtdoor Riska » 12 jan 2005 11:16

En wat jullie naar mijn gevoel allemaal vergeten is dat we niet meer in de tijd van het Oude Testament leven, maar zelfs nog ná het Nieuwe Testament.
Jesaja 53 - ja, toch het OT - waar heel duidelijk staat dat God de straf op Zich nam in Zijn Zoon Jezus Christus.

Wat jullie vergeten is dat God zó liefdevol was dat Hij Zijn enige Zoon gaf.

Als ik lees over wat hier allemaal gezegd wordt dan denk ik: Christus wordt opnieuw gekruisigd. Het was voor niets kennelijk, want de straffende God is nog altijd gelijk.

Met dit alles zeg ik dus nog een keer: Mijn God is een liefdevolle God. Dat wil niet zeggen dat Hij alles door de vingers ziet, maar de straf heeft Christus voor ons gedragen.
En me daarvan dagelijks bewust probeer ik zo dicht mogelijk bij Hem te blijven en voor zover dat in mijn vermogen ligt Hem geen verdriet te doen. En waar dat toch gebeurt mag ik 's avonds voor het slapen gaan dat voor Hem neerleggen en weten dat ik vergeven ben in Christus.

Riska

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 12 jan 2005 11:39

Riska schreef:En wat jullie naar mijn gevoel allemaal vergeten is dat we niet meer in de tijd van het Oude Testament leven, maar zelfs nog ná het Nieuwe Testament.
Jesaja 53 - ja, toch het OT - waar heel duidelijk staat dat God de straf op Zich nam in Zijn Zoon Jezus Christus.

Wat jullie vergeten is dat God zó liefdevol was dat Hij Zijn enige Zoon gaf.

Als ik lees over wat hier allemaal gezegd wordt dan denk ik: Christus wordt opnieuw gekruisigd. Het was voor niets kennelijk, want de straffende God is nog altijd gelijk.

Met dit alles zeg ik dus nog een keer: Mijn God is een liefdevolle God. Dat wil niet zeggen dat Hij alles door de vingers ziet, maar de straf heeft Christus voor ons gedragen.
En me daarvan dagelijks bewust probeer ik zo dicht mogelijk bij Hem te blijven en voor zover dat in mijn vermogen ligt Hem geen verdriet te doen. En waar dat toch gebeurt mag ik 's avonds voor het slapen gaan dat voor Hem neerleggen en weten dat ik vergeven ben in Christus.

Riska

Eens!

En wat ik gister erg mooi vond wat Ouweneel in het Elfde Uur zei: God is geen lieve God, maar God is liefde! Dat is wel wat anders

joepie

Berichtdoor joepie » 12 jan 2005 11:42

Dan nog eens de nieuwtestamentische God van na de kruisiging.

Hebreeën 12: 29 want onze God is een verterend vuur.

Denk je nu echt dat God na de kruisiging van Jezus een andere God is geworden?
Dan Hij ineens alle macht aan de satan heeft gegeven?
Ik moet er namelijk niet aan denken dat niet God alles in Zijn hand heeft maar de satan. Want daar komt het op neer.
Dat satan dus over het wel en wee in de wereld kan beslissen.

Ik denk nog steeds dat Amos 3: 6 ook voor nu geld.
Geschiedt er een ramp in een stad, zonder dat de Heere die bewerkt?

En Romeinen 8: 20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. 22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. 23 En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.

Terug naar “Archief”