wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 29 mei 2003 15:44

En de gelijkenis van de wijngaard dan? Ok, laat geroepen worden is iets anders dan luiheid, maar als alles op de nieuwe aarde volmaakt is, dan moeten wij toch ook wel helemaal goed zijn? Hoe kan je anders zo dicht bij God zijn, als je niet volmaakt bent?
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

joris

Berichtdoor joris » 29 mei 2003 15:45

lizzz schreef:En de gelijkenis van de wijngaard dan? Ok, laat geroepen worden is iets anders dan luiheid, maar als alles op de nieuwe aarde volmaakt is, dan moeten wij toch ook wel helemaal goed zijn? Hoe kan je anders zo dicht bij God zijn, als je niet volmaakt bent?

haha, God blijft genadig hoor.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 29 mei 2003 15:49

Ja dat is eigenlijk ook wel een gave gedachte, God blijft dezelfde, maar wij veranderen. En over een klein poosje zal ik gewoon altijd bij die onveranderde God kunnen zijn!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 mei 2003 16:49

is de eeuwigheid niet verder toegroeien naar God?

En mogen mensen in dit leven al niet een soort van voorschot daarop nemen? Door intensief te zoeken?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 29 mei 2003 16:53

hmm dit vind ik een beetje lijken op de vraag die de moeder van Johannes en Andreas (toch?) aan Jezus stelde, of haar zoons een plek aan Zijn linker- en rechterhand zouden mogen krijgen in Gods koninkrijk.

De laagste plek in het Koninkrijk is al geweldig!

En ik denk niet dat er veel naijver is op de nieuwe aarde hoor :wink:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 mei 2003 17:28

het heeft niets te maken met naijver, het gaat erom: als je op aarde het wel goed vindt en druk bent met geld verdienen en belangrijk zijn, dan kun je verwachten dat je voor en na de dood verder van God af zal staan dan wanneer je investeert in God tijdens je leven.

Mensen die dat doen, die zullen denk ik absoluut de negatieve gevolgen daarvan ondervinden. Niks gladstrijken, iedereen zal ook moeten investeren in zijn relatie tot God!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 29 mei 2003 17:32

ik vraag me sowieso af, als je alleen aan geld denk, of je dan na dit leven bij God komt. Denk het niet. Na een echte wedergeboorte wil je alleen maar voor God leven, misschien dat het vaak niet lukt, maar daar heb je (ik tenminste) nu al heel veel last van hoor, als je weer es alleen aan jezelf gedacht hebt.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 mei 2003 17:38

nou ja, dat geld bedoel ik bij wijze van spreken. Denk bv. aan Simson, die was ook wedergeboren maar maakte er een zootje van. Alle zonden worden je vergeven, maar je bent dan wel zelf bezig om je zicht op God te verduisteren.

Maar je zult toch actief afstand van je zonden moeten doen, om vergeving te kunnen ontvangen. Hoe gaat dat dan met bekeerde mensen die toch met een bepaalde zonde sterven? Ik denk dat ze na de dood daar zich toch alsnog van moeten bekeren, anders is het geen echte bekering van die zonde.

Na een echte wedergeboorte wil je alleen maar voor God leven, misschien dat het vaak niet lukt, maar daar heb je (ik tenminste) nu al heel veel last van hoor, als je weer es alleen aan jezelf gedacht hebt.
misschien mag je daar wat relaxter mee omgaan, het is ook een proces van vallen en opstaan, dat hoort er nu eenmaal bij, in het proces waarin de zonde overwonnen wordt.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 29 mei 2003 17:44

surfer schreef:
Na een echte wedergeboorte wil je alleen maar voor God leven, misschien dat het vaak niet lukt, maar daar heb je (ik tenminste) nu al heel veel last van hoor, als je weer es alleen aan jezelf gedacht hebt.
misschien mag je daar wat relaxter mee omgaan, het is ook een proces van vallen en opstaan, dat hoort er nu eenmaal bij, in het proces waarin de zonde overwonnen wordt.

haha eigenlijk is dat nu precies wat ik bedoelde te zeggen :wink:

je kunt de zonde niet in een x overwinnen, en al helemaal niet zelf. Ik geloof niet echt in goede werken, alleen in goede werken vanuit het geloof...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 mei 2003 17:47

er is sprake van een reactie op de actie van God. Iedereen zal toch zelf de zonde actief af moeten wijzen, dat doet God niet voor je, want dat kan God niet voor je doen zonder je persoonlijke integriteit te schenden. God staat klaar om de zonde te vergeven op het moment dat jij er afstand van neemt. In dat opzicht is een gelovig actief bezig met het overwinnen van de zonde in de naam van God.

Willemina

Berichtdoor Willemina » 30 mei 2003 00:08

surfer schreef:er is sprake van een reactie op de actie van God. Iedereen zal toch zelf de zonde actief af moeten wijzen, dat doet God niet voor je, want dat kan God niet voor je doen zonder je persoonlijke integriteit te schenden. God staat klaar om de zonde te vergeven op het moment dat jij er afstand van neemt. In dat opzicht is een gelovig actief bezig met het overwinnen van de zonde in de naam van God.

Dan is Jezus helemaal voor niets gestorven. Want NIEMAND kan in eigen kracht afstand doen van de zonde. Het gaat je echt niet lukken. Geloof toch in dat wonder dat op Golgotha is gebeurd.. "Het is volbracht!!!"
Jesaja 53: "Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden."

(Maar eigenlijk komt dit ook een beetje neer op onze discussie in de topic 'de dood'.)

joepie

Berichtdoor joepie » 30 mei 2003 07:54

[quote="surfer"]Ik denk dat ze na de dood daar zich toch alsnog van moeten bekeren, anders is het geen echte bekering van die zonde.

Nu na je dood kun je je niet meer bekeren. Dat lijkt me een vreemde redenering, dat je je na je dood nog kunt bekeren van een bepaalde zonde die je in je leven gedaan hebt. Je bent dood!
Kijk maar naar de gelijkenis van de rijke man en de arme lazerus. Die rijke wilde ook nog wel een boodschap naar de aarde sturen om zijn familie te waarschuwen. Maar dat kon dus niet.

Bekeren doe je in dit leven en na dit leven is er het eeuwige leven wat Christus voor je verdient heeft! Voor AL je zonde wil Hij betalen. Maar dan zul je wel in dit leven in Hem moeten geloven, en volledig op Zijn genade willen vertrouwen.

joris

Berichtdoor joris » 30 mei 2003 07:54

afstand nemen kunnen we zeker wel van de zonde, anders vraagt God dat niet van ons. maar jezelf zonden vergeven en va de last bevrijden, dat kunnne we niet!
Jezus is aan het kruis gegaan om de relatie tussen God en ons te verzoenen.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 30 mei 2003 09:17

misschien kunnen we afstand nemen van de zonde, maar de zonde echt achterlaten, dat gaan we niet redden hoor. Maar we krijgen er Hulp bij.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 mei 2003 10:33

Nu na je dood kun je je niet meer bekeren. Dat lijkt me een vreemde redenering, dat je je na je dood nog kunt bekeren van een bepaalde zonde die je in je leven gedaan hebt. Je bent dood!
je lichaam is dood....

Kijk maar naar de gelijkenis van de rijke man en de arme lazerus. Die rijke wilde ook nog wel een boodschap naar de aarde sturen om zijn familie te waarschuwen. Maar dat kon dus niet.
Nee, want:

Lukas 16 31 Doch [Abraham] zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al waren het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.

Terug naar “Archief”