taal die wij begrijpen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 01 dec 2004 11:09

DoIoRoK schreef:
Marnix schreef:Omdat je daar even los bent van de nederlandse traditie en kerktradities omdat je in een andere cultuur terecht komt... hier zwem je weer makkelijk met de kerkelijke stroom mee. En is het weer zo "gewoon"

Zal best, maar dat vind ik nog geen reden om het fantastisch te vinden en het goed te keuren zolang het maar niet te dicht bij je in de buurt komt. Als je het in nederland veroordeeld moet je dat ook in het buitenland doen.

DoIoRoK

Of omgekeerd dus: wat je in het buitenland ervaart verwelkomen in Nederland...

Riska

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 01 dec 2004 11:58

Inspiratie van mensen die niet discusieren naar nieuwe vormen en taal in de kerk. Ze doen het gewoon . . .

http://www.btinternet.com/~smallritual/index.html

http://www.smallfire.org/gracepage1.html

peace, scape

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 01 dec 2004 12:17

Doors:

The kingdom of God has many points of entry, but they are not always in the places we expect. So we need to be alert and ready to enter any time, any place we may be called.

We will enter the kingdom through the door marked 'push'. We will not give up if it doesn't open easily.

We will enter the kingdom through the door marked 'changing room'. We will not attempt spiritual exercise in clothes that restrict our movements.

We will enter the kingdom through the door marked 'fire escape'. We will not go back into smoke-filled rooms to rescue our possessions.

We will enter the kingdom through the door marked 'late night opening and all day sundays'. We will not restrict the times and places of access to God.

We will enter the kingdom through the door marked 'silence - recording in progress'. We will not miss our part in God's symphony.

We will enter the kingdom through the door marked 'bar staff only'.
We will not ignore people who are thirsty.

We will enter the kingdom through the door marked 'honeymoon suite'.
We will not keep any part of ourselves from God's love.

We will enter the kingdom through the door marked 'to the cells'. We will not plea-bargain to escape responsibility for our crimes.

We will enter the kingdom through the door marked 'lost property'. We will not get rid of people who have not yet been claimed by their rightful owner.

We will enter the kingdom through the door marked 'guest list'. We will not have forgotten to have our friends' names put on it too.

We will enter the kingdom through the door marked 'exit'. We will not continue shopping while the manager puts the lights out.

We will go through these doors in the power of the Spirit, knowing that Jesus has gone through them all first.

scape

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2004 13:51

DoIoRoK schreef:
Marnix schreef:Omdat je daar even los bent van de nederlandse traditie en kerktradities omdat je in een andere cultuur terecht komt... hier zwem je weer makkelijk met de kerkelijke stroom mee. En is het weer zo "gewoon"

Zal best, maar dat vind ik nog geen reden om het fantastisch te vinden en het goed te keuren zolang het maar niet te dicht bij je in de buurt komt. Als je het in nederland veroordeeld moet je dat ook in het buitenland doen.

DoIoRoK

Klopt, ben ik het helemaal met je eens. Alleen het valt toch op de een of andere manier niet mee, de invloed die cultuur op je uitoefent is vaak groter dan gewenst.... en mensen vinden dat moeilijk te doorbreken (en als je dat probeert krijg je weer van een heleboel andere mensen die zo aan die cultuur gehecht zijn kritiek en tegenwerking)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 dec 2004 16:30

Ik heb de indruk dat ze het niet eens willen doorbreken als ze terugzijn, maar dat ze op de een of andere manier de heersende cultuur toch beter (op deze plaats) vinden oid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2004 16:46

Het is denk ik een stukje gewenning... iets wat nou eenmaal zo is en daarom logischerwijs ook zo blijft... Ik ken ook wel mensen die het wel willen doorbreken maar niet kunnen... en zich na een paar pogingen weer bij de huidige situatie neerleggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 01 dec 2004 17:34

Wat een hoop reacties in die korte periode...

Wat ik nog kwijt wil: het feit dat het zeventiende eeuwse Nederlands wel te begrijpen is voor ons wil niet zeggen dat het wenselijk is.
Gods Woord moet geen taalkundige uitdaging zijn die we al dan niet aankunnen, maar een inhoudelijke boodschap die door zo min mogelijk barrières gebracht moet worden wat mij betreft.

Een goed boek lees ik ook het liefst in het Nederlands, en niet in een of andere vertaling van een taal die ik wel kan ontcijferen maar waar het meer een vertaalpuzzel wordt dan het tot me nemen van kennis.

zo is het ook met refotaal wat mij betreft.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 01 dec 2004 20:24

scape schreef:Doors:

The kingdom of God has many points of entry, but they are not always in the places we expect. So we need to be alert and ready to enter any time, any place we may be called.

We will enter the kingdom through the door marked 'push'. We will not give up if it doesn't open easily.

We will enter the kingdom through the door marked 'changing room'. We will not attempt spiritual exercise in clothes that restrict our movements.

We will enter the kingdom through the door marked 'fire escape'. We will not go back into smoke-filled rooms to rescue our possessions.

We will enter the kingdom through the door marked 'late night opening and all day sundays'. We will not restrict the times and places of access to God.

We will enter the kingdom through the door marked 'silence - recording in progress'. We will not miss our part in God's symphony.

We will enter the kingdom through the door marked 'bar staff only'.
We will not ignore people who are thirsty.

We will enter the kingdom through the door marked 'honeymoon suite'.
We will not keep any part of ourselves from God's love.

We will enter the kingdom through the door marked 'to the cells'. We will not plea-bargain to escape responsibility for our crimes.

We will enter the kingdom through the door marked 'lost property'. We will not get rid of people who have not yet been claimed by their rightful owner.

We will enter the kingdom through the door marked 'guest list'. We will not have forgotten to have our friends' names put on it too.

We will enter the kingdom through the door marked 'exit'. We will not continue shopping while the manager puts the lights out.

We will go through these doors in the power of the Spirit, knowing that Jesus has gone through them all first.

scape

TAAL DIE WIJ BEGRIJPEN?????

Waarom begrijpen we de Engelsetaal???
Misschien omdat we hem ons eigen gemaakt hebben!!!!!!
Laten we dan ophouden over moeilijketaal in de Bijbel of op de preekstoel
en gewoon zorgen dat we ons die taal ook eigen maken. :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 dec 2004 00:38

Er is al eens een topic over geweest: Tale Kanaäns.

Waarom dan een nieuwe topic hierover? Niet erg nieuw meer, maar toch....

Kleine reactie: Waarom doen we alle mogelijke moeite om op het werk dingen te leren, op school dingen te leren, maar in de kerk en in het geloofsleven moet alles maar makkelijk zijn en makkelijker worden. Zou de duivel niet erop uit zijn om ons de kennis te ontnemen?
Vergelijk ook: Hosea 4:6
Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.
Zie ook: 2 Petrus 1:5
En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 02 dec 2004 00:38

wh schreef:TAAL DIE WIJ BEGRIJPEN?????

Waarom begrijpen we de Engelsetaal???

Een ontwijkend antwoord :)
Ik zeg: Gods woord moet tot je kunnen komen in je EIGEN taal, geen taal die je met veel moeite eigen probeert te maken.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 02 dec 2004 01:46

Race406 schreef:Kleine reactie: Waarom doen we alle mogelijke moeite om op het werk dingen te leren, op school dingen te leren, maar in de kerk en in het geloofsleven moet alles maar makkelijk zijn en makkelijker worden. Zou de duivel niet erop uit zijn om ons de kennis te ontnemen?
Vergelijk ook: Hosea 4:6
Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.
Zie ook: 2 Petrus 1:5
En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis.

Ik heb er voor mijzelf ook geen moeite mee dat ik een beetje moeite moet doen om God te begrijpen. Werkt bij mij alleen maar stimulerend.
Maar ik ben er niet voor. Helemaal niet zelfs. Want voor ongelovigen moet de stap om in de kerk te komen zo klein mogelijk zijn. Als jij eerst nog vijf moeilijke cursesen moet gaan doen voor je aan een studie kunt beginnen waar je eigenlijk bijna geen interese in hebt doe je dat ook niet.
Eigenlijk moet het in de kerk niet draaien om ons, maar om hoe je zoveel mogelijk mensen de kerk in krijgt. Dat is het belangrijkste. En dan komt de rest vanzelf.

DoIoRoK

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2004 07:14

Race406 schreef:Kleine reactie: Waarom doen we alle mogelijke moeite om op het werk dingen te leren, op school dingen te leren, maar in de kerk en in het geloofsleven moet alles maar makkelijk zijn en makkelijker worden. Zou de duivel niet erop uit zijn om ons de kennis te ontnemen?

daar gaat het niet om. de bijbel (NBV) en de preken in het nederlands zijn er echt niet makkelijker op geworden hoor! We moeten het toch in praktijk brengen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 02 dec 2004 13:37

Je moet niet de 'kennis' gaan verwarren met de 'geheimtaal' waar die in is geschreven. Op het werk en op school leren we dingen die relevant zijn, die we nodig kunnen hebben in het dagelijks of het werkzaam leven. Het leren van oud-Nederlands is leuk voor hobbyisten, maar waarom zouden we die taal kunstmatig in het kerkelijk leven in stand houden, als het alleen maar tot ontoegankelijkheid en misverstanden leidt? Ik denk dat de duivel daar meer garen bij spint dan bij het zogenaamde 'ontnemen van kennis' als je op het oud-Nederlandsch doelt.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 02 dec 2004 14:32

wh schreef:Waarom begrijpen we de Engelsetaal???

Waarom zouden we zo'n onnodige barrière opwerpen voor buitenstaanders, om het evangelie te begrijpen?
The Lord is the Potter, not Harry!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 dec 2004 14:35

Het meest gehoorde antwoord op deze vraag is:

Als ze werkelijk interresse hebben komen ze toch wel.

Terug naar “Archief”