Oproep tot Reformatie!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 22:51

jas schreef:
Cisca schreef:Blijkbaar wel, als je iemand die oprecht geloofd, die geheel wanhopig is, en mentaal aan de grond zit, totaal geen steun geeft, en je aanwegheid niet laat voelen.

Heb of had jij een soort beeld van God dat Hij een supermarktartikel is, wat je uit de schappen kunt graaien als je het nodig hebt en in je karretje gooit?

Opent uwen mond, eist van Mij vrijmoedig..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 23:15

Raptor schreef:Nog iets. Ik ben ook een Calvijn-fan om het zo maar even populair te zeggen. Maar hoe denk je over oudvaders als Augustinus en Athanasius? Calvijn heeft de leer van de Bijbel, dus is niet de leer van Calvijn de goede leer maar de leer van Gods woord! En daar draait het volgens mij om... Gods woord is als enige onfeilbaar waar!

O ja zeker. Helemaal waar. En Augustinus had echt geen andere leer dan Calvijn hoor. Als je de institutie van Calvijn leest, haalt hij Augustinus vaak genoeg aan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 18 nov 2004 23:16

jas schreef:
sparow schreef:Jij snapt hem Meschianza.

Ik niet. Werkt God ook door een leugenleer? Zijn alle afsplitsingen overbodig geweest? Geef daar dan eens antwoord op. Moeten we allemaal rk worden, of pkn, of baptist? Als het er toch niet toe doet kunnen we kiezen.

Je moet eerste plaats kiezen voor God en de bijbel. Om in het licht van de waarheid van de bijbel te leven. Voor de kerk, kerkelijke cultuur, leer kies je daarna, omdat je daarin thuis voelt, omdat je denkt: ja, hier wordt zuiver uitgelegd, hier spreekt de bijbel. En dat je daarvanuit je zorgen hebt over de leer in andere kerken, okee, maar bestempel dit niet als leugenleer, dat God daar geen mensen zal bekeren. Dat God geen Katholiek in zijn hart zal raken. Of een baptist. Ik weet zeker dat daar net zo goed kinderen van God leven.

Wie weet, heeft iedere leer zijn hiaten, van reformatorische leer tot de Baptisen. Maar omdat ze 1 zijn in de Waarheid: Jezus Christus, Zoon van God, nog geen leugenleer.

Alleen een leer, die loochent dat Jezus niet de Weg, de Waarheid en het leven is, is een leugenleer. DAar waarschuwd de bijbel voor.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 23:17

jas schreef:
Raptor schreef:Nog iets. Ik ben ook een Calvijn-fan om het zo maar even populair te zeggen. Maar hoe denk je over oudvaders als Augustinus en Athanasius? Calvijn heeft de leer van de Bijbel, dus is niet de leer van Calvijn de goede leer maar de leer van Gods woord! En daar draait het volgens mij om... Gods woord is als enige onfeilbaar waar!

O ja zeker. Helemaal waar. En Augustinus had echt geen andere leer dan Calvijn hoor. Als je de institutie van Calvijn leest, haalt hij Augustinus vaak genoeg aan.

Dat laatste zegt natuurlijk nog niet dat ze het in alles met elkaar eens waren.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 23:17

Aragorn schreef:
jas schreef:
Cisca schreef:Blijkbaar wel, als je iemand die oprecht geloofd, die geheel wanhopig is, en mentaal aan de grond zit, totaal geen steun geeft, en je aanwegheid niet laat voelen.

Heb of had jij een soort beeld van God dat Hij een supermarktartikel is, wat je uit de schappen kunt graaien als je het nodig hebt en in je karretje gooit?

Ja, denk je echt dat het zo werkt Aragorn? En als je Hem niet meer nodig hebt gooi je Hem weer weg? En tegen wie zegt Hij dat, dat ze vrijmoedig kunnen eisen? Tegen de goddelozen? Tegen de ongelovigen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 23:18

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:

Ja, denk je echt dat het zo werkt Aragorn? En als je Hem niet meer nodig hebt gooi je Hem weer weg? En tegen wie zegt Hij dat, dat ze vrijmoedig kunnen eisen? Tegen de goddelozen? Tegen de ongelovigen?

Nouja, als het in de bijbel staat zal het wel zo werken toch? :) En over weggooien had niemand het gehad geloof ik..
Ik denk dat God dat zegt tegen mensen die Hem zoeken, jij?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 nov 2004 23:26

Raptor schreef:
Cisca schreef:
Raptor schreef:
Cisca schreef:
Raptor schreef:Is er voor God iets te wonderlijk?

Blijkbaar wel, als je iemand die oprecht geloofd, die geheel wanhopig is, en mentaal aan de grond zit, totaal geen steun geeft, en je aanwegheid niet laat voelen.
Het heeft jaren geduurd, want het is moeilijk om toe te geven, maar, daarom geloof ik niet meer in zijn bestaan.
Toch zit ik inmiddels weer op het topje van de berg :wink:

Als ik je goed begrijp Cisca, geef je God de schuld van wat de mens bewerkstelligd heeft... Dat kan nooit de bedoeling zijn! Vaak als ik discussieer met mensen die niet geloven, komt het hier op neer. Waarom is de wereld zo slecht, waarom dit en waarom dat... Tja, leg dan de zondeval maar eens uit!

Dat heb je niet goed begrepen, ik geef god nergens de schuld van, want ik geloof niet meer in zijn bestaan, als hij zou bestaan, had ik destijds, toen ik wel in hem geloofde, zijn steun moeten ervaren toen ik het nodig had, en er om vroeg.

Dus geef je toch God de schuld van dat gedeelte van je verleden!

Nee hoor, als je tot de conclusie komt, dat god niet bestaat, houdt dat tevens in, niet bestaan heeft, het was dus een desillusie.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 23:28

Cisca schreef:
Dat heb je niet goed begrepen, ik geef god nergens de schuld van, want ik geloof niet meer in zijn bestaan, als hij zou bestaan, had ik destijds, toen ik wel in hem geloofde, zijn steun moeten ervaren toen ik het nodig had, en er om vroeg.

Zeg beste Cisca, je bent vast een schat van een meid. Maar ik moet je toch iets minder fraais vertellen en ik ben het liefst maar eerlijk tegen je. Geloven in God is niet vrijblijvend. God eist van ieder mens een waarachtig geloof. En of een mens nou wel of niet gelooft, die eis blijft gewoon staan. Als een mens een oprecht geloof heeft in Jezus Christus, dan wordt hij behouden. Maar als een mens geen oprecht, of zelfs helemaal geen geloof heeft, dan is er geen sprake van behoud, maar dat blijft de mens wat hij is, nl. verloren. Dat betekent in het kort, dat als jij ongelovig blijft lieve kind, en je blaast je laatste adem uit zonder dat er in je hart enige verandering heeft plaatsgevonden, je voor Gods Aangezicht moet verschijnen en Hem niet Zijn Beeld wat je door de zonde bent kwijtgeraakt, kunt teruggeven. Dat heeft tot gevolg dat je geen plaats in de hemel zult toegewezen krijgt, maar dat je plaats in de hel zal zijn. Een vreselijke plaats waar je voor eeuwig getard en gesard zult worden door de satan, helse pijnen zult moeten lijden, en voor eeuwig van Gods liefde verstoken zult blijven. Trekt dit laatste je aan, blijf dan zoals je bent. Zeg je, nee, dat wil ik niet, werp je dan op je knieën voor de Almachtige en bidt of Hij door Zijn Geest je harde stenen zondaarshart wil verbreken en je een nieuw hart en vernieuwde geest mag schenken. Ik hoop zo dat je voor je sterft in het oordeel komt en je toevlucht tot Jezus zult nemen.
Meisje, heeft niet elk mens periodes in zn leven dat het niet goed gaat? Dat is Gods schuld niet, dat is een gevolg van de zonde. Je zegt dat je nu erkent dat het Gods schuld niet kan zijn, omdat je niet meer in God gelooft. Maar het niet meer in God geloven is de consequentie die jij verbindt aan het niet verhoren van je gebed toen je Hem nodig had. Dus zo ongelovig ben je nog niet.
Denk er maar eens over na. Deze harde Jas zal aan je denken en voor je bidden.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 18 nov 2004 23:30

jas schreef:

Toch wel, Augustinus had bijvoorbeeld een andere visie op de vrije wil dan Calvijn.

(Bestond het woord Jassimse al?) :?:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 nov 2004 23:31

jas schreef:

Nee, in het geheel niet, zo oneerbiedig denk ik niet, ook niet over mensen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 23:39

Spons schreef:nou jas dat komt wel weer erg cru over zoals jij het daar zegt,

Niet mijn woorden zijn cru, maar de visie die ik ermee verwoord.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 nov 2004 23:44

jas schreef:
Cisca schreef:

Zeg beste Cisca, je bent vast een schat van een meid. Maar ik moet je toch iets minder fraais vertellen en ik ben het liefst maar eerlijk tegen je. Geloven in God is niet vrijblijvend. God eist van ieder mens een waarachtig geloof. En of een mens nou wel of niet gelooft, die eis blijft gewoon staan. Als een mens een oprecht geloof heeft in Jezus Christus, dan wordt hij behouden. Maar als een mens geen oprecht, of zelfs helemaal geen geloof heeft, dan is er geen sprake van behoud, maar dat blijft de mens wat hij is, nl. verloren. Dat betekent in het kort, dat als jij ongelovig blijft lieve kind, en je blaast je laatste adem uit zonder dat er in je hart enige verandering heeft plaatsgevonden, je voor Gods Aangezicht moet verschijnen en Hem niet Zijn Beeld wat je door de zonde bent kwijtgeraakt, kunt teruggeven. Dat heeft tot gevolg dat je geen plaats in de hemel zult toegewezen krijgt, maar dat je plaats in de hel zal zijn. Een vreselijke plaats waar je voor eeuwig getard en gesard zult worden door de satan, helse pijnen zult moeten lijden, en voor eeuwig van Gods liefde verstoken zult blijven. Trekt dit laatste je aan, blijf dan zoals je bent. Zeg je, nee, dat wil ik niet, werp je dan op je knieën voor de Almachtige en bidt of Hij door Zijn Geest je harde stenen zondaarshart wil verbreken en je een nieuw hart en vernieuwde geest mag schenken. Ik hoop zo dat je voor je sterft in het oordeel komt en je toevlucht tot Jezus zult nemen.
Meisje, heeft niet elk mens periodes in zn leven dat het niet goed gaat? Dat is Gods schuld niet, dat is een gevolg van de zonde. Je zegt dat je nu erkent dat het Gods schuld niet kan zijn, omdat je niet meer in God gelooft. Maar het niet meer in God geloven is de consequentie die jij verbindt aan het niet verhoren van je gebed toen je Hem nodig had. Dus zo ongelovig ben je nog niet.
Denk er maar eens over na. Deze harde Jas zal aan je denken en voor je bidden.

Jas, ik heb respect voor je eerlijkheid, een jaar of tien geleden zou ik het met je eens geweest zijn, maar, nu absoluut niet meer, als er al een hel en een hemel bestaan, waar ik niet in geloof, dan heb ik die hel al meegemaakt, en ben nu in de hemel terechtgekomen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 00:22

Cisca schreef:
Jas, ik heb respect voor je eerlijkheid, een jaar of tien geleden zou ik het met je eens geweest zijn, maar, nu absoluut niet meer, als er al een hel en een hemel bestaan, waar ik niet in geloof, dan heb ik die hel al meegemaakt, en ben nu in de hemel terechtgekomen.

Cisca, alles wat wij hier meemaken en wat ons het ergste lijkt wat ons kan overkomen, is een schijntje van wat de eeuwige rampzaligheid zal zijn. Realiseer je dat daar geen natuurlijke liefde meer zal zijn, geen mensen die om je geven, puur kille doodsangst zonder dood te kunnen, eeuwig pijn en smart en wroeging, omdat je bijv. niet naar deze onbenullige jas hebt geluisterd. Ik hoop niet dat het zover komt, dat je daar nog aan deze woorden zult moeten denken. Toch ben je een lieve meid. En op zich ben je niets bijzonders t.o.v. andere mensen, want we zijn van nature allemaal vijanden van God. En alleen als vijanden kunnen we met Hem verzoend worden. Je zit op de goede positie. Want ongeloof bestaat niet hoor. Ongeloof is vijandschap tegen God. Kijk eens om je heen, daar heb je oogjes voor gekregen. Hoe kom je erbij dat God niet bestaat? Zelfs de blindste bosjesmannen geloven wel dat er een God is. Of ben jij zo iemand die wel in zo'n vage hogere macht gelooft? Weet je wat nou zo mooi is? De duivels machtigste wapen is dat we niet geloven dat hij bestaat, zodat hij ongestoord zijn werk kan gaan. Maar Gods machtigste wapen is Zijn soeverein almachtig welbehagen. Hij doet alles wat Hem behaagt, of wij dat nou leuk vinden of niet. Cisca, het lijkt soms of God er helemaal niet is, of Hij onze ellende in het geheel niet ziet, of we lucht voor Hem zijn. Maar Hij zegt; "Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten,en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de Heere". Ik wens je zo van harte toe dat je eens in een Verbond met Hem mag treden en dat Hij tegen je zegt; "Want uw Maker is uw Man, Heere der heirscharen is Zijn Naam; (..) want bergen zullen wijken, en heuvelen wankelen; maar Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken, en het verbond Mijns vredes zal niet wankelen, zegt de Heere, uw Ontfermer.".

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 00:25

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:

Nouja, als het in de bijbel staat zal het wel zo werken toch? :) En over weggooien had niemand het gehad geloof ik..
Ik denk dat God dat zegt tegen mensen die Hem zoeken, jij?

Ja, en dat doet Cisca niet zegt ze zelf. Want ze gelooft er niet meer in. Dus zegt Hij dat niet tegen haar.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 nov 2004 00:27

Duh. Maar ze heeft het allicht gedaan. Het ging mij er even om dat God Zelf blijkbaar ook zegt dat je Hem kunt aanroepen als je Hem nodig hebt.

Terug naar “Archief”