Cisca schreef:
Dat heb je niet goed begrepen, ik geef god nergens de schuld van, want ik geloof niet meer in zijn bestaan, als hij zou bestaan, had ik destijds, toen ik wel in hem geloofde, zijn steun moeten ervaren toen ik het nodig had, en er om vroeg.
Zeg beste Cisca, je bent vast een schat van een meid. Maar ik moet je toch iets minder fraais vertellen en ik ben het liefst maar eerlijk tegen je. Geloven in God is niet vrijblijvend. God eist van ieder mens een waarachtig geloof. En of een mens nou wel of niet gelooft, die eis blijft gewoon staan. Als een mens een oprecht geloof heeft in Jezus Christus, dan wordt hij behouden. Maar als een mens geen oprecht, of zelfs helemaal geen geloof heeft, dan is er geen sprake van behoud, maar dat blijft de mens wat hij is, nl. verloren. Dat betekent in het kort, dat als jij ongelovig blijft lieve kind, en je blaast je laatste adem uit zonder dat er in je hart enige verandering heeft plaatsgevonden, je voor Gods Aangezicht moet verschijnen en Hem niet Zijn Beeld wat je door de zonde bent kwijtgeraakt, kunt teruggeven. Dat heeft tot gevolg dat je geen plaats in de hemel zult toegewezen krijgt, maar dat je plaats in de hel zal zijn. Een vreselijke plaats waar je voor eeuwig getard en gesard zult worden door de satan, helse pijnen zult moeten lijden, en voor eeuwig van Gods liefde verstoken zult blijven. Trekt dit laatste je aan, blijf dan zoals je bent. Zeg je, nee, dat wil ik niet, werp je dan op je knieën voor de Almachtige en bidt of Hij door Zijn Geest je harde stenen zondaarshart wil verbreken en je een nieuw hart en vernieuwde geest mag schenken. Ik hoop zo dat je voor je sterft in het oordeel komt en je toevlucht tot Jezus zult nemen.
Meisje, heeft niet elk mens periodes in zn leven dat het niet goed gaat? Dat is Gods schuld niet, dat is een gevolg van de zonde. Je zegt dat je nu erkent dat het Gods schuld niet kan zijn, omdat je niet meer in God gelooft. Maar het niet meer in God geloven is de consequentie die jij verbindt aan het niet verhoren van je gebed toen je Hem nodig had. Dus zo ongelovig ben je nog niet.
Denk er maar eens over na. Deze harde Jas zal aan je denken en voor je bidden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )