Yael schreef:jas schreef:Ach kom, mijn beste, als het voortbestaan van het Christendom enkel in handen gelegd was van de Joden, dan zaten we nu met zn allen in de synagoge, lieten we ons besnijden en aten we kosher. M.a.w., dan waren we waarschijnlijk allemaal Joods. Ik ben dus blij met die eerste concilies omdat die een belangrijke oorzaak geweest zijn voor de wereldwijde verspreiding van het Christendom.
Vanwaar die negatieve conclussie over het Jodendom? Beetje vreemd Jezus ging immers zelf naar de synagoge was besneden en at Kosher.
Ik zie daar niks verkeerds in.
Wacht even. Ik ben niet negatief over de Joden als mensen, laat ik dat vooropstellen. Maar het Jodendom als religie is een religie waarin Christus geloochend wordt. Dat klinkt hard, maar dat is wel zo. Ik zie daarom het brengen van Joodse tradities in het Christendom als een gevaar, maar dat terzijde. Waar ik op inging was de erg negatieve posting van Sam over het RK. Ik stelde daar tegenover dat ik toch blij ben dat zij het zendingsbevel hebben opgevolgd en dat de Joden tot op de dag van vandaag de Christus ontkennen.
Yael schreef:Verder heb ik nooit gelezen dat de Joden een zendingsopdracht hadden. Jezus Zelf zei ook dat Hij voor het huis van Israel hier op aarde was/
Jezus gaf Zelf die zendingsopdracht pas later aan de discipelen.
En de discipelen, waren dat geen Joden? Zij hebben zich ook van die opdracht gekweten, maar uit de eerste Christenen is uiteindelijk toch het RK voortgekomen die de zendingsopdracht verder uitgevoerd hebben.
Ik zie het Jodendom helemaal niet als negatief zeker niet het Messiaanse (christelijke) Jodendom. Ik zie elke religie die Jezus als de Messias niet erkent als negatief. En messiasbelijdende Joden zijn Christenen, geen religieuse Joden.
Yael schreef:Al is het wel zo dat wat je verderop schreef waar dat deze broeders en zusters worden tegengewerkt door Orthodoxe Joden.![]()
Je bent toch geen aanhanger van de Vervangingsleer Jas?
In dit opzicht: God is voor een tijd de Joden voorbijgegaan om hen door de bekering der heidenen tot jaloersheid te verwekken. Maar Hij zal uiteindelijk tot Zijn volk terugkeren en ook hen bekeren. Dat is hoe ik er over denk, is dat de vervangingstheorie?