Hoi Jas,
Ik heb net deze discussie, en jouw stuk gelezen.
Als ik het goed heb, is de redenering dat Jezus dwaalleraars veroordeelde en woest was op hen, in plaats van vriendelijk en vol liefde. In het kader van de navolging zouden wij dat dan dus ook moeten doen. Hieronder quote ik een stukje uit het artikel:
uit het artikel van Jas
Jezus zei tegen de religieuze Farizeers: “Gij adderengebroedsels! hoe kunt gij goede dingen spreken, daar gij boos zijt? want uit den overvloed des harten spreekt de mond”(Matt. 12:34). Voor veel evangelische en sommige fundamentalisten zou dit vandaag de dag onacceptabele taal zijn, maar het is Bijbelse taal en het kwam uit de mond van de Zoon van God.
Toen Jezus van aangezicht tot aangezicht stond met deze valse leraren noemde Jezus Christus de Zoon van God hen “hypocrieten”, “blinde leiders”, “blind”, “witgepleisterde graven”, “slangen”, en “adderen gebroedselen” (Matt. 23:23-34). En ondanks dat word ons vandaag de dag nog verteld dat we gemeenschap moeten hebben met mensen wiens leer en wandel even onbijbels is als die van de Farizeers.
Sommigen die zeggen dat ze Bijbelgelovige christenen zijn, willen met Rooms-katholieken samenwerken en andere geloofsrichtingen (die niets te maken hebben met het christelijke geloof). Maar volgens velen moeten we ze niet afwijzen vanwege hun compromissen.
Zo aan het begin van Jezus’ bediening “En het pascha der Joden was nabij, en Jezus ging op naar Jeruzalem. En Hij vond in den tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende. En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om. En Hij zeide tot degenen, die de duiven verkochten: Neemt deze dingen van hier weg; maakt niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel” (Joh 2:13-16).
Onze Heiland en Redder wordt tegenwoordig zelfs omschreven als zijnde gehoorzaam, ondergeschikt, aardig en vol liefde tegen valse leraren, maar dit klopt zeer zeker niet!
Wanneer hij te maken had met valse leraren waren zijn woorden scherp en maakte Zijn handelingen duidelijk wat hij van hen vond.
Aan het eind van Zijn bediening, achtte de Heer het nodig om de tempels nogmaals te reinigen. Het openbaar maken van valse leer en praktijken is een taak die nooit eindigt! In die tijd zie Hij: “En Hij leerde, zeggende tot hen: Is er niet geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden allen volken? Maar gij hebt dat tot een kuil der moordenaren gemaakt." (Mark 11: 17)
Het is inderdaad zo dat Jezus dwaalleraars in de scherpste bewoordingen veroordeelt. Ook ben ik het eens met wat Hij zegt in de Bergrede (uiteraard ben ik het met Hem eens,

maar ik bedoel nu: ook met de interpretatie zoals die in jouw artikel wordt gegeven)
Een van de meest misbruikte verzen uit de Bijbel is: “Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt” (Matt 7:1). Elk Bijbels vers moet in de context worden gelezen, wanneer we de ware bedoeling ervan willen begrijpen. In vers 2-5 van hetzelfde hoofdstuk wordt duidelijk dat vers 1 naar een hypocriet oordeel verwijst (vers 3 van Matt 7).
Een broeder die een balk in zijn eigen oog heeft mag de broeder, die een splinter in zijn oog heeft, niet oordelen. De les hiervan is simpel: je kunt niet iemand oordelen vanwege zijn zonde, als je zelf schuldig bent aan die zonde.
Het punt is, dat wij ALLEMAAL balken in ons oog hebben van IEDERE zonde. Ook die van dwaalleer, het is hoogmoed om te denken dat wij perfect zijn. Dat wil niet zeggen dat we iemand die met pertinente onwaarheden (dingen waarvan WIJ geloven dat ze onwaar zijn, dus bijvoorbeeld dat Jezus niet God was en is) maar moeten laten praten. Integendeel, het punt is dat wij niet, zoals Jezus, perfect kunnen inschatten wie er dwaalleer verkondigt en dat WIJ in tegenstelling tot Hem, zelf ook zondaars zijn. Hij had recht van spreken (en doen), wij niet, want we zijn zelf NET ZO ERG.
Een voorbeeld hebben we volgens mij in Paulus. Als iemand er niet van beticht kan worden dat hij Jezus niet navolgde is hij het toch wel. En hij zegt tegen de bewoners van Athene (volgens mij..

) "Wat goed dat jullie zulke godsdienstige mensen zijn! Jullie hebben zelfs een tempel gemaakt voor de Onbekende God. Laat mij jullie wat meer over deze God vertellen." Dat zegt Paulus tegen regelrechte afgodendienaars die Jezus niet kennen! Dat is toch een andere benadering als "Wat verschrikkelijk dat jullie je voor die beelden neerbuigen, stelletje satans bij elkaar, kap daar eens onmiddellijk mee!" Dat had zeker averechts gewerkt.
Paulus was heel streng tegen zijn mede-christenen, maar altijd liefdevol tegen niet-christenen die Jezus nog niet kennen. In dezen moeten wij misschien ZIJN voorbeeld volgen, omdat wij niet perfect zijn als Christus. Wij moeten ALTIJD onze eigen balk in de gaten houden, Christus had dat probleem niet. Wij zijn
per definitie hypocriet en moeten anderen die Jezus niet kennen dus met liefde tegemoet treden.
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.