De Europese Grondwet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stem je voor of tegen de Grondwet voor Europa?

Peiling eindigde op 06 jun 2005 20:12

Voor de Grondwet
7
11%
Tegen de 'Grondwet'
50
77%
Ga of mag (nog) niet stemmen
8
12%

Totaal aantal stemmen: 65

hetsgaapje

Berichtdoor hetsgaapje » 28 apr 2005 15:36

Juist ja. Ik heb hem ook gedaan en ook ik zou tegen moeten stemmen. Maar het nadeel aan deze testjes vind ik dat je bij een vraag al weet: bij dit antwoord krijg ik een negatief en bij dat antwoord een positief stemadvies. Dus eigenlijk heb ik er niet zo veel aan, denk ik.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2005 15:41

Ik denk dat je je toch zorgvuldig moet laten informeren, zo mogelijk door beide partijen, dus voor-en tegenstanders.
Dan kun je een bewuste keuze maken.

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 02 mei 2005 13:02

Ik hoor iedereen roepen dat ze tegen stemmen. Waarom stemmen we tegen?
In de NRC van afgelopen zaterdag stond een goed artikel. Hierin werden 6 zaken genoemd waarom we tegen zouden kunnen zijn.

Naast eventuele bijbelse argumentatie, zomaar kort wat dingetjes:
- Verlies van vetorecht, dus minder macht in het geheel.
- Na goedkeuring grondwet wordt de europese kamer kleiner, waardoor Nederland minder zetels krijgt
- Nederland is grootste netto betaler (veel belasting aan de EU, krijgt weinig terug)
- Als de grondwet er komt, lijkt de eu straks op een communistische staat (NRC)

Anders tegens (indirect) zijn:
- Toetreding Turkije
- Geen verwijzing van de chr. wortels in de grondwet
- Proteststem ..........

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2005 13:16

Ik ben voor een Europese Grondwet, maar niet voor de ons voorgelegde.
We hebben twee prachtige voorbeelden van grondwetten voor statenbonden: de Zwitserse en de Amerikaanse grondwet.

Hoeksteen van een statenbond: een twee-kamer-parlement.

Tweede Kamer:
Gebaseerd op het aantal inwoners per lidstaat. Duitsland en Frankrijk zouden in deze Kamer veel vertegenwoordigers krijgen, Oostenrijk en Zweden minder.

Eerste Kamer:
Gebaseerd op de gelijkwaardigheid van de lidstaten. Elk land krijgt daar (bijvoorbeeld) twee vergegenwoordigers.

Elke "wet" moet dan een meerderheid in beide Kamers krijgen. In Zwitserland en in de Verenigde Staten werkt het al eeuwenlang zo, waarom heeft Europa deze voorbeelden dan niet overgenomen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 13:54

1. JA tegen een Europese superstaat. Stap voor stap wordt Nederland een machteloze provincie van een oppermachtige Europese Unie. De nieuwe Unie zal veel eigenschappen hebben van een federale staat: een eigen munt, een eigen vlag, een eigen volkslied, een eigen president, een eigen parlement, een eigen feestdag, een eigen leger en een eigen grondwet. Laten we nu een pas op de plaats maken, in plaats van ondoordacht door te denderen in de richting van een Europese superstaat die nauwelijks democratisch te controleren valt. We hebben de verantwoordelijkheid om onze democratische rechten te beschermen, ook ten bate van toekomstige generaties. Dat is onze plicht tegenover de generaties die onze rechten voor ons hebben bevochten.

2. JA tegen meer machtsoverdracht aan Brussel. Steeds meer bevoegdheden worden overgeheveld naar Brussel. Ons eigen buitenlandbeleid wordt onderworpen aan de meerderheden zoals die in de EU tot stand komen, onder regie van een Europese minister van Buitenlandse Zaken. Op internationale conferenties moet Nederland de standpunten van de Unie verdedigen . De EU kan straks ook bijvoorbeeld een verdrag met China afsluiten, zonder dat Nederland daartegen bezwaar kan maken. Het is niet wenselijk dat er zoveel zeggenschap wordt overgedragen naar Europa.

3. JA tegen meer marktwerking, ook in zorg en onderwijs. Met deze grondwet wordt één economische variant, de vrijemarkteconomie, dwingend opgelegd aan alle lidstaten. Ook voor publieke diensten zoals onderwijs en zorg zijn de regels van de markt straks maatgevend.

4. Ja tegen te veel Brusselse zeggenschap over ons sociaal beleid
5. Ja tegen verwaarlozing van ons leefmilieu
6. Ja tegen verschillende vormen van dierenmishandeling
7. Ja tegen een peperduur Europees leger
8. Ja tegen meer Brusselse bureaucratie
9. Ja tegen een ondemocratisch en ondoorzichtig Europa
10. Ja tegen degradatie van de Nederlandse grondwet

Stem NEE!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2005 14:05

Tja, elke wordingsgeschiedenis kent haar barensweeën...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 14:21

Ik wil de belachelijke wording niet eens..

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 02 mei 2005 14:25

Raido schreef:1. JA tegen een Europese superstaat. Stap voor stap wordt Nederland een machteloze provincie van een oppermachtige Europese Unie. De nieuwe Unie zal veel eigenschappen hebben van een federale staat: een eigen munt, een eigen vlag, een eigen volkslied, een eigen president, een eigen parlement, een eigen feestdag, een eigen leger en een eigen grondwet. Laten we nu een pas op de plaats maken, in plaats van ondoordacht door te denderen in de richting van een Europese superstaat die nauwelijks democratisch te controleren valt. We hebben de verantwoordelijkheid om onze democratische rechten te beschermen, ook ten bate van toekomstige generaties. Dat is onze plicht tegenover de generaties die onze rechten voor ons hebben bevochten.

2. JA tegen meer machtsoverdracht aan Brussel. Steeds meer bevoegdheden worden overgeheveld naar Brussel. Ons eigen buitenlandbeleid wordt onderworpen aan de meerderheden zoals die in de EU tot stand komen, onder regie van een Europese minister van Buitenlandse Zaken. Op internationale conferenties moet Nederland de standpunten van de Unie verdedigen . De EU kan straks ook bijvoorbeeld een verdrag met China afsluiten, zonder dat Nederland daartegen bezwaar kan maken. Het is niet wenselijk dat er zoveel zeggenschap wordt overgedragen naar Europa.

3. JA tegen meer marktwerking, ook in zorg en onderwijs. Met deze grondwet wordt één economische variant, de vrijemarkteconomie, dwingend opgelegd aan alle lidstaten. Ook voor publieke diensten zoals onderwijs en zorg zijn de regels van de markt straks maatgevend.

4. Ja tegen te veel Brusselse zeggenschap over ons sociaal beleid
5. Ja tegen verwaarlozing van ons leefmilieu
6. Ja tegen verschillende vormen van dierenmishandeling
7. Ja tegen een peperduur Europees leger
8. Ja tegen meer Brusselse bureaucratie
9. Ja tegen een ondemocratisch en ondoorzichtig Europa
10. Ja tegen degradatie van de Nederlandse grondwet

Stem NEE!

Je moet wel bronvermelding gebruiken, ander is het strafbaar als je zonder bronvermedling gaat quoten.
Hoewel de SP het vast in dit geval niet erg gevonden zou hebben. ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2005 14:27

Raido schreef:Ik wil de belachelijke wording niet eens..

Veel Duitsers wilden in 1870 ook geen eenwording, maar ze zijn er nu toch maar wat blij mee. Zo gaat dat altijd met eenwordingsprocessen, je houdt ze toch niet tegen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 14:38

Afbeelding :P

De duisters kunnen mij nu mijn rug op, wat ik wel weet dat ik GEEN europees leger wil hebben, geen grondwet boven de grondwet van MIJN land, ik ben Nederlander geen Europeaan!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2005 14:46

Ondanks SGP en SP gaat Europa gewoon door.

Europa is net het arroteam: onvermijdelijk.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mei 2005 14:46

Duitsland, slecht voorbeeld. :roll:
En hoe zit het dan met het Habsburgse Oostenrijk-Hongarije? Zijn die nu ook zo blij?
En wat verder terug: de aanhanging van de Nederlanden bij het Spanje van Karel V?
Laatst gewijzigd door elbert op 02 mei 2005 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2005 14:47

Ach ach, alsof die grondwetten zo verschillen.

Ik stem voor.

En als je de EU nu nog tegen wil houden ben je daar rijkelijk laat mee. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 14:48

Dat wil niet zeggen dat ik niet tegen ga stemmen :)http://eurodusnie.nl/index.php?option=c ... ey=1&hit=1

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2005 14:49

elbert schreef:Duitsland, slecht voorbeeld. :roll:
En hoe zit het dan met het Habsburgse Oostenrijk-Hongarije? Zijn die nu ook zo blij?
En wat verder terug: de aanhanging van de Nederlanden bij het Spanje van Karel V?

Het is niet altijd goedgegaan. Klopt.

Terug naar “Archief”