HereIam schreef:Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijt! (Matt. 11:28 )
Jas: en wie zijn die vermoeiden en belasten?
Iedereen, want allen derven de heerlijkheid Gods (Rom.3:23).
(hier wil je vast wel, 'allen' laten staan, ga ik maar even vanuit)
Het gaat er niet om of je je ellendig en vermoeid voelt. Iedereen heeft de redding van Jezus nodig. Dat zegt Gods Woord.
Ik voel en weet me in elk geval vermoeid en belast en ben blij met de 'oplossing aller oplossingen': Jezus Christus!
Wat betreft Rom. 9. Ik vind het een lelijke hermeneutiek wat je daar op los laat. Je moet het in zijn context zien. Het gaat over Israel. Niet over de heidenen. Ook de verkiezing van Jakob boven Ezau, gaat helemaal niet over zaligheid. Het gaat over wie het eerst geboorterecht kreeg: Jakob. Het is inderdaad Gods vrijmacht, wie Hij kiest. Zijn plannen falen niet! Hij heeft uit de lijn van Abraham, Izaaak en Jakob de Messias geboren doen laten worden. Jakob werd boven Ezau verkozen. En het 'gehaat' moet ook in die context gelezen worden. Zo moeten wij ook onze ouders en familie 'haten' om Jezus te volgen. Tegelijkertijd moeten we onze ouders eren en de mensen zegenen ipv. haten. Het is denk ik duidelijk wat de Schrift hiermee bedoeld.
Uiteindelijk zegt Rom. 9: Het is aan God, over wie Hij zich ontfermd! Maar uit de Schrift mogen we zien, dat Hij er naar verlangt ons genadig te zijn en ons roept.
Als Hij mij gevraagd had of ik mijn mond zou willen openen, had ik het nooit gedaan. Hij zal ons moeten dwingen om in te gaan in Zijn Koninkrijk, want vrijwillig gaan we nooit.
Toch vraagt Hij het in Zijn Woord. Hij knuppelt niet de mensen de hemel in, maar overtuigd door Zijn Geest, en waar de Geest van de Here is daar is vrijheid! En natuurlijk kunnen we altijd wel incidentele bekeringen erbij halen, waar het anders ging, zoals Saulus in Paulus, maar dat dekt niet de lading.
Het is jammer dat er zoveel ongeloof is, dat het bijna vroom moet klinken, dat God ons alleen door een zeer ingrijpende wijze op de knieen kan krijgen. Het klinkt vroom, maar het is uiteindelijk ongeloof wat hier gepredikt wordt. Dit maakt ook dat mensen die in de kerk komen, alleen nog maar bezig zijn met het feit of God al in hun aan het werk is of niet. Of ze al genoeg zonden ervaren, etc. Terwijl Jezus met ontferming over ons bewogen is en nodigt.
Petrus riep op de eerste pinksterdag op tot bekering. Mensen wisten zich een zondaar voor God en zijn antwoord was heel eenvoudig, geloof en laat je dopen en je ontvangt de Heilige Geest. Er ontstond meteen een kerk van 3000 mensen. Ik wil in die eenvoud van het evangelie blijven staan!