groenrondballetje schreef:Rufi schreef:groenrondballetje schreef:FF serieus en inhoudelijk,
mag ik van jou niet naar de site skepsis refereren omdat op die site staat dat het geloof in SUPERMENSEN onzin is![]()
Nee, omdat er op die site staat dat het christelijk geloof onzin is, dat het alleen projectie is. Maar goed, je laat mijn citaat buiten beschouwing. Lekker selectief hoor.
Ik heb geen citaat van jou gezien, alleen een verwijzing naar het stuk over irrationeel geloof, waarvan ik de samenvatting heb geciteerd, die het geloof in supermensen aanhaalt als een irrationeel geloof ...
Dus als je een citaat hebt, zet het even opnieuw neer (met een referentie naar de context!), dan weet ik wat je bedoelt
Goed, hier komt het nog een keer. Met die 'supermensen' waar jij het steeds over hebt, worden goden bedoeld, ook onze eigen God.
"Ik moet nog twee factoren noemen. De beperkte vermogens en zwakheden van de mens.(...) Onder al die beperkingen lijdt hij en hij kan ze moeilijk verteren. En dat verklaart dan weer de compensatie door superactoren te creëren die alwijs zijn, die almachtig zijn, die onverdeeld mooi zijn, die onverdeeld goed zijn en die onverdeeld efficiënt zijn. Vandaar bijvoorbeeld in het christendom de idee van de alwijze almachtige goede god. Daarnaast projecteert men ook de kwalijke vermogens van de mens, zijn zwakheden. Men projecteert dat dan dualistisch in duivels, in demonen, in kwade geesten."
Zo een beetje duidelijk?