Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Maranatha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 264
Lid geworden op: 17 feb 2003 17:22
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 04 apr 2003 19:20

mini schreef:Hoe zie jij dan de gedachtenis van het opofferen Jezus bloed en lichaam? Hij zei toch zelf "doe dit tot Mijn gedachtenis"? Het brood en de wijn heeft een symbolische waarde.

Misschien begrijp ik je verkeerd hoor en bedoel je wat anders. Maar de Heere Jezus heeft dit toch zelf zo ( de gedachtenis) ingesteld? Of bedoel je het gebruik van brood en wijn?

Ja dat klopt. In de laatste regel van mijn antwoord staat dat ik er niet per definitie op tegen ben integendeel.
Wat ik probeerde aan te geven was dat het avondmaal niet bedoelt is om onze zonden, maar dat wij bevrijdt zijn uit de macht van de zonde. Trouwens de kopjes boven de pericopen in de evangelien suggereren dat Yeshua het avondmaal instelde, maar dat is niet waar, want in Lukas 15 staat:
Lukas 22:15 En Hij zeide tot hen: Ik heb vurig begeerd dit Pascha met u te eten, eer Ik lijd.

Matteus 26:17 Op de eerste dag van het feest der ongezuurde broden, kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden: Waar wilt Gij, dat wij toebereidselen maken voor U om het Pascha te eten?

Waarom vierde Jezus dit feest en zelfs vurig?
Het Pascha of Pesach, is het feest van de bevrijding uit Egypte, net zoiets als onze nationale bevrijdingsdag, alleen veel intenser.
Hij vierde dit feest, mijn insziens enerzijds omdat de aangegeven tijd aangebroken was waarop de joden dit feest vieren en met het oog op Zijn komende strijdt aan het kruis tegen de boze machten in deze wereld en tegen het kwaad in de mensen.
Het door Yeshua ingestelde deel is een aanpassing van het Pesach feest, want het pesacht was een afbeelding, een heenwijzing naar het verlossende werk van de messias.
In feiten veranderde Hij niets. Het brood is in de Pesach viering zoals de joden dat vieren al aanwezig. Er liggen 3 broden op de tafel. De middelste van die drie wordt genomen verbroken, in een doek gewikkeld en verstopt. Jezus is van de Goddelijke 3-eenheid de middelste persoon. Deze werd voor ons verbroken, in doeken gewikkeld en in het graf gelegd.
Hoe het precies met de wijn ging, dat ontschiet mij nu, maar ook dit was al aanwezig, ja er worden zelfs 4 bekers wijn gedronken.

Wat mijn boodschap aan allen is dat wanner je weer aanschuift aan het avondmaal, gedenk dan en vier dan dat onze bevrijder Yeshua Messias ons bevrijdt heeft uit het gevangenschap van de dood en ons thuis gebracht bij God Almachtig. Het is een feest, geen begrafenis (zoals het in vele kerken aan toe gaat), want onze Messias leeft.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

joris

Berichtdoor joris » 04 apr 2003 19:41

mooi gezegd!

mini
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 08 nov 2002 14:22

Berichtdoor mini » 04 apr 2003 21:35

Maranatha, ik ben het met je eens dat wij moeten herdenken dat Christus voor onze zonden gestorven is en dat het avondmaal er niet is om je zonden te belijden.

Ikzelf geloof ook dat het avondmaal onze geestelijke maaltijdviering van het nieuwe testament is. Terwijl het Pascha de maaltijd van het oude testament is. Hoe kijken anderen daar tegenaan?

PS. Ik heb net, een half uur geleden belijdenis gedaan voor de kerkenraad, want daar ging dit onderwerp eigenlijk over (belijdenis doen).
Dit heb ik uit de overtuiging gedaan dat ik nu verantwoordelijk ben voor hoe ik leef, daarnaast belijd ik met mijn verstand in God te geloven. Dit is ook volgens het oude gebruik zoals de Joden dat nu nog steeds hebben als zij Barmitshwa vieren.
De jongens van 12 jaar zijn volgens de Joodse wet op een volwassen leeftijd gekomen en nemen de verantwoordelijkheid van hun ouders over en belijden hun geloof.
Dit wil niet zeggen dat ik het erg moeilijk vind om belijdenis te doen. Iedereen heeft het zaligmakende werk van Christus immers nodig en belijden alleen met de mond is niet genoeg.

Gebruikersavatar
Maranatha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 264
Lid geworden op: 17 feb 2003 17:22
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 04 apr 2003 22:09

mini schreef:Maranatha, ik ben het met je eens dat wij moeten herdenken dat Christus voor onze zonden gestorven is en dat het avondmaal er niet is om je zonden te belijden.

Ikzelf geloof ook dat het avondmaal onze geestelijke maaltijdviering van het nieuwe testament is. Terwijl het Pascha de maaltijd van het oude testament is. Hoe kijken anderen daar tegenaan?

PS. Ik heb net, een half uur geleden belijdenis gedaan voor de kerkenraad, want daar ging dit onderwerp eigenlijk over (belijdenis doen).
Dit heb ik uit de overtuiging gedaan dat ik nu verantwoordelijk ben voor hoe ik leef, daarnaast belijd ik met mijn verstand in God te geloven. Dit is ook volgens het oude gebruik zoals de Joden dat nu nog steeds hebben als zij Barmitshwa vieren.
De jongens van 12 jaar zijn volgens de Joodse wet op een volwassen leeftijd gekomen en nemen de verantwoordelijkheid van hun ouders over en belijden hun geloof.
Dit wil niet zeggen dat ik het erg moeilijk vind om belijdenis te doen. Iedereen heeft het zaligmakende werk van Christus immers nodig en belijden alleen met de mond is niet genoeg.

Geloof zonder de werken is een dood geloof. Een dood geloof straalt niet en getuigt niet dat je werkelijk een kind van God bent.

Een mooie geloofsgetuigenis heb je gegeven het kwam uit je hart.
Je bent nu verliefd op God, want je wilt graag met Hem gaan leven.
Nu alleen moet je nog onvoorwaardelijk van Hem gaan houden, dus niet alleen de kant van de liefde, maar ook de kant van Zijn gerechtigheid.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

mini
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 08 nov 2002 14:22

Berichtdoor mini » 05 apr 2003 14:01

Nu alleen moet je nog onvoorwaardelijk van Hem gaan houden, dus niet alleen de kant van de liefde, maar ook de kant van Zijn gerechtigheid.


Dat maakt het belijdenis doen tegelijkertijd zo moeilijk. Je weet dat je nooit van God kunt houden voordat Hij in je heeft gewerkt. Dit zou je dan ook heel afhankelijk moeten maken van God.

Gebruikersavatar
Maranatha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 264
Lid geworden op: 17 feb 2003 17:22
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 05 apr 2003 23:17

mini schreef:Dat maakt het belijdenis doen tegelijkertijd zo moeilijk. Je weet dat je nooit van God kunt houden voordat Hij in je heeft gewerkt. Dit zou je dan ook heel afhankelijk moeten maken van God.

De heilige Geest is allang bezig geweest, zelfs al voordat je het in je hoofd haalde om belijdenis te doen.
1 Corinthe 12:3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende , zegt: Vervloekt is Yeshua; en dat niemand kan zeggen: Yeshua is Here, dan door de Heilige Geest.

Wie dus belijdenis doet kan dat alleen door de heilige Geest zeggen. Dus de Geest is allang in je.
Dat is ook wel te begrijpen, want de duivel is bang voor Yeshua. Hij zal Yeshua nooit erkennen als zijn Heer.

Het afhankelijk van God worden begint pas na je belijdenis/volwassendoop (is voor mij hetzelfde). De grote leugen van de duivel die zegt dat als je belijdenis doet, of als volwassene gedoopt wordt je er bent. Foutje de bijbel zegt dat het dan pas echt gaat beginnen.
Efeze 6:10-12
10 ¶ Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht.
11 Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels;
12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Wie Yeshua daadwerkelijk aanneemt als Heer, dus die niet belijdenis doet uit traditie of zich als volwassene laat dopen omdat het wellicht bijbelser is (ook daar valt over te twisten), zal een verdubbeling gaan ervaren van de weerstand van de boze. Mensen die uit traditie leven zijn een makkelijker prooi voor de duivel dan degenen die daadwerkelijk hun hart bij Yeshua hebben gebracht.

Ik weet dat ik nu een beetje generaliseer, want er zijn vele traditie getrouwen, die Yeshua daadwerkelijk liefhebben. Wat ik wil aangeven is de noodzaak van een daadwerkelijke relatie met Yeshua, want in die relatie licht onze kracht en nergens anders. Niet in tradities, niet in dominees, niet in sprekers, in kerkgebouwen of vul maar al de andere 'christelijke' afgodsbeelden in.

Ik sluit af met een tekst uit Jesaja.
Jesaja 40:31 maar wie de HERE verwachten, putten nieuwe kracht; zij varen op met vleugelen als arenden; zij lopen, maar worden niet moede; zij wandelen, maar worden niet mat.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 01 jun 2003 20:30

Een oud topic, maar m.i. is nog steeds belangrijk. Er zijn al veel mooie dingen gezegd.
Mag ik nog wat vragen? Waarom is het zo dat er meestal pas rond het twintigste levensjaar belijdenis wordt gedaan. Ik ben nog wat jaartjes jonger en ik zou graag belijdenis doen of al gedaan hebben, ook al kan ik me niet in alles in de leer van onze gemeente helemaal vinden. Waarom kijkt iedereen je dan zo vreemd aan? Mijn dominee dacht dat ik de verantwoording nog niet aan kan. Hoe kan die beste man dat weten?
(en ik begrijp dat er nu mensen zijn die dat met mijn dominee denken, laat ik voor de duidelijkheid even zeggen dat de dominee mijn situatie niet kent)

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 01 jun 2003 20:50

Ach weet je, er wordt gewoon heel zwaar gedacht over belijdenis doen, als jij die verantwoording aan kan zal ik het zeker doen.

Bij ons in de kerk is er een ongeschreven regel dat je belijdenis doet als je alle cathechasaties hebt doorlopen, dan weet je waar over je belijdenis af legt, bij ons gaat het niet alleen over het geloof maar ook dat je, je eigen kan vinden in de leer en, je stelt onder de tucht.

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 02 jun 2003 11:30

De kracht voor de verantwoordelijkheid van het vasthouden aan de belijdenis ligt gelukkig niet in jezelf, maar in God. Zeg maar tegen die dominee dat je, als je op jezelf leunt, inderdaad de belijdenis-verantwoordelijkheid niet kan dragen, maar omdat je een kind van God bent, zal God je de kracht geven om het vol te houden, want Hij laat geen van Zijn kinderen verloren gaan en daarom mag je belijdenis doen van je geloof. Hoe oud je ook ben.

joris

Berichtdoor joris » 02 jun 2003 23:22

ik denk dat we niet te veel moeten nadenken hierover. God schenkt geloof dat zijn we het over eens.
Wij moeten en kunnen dichter bij Hem komen en dan komt Hij dichter bij ons, zie mijn ondertekst.
En dan willen we op gegeven moment steeds meer van God weten en leren en ervaren! En dan komt het moment dat je belijdenis wilt doen van je geloof omdat je zo ervaren hebt dat God je redder is!

leg het in de handen van God en everything will be allright! jezus leert ons dat niet voor niets bidden! : uw wil geschiede!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten