Collateral schreef:
Ps. 137 vs. 8 en 9: O dochter van Babel! die verwoest zult worden, welgelukzalig zal hij zijn, die u uw misdaad vergelden zal, die gij aan ons misdaan hebt.
Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.
(Welgelukzalig degene kinderen verplettert aan een steenrots. Nou, geef mijn portie dan maar aan de hond.)
Die dochter van Babel was de aartsvijand van Gods volk. Het klinkt heel zielig van die kinderen, maar dat is het natuurlijk niet. Babel heeft een gigantische terreur uitgeoefend over Israel, waarom het ook verwoest moest worden. Die kinderen, als ze zouden blijven leven, zouden een nieuwe bedreiging vormen voor Israël. De Bijbel lijkt in onze ogen soms wreed, maar is toch strikt rechtvaardig omdat God rechtvaardig is.
We zien dit ook terug in Gods opdracht aan Israël om de Amalekieten volledig uit te roeien. Deut. 25: 17-19: "17 Gedenkt, wat u Amalek gedaan heeft op den weg, als gij uit Egypte uittoogt;
18 Hoe hij u op den weg ontmoette, en sloeg onder u in den staart al de zwakken achter u, als gij moede en mat waart; en hij vreesde God niet.
19 Het zal dan geschieden, als u de HEERE, uw God, rust zal gegeven hebben, van al uw vijanden rondom, in het land, dat u de HEERE, uw God, ten erve geven zal, om hetzelve erfelijk te bezitten,
dat gij de gedachtenis van Amalek van onder den hemel zult uitdelgen; vergeet het niet! Dat was dan ook de reden dat Samuel later zeer toornig is op Saul wanneer deze eerdere opdracht opnieuw gegeven wordt en wederom niet volledig uitgevoerd wordt.
1 Sam. 15:2; "2 Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Ik heb bezocht, hetgeen Amalek aan Israël gedaan heeft, hoe hij zich tegen hem gesteld heeft op den weg, toen hij uit Egypte opkwam.
3 Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar
dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe".
Weer wordt de opdracht niet uitgevoerd. En wat is het gevolg? Israel is tot op de dag van vandaag nog omgeven door vijanden die er eigenlijk al lang niet meer geweest zouden zijn, als ze destijds naar Gods opdracht gehandeld hadden. Het zal er dus uiteindelijk op neer komen dat God Zelf het wel zal doen. Het klinkt hard in de oren voor iedereen die pro-palestijns is, maar het zal toch eens gebeuren. En ik zou het helemaal niet vreemd vinden als wij dat nog mee maakten. Of geloven jullie niet dat God tot Zijn volk terug zal keren?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )