Samenwonen zonder sex?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 05 aug 2004 20:24

Lalage schreef:
Petertje schreef:Sinds een tiental jaren wordt het gewoon voor jongeren om op kamers te gaan. Maar dat heeft niets te maken met de tekst uit Genesis. Die tekst wordt pas werkelijkheid als je iemand ontmoet met wie je trouwt. Dan wordt je een nieuwe 'eenheid' op aarde.

ff tussendoor: een tiental jaren?? In de tijd dat mijn ouders twintigers waren, was dat ook al heel normaal hoor.

Je hebt helemaal gelijk, dat was erg krom. A slip of the pen... ik bedoelde: sinds een aantal decennia......

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 05 aug 2004 20:31

joepie schreef:
Lalage schreef:
Petertje schreef:Sinds een tiental jaren wordt het gewoon voor jongeren om op kamers te gaan. Maar dat heeft niets te maken met de tekst uit Genesis. Die tekst wordt pas werkelijkheid als je iemand ontmoet met wie je trouwt. Dan wordt je een nieuwe 'eenheid' op aarde.

ff tussendoor: een tiental jaren?? In de tijd dat mijn ouders twintigers waren, was dat ook al heel normaal hoor.

Daarbij denk ik ook dat het een misvatting is om te zeggen dat je pas een nieuwe eenheid gaat vormen als je met iemand trouwt. Wat moeten diegene dan die nooit trouwen en wel uit huis zijn?
Ik denk dat je die tekst dus helemaal niet zomaar over kunt zetten.
Wat in die tijd gewoon was (eerst trouwen voor je uit huis ging) is tegenwordig niet zo. Je hebt vaak al eerder je ouders verlaten voor je ook maar gaat trouwen.

Het gaat niet om 'niet gehuwden'. Dat is een heel ander verhaal. Het gaat om verliefdheid en dan samenwonen. Dus ik denk dat je die tekst wel kunt over zetten. Je gaat het huis uit, als kind van je ouders, en als je met iemand gaat trouwen, dan gaat 'het je ouders verlaten etc. in. Ik vind het trouwens een beetje een flauw antwoord. Waarom willen we geen bijbelse principes navolgen????

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 aug 2004 21:00

We willen (de meesten waarschijnlijk wel) best bijbelse principes navolgen, maar je wilt toch niet zeggen dat alle oudtestamentische praktijken zo eenvoudig te vertalen zijn naar voor ons bruikbare principes?

Of stenig jij ook je zoon als hij vloekt? Om maar wat te noemen..

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 05 aug 2004 21:23

Aragorn schreef:We willen (de meesten waarschijnlijk wel) best bijbelse principes navolgen, maar je wilt toch niet zeggen dat alle oudtestamentische praktijken zo eenvoudig te vertalen zijn naar voor ons bruikbare principes?

Of stenig jij ook je zoon als hij vloekt? Om maar wat te noemen..

Dat lijkt me dan simpel. Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament wordt het huwelijk/deliefde tussen mensen/God verschillende keren als voorbeeld gebruikt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 aug 2004 21:26

Ehm, wat wil je nu precies zeggen dan? En hoe doe je dat dan concreet, in de praktijk?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2004 23:49

Het probleem is inderdaad dat jij, Petertje, samenwonen en sex op 1 lijn stelt... als je samenwoont kan het bijna niet anders of....

In dat geval snap ik niet wat je in dit topic (Samenwonen ZONDER sex) zoekt...

Over die optie hebben we het hier in de eerste plaats.... Samenwonen zonder sex... ik ben het met je eens dat God het heel belangrijk vindt dat je seks niet zomaar te grabbel gooit maar bewaard voor degene met wie je je leven wil delen.... binnen het huwelijk.... maar dat wil nog niet meteen uitsluiten dat je niet bij elkaar mag wonen... of een weekend bij elkaar mag slapen... dat ligt er aan wat de gevolgen daarvan zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 06 aug 2004 01:02

Annerieke schreef:Ik vind het geen dooddoener. Wij wonen ook samen en dat is bekend. Noem jij het maar van twee walletjes eten, dat maakt me niets uit, als ik het maar voor mezelf kan verantwoorden. En "in verleiding komen" wil nog niet zeggen dat je je laat verleiden.

Mijn bijdrage in deze discussie:

Ik heb het idee dat er hier vooral gesproken wordt over "kun je het maken tegenover jezelf", en dat "kun je het maken tegenover je omgeving" er nog niet echt in betrokken is.

Dus hier mijn preekje:

Hou je er ook rekening mee dat de mensen in jullie omgeving zien dat jullie samenwonen? Jullie zijn dan misschien nog wel maagd(-achtig) en bedoelen het allemaal heel goed, maar de buitenwereld ziet dat niet!

Wat de niet-christenen om je heen betreft: Door eerst samen te wonen (al is het maar even) onderscheid je je niet als christen. Je loopt een mooie kans mis om "zelfbeheersing" (een van de gaven van de Geest, lees Galaten 5) aan je omgeving te tonen. Dat je geen sex hebt als je bij elkaar woont, dat gelooft namelijk toch niemand.

Verder breng je je christelijke omgeving in verwarring. Trouwen en dan pas samenwonen is gewoonweg de beste volgorde. Doe je het andersom -afgezien van het feit of dat uberhaupt mág in Gods ogen, maar ik weet er te weinig van om daarover te kunnen oordelen - dan zal dat voor andere christenstellen een argument zijn om dat misschien ook maar in die volgorde te doen.

Voor de duidelijkheid: Ik ben zelf vastbesloten om eerst te trouwen en dan pas samen te wonen. De meeste van mijn christelijke vrienden en kennissen doen dat ook zo. Was dit niet zo geweest, dan zou ik het zelf ook veel minder kunnen volhouden om tot de trouwdatum te wachten om bij elkaar te wonen.
Laatst gewijzigd door TheEdge op 06 aug 2004 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 06 aug 2004 01:08

Vat het niet te hard of te lomp op wat ik nu ga zeggen... ik wil gewoon graag dat het ook in de discussie wordt meegenomen...

chickie schreef:Mijn vriend en ik gaan van de zomer samen op vakantie en ik kan nu al zeggen dat we niet met elkaar naar bed gaan.
Er zijn mensen die dat niet geloven. En dat mag... Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van: jullie hoef ik niet te overtuigen.

Maar juist om DIE mensen moet je het dus niet doen!
Je geeft dan een heel verkeerd signaal over christenen af.

Overigens geloof ik je wel op je woord hoor,....

chickie schreef:Ik kan de hele wereld voor de gek houden, maar er is er Eén die alles ziet. En dat is Degene waar het om gaat!

Zou Hij ook de verwarring zien die je zaait bij de mensen om je heen?

joepie

Berichtdoor joepie » 06 aug 2004 07:00

Petertje schreef:
joepie schreef:
Lalage schreef:

Daarbij denk ik ook dat het een misvatting is om te zeggen dat je pas een nieuwe eenheid gaat vormen als je met iemand trouwt. Wat moeten diegene dan die nooit trouwen en wel uit huis zijn?
Ik denk dat je die tekst dus helemaal niet zomaar over kunt zetten.
Wat in die tijd gewoon was (eerst trouwen voor je uit huis ging) is tegenwordig niet zo. Je hebt vaak al eerder je ouders verlaten voor je ook maar gaat trouwen.

Het gaat niet om 'niet gehuwden'. Dat is een heel ander verhaal. Het gaat om verliefdheid en dan samenwonen. Dus ik denk dat je die tekst wel kunt over zetten. Je gaat het huis uit, als kind van je ouders, en als je met iemand gaat trouwen, dan gaat 'het je ouders verlaten etc. in. Ik vind het trouwens een beetje een flauw antwoord. Waarom willen we geen bijbelse principes navolgen????

Ik wil best Bijbels principes navolgen, maar dan wil ik ook duidelijk hebben hoe Bijbels ze zijn. Snap je?
Ik kan me nog herinneren in mijn jonge :oops: tijd dat er als antwoordt op vragen vaak gezegd werd: dat doe je gewoon niet als Christen.
En daar ben ik dus ontzettend allergisch voor geworden. Dat doe je niet? Waarom niet. Leg eens uit waaruit ik dat op kan maken uit de Bijbel.
En je argument over je vader en moeder verlaten vind ik dan erg zwak.

Wat de Edge aangeeft kan ik me wel in vinden.
Maar ook daar zou ik wat moeite mee hebben. De wereld heeft eeb bepaalde voorstelling van Christenen gekregen door de manier waarop Christenen met bepaalde zaken omgaan. En als dat inzicht verandert verandert de wereld vaak niet mee.
Maar ik ben het er wel mee eens dat je een lichtend licht moet zijn naar de wereld en daardoor weleens dingen niet moet doen die een verkeerd licht zou kunnen werpen op bepaalde zaken :)

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 06 aug 2004 08:36

Natuurlijk heb ik ook zoiets van 'oh wat denken de mensen'.... :cry: omdat ze zien dat wij in 1 huis wonen. Maar na heel wat jaartjes ervaring en na heel wat jaartjes van alleen maar zorgen maken wat "de mensen" over je denken, kom ik tot de conclusie dat ik me daarbij neer moet leggen. Ik vind het er echt niet toe doen wat voor signaal ik naar de buitenwereld afgeef. Jammer dan als zij ons veroordelen, wat denk ik veel gebeurt, maar wat ik vreselijk kort door de bocht en onchristelijk vind. Ongetwijfeld zullen de mensen over ons praten. Maar ik geloof dat ik het tegenover God kan verantwoorden en ik geloof niet dat God ermee zit dat wij zogenaamd verwarring zaaien naar de mensen om ons heen. Ze doen maar. Wij weten hoe het zit.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 aug 2004 09:43

Als ik nog eens de beginvraag van Annerieke lees, dan is er misschien ook nog iets anders wat moet meewegen.

De Heere is in het leven van twee mensen gekomen. Zij zijn daarom tot de ontdekking gekomen dat Gods wil met hun leven, anders is dan dat hun leven tot dan toe uitstraalde. En toen hebben zij gekozen om het anders te gaan doen.
Volgens mij kun je dat alleen maar zien als het werk van de Heilige Geest. Noem het maar levensheiliging of leven uit dankbaarheid. Ik denk dan dat we ervoor moeten oppassen hier het werk van de Geest te frusteren, door te zeggen het is nog niet genoeg wat je gedaan hebt.
Wat is er optegen te zeggen : fantastisch dat jullie het zo hebben opgelost, dit werk is door de Heere geschied ?
De goddeloze wordt uit het geloof gerechtvaardigd en de rechtvaardige leeft uit z'n geloof, niet uit z'n werken.

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 06 aug 2004 10:00

Dat vind ik hele lieve, bemoedigende woorden van je.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 06 aug 2004 10:09

Annerieke schreef:Jammer dan als zij ons veroordelen, wat denk ik veel gebeurt, maar wat ik vreselijk kort door de bocht en onchristelijk vind.

Ik neem vooral de niet-christenen in gedachten die denken: "Oh, dus samenwonen is onder christenen ook de normaalste zaak van de wereld." En dat vind ik wel jammer. Omdat het juist hip is om je als christen te kunnen onderscheiden van de rest van de wereld.

Maarja, aan de andere kant... er blijven nog genoeg andere dingen over om je mee te onderscheiden. Het is tenslotte beter om je te onderscheiden door de dingen die je WEL doet dan door de dingen die je NIET doet.... :)

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 06 aug 2004 18:00

TheEdge schreef:Vat het niet te hard of te lomp op wat ik nu ga zeggen... ik wil gewoon graag dat het ook in de discussie wordt meegenomen...

chickie schreef:Mijn vriend en ik gaan van de zomer samen op vakantie en ik kan nu al zeggen dat we niet met elkaar naar bed gaan.
Er zijn mensen die dat niet geloven. En dat mag... Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van: jullie hoef ik niet te overtuigen.

Maar juist om DIE mensen moet je het dus niet doen!
Je geeft dan een heel verkeerd signaal over christenen af.

Overigens geloof ik je wel op je woord hoor,....

chickie schreef:Ik kan de hele wereld voor de gek houden, maar er is er Eén die alles ziet. En dat is Degene waar het om gaat!

Zou Hij ook de verwarring zien die je zaait bij de mensen om je heen?

Ik heb mijn leven te lang ingevuld op een manier zoals mijn (christelijke) omgeving het graag van mij zou zien. Was ik gelukkig? Nee, absoluut niet. Nu vul ik mijn leven in op mijn manier, ik ben heel gelukkig en kan God bij alles (nou ja, veel, ik blijf een zondaar) recht in de ogen blijven kijken. Ik ga nu voor mijn eigen geluk, ik ben niet op de wereld gezet om de hele massa gelukkig te maken ten koste van mijzelf. Misschien vind je dit egoïstisch, maar soms moet het even zo....

joepie

Berichtdoor joepie » 06 aug 2004 18:11

Hij zegt ook niet dat je de wereld gelukkig moet maken.
Maar eerder dat je God gelukkig maakt door aan de wereld te laten zien dat je een Christen bent, en dus geheel anders.
Eigenlijk zou je de wereld jaloers moeten maken door jouw manier van leven.

Terug naar “Archief”