Kleine Synode beëindigt ambtsbediening 41 predikanten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jun 2004 22:21

Bij de Doleantie moesten degenen die de voortzetting van de ware calvinistisch-protestantse kerk meenden te zijn (namelijk de volgelingen van Kuyper) ook afstand doen van de goederen.

Dat klinkt misschien hard, maar juridisch is een en ander allang bepaald, misschien doen degenen die niet mee willen er goed aan de handen uit de mouwen te steken.

Het is niet leuk, misschien ook wel hard, maar het is niet anders.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 jun 2004 22:24

Laten we wel bij de feiten blijven: 700 man voelde zich genoodzaakt uit de kerk te stappen. Hun recht, maar het eigendom blijft dan wel bij de kleinste groep.

het feit is dat 700 man zich genoodzaakt voelde om te blijven wat ze waren. de kerk is van de hervormde gemeente van ........., dus het zou logisch zijn dat de kerk van de hervormde gemeente van ..... blijft, dus de deel die de hervormde kerk wil voortzetten.

Leg uit... deze commissie ontfermt zich over de leden die binnen de kerk willen blijven. Noem jij dat stoken?

2 gemeentes die wenste met hun leden hervormd te blijven die werden nu opeens in de pkn-bode uitgenodigd door de commisie om te praten over hun intrede in de pkn. is dat stoken of niet? jij zal zeggen van niet, ik zeg van wel, want het is gewoon zieltjeswinnen om zo de voortgang van beide gemeentes te torpoderen.

Wat ik veel wreder vind is dat er gemeenten zijn die afscheiden en leden onder dwang meenemen [de dwang is verlies van banen omdat hun baas wel mee gaat]. Zeer terecht dat die commissie er is!

de gemeentes die blijven in de hervormde kerk hebben, tenminste die van mij wel en ik neem aan van dat andere dat ook gedaan hebben, hun leden 3 maal de gelegenheid gegeven om hun mening te geven over te blijven of mee gaan. en het voorbeeld dat jij geeft over die baas heeft niks met de kerk te maken, maar met de mens.

Tja... de PKN wordt continu bestempeld in elk opzicht... had iemand het niet over de leeuw die briesend rond ging? Oftewel daarmee wordt de PKN als instrument van satan bestempeld. En nu kom jij met dit argument... dat is wel erg cru om het nu ineens op liefde te moeten gooien.

het voorbeeld is mooi, want zo lijkt de pkn wel te doen. dat jij gelijk uit mijn woorden haalt dat ik zeg dat de pkn werk van de satan is, dan heb jij me woorden verkeerd gelezen. jij sprak over de liefde van de pkn jegens degene die wilden blijven. maar als de pkn alles probeert binnen te halen en af te pakken van de hervormde dan kan ik niet zeggen dat dat liefde is.

De PKN pakt het [zoals het hoort] emotieloos aan en maakt er een zakelijk geschil van.

dus jij rechtvaardigt dat de pkn alles van de hervormde afneemt en noemt dat een zakelijk geschil? toen men begon was het een geestelijk geschil of een gewetensverschil ze waren het niet eens met elkaars leeringen. en nu stelt men het zakelijke geschil boven de geestelijk geschil.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jun 2004 22:29

Beste Johannes,

de Synode van de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk heeft besloten om samen te gaan met de toenmalige Gereformeerde Kerken in Nederland en de toenmalige Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden.

De Synode was op dat moment het hoogste "wetgevende" orgaan binnen de drie toenmalige kerken. Dan is het op zich toch logisch dat het bezit van die drie kerken overgaat op de opvolger van de drie samengevoegde kerken?

Als KLM en Air France fuseren, gaat het bezit over in de fusiemaatschappij Air France-KLM. Er kunnen dan piloten niet voor die fusiemaatschappij willen werken en die moeten dan maar ontslag nemen. Ze krijgen dan uiteraard niet het vliegtuig mee waarin ze jarenlang gevlogen hebben.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 jun 2004 22:36

beste optimatus,

de synode heeft bepaalt voor alle kerken dat ze moeten instemmen met een kerkorde, waar de hervormde niet mee konden instemmen. in dit geval vervalt het hoogste orgaan omdat je geweten toch boven een door een mens bepaalde beslissing staat.

je voorbeeld over klm en air france is niet van toepassing op dit, want dit gaat over een principieele kwestie. en klm en air france over een samenwerking om samen sterk te staan, beide zelfde doel, zelfde inzicht. maar dat is in de kerk niet te vinden
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jun 2004 23:06

Er zijn hervormden die niet met de nieuwe kerkorde konden instemmen. Als zij dat niet doen, hebben zij twee opties: binnenblijven of uittreden. Als zijn uittreden, lijkt het me logisch dat zij niet datgene wat aan de kerk behoort, mee zouden nemen.

Niet om het voorbeeld, maar om de inhoud.

Ik denk, dat als je om welke reden dan ook, een kerk verlaat, dat je dan geen recht hebt op bezittingen van de kerk die jij verlaten hebt. Anders dan bij de Gereformeerde Kerken in Nederland (die van onderop was opgebouwd en in feite een federatie vormden), was de Nederlandse Hervormde Kerk een hiëarchische kerk met aan het hoofd een synode. Ook de synode van onze toenmalige Ned. Herv. Kerk heeft instemd met de kerkorde van de nieuwe PKN en wel met 2/3 meerderheid.

Terugkomend op het verlaten van een kerk: als ik de PKN de rug toe keer, heb ik dan ook recht op bijvoorbeeld die stoel waarop ik meestal zat? Je schept een heel moeilijk precendent als je een groep verlaters goederen van de door hen verlaten kerk meegeeft.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 26 jun 2004 00:42

johannes1 schreef:het feit is dat 700 man zich genoodzaakt voelde om te blijven wat ze waren. de kerk is van de hervormde gemeente van ........., dus het zou logisch zijn dat de kerk van de hervormde gemeente van ..... blijft, dus de deel die de hervormde kerk wil voortzetten.

De gemeente die er zit begint een nieuwe kerk. Het is dus helemaal niet logisch. De mensen [de minderheid] die wil gewoon bij de kerk blijven krijgen uiteraard het gebouw, ZIJ stappen immers niet uit het kerkgenootschap.

johannes1 schreef:2 gemeentes die wenste met hun leden hervormd te blijven die werden nu opeens in de pkn-bode uitgenodigd door de commisie om te praten over hun intrede in de pkn. is dat stoken of niet? jij zal zeggen van niet, ik zeg van wel, want het is gewoon zieltjeswinnen om zo de voortgang van beide gemeentes te torpoderen.

Ik weet niet waar jij de term 'hervormd blijven' vandaan haalt, want die mensen stappen er gewoon uit.

De commissie die is er om iedereen binnenboord te houden, als jij dat stoken noemt zijn dat jouw woorden, ik zie het meer als dat ze hun werk doen.

johannes1 schreef:de gemeentes die blijven in de hervormde kerk hebben, tenminste die van mij wel en ik neem aan van dat andere dat ook gedaan hebben, hun leden 3 maal de gelegenheid gegeven om hun mening te geven over te blijven of mee gaan. en het voorbeeld dat jij geeft over die baas heeft niks met de kerk te maken, maar met de mens.

Juist en wie vormt die kerk en overigens dat comité?

johannes1 schreef:het voorbeeld is mooi, want zo lijkt de pkn wel te doen. dat jij gelijk uit mijn woorden haalt dat ik zeg dat de pkn werk van de satan is, dan heb jij me woorden verkeerd gelezen. jij sprak over de liefde van de pkn jegens degene die wilden blijven. maar als de pkn alles probeert binnen te halen en af te pakken van de hervormde dan kan ik niet zeggen dat dat liefde is.

Jij citeert een passage over de satan uit het boek Openbaringen, dat breng jij in verband met de PKN... hoe haal ik jouw woorden uit de context?

Overigens vraag ik me af wie de 'binnenhalers' zijn, de PKN? Die voert slechts haar constitutie uit, die staat al eeuwen vast [zo ook toen de Gereformeerde Kerk er uitstapte]. Of zijn het de predikanten die nog 3 maanden hun loon opstrijken in verband met een opzegtermijn?

johannes1 schreef:dus jij rechtvaardigt dat de pkn alles van de hervormde afneemt en noemt dat een zakelijk geschil? toen men begon was het een geestelijk geschil of een gewetensverschil ze waren het niet eens met elkaars leeringen. en nu stelt men het zakelijke geschil boven de geestelijk geschil.

Nee hoor, het enige wat ik zie is dat er een groep is die uit de Hervormde Kerk stapt, hun eigen kerk begint en het gefinancierd wilt zien. Daarbij in het achterhoofd houdend dat die groep die nu gefinancierd wil worden zich niet netjes heeft uitgelaten over de Hervormde Kerk en haar rechtmatige voortzetter. Dat is wat ik zie.

Ik snap niet waar jij die zogenaamde rechten vandaan haalt.
A) De Nederlands Hervormde Kerk = De Protestantse Kerk in Nederland [vergeet dat niet]
B) De Hersteld Nederlands Hervormde Kerk = een nieuw kerkgenootschap.

Conclusie: Er wordt niets afgenomen. [Dat zal overigens elke burgerrechter beamen]
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 26 jun 2004 00:58

johannes1 schreef:de synode heeft bepaalt voor alle kerken dat ze moeten instemmen met een kerkorde, waar de hervormde niet mee konden instemmen. in dit geval vervalt het hoogste orgaan omdat je geweten toch boven een door een mens bepaalde beslissing staat.

Nee de kerken hebben besloten dat de synode bindende besluiten mag maken indien 2/3 van de gemeenten het accepteert. Als de plaatselijke kerk er dan niet mee instemt tja dat is dan hun probleem... voor de duidelijkheid: het hoogste orgaan vervalt dus niet als je het er niet mee eens bent.

johannes1 schreef:je voorbeeld over klm en air france is niet van toepassing op dit, want dit gaat over een principieele kwestie. en klm en air france over een samenwerking om samen sterk te staan, beide zelfde doel, zelfde inzicht. maar dat is in de kerk niet te vinden

Waarom denk je dat de kerken bij elkaar zijn gekomen? Juist, om samen sterk te staan in deze maatschappij waar ontkerkelijking aan de orde van de dag is. Het heet daarom ook een fusie.

Bij een fusie Air France en KLM blijf je toch ook de groepjes houden, dat is bij elke maatschappij die gefuseerd is. Zo ook in de kerk. Ben ik het altijd eens in die kerk? Nee beslist niet. Zal ik weleens bedroefd worden? Ongetwijfeld. Echter dit zijn allemaal geen redenen om te scheuren.

De Remonstrantse Kerk staat even ver van me af als de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Betekent dat ik dan maar ruzie moet gaan maken? Zeer zeker niet, dan neem ik hun standpunt voor kennisgeving aan en zal hun proberen te zien als broeder in Christus. We zullen immers later met z'n allen een hemel moeten delen.

Als ik nu een eeuwigheid met hen mag doorbrengen, waarom kan ik dan in dit tijdelijk leven niet samen met hen in een kerkgenootschap doorbrengen? De PKN vraagt ook niet of iedereen het eens wilt zijn met elkaar. Ze vraagt slechts elkaar te verdragen omdat er een hoger doel is.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 jun 2004 12:26

Optimatus schreef:Er zijn hervormden die niet met de nieuwe kerkorde konden instemmen. Als zij dat niet doen, hebben zij twee opties: binnenblijven of uittreden. Als zijn uittreden, lijkt het me logisch dat zij niet datgene wat aan de kerk behoort, mee zouden nemen.

Niet om het voorbeeld, maar om de inhoud.

Ik denk, dat als je om welke reden dan ook, een kerk verlaat, dat je dan geen recht hebt op bezittingen van de kerk die jij verlaten hebt. Anders dan bij de Gereformeerde Kerken in Nederland (die van onderop was opgebouwd en in feite een federatie vormden), was de Nederlandse Hervormde Kerk een hiëarchische kerk met aan het hoofd een synode. Ook de synode van onze toenmalige Ned. Herv. Kerk heeft instemd met de kerkorde van de nieuwe PKN en wel met 2/3 meerderheid.

Terugkomend op het verlaten van een kerk: als ik de PKN de rug toe keer, heb ik dan ook recht op bijvoorbeeld die stoel waarop ik meestal zat? Je schept een heel moeilijk precendent als je een groep verlaters goederen van de door hen verlaten kerk meegeeft.

het feit is dat de bezwaarden niet uit de hervormde kerk treedt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 jun 2004 12:35

De gemeente die er zit begint een nieuwe kerk. Het is dus helemaal niet logisch. De mensen [de minderheid] die wil gewoon bij de kerk blijven krijgen uiteraard het gebouw, ZIJ stappen immers niet uit het kerkgenootschap.

die bij de kerk willen blijven zijn de bezwaarden, want zij hebben nooit een nieuwe kerk willen oprichten maar blijven wat ze waren. en dat is hervormd.

Ik weet niet waar jij de term 'hervormd blijven' vandaan haalt, want die mensen stappen er gewoon uit.

hoe kan je uit iets stappen, wat je zelf wenst voort te zetten?

Jij citeert een passage over de satan uit het boek Openbaringen, dat breng jij in verband met de PKN... hoe haal ik jouw woorden uit de context?

ik moet denken aan die leeuw uit de openbaringen ja. die probeerde ook alles te verslinden net als de pkn.

Nee hoor, het enige wat ik zie is dat er een groep is die uit de Hervormde Kerk stapt, hun eigen kerk begint en het gefinancierd wilt zien. Daarbij in het achterhoofd houdend dat die groep die nu gefinancierd wil worden zich niet netjes heeft uitgelaten over de Hervormde Kerk en haar rechtmatige voortzetter. Dat is wat ik zie.

Ik snap niet waar jij die zogenaamde rechten vandaan haalt.
A) De Nederlands Hervormde Kerk = De Protestantse Kerk in Nederland [vergeet dat niet]
B) De Hersteld Nederlands Hervormde Kerk = een nieuw kerkgenootschap.

het probleem is dat de pkn juist de hervormde kerk heeft verlaten en nu alles wilt zien worden gefinancieerd. het is dezelfde kerk die iedere keer een trap naar de bezwaarde doet.
A) de Nederlands Hervormde kerk = Hersteld Nederlands Hervormde Kerk [vergeet jij dat niet]
B) de PKN = een nieuwe kerk met een nieuwe kerkorde

het hoogste orgaan vervalt dus niet als je het er niet mee eens bent.

dus als nu de hoogste orgaan zegt God heeft nooit bestaan dan moet je daar bij instemmen ook al kan je dat naar je geweten niet doen?

De PKN vraagt ook niet of iedereen het eens wilt zijn met elkaar

maar vraagt wel dat je het goedvindt dat mensen anders geloven en doen dan dat de bijbel voorschrijft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jun 2004 12:44

Kerkrechtelijk waren de goederen van de kerk eigendom van de Nederlandse Hervormde Kerk. Aan het hoofd van deze kerk stond een Synode die het recht had allerhande besluiten te nemen. Het besluit was dat de NHK op zou gaan in de PKN.

Dat een groep zich niet kan verenigen met een besluit moet die groep zelf weten, maar de NHK bestaat niet meer. Haar opvolger, haar erfgenaam is de PKN en die heeft ook de goederen geërfd.

Ik vind de redenering van de bezaarden begrijpelijk, maar kerk- en burgerlijkrechtelijk onjuist.

Als ik de PKN-gemeente in Berkenwoude verlaat, heb ik ook geen recht op de dingen die ik heb ingebracht, zoals alle uren die ik heb benut om het koor te dirigeren of om orgel te spelen. En ook die ene stoel waarop ik altijd zat, krijg ik niet mee.

Zelfs al verlaat de hele gemeente de PKN-gemeente te Berkenwoude, de kerk blijft eigendom van de PKN.

De PKN is de rechtmatige opvolger van de NHK, GKN en ELK. Dat nog aan te vechten is een achterhoede gevecht dat je niet zult winnen.

Van de PKN mag je wel verwachten dat ze niet gaat mekkeren als een groepje bezwaarden gebruik zou willen maken (tegen redelijke huurkosten) van een kerkgebouw.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 26 jun 2004 21:58

johannes1 schreef:die bij de kerk willen blijven zijn de bezwaarden, want zij hebben nooit een nieuwe kerk willen oprichten maar blijven wat ze waren. en dat is hervormd.

Tja, ik geloof dat er mensen zijn die er niet meer bij willen horen...

johannes1 schreef:hoe kan je uit iets stappen, wat je zelf wenst voort te zetten?

Nu verdraai je de feiten. De Hervormde Kerk zet de koers uit niet de bezwaarden.

johannes1 schreef:ik moet denken aan die leeuw uit de openbaringen ja. die probeerde ook alles te verslinden net als de pkn.

En wie symobliseert die leeuw?

johannes1 schreef:het probleem is dat de pkn juist de hervormde kerk heeft verlaten en nu alles wilt zien worden gefinancieerd. het is dezelfde kerk die iedere keer een trap naar de bezwaarde doet.
A) de Nederlands Hervormde kerk = Hersteld Nederlands Hervormde Kerk [vergeet jij dat niet]
B) de PKN = een nieuwe kerk met een nieuwe kerkorde

Zitten we in dezelfde realiteit? Waarom zijn er dan ooit bezwaarden geweest? Waar praten we dan eigenlijk nog over? Dan hebben we gewoon een bestaande kerk zonder eigendommen. Waarom moet dan een nieuwe kerk daar iets aan gaan geven?

johannes1 schreef:dus als nu de hoogste orgaan zegt God heeft nooit bestaan dan moet je daar bij instemmen ook al kan je dat naar je geweten niet doen?

Is dit een relevante vraag?

johannes1 schreef:maar vraagt wel dat je het goedvindt dat mensen anders geloven en doen dan dat de bijbel voorschrijft.

Dus? Ik geloof ook dat enkele rechtse kerken dwalen, daar schijnt niemand moeite mee te hebben...

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 26 jun 2004 22:29

sanderious schreef:Dus? Ik geloof ook dat enkele rechtse kerken dwalen, daar schijnt niemand moeite mee te hebben...

Nou... Je weet toch wat er gebeurd is met Blauwendraad, Van der Zwaag, hoe men over Hegger denkt... Wie hardop zegt dat er in de gereformeerde gezindte gedwaald wordt, is nog niet jarig. Dus, Sander, "daar schijnt niemand moeite mee te hebben" is wel wat kort door de bocht - maar dat wist jij ook wel...
~~Soli Deo Gloria~~

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 jun 2004 22:44

Nu verdraai je de feiten. De Hervormde Kerk zet de koers uit niet de bezwaarden.

je geeft zelf al aan dat de pkn een nieuwe koers is gaan varen. en niet de hervormde kerk.

En wie symobliseert die leeuw?

de duivel, maar als je bij iedere woord dat ik zeg er iets achter ga zoeken, valt er weinig te discusseren, want dan val je over ieder woordje dat ik zeg.

Zitten we in dezelfde realiteit? Waarom zijn er dan ooit bezwaarden geweest? Waar praten we dan eigenlijk nog over? Dan hebben we gewoon een bestaande kerk zonder eigendommen. Waarom moet dan een nieuwe kerk daar iets aan gaan geven?

we hebben beide een andere realititeit voor ogen. de vraag waarom er bezwaarden zijn geweest is niet aan de orde, omdat je die overal al kan lezen. omdat mijn inziens de nieuwe kerk geen aanspraak maakt op die eigendommen.
johannes1 schreef:
dus als nu de hoogste orgaan zegt God heeft nooit bestaan dan moet je daar bij instemmen ook al kan je dat naar je geweten niet doen?
Is dit een relevante vraag?

ja

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 26 jun 2004 23:43

johannes1 schreef:je geeft zelf al aan dat de pkn een nieuwe koers is gaan varen. en niet de hervormde kerk.

Ik stop maar met de discussie. Denk maar wat je wilt denken en veel succes ermee Johannes!

ps. als jij de PKN in verband met een beeld van satan brengt zegt dat alles. Ik kan ook niet Hitler of Dutroux in verband brengen met een persoon zonder er iets mee te impliceren.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 26 jun 2004 23:46

SDG schreef:Nou... Je weet toch wat er gebeurd is met Blauwendraad, Van der Zwaag, hoe men over Hegger denkt... Wie hardop zegt dat er in de gereformeerde gezindte gedwaald wordt, is nog niet jarig. Dus, Sander, "daar schijnt niemand moeite mee te hebben" is wel wat kort door de bocht - maar dat wist jij ook wel...

Je hebt gelijk! Alleen het merendeel heeft zulke oogkleppen op. Dat baart me weleens zorgen...

Je hebt gelijk dat ik kort door de bocht was ;)

Terug naar “Archief”