johannes1 schreef:het feit is dat 700 man zich genoodzaakt voelde om te blijven wat ze waren. de kerk is van de hervormde gemeente van ........., dus het zou logisch zijn dat de kerk van de hervormde gemeente van ..... blijft, dus de deel die de hervormde kerk wil voortzetten.
De gemeente die er zit begint een nieuwe kerk. Het is dus helemaal niet logisch. De mensen [de minderheid] die wil gewoon bij de kerk blijven krijgen uiteraard het gebouw, ZIJ stappen immers niet uit het kerkgenootschap.
johannes1 schreef:2 gemeentes die wenste met hun leden hervormd te blijven die werden nu opeens in de pkn-bode uitgenodigd door de commisie om te praten over hun intrede in de pkn. is dat stoken of niet? jij zal zeggen van niet, ik zeg van wel, want het is gewoon zieltjeswinnen om zo de voortgang van beide gemeentes te torpoderen.
Ik weet niet waar jij de term 'hervormd blijven' vandaan haalt, want die mensen stappen er gewoon uit.
De commissie die is er om iedereen binnenboord te houden, als jij dat stoken noemt zijn dat jouw woorden, ik zie het meer als dat ze hun werk doen.
johannes1 schreef:de gemeentes die blijven in de hervormde kerk hebben, tenminste die van mij wel en ik neem aan van dat andere dat ook gedaan hebben, hun leden 3 maal de gelegenheid gegeven om hun mening te geven over te blijven of mee gaan. en het voorbeeld dat jij geeft over die baas heeft niks met de kerk te maken, maar met de mens.
Juist en wie vormt die kerk en overigens dat comité?
johannes1 schreef:het voorbeeld is mooi, want zo lijkt de pkn wel te doen. dat jij gelijk uit mijn woorden haalt dat ik zeg dat de pkn werk van de satan is, dan heb jij me woorden verkeerd gelezen. jij sprak over de liefde van de pkn jegens degene die wilden blijven. maar als de pkn alles probeert binnen te halen en af te pakken van de hervormde dan kan ik niet zeggen dat dat liefde is.
Jij citeert een passage over de satan uit het boek Openbaringen, dat breng jij in verband met de PKN... hoe haal ik jouw woorden uit de context?
Overigens vraag ik me af wie de 'binnenhalers' zijn, de PKN? Die voert slechts haar constitutie uit, die staat al eeuwen vast [zo ook toen de Gereformeerde Kerk er uitstapte]. Of zijn het de predikanten die nog 3 maanden hun loon opstrijken in verband met een opzegtermijn?
johannes1 schreef:dus jij rechtvaardigt dat de pkn alles van de hervormde afneemt en noemt dat een zakelijk geschil? toen men begon was het een geestelijk geschil of een gewetensverschil ze waren het niet eens met elkaars leeringen. en nu stelt men het zakelijke geschil boven de geestelijk geschil.
Nee hoor, het enige wat ik zie is dat er een groep is die uit de Hervormde Kerk stapt, hun eigen kerk begint en het gefinancierd wilt zien. Daarbij in het achterhoofd houdend dat die groep die nu gefinancierd wil worden zich niet netjes heeft uitgelaten over de Hervormde Kerk en haar rechtmatige voortzetter. Dat is wat ik zie.
Ik snap niet waar jij die zogenaamde rechten vandaan haalt.
A) De Nederlands Hervormde Kerk = De Protestantse Kerk in Nederland [vergeet dat niet]
B) De Hersteld Nederlands Hervormde Kerk = een nieuw kerkgenootschap.
Conclusie: Er wordt niets afgenomen. [Dat zal overigens elke burgerrechter beamen]
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.