Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 nov 2004 14:14

SDG schreef:
caprice schreef:Ik ben overigens wel benieuwd wat de besprekingen met de OGGiN, CGK en GGiN hebben opgeleverd.

Met de CGK wordt toch niet meer gesproken? We schuiven uitsluitend op naar rechts.

Nog nooit van de Bewaar het Pand richting gehoord binnen de cgk :? (de behoudende flank) als daar niet meer mee gesproken wordt vindt ik dat vreemd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 17 nov 2004 18:18

SDG schreef:
caprice schreef:Ik ben overigens wel benieuwd wat de besprekingen met de OGGiN, CGK en GGiN hebben opgeleverd.

Met de CGK wordt toch niet meer gesproken? We schuiven uitsluitend op naar rechts.

Moet je toch beter de krant lezen. In het RD van een aantal weken terug stond een verslag van de CGK synode. Daarop is aangegeven dat er erg goede gesprekken zijn geweest met de GG. Een afgevaardigde vond de gesprekken geen nut hebben dus afbreken en geen tijd aan besteden. Hierop werd de afgevaardigde terecht gewezen door naar ik meen de voorzitter dat gesprekken er altijd horen te zijn met de kerken die de gereformeerde leer zijn toe gedaan. De synode heeft besloten om het deputaatschap opnieuw het mandaat te geven om gesprekken met de GG te voeren. Van een van de deputaten heb ik begrepen dat het zeer fijne gesprekken zijn geweest. Een GG-er heeft aangegeven dat de gesprekken met de CGK fijner zijn dan met de GG in Ned. (Kijk een worden zal niet gebeuren op korte termijn, maar er is met een groot aantal leden van het deputaatschap van de CGK een geestelijke herkenning).

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 17 nov 2004 18:20

Yael schreef:
Nog nooit van de Bewaar het Pand richting gehoord binnen de cgk :? (de behoudende flank) als daar niet meer mee gesproken wordt vindt ik dat vreemd.

Nou is niet echt vreemd hoor, de GG kan niet met een stichting spreken dat kan alleen met een officiele afvaardiging (in CGK geval met deputaten Kerkelijke eenheid). Dus BWP is geen gesprekspartner in dit geval.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 nov 2004 18:25

dat is geen stichting maar goed. 8) maar je hebt gelijk ja.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 17 nov 2004 18:44

Yael schreef:dat is geen stichting maar goed. 8) maar je hebt gelijk ja.

Helaas voor je, maar je hebt Stichting Bewaar Het Pand die het blad "Bewaar Het pand (tot handhaving van de oude gereformeerde beginselen)" uitgeven. :mrgreen: (Kijk maar aan de binnenkant op blz. 2) 8)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 nov 2004 19:18

Speedy schreef:

Helaas voor je, maar je hebt Stichting Bewaar Het Pand die het blad "Bewaar Het pand (tot handhaving van de oude gereformeerde beginselen)" uitgeven. :mrgreen: (Kijk maar aan de binnenkant op blz. 2) 8)

*schaam :oops: :mrgreen: * en dat wist ik niet eens als ras echte cgk er :mrgreen: :mrgreen:

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 17 nov 2004 20:54

Yael schreef:
Speedy schreef:

*schaam :oops: :mrgreen: * en dat wist ik niet eens als ras echte cgk er :mrgreen: :mrgreen:

... misschien leest Yael het blad niet :mrgreen:
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 nov 2004 21:39

tanteoranje schreef:... misschien leest Yael het blad niet :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen: hoe weet u dat nou :P alleen de vragen rubriek aan ds Hoefnagel :wink: :oops:

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 18 nov 2004 08:44

Yael schreef:
tanteoranje schreef:... misschien leest Yael het blad niet :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen: hoe weet u dat nou :P alleen de vragen rubriek aan ds Hoefnagel :wink: :oops:

ooo :oops: ... 'k geloof dat ik die over 't hoofd zie... verder lees ik alleen wat me aanspreekt en dat is niet alles.
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

caprice

Berichtdoor caprice » 18 nov 2004 09:46

Christa,

Dat de Gereformeerde Gemeenten op de Oud Gereformeerde Gemeenten zou lijken (volgens sommigen dan) is niet zo'n probleem, want de leer komt 100% overeen. Ik weet niet wat het bezwaar zou zijn tegen predikanten van een oud Gereformeerde afkomst. Er bestaan correspondentiebanden tussen de Oude Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten.

Waarom ze niet samengaan is enkel het bezwaar dat de Oud Gereformeerde Gemeenten bepaalde ontwikkelingen zien binnen de Gereformeerde Gemeenten waar ze niet blij mee zijn. Een ander verschil is dat er binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten meer vrijheid is voor verschillende standpunten en gedachtegangen. In de Gereformeerde Gemeente lijkt het allemaal in een strak schema te moeten passen. Misschien moet je hierbij in de verband ook wel denken aan de leeruitspraken van 1931. Die worden zo belangrijk geacht dat het wel lijkt dat ze bijna worden verheven tot vierde belijdenisgeschrift.

Een ander verhaal is de (Oud) Gereformeerde Gemeente in Nederland. Daar is wel een leerverschil. Maar waarom gaat iemand over tot de Gereformeerde Gemeenten, vanuit deze kerkverbanden? Toch zeker niet om die leer te propageren? Daar worden ze echt wel op onderzocht, hoor. Het lijkt mij dat je het doorgaans oneens met de leer bent, als je een kerkverband verlaat.

Gelukkig zijn er in de Gereformeerde Gemeenten nog vele predikanten die een prediking van wet en evangelie hebben. Genoemde student van Belzen spreekt juist de onbekeerden aan. Ik denk dat je wel kan zeggen dat hij een onderscheiden prediking heeft, zoals Smytegelt die voorstaat.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 18 nov 2004 12:12

caprice schreef:*knip*

Waarom is het dan zo typisch dat er wel steeds mensen aan worden genomen die uit andere kerkverbanden afkomstig zijn, meestal OGG of GGN en dan NIET de mensen die al jaren in de GG zitten? Kijk maar eens naar de laatste jaren. Dat zuig ik gewoon echt niet uit mn duim. Hoe kun je dat dan verklaren?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 18 nov 2004 12:15

Christa schreef:Waarom is het dan zo typisch dat er wel steeds mensen aan worden genomen die uit andere kerkverbanden afkomstig zijn, meestal OGG of GGN en dan NIET de mensen die al jaren in de GG zitten? Kijk maar eens naar de laatste jaren. Dat zuig ik gewoon echt niet uit mn duim. Hoe kun je dat dan verklaren?

Is dat wel zo?

En dan nog, dominees ontwikkelen pas een eigen stijl zodra ze van de opleiding af zijn. Het is dus niet per definitie zo dat rechtse studenten na een aantal jaren preken nog zo rechts is.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 18 nov 2004 13:06

Pieter schreef:
Christa schreef:Waarom is het dan zo typisch dat er wel steeds mensen aan worden genomen die uit andere kerkverbanden afkomstig zijn, meestal OGG of GGN en dan NIET de mensen die al jaren in de GG zitten? Kijk maar eens naar de laatste jaren. Dat zuig ik gewoon echt niet uit mn duim. Hoe kun je dat dan verklaren?

Is dat wel zo?

En dan nog, dominees ontwikkelen pas een eigen stijl zodra ze van de opleiding af zijn. Het is dus niet per definitie zo dat rechtse studenten na een aantal jaren preken nog zo rechts is.

IK heb het hier eigenlijk over het aannemen van studenten voor de theologische school. Ok, men mag dan een andere stijl van preken hebben, maar veel studenten die in de afgelopen jaren aangenomen zijn komen uit een ander kerkverband. Daar had ik gewoon zorgen over. En zo mijn vraagtekens bij. Want ik ken ook zoveel mensen die ook een roeping hebben om dominee te worden, maar die worden niet aangenomen op de theologische school. Terwijl zij een goede opleiding hebben (gehad) op de theologische universiteit in Apeldoorn. .... NOu ja... ik begrijp het gewoon niet zo goed. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 20:03

Christa schreef: NOu ja... ik begrijp het gewoon niet zo goed. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Met zulk soort conclusies moet je nooit te snel zijn.. :wink:

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 18 nov 2004 20:22

Christa schreef:IK heb het hier eigenlijk over het aannemen van studenten voor de theologische school. Ok, men mag dan een andere stijl van preken hebben, maar veel studenten die in de afgelopen jaren aangenomen zijn komen uit een ander kerkverband.

Wordt eens concreet, een lijstje. Percentages.
Ik hoor dit vaker noemen, maar ben zelf niet geheel op de hoogte van waar men precies vandaan komt.
Ik heb weleens het idee dat dit ook een van de dingen is die men zo makkelijk napraat van een ander om eigen gevoel een argument te geven. Maar die conclusie trek ik pas als ik gegevens heb.
Ik heb het vermoeden dat het wel meevalt.

Daar had ik gewoon zorgen over. En zo mijn vraagtekens bij. Want ik ken ook zoveel mensen die ook een roeping hebben om dominee te worden,

Wat is "zoveel mensen"? Hoeveel is dat? Hoe weet jij dat ze een roeping hebben? En waarom zou het curatorium dat dan anders zien? Het blijft een beetje vaag zo.....(let wel..het is geen kritiek maar ik denk met je mee. Ik zoek iets concreets waar ik iets mee kan)

maar die worden niet aangenomen op de theologische school. Terwijl zij een goede opleiding hebben (gehad) op de theologische universiteit in Apeldoorn.

een goede opleiding is geen voorwaarde of pre. Geeft hooguit een gerichtheid aan, interesse, ik bedoel ermee te zeggen, dat is voor mij nog geen argument om een roeping aan vast te knopen en tevens het feit dat het onlogisch is dat ze worden afgewezen.

.... NOu ja... ik begrijp het gewoon niet zo goed. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Nee hoor dat ligt niet aan jou.
Ik begrijp ook weleens bepaalde dingen niet.
Wat ik wel wil is dat dingen helder zijn.
Tot op heden zijn ze dat nog niet voor me.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”