Je eigen zondenlijst.......zelfkennis!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jul 2004 17:31

joris schreef:
hijwel schreef:
joris schreef:naar de bovenste plank van de tijdschriften gekeken.

winstpuntje: heb geen idee bedacht om een tijdschrift te kopen!

haha..

en dan vervolgens met een ichtus achter op je auto weg rijden :wink:?

haha.. maare this niet goed, als ik het zie dan lijkt het wel of de duivel in je begint te werken en je probeert mee te trekken.. weg wezen, hoofd wegdraaien en aan God denken en Hem uitnodigen in je hart
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

zonden

Berichtdoor jas » 26 aug 2004 16:09

Bookman schreef:Ik weet dat het aan mij ligt. Laat ons nu met z'n allen de loftrompet steken over de GGN.
Ik ga me er ook niet meer in verdedigen, het wordt niet begrepen, en dat is vrij logisch.

Ik vind de ggn ook nogal hypocriet. Het lijkt me trouwens moeilijk om ze hier te kwetsen, want ze mogen alleen internet gebruiken voor het werk. maar dat terzijde.
Mijn zonden zijn: dat ik ze zo graag doe. Ik noem me wel Jas uit Rotterdam, maar in het echt ben ik N te N.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Josh

Berichtdoor Josh » 30 aug 2004 20:43

Terug naar topic...

Je kan op diverse manieren je eigen wil boven die van GOD zetten...dus een lijst maken is onzin..!

Josh

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 30 aug 2004 20:58

Josh schreef:Terug naar topic...

Je kan op diverse manieren je eigen wil boven die van GOD zetten...dus een lijst maken is onzin..!

Josh

Waarom als ik vragen mag? Dat je op diverse manieren je eigen wil boven God kunt zetten is natuurlijk waar, maar impliceert dat dat dit topic daarom onzin is?

Ik denk dat het goed is om van elkaar te lezen waar we mee worstelen. Kunnen we bidden voor elkaar :)
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Josh

Berichtdoor Josh » 30 aug 2004 22:00

Ik denk dat dit topic beslist geen onzin is. Dat zijn jouw woorden.

Wel maakt het duidelijk, dat het begrip 'zondigen' kennelijk niet duidelijk is. De Bijbel zegt het volgende:
1 Johannes 3:4 - 'Wie zondigt, gaat in tegen de wet van God, want zonde is ingaan tegen Gods wet.'

Bovendien: er bestaat al een 'minimumlijst' als het om niet-te-zondigen gaat, namelijk de 10-Geboden van GOD.

Exodus 20 1-ev:
1. God is jouw God; houd er geen andere goden op na
2. Maak geen afgodsbeelden en vereer geen andere goden
3. Misbruik Zijn naam niet (vloek niet)
4. Houd de Sabbat * (=rustdag) in ere
5. Heb eerbied voor je vader en moeder
6. Bega geen moord
7. Pleeg geen overspel
8. Steel niet
9. Beschuldig niemand op valse gronden; spreek geen kwaad
10.Zet je zinnen niet op dat wat van iemand anders is

1. Geboden 1-4: hoe je GOD liefhebt
2. Geboden 5-10: hoe je je naasten liefhebt

En dat zijn weer de 2 Geboden van de Zoon van GOD.

Kortom: nieuwe lijstjes van zonden maken is onzin en beslist tegenovergesteld aan wat GOD van ons vraagt. GOD vraagt ons om juist niet te zondigen; dus lijstjes maken zijn écht niet de bedoeling :wink:

Openbaringen 14:12 zegt, dat de kinderen van GOD de Geboden van GOD houden én het geloof in Jezus hebben en daar standvastig in zijn.

Geloof is een Geestesgave. En dus hebben we de Geest van GOD nodig om te kunnen doen wat GOD van ons vraagt...

Romeinen 8:4 - 'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'

Gods Geest wordt ook wel de Wil en Macht van GOD genoemd. En kennelijk wil GOD dat we met Zijn Wil volbrengen wat HIJ wil: de Geboden.

Laten we geen zondenlijstjes maken, maar leer de Geboden van GOD en de Zoon van GOD, laat je dopen en dopen in de Geest [handoplegging] en volbreng aldus wat GOD van je vraagt.

Josh :D :idea:

André

Berichtdoor André » 30 aug 2004 22:56

Als er bij ons in de gemeente avondmaal wordt gevierd, leest de predikant daar aan vooraf een "formulier" voor.
Daar wordt in gevraagd of je je zelf ff onder de loep wilt nemen.
Iedereen doet zonden laat dat duidelijk zijn, maar omdat het avondmaal juist voor zondaars is ingestelt, vind ik dit toch wel iets dubbels hebben.
Soms denk ik wel eens mmmmmm, eigelijk kan er niemand aant avondmaal, maar ja daar was het juist voor ingestelt toch?
En als de kerkraad een belijdend lid kan aan wijzen, jij hebt gebod nummer ..... overtreden, dan is de kerkraad in "paniek".
Maar de puber die mp3 tjes van internet download is niet zo te traceren.
En wordt misschien algemeen aanvaard.

Dus idd lijstjes maken nuh, heeft weinig zin, maar geloven dat Jezus voor al je zonden heeft geleden, dat is je houvast!!

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 09:40

Romeinen 3:
9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn;
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.

Het gaat tegen het vlees in hoor, om dat zo met betrekking tot jezelf neer te zetten.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 sep 2004 09:51

Off-topicreacties verwijderd.

Hou je aan het onderwerp van de topic-starter, kort gezegd: zelfkennis, met welke zonden worstel jij? (evt. heeft een zondenlijst maken zin?)
Voor het overzicht :)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”