Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 01 jun 2004 12:46

Het Weermannetje schreef:De gemeente moet bidden dat er weer nieuwe predikanten mogen komen.

Dan wordt er in de GGiN de laatste jaren zeker niet meer (of te weinig) gebeden aangaande dit onderwerp....? :roll:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 13:00

Kom eens bij ons in de kerk?? :roll:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 jun 2004 13:02

nee dank je
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 01 jun 2004 13:03

Het Weermannetje schreef:Kom eens bij ons in de kerk?? :roll:

Doe ik al zeer geregeld (zie mijn openingsposting van het topic GG versus GGiN).

Jij legt echter een verband tussen te weinig bidden en het aantal dominee's dat toegelaten wordt (cq zich aanmeldt). En als we dan met een realistisch oog naar de een a twee qua leeftijd naar opa neigende personen kijken die binnen de GGiN (binnen verband) nog preken...

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 01 jun 2004 13:25

Misschien een goed idee om hier een vraag over te stellen in de vragenrubriek (bijv. aan ds. Vreugdenhill). Ik kom zelf niet uit de gergem, dus misschien kan beter iemand met wat meer achtergrondkennis deze vraag even deponeren. Ik ben zeer benieuwd hoe zo iemand als Vreugdenhill hier op reageerd...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 14:55

Vito schreef:

Doe ik al zeer geregeld (zie mijn openingsposting van het topic GG versus GGiN).

Jij legt echter een verband tussen te weinig bidden en het aantal dominee's dat toegelaten wordt (cq zich aanmeldt). En als we dan met een realistisch oog naar de een a twee qua leeftijd naar opa neigende personen kijken die binnen de GGiN (binnen verband) nog preken...

Daar een verband tussen leggen lijkt mij zeer strijdig met de vrijmacht van God, die in de rechterflank van de ger.gez. toch redelijk hoog geacht wordt.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 02 jun 2004 13:44

k Ken twee mensen die ook graag predikant in Ger. Gem. willen worden en die zich daar ook duidelijk toe geroepen voelen. Maar die zijn niet eens door hun kerkenraad toegelaten om voor het curatorium te verschijnen. Beiden hebben het hier ontzettend moeilijk mee. De een studeert nu bij de Chr. Geref. Kerk en de ander bij Ned. Herv. opleiding in Utrecht.

k Kan me goed voorstellen hoeveel pijn het doet bij de 16 die afgewezen zijn. (en bij de anderen die niet eens langs de kerkenraad kwamen) En het verbaast me niets als zij misschien later naar een ander kerkverband trekken om daar hun roeping in de praktijk te brengen.

Ik denk dat als het Ger. Gem.-curatorium op deze manier doorgaat dat het zichzelf op den duur uitroeit...

Op dit moment heeft slechts 1 op de 3 gereformeerde gemeenten een eigen predikant. Ik denk dat het tijd wordt dat alle Gereformeerde Gemeenten speciale gebedsavonden beleggen vlak voordat het Curatorium bijeenkomt. En ik hoop dat deze avonden dan heel druk bezocht worden, zodat er een duidelijk signaal wordt afgegeven 'naar boven' en naar het Curatorium.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 13:48

caesar schreef:k Ken twee mensen die ook graag predikant in Ger. Gem. willen worden en die zich daar ook duidelijk toe geroepen voelen. Maar die zijn niet eens door hun kerkenraad toegelaten om voor het curatorium te verschijnen. Beiden hebben het hier ontzettend moeilijk mee. De een studeert nu bij de Chr. Geref. Kerk en de ander bij Ned. Herv. opleiding in Utrecht.

De hervormden hebben geen school. Als je predikant wil worden bij de Hervormde kerk, moet je Theologie gaan studeren op de universiteit. Als je je studie klaar hebt, draag je de titel drs. en kun je je aanmelden bij de Hervormde kerk om dominee te worden.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 13:48

caesar schreef:k Ken twee mensen die ook graag predikant in Ger. Gem. willen worden en die zich daar ook duidelijk toe geroepen voelen. Maar die zijn niet eens door hun kerkenraad toegelaten om voor het curatorium te verschijnen. Beiden hebben het hier ontzettend moeilijk mee. De een studeert nu bij de Chr. Geref. Kerk en de ander bij Ned. Herv. opleiding in Utrecht.

k Kan me goed voorstellen hoeveel pijn het doet bij de 16 die afgewezen zijn. (en bij de anderen die niet eens langs de kerkenraad kwamen) En het verbaast me niets als zij misschien later naar een ander kerkverband trekken om daar hun roeping in de praktijk te brengen.

Ik denk dat als het Ger. Gem.-curatorium op deze manier doorgaat dat het zichzelf op den duur uitroeit...

Op dit moment heeft slechts 1 op de 3 gereformeerde gemeenten een eigen predikant. Ik denk dat het tijd wordt dat alle Gereformeerde Gemeenten speciale gebedsavonden beleggen vlak voordat het Curatorium bijeenkomt. En ik hoop dat deze avonden dan heel druk bezocht worden, zodat er een duidelijk signaal wordt afgegeven 'naar boven' en naar het Curatorium.

Okay, maar hoe gaan we het dan doen, iedereen toelaten?
Geen commentaar

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 02 jun 2004 14:02

Nee, hervormden (nu PKN) hebben wel eigen opleidingen met een eigen 'geschiktheidscommissie', die menselijkerwijs gesproken een behoorlijk stuk milder is dan het Ger-Gem.-Curatorium. Deze zit o.a. in Utrecht en in Leiden. Deze opleiding kan naast of na de gewone 'staats'-theologiestudie aan de universiteit gedaan worden.

Volgens mij moet het mogelijk zijn om heldere criteria te geven of iemand al of niet predikant kan worden als hij zelf meent een roeping te hebben. Of iemand 100% bekeerd is, dat kunnen wij mensen toch nooit beoordelen. Denk bij criteria aan:
* voordracht (manier waarop iemand een preek kan houden)
* pastoraat (hoe sociaal is iemand in gesprekken? weet hij anderen te bemoedigen?)
* leidinggevendheid (predikant geeft ahw leiding aan een gemeente, kerkenraad etc.)
* stressbestendigheid (want een predikant moet 24x7 uur beschikbaar zijn en behoorlijk wat druk aankunnen)
* etc.etc.

Ook kun je kijken naar wat iemand al gedaan heeft in de gemeente en bij anderen navraag doen over de desbetreffende persoon.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 14:03

caesar schreef:Nee, hervormden (nu PKN) hebben

Ok. hervormden denk ik aan herstelden. hervormden binnen de PKN zijn PKN'ers.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jun 2004 15:25

caesar schreef:Ik denk dat het tijd wordt dat alle Gereformeerde Gemeenten speciale gebedsavonden beleggen vlak voordat het Curatorium bijeenkomt. En ik hoop dat deze avonden dan heel druk bezocht worden, zodat er een duidelijk signaal wordt afgegeven 'naar boven' en naar het Curatorium.

is wel gebeurt hoor!

soms moet er gewoon wat gebeuren. en hoop dat God dat duidelijk maakt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 jun 2004 07:35

Is er nog een student aangenomen bij de gereformeerde gemeente in nederland?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 03 jun 2004 08:18

Vito schreef:

Ik leg er geen verband tussen, maar dat het kan helpen is zeker waar.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 03 jun 2004 10:50

Ikke21 schreef:Is er nog een student aangenomen bij de gereformeerde gemeente in nederland?

Nee, zijn ze in ieder geval toch wat rechtzinniger dan de Gereformeerde Gemeenten, want die hadden er wel 1 aangenomen :o :o :o

Hier het bericht:

ERMELO - Het curatorium van de
Gereformeerde Gemeenten in Nederland,
dat woensdag vergaderde, heeft geen
student toegelaten tot de opleiding voor
predikant.

.
„We hadden er geen vrijmoedigheid toe”,
deelt ds. A. van Voorden, scriba van het
curatorium, desgevraagd mee. Momenteel
volgt niemand de predikantsopleiding
binnen de Gereformeerde Gemeenten in