Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nathanael

Samenwonen, waarom niet?

Berichtdoor Nathanael » 24 apr 2005 21:37

Lalage schreef:Wat vinden jullie hier nou van? Moet het allemaal zo traditioneel en met groot feest en duur enzo?
Is het waar dat God het huwelijk heeft ingesteld? Dan moeten de prioriteit bij de 'verplichte' onderdelen leggen, en vooral geen verplichtingen voor onze gewoontes. Trouwens, de 'amerikaanse' fuif (dat is toch gewoon dat iedereen wat meeneemt, je zet alles op een tafel/buffet en iedereen blijft zolang als het gezellig is?) lijkt mij veel gezelligger dan zo'n uitgeschtreken receptie en diner.
Ik weet natuurlijk niet als ik een vrouw vind wat zij ervan vind, maar ik weet wel hoe ik het graag zou willen: gemeentehuis maakt niet uit wanner op de dag. Kerkdienst begin van de avond zodat zoveel mogelijk mensen kunnen komen en dan zorgen voor eten met een buffet en dan de hele avond lekker gezellig. Hoezo dure brave receptie?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 apr 2005 09:41

Wij zijn heel goedkoop getrouwd, op een maandagochtend vroeg om 9 uur, dat was gratisch en toen zijn we naar huis gegaan met wat vrienden en familie en dronken we champagne en mijn pa had een traiteur met hapjes laten komen en gebakjes, en 3 schalen haring van de plaatselijke beste visboer omdat mijn familie in het buitenland woont en gek op haring is. verder was er geen koffie, maar sap, cola, baylies, wijn en bier. Ik had een rokje van 25 gulden en niks dure trouwjurk. Verder hadden we geen ringen en er waren bij elkaar maar iets van 30 man. En s avonds zijn we met z'n 2en uit eten gegaan.
Bij elkaar heeft het niet zoveel gekost, vonden wij onzin, net als mijn begrafenis, wil ik ook zo goedkoop mogelijk, zonder poppenkast.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 apr 2005 10:10

Mariamagdalena schreef:Wij zijn heel goedkoop getrouwd, op een maandagochtend vroeg om 9 uur, dat was gratisch en toen zijn we naar huis gegaan met wat vrienden en familie en dronken we champagne en mijn pa had een traiteur met hapjes laten komen en gebakjes, en 3 schalen haring van de plaatselijke beste visboer omdat mijn familie in het buitenland woont en gek op haring is. verder was er geen koffie, maar sap, cola, baylies, wijn en bier. Ik had een rokje van 25 gulden en niks dure trouwjurk. Verder hadden we geen ringen en er waren bij elkaar maar iets van 30 man. En s avonds zijn we met z'n 2en uit eten gegaan.
Bij elkaar heeft het niet zoveel gekost, vonden wij onzin, net als mijn begrafenis, wil ik ook zo goedkoop mogelijk, zonder poppenkast.

Nu als je dat geen poespas vind, vraag ik me af wat wel ;-)
Traitteur nog al wel, en haring!
Gebakjes en champagne ;-)

Maar ik denk dat het bij jullie ook zo ging door de omstandigheden.

Je kunt een bruiloft net zo duur maken als je zelf wilt.
En als je tips wil voor een voordelige bruiloft, dan vraag je die gewoon hier.
Zijn vast genoeg mensen met ideeën.
Zoals b.v. receptie in de kerk, is lekker makkelijk, kunnen de gasten na de kerkdienst gelijk door lopen.
En dan schenk je gewoon drinken die je zelf heb gekocht bij de Aldi.
En voor iets erbij ga je gewoon al een aantal weken van te voren aan het bakken, of je vraagt het aan de moeders, vriendinnen, en andere gasten die komen om iets te bakken voor je.
De trouwkleding kun je ook gewoon huren.
Of tweedehands kopen en daarna weer doorverkopen.
Je kunt bij een gewoon auto verhuur bedrijf meestal ook hele mooi auto's huren. Of een mooie lenen van familie e.d.
Kijk in je omgeving en kennissen kring naar iemand die b.v het trouwboeket zou kunnen maken.
Neem niet een fotograaf die zijn brood er mee moet verdienen, maar kijk of er iemand is die het voor zijn hobby doet.
Schenk geen drank op je trouwerij, hoef je niet bang te zijn dat er mensen dronken achter het stuur kruipen, maar het is ook stukken voordeliger.
Nu ik denk dat ik een aardige voorzet heb gegeven.

Wie volgt?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2005 12:30

Hmz, de dingen die jullie zeggen heb ik al allemaal in m'n hoofd zitten hoor :)
Nog een ideetje: op zondagochtend trouwen in de dienst, zodat de hele gemeente erbij is, dat lijkt me best tof eerlijk gezegd. En vrijdag sprak ik nog een stel dat dat ooit zo had gedaan en ze waren daar erg tevreden over.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 apr 2005 12:38

En dat vind ik nu weer erg jammer.
Dan begin je dus je huwelijk niet gelijk met de inzegening en belofte aan elkaar voor God en zijn gemeente.
God moet dan maar even wachten tot de hele gemeente er bij zou kunnen zijn.
Maar eerlijk gezegd, hoort de hele gemeente er gewoon te zijn als de kerkenraad een dienst uitschrijft voor een huwelijks koppel. Ook al is die doordeweeks.
Als zij samenroepen dan doen ze dat uit naam van God.
Dus God roept jou naar die dienst en daar behoor je dan heen te gaan.
Dus is het onnodig om te wachten tot zondag als je de hele gemeente erbij wilt hebben. Die is er gewoon door de weeks bij.
(als het goed is)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2005 12:44

joepie, dat is hartstikke onrealistisch.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 25 apr 2005 12:47

Ik hou ook niet van poespas als ik ga trouwen. Simpele jurk, inzegening, klein feestje en wegwezen :lol: 8) Echt duur hoeft het niet en het is niet nodig vind ik. Oké, trouwen is heel mooi, maar als je in de ogen van God verbonden bent, wat wil je dan nog meer?
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 25 apr 2005 13:17

Lalage schreef:joepie, dat is hartstikke onrealistisch.

Hoe dat zo? Dat zie ik niet zo.
Als God ons roept dan behoor je daar gehoor aan te geven.
En als dus de trouwdienst door de weeks is behoor je daar als gemeente heen te gaan.
Zo simpel is het.
Als er dankdag is gaan we toch ook gewoon doordeweeks naar de kerk?
En zijn zelfs kerken die dan overdag kerk hebben, en daar wordt dan gewoon vrij voor genomen.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 25 apr 2005 13:59

is idd erg onrealistisch!

Er trouwen per jaar weet ik hoeveel stellen doordeweeks in de kerk, als je daar telkens een (mid)dag vrij voor zou moeten nemen :shock: dat kan toch nooit!!

[/offtopic]
PaSaP Hoogh!!

André

Berichtdoor André » 25 apr 2005 14:00

Lalage schreef:joepie, dat is hartstikke onrealistisch.

joepie schreef:Hoe dat zo? Dat zie ik niet zo.
Andere mensen hebben soms ook een eigen mening, best verhelderend soms hoor.
Als God ons roept dan behoor je daar gehoor aan te geven.
Volgens mij roept de kerkraad je bij één voor een eredienst.
En als dus de trouwdienst door de weeks is behoor je daar als gemeente heen te gaan.
Idd als een kerkraad een dienst "uitschrijft" mag je daar naartoe gaan.
Als er dankdag is gaan we toch ook gewoon doordeweeks naar de kerk?
En zijn zelfs kerken die dan overdag kerk hebben, en daar wordt dan gewoon vrij voor genomen.
Gaat wel erg ver vind je ook niet, dat "we" naar de kerk gaan wil dat nog niet zeggen dat "wij" dat ook doen.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 apr 2005 14:09

linde schreef:is idd erg onrealistisch!

Er trouwen per jaar weet ik hoeveel stellen doordeweeks in de kerk, als je daar telkens een (mid)dag vrij voor zou moeten nemen :shock: dat kan toch nooit!!

[/offtopic]

Bij ons trouwen er per jaar helemaal niet zo veel stellen. Hooguit twee/drie.

André

Berichtdoor André » 25 apr 2005 14:17

joepie schreef:

[/offtopic]

Dus?

joepie

Berichtdoor joepie » 25 apr 2005 14:20

André schreef:
joepie schreef:

[/offtopic]

Dus?

Niks dus.
Je kunt meestal gemakkelijk bij zo een kerkdienst zijn. Want ze worden meestal pas s'avonds gehouden.
En als de kerkenraad je roept doen ze dat namens God.
Dus is het eigenlijk God die je daar roept.
En inderdaad maakt het aantal niet uit, want waarom zou je daar dan geen vrij voor nemen, en wel voor andere dingen.
Ik kan wel slechtere bestedingen bedenken voor je vrije(mid)dag.
Als dat nodig zou zijn.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 apr 2005 14:23

Ik snap je idee wel, maar als ik voor elke trouwerij in de kerk een vrije dag moet nemen, kom ik tekort aan dagen.....
Ga dan net zo lief naar een 'gewone'dienst door de week, dan naar een onbekend gemeentelid dat trouwt...

André

Berichtdoor André » 25 apr 2005 14:27

Toch vind ik je argumentatie niet overtuigend, je denkt in dat korte stukje "maar" 4 keer voor een ander, jammer.

Terug naar “Archief”