Welke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 09 aug 2003 15:29

hm schreef:Oei, misschien niet helemaal duidelijk geweest.

Bij mijn ouders= mijn ouders woonplaats.

Inmiddels ben ik 2 van de 3 keer hier in Zeist (waar ik woon ivm met studie, en waar ik het behoorlijk naar mijn zin heb).

En hier is geen CGK van 'mijn soort', kortom, geen CGK zoals die waarin ik ben opgegroeid.

Verder geloof ik in 1 algemene Christelijke Kerk. De Kerk van Christus dus. En die wordt niet alleen in de CGK beleden.
En ik denk dat je best wel eens over kerkmuren heen mag kijken.
En dan is de studententijd daar een goede tijd voor, is het niet? :P

Gastlidmaatschap is dan ook om na de rondkijk-tijd, toch bij een gemeente betrokken te zijn. Meedoen met kerkewerk. Deelname aan het avondmaal. En toch nog niet uitschrijven bij je ouders kerk (omdat je daar toch ook nog vaak komt...).

Snap je?

Gr. HM

Rondkijktijd? Heb je dat nodig? Ik denk zelf dat je op aarde toch niet de volmaakte kerk vindt. 't Is daarom denk ik ook niet goed om dan te gaan "shoppen". Als in een kerk het Evangelie op juiste manier verkondigd wordt, zonder bepaalde zaken achterwege te laten of juist te benadrukken, kun je daar als christen denk ik goed lid wezen. Allerlei uiterlijke zaken als liedboeken, hoedjes etc. zorgen juist (helaas) voor de verschillen zoals ze er nu zijn. Als je ergens lid wordt, moet je zulke "uiterlijkheden" ook accepteren en niet ergens anders lid worden als je er niet mee eens bent.

Tussen haakjes, ik ben belijdend lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 09 aug 2003 15:32

hm schreef:Als je bedoelt dat je niet meedoet aan het 'huichelachtige refo'-zijn, dan snap ik je... maar dan heb je het over nog geen 20% van de mensen denk ik.....

Wat bedoel je met huichelachtig refo-zijn??
Afbeelding

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 09 aug 2003 15:41

Cybercurse schreef:ps. waarom geen christen meer? Persoonlijk denk/stel ik dat je dan nooit echt christen bent geweest (net als ik overigens). Ik wil dat wel heel graag worden. Ooit ben ik er serieus over na gaan denken. Ik begon toen met 'wat doen we hier op aarde en hoe komt die aarde hier?' Dat kan m.i. maar op 1 manier, een oerknal is echt onzin, enz enz enz.

Geloven en bekering zijn 2 dingen. Ik geloof voor 100% in God, toch ben ik niet bekeerd... Stel dat ik morgen onder de bus kom dan loopt het echt heel slecht met me af... Dat zijn dingen waar we best over na mogen denken en er keihard aan werken dat ons Gods genade op die manier mag overkomen... (er staat niet voor niets: Bid, en u ZAL gegeven worden...)

Mooi dat je toch bent gaan nadenken Cyber. Je zegt voor 100% in God te geloven en toch niet bekeerd te zijn. Hoe kan dat? Wat geloof je dan van God? Nog even een tekst waaruit blijkt dat wij mensen ook een eigen verantwoordelijkheid hebben m.b.t. onze zaligheid en niet af moeten wachten tot God het ons schenkt: Opb. 3:20. Zie, Ik sta aan de deur (van je hart) en Ik klop (God is aan het werk). Indien iemand Mijn stem hoort (door preken of nu door dit te lezen) en de deur opengedaan zal hebben (dus een activiteit van onszelf, we moeten God zelf de toegang geven in ons hart, door te belijden dat we zonder Hem verloren gaan en we onze zaligheid in Hem zoeken), Ik zal tot hem inkomen en Avondmaal met hem houden (Gods antwoord) en hij met Mij.

Cyber, ik kan niet meer doen dan bidden dat jij Hem mag vinden en als je Verlosser aan mag nemen.

Hartelijke groet,

Gandalf
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 aug 2003 15:54

Gandalf schreef:Rondkijktijd? Heb je dat nodig? Ik denk zelf dat je op aarde toch niet de volmaakte kerk vindt. 't Is daarom denk ik ook niet goed om dan te gaan "shoppen".

Jij kunt misschien gewoon in de kerk van je ouders blijven, maar ik wil dat niet, omdat ik 'zwaardere' preken wil horen. Daardoor word ik gewoon beter gevoed. Ook wil ik graag pittige bijbelstudie kunnen doen met een groepje gemeenteleden.
Om te beslissen bij welke andere kerk ik me wil aansluiten (samen met mijn vriend), wil ik dus eerst bij een paar gemeentes een kijkje nemen, voor we beslissen. Het kan ook zo zijn dat als je naar een andere plaats verhuist, de kerk met dezelfde naam andersdenkende leden heeft.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 12 aug 2003 18:01

Lalage schreef:
Gandalf schreef:Rondkijktijd? Heb je dat nodig? Ik denk zelf dat je op aarde toch niet de volmaakte kerk vindt. 't Is daarom denk ik ook niet goed om dan te gaan "shoppen".

Jij kunt misschien gewoon in de kerk van je ouders blijven, maar ik wil dat niet, omdat ik 'zwaardere' preken wil horen. Daardoor word ik gewoon beter gevoed. Ook wil ik graag pittige bijbelstudie kunnen doen met een groepje gemeenteleden.

Fijn dat te horen Lalage. Vaak is het net andersom, dat jongeren uit de kerk weggaan omdat het 'te zwaar' is. En dan gaan ze naar kerken waar het naar mijn idee veel oppervlakkiger aan toe gaat (als ze dan al naar een andere kerk gaan en niet wegblijven).
Afbeelding

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

welke kerk

Berichtdoor tanteoranje » 03 dec 2003 09:54

CHRISTELIJK GEREFORMEERD
Hoeden: ja, hele noten zingen: ja.
Voel me er echt thuis, al vind ik dat de preken korter kunnen.
Kerkelijk shoppen vind ik helemaal geen stijl. Je laat je gemeente zonder jou zitten, en er zijn best meer mensen die toch stukje zelfverloochening willen toepassen door niet weg te blijven als het wat minder naar de zin is. Kerkelijke verdeeldheid is altijd jammer, maar is een gevolg van de onvolmaaktheid hier maar dat speelt toch op alle terreinen van ons leven?

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

welke kerk?

Berichtdoor tanteoranje » 03 dec 2003 13:12

Dat was ik nog vergeten: het is geen zaak van levensbelang, maar wat me altijd opvalt is dat GerGemmers die overgaan naar een ander kerkverband en massa kiezen voor Herv. Ger. Bond. Hoezo b.v. niet voor Chr. Ger? Ben niet zielig maar is zomaar een vraagje...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 dec 2003 13:24

misschien omdat bonders ongeveer gelijk zijn als ger.gem. en misschien omdat in bijna iedere plaats wel een hervormde kerk zit, maar geen chr. ger
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 dec 2003 15:55

johannes1 schreef:misschien omdat bonders ongeveer gelijk zijn als ger.gem. en misschien omdat in bijna iedere plaats wel een hervormde kerk zit, maar geen chr. ger

maar waaarom ga je dan over naar die andere kerk als het toch bijna gelijk is???

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2003 16:27

trijntjejohanna schreef:
johannes1 schreef:misschien omdat bonders ongeveer gelijk zijn als ger.gem. en misschien omdat in bijna iedere plaats wel een hervormde kerk zit, maar geen chr. ger

maar waaarom ga je dan over naar die andere kerk als het toch bijna gelijk is???

Dan zijn ze het zeker niet met de afscheiding eens, maar vaak is het omdat ze de gereformeerde gemeente 'te zwaar' vinden. Ze willen ook een televisie en een broek voor de vrouwen. Afbeelding

Nostyle

Berichtdoor Nostyle » 03 dec 2003 18:40

Binnen de cgk heb je 3 stromingen nl een groep die ongeveer gelijk staat aan gereformeerd vrijgemaakt dan de middenklasse en het bewaar het pand die volgens mij te vergelijken is met hervormd gg en gergem.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 dec 2003 08:34

Nostyle schreef:Binnen de cgk heb je 3 stromingen nl een groep die ongeveer gelijk staat aan gereformeerd vrijgemaakt dan de middenklasse en het bewaar het pand die volgens mij te vergelijken is met hervormd gg en gergem.

Ik hoor dus bij het bewaarde pand, dit is inderdaad te vergelijken met een ger.gem., toch zijn er dingen uiteraard weer anders, anders hoeven het geen 2 verschillende kerken te zijn.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

welke kerk?

Berichtdoor tanteoranje » 04 dec 2003 09:23

Net als Ikke 21 hoor ik bij een Bewaar het Pand-gemeente. Hoewel, als je onze gemeente zou doorwandelen... denk toch meer een middengroep. En een aparte groep (b.v. Bewaar het Pand) ben ik niet zo voor.
Als et goed is is er verschil met b.v. GerGem-preken: accentverschillen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: welke kerk?

Berichtdoor Ikke21 » 04 dec 2003 10:24

tanteoranje schreef:Net als Ikke 21 hoor ik bij een Bewaar het Pand-gemeente. Hoewel, als je onze gemeente zou doorwandelen... denk toch meer een middengroep. En een aparte groep (b.v. Bewaar het Pand) ben ik niet zo voor.
Als et goed is is er verschil met b.v. GerGem-preken: accentverschillen.

even een vraagje tussendoor, zit jij soms in Rotterdam-Kralingen?

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

welke kerk?

Berichtdoor tanteoranje » 04 dec 2003 10:50

Ikke 21:
ik ben lid in CGK Dordrecht-C.

Terug naar “Archief”