niet alles wat we doen is besmet met zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 28 mei 2004 12:11

ja, inderdaad, en ik ben het inderdaad met de analyse eens dat dit krom redeneren is, puur en alleen om een oud dogma in stand te houden, omdat je dat zo gehoord hebt en omdat dat dus zo is

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 28 mei 2004 13:37

Deze redenatie komt helemaal niet van ouder dogma's! Ik heb hem namelijk zelf helemaal bedacht, dus dat jullie alle aannemen dat ik hem klakkeloos overneem van anderen, is dus een te vluchtige conclusie.

Ik ben het er niet mee eens als je beweert dat je iemand zomaar helpt, gewoon, omdat iemand hulp nodig heeft. Namelijk omdat het erg opvallend is dat mensen alleen maar andere mensen helpen, als ze er iets aan overhouden. Nog steeds heeft niemand van jullie mij kunnen aantonen, dat er wel degelijk daden zijn van mensen, waar alleen de ander beter van wordt, waar dus de 'helper' HELEMAAL NIETS van overhodt.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 mei 2004 13:40

Alexandra schreef:Deze redenatie komt helemaal niet van ouder dogma's! Ik heb hem namelijk zelf helemaal bedacht, dus dat jullie alle aannemen dat ik hem klakkeloos overneem van anderen, is dus een te vluchtige conclusie.

Ik ben het er niet mee eens als je beweert dat je iemand zomaar helpt, gewoon, omdat iemand hulp nodig heeft. Namelijk omdat het erg opvallend is dat mensen alleen maar andere mensen helpen, als ze er iets aan overhouden. Nog steeds heeft niemand van jullie mij kunnen aantonen, dat er wel degelijk daden zijn van mensen, waar alleen de ander beter van wordt, waar dus de 'helper' HELEMAAL NIETS van overhodt.

Als je bijvoorbeeld een oud mensje de weg helpt oversteken terwijl je haast heb, doe je dat omdat het je plicht is. Je wordt er persoonlijk niet beter van, en je houd er ook niet direkt een goed gevoel aan over.

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 28 mei 2004 13:49

Nee, maar als je het niet zou doen, zou je er een slecht gevoel aan overhouden. Dan voel je je in ieder geval slecht. Om dat te voorkomen help je het mensje over te steken -> dus ook puur eigenbelang.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 mei 2004 13:55

Alexandra schreef:Nee, maar als je het niet zou doen, zou je er een slecht gevoel aan overhouden. Dan voel je je in ieder geval slecht. Om dat te voorkomen help je het mensje over te steken -> dus ook puur eigenbelang.

Nee hoor, Als ik 10 meter verderop ben zou ik dat slechte gevoel niet meer hebben. Waarom help ik dat mensje oversteken? Niet om zelf beter te worden, maar omdat ik weet dat zij er moeite mee heeft en omdat het gevaarlijk voor haar is, daarom help ik haar. Alleen daarom!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mei 2004 13:59

Alexandra schreef:Nee, maar als je het niet zou doen, zou je er een slecht gevoel aan overhouden. Dan voel je je in ieder geval slecht. Om dat te voorkomen help je het mensje over te steken -> dus ook puur eigenbelang.

lijkt mij niet.
Als ik het gevoel heb dat iets niet goed is, dan doe ik dat 'meestal' ook niet. Dat wil nog niet zeggen dat ik dat goed doe puur uit eigen belang. Maar ik help die vrouw omdat mijn geweten zegt dat het goed is om dat te doen. Als ik dat dan doe, dan doe ik toch iets goed?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 28 mei 2004 15:17

In ieder geval niet puur, want dan speelt het belang van de andere helemaal niet mee...

Maar, ik herhaal, wat heeft dat met zonde te maken? Volgens mij is dat goede gevoel juist een door God ingeschapen fenomeen, dat bedoeld is ons te helpen om het goede te doen. Dus juist iets moois, wat niet verloren gegaan is bij de zondeval. Dus wel degelijk een aangeboren neiging tot het goede. Als je - door je calvinistische opvoeding - denkt dat we zoiets niet hebben, lees dan eens Rom. 2:14-15.

Ik zie niet in wat er fout is aan dat goede gevoel. Het lijkt mij Gods 'knipoog' voor het doen van het goede! God heeft ons geweten toch geschapen?
The Lord is the Potter, not Harry!!

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 28 mei 2004 19:07

Jammer, maar nog niemand heeft mij een sluitend bewijs gegeven van het totale onzelfzuchtige goede van een mens. Dat oude mensje helpen, daar komen we nog niet echt uit, maar verder...?

Ik heb sterk het idee dat mensen helemaal niks doen, geen goed en geen kwaad, wanneer ze er niets aan hebben. Echt, voor minder komen ze niet uit de luie stoel! Ga maar na bij jezelf...waarom kies je dit, waarom doe je dat? Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niemand weet die 'zomaar' iets doet, uit een soort van geweten. Juist dat geweten zorgt ervoor, dat je dingen nalaat of juist doet, om een lastig gevoel (of: geweten) te voorkomen!

Ik vraag me af of het idee, dat het helpen van anderen, terwijl je er zelf niet geheel onberoerd gelaten door wordt, geestelijk of materieel, niet een zeer geromantiseerd beeld is van het overlevingsinstinct van de mens. Misschien is dat wat jij denkt dat 'goed' is wel helemaal niet 'goed'.

Kan iemand mij een klinkende beschrijving geven van wat 'goed' inhoudt?
Ik weet zeker dat je er best wel even over na moet denken, wil je voorkomen dat je een of ander dogma neerpent. Zou het niet zo zijn dat wij allen worden geboren met een onbewust beeld van het goede in ons hoofd, maar dat we het niet kunnen omschrijven, komt doordat wij het goede eigenlijk nog nooit gezien hebben. Niet op deze wereld in elk geval. Wij kunnen ons immers alleen maar dingen of combinaties van die dingen voorstellen, die we al eerder in ons leven gezien hebben.

Ik heb het goede nog nooit gezien. In ieder geval nog nooit dat goede, dat ik in mijn hoofd heb.

Wat dit met zonde te maken heeft? Alles! Als er in de bijbel staat dat God ziet dat er niets goeds is op aarde, en Salomo dat alles ijdelheid is, dan lijkt mijn redenatie daar een duidelijke verklaring voor die op de bijbel aansluit.

En nu jullie weer :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mei 2004 23:53

Alexandra schreef:Jammer, maar nog niemand heeft mij een sluitend bewijs gegeven van het totale onzelfzuchtige goede van een mens. Dat oude mensje helpen, daar komen we nog niet echt uit, maar verder...?

Een sluitend bewijs van het tegendeel heb je ook nog niet geleverd, dus dat maakt dan weer weinig uit.

Als ik naar mezelf kijk.. waarom geef ik soms geld aan een goed doel? Niet omdat m'n geweten dat zegt ofzo (mijn geweten zegt niet zoveel), maar omdat ik met m'n verstand beredeneer dat het voor mij als relatief rijke wereldburger (ook al ben ik dan 'arme' student) m'n plicht is daar iets van af te staan aan andere mensen die het veel slechter hebben.

Geeft dat een een goed gevoel? Soms wel, soms niet. Zoveel voel ik er niet bij en iig is er geen sprake van een slecht gevoel dat onderdrukt moet worden ofzo. Het is logisch dat je een goed gevoel krijgt als je datgene doet, waarvan je vindt dat je het moet doen.
Net zoals een nerd zich goed voelt als hij achter z'n pc zit, zo voelt een mens zich goed als hij het (volgens hem) goede nastreeft. Het onzelfzuchtige goede zal dus altijd een goed gevoel geven. Anders is het de vraag of het wel het goede is. Of in ieder geval is de bezitter van dat onzelfzuchtige goede zich er dan zelf niet van bewust dat het goed is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 mei 2004 08:20

Jammer, maar nog niemand heeft mij een sluitend bewijs gegeven van het totale onzelfzuchtige goede van een mens. Dat oude mensje helpen, daar komen we nog niet echt uit, maar verder...?

dat hebben we ook niet gezegd. Maar we hebben gezegt dat de mens opzich een goede daad kan doen. Dat wil niet zeggen dat de mens goed is, omdat Hij vanuit zichzelf niet voor God leeft. De daad opzich kan wel goed zijn. Ik ken genoeg mensen die naar de 2e wereldlanden gaan om daar mensen te helpen, puur omdat ze voelen dat ze het hier zo goed hebben. Deze mensen kennen God niet. Maar toch doen ze goede dingen. Wie zegt dat dat goed is? De daad opzich is goed, maar als het daar bij blijft is het ijdelheid.

Ik heb sterk het idee dat mensen helemaal niks doen, geen goed en geen kwaad, wanneer ze er niets aan hebben. Echt, voor minder komen ze niet uit de luie stoel! Ga maar na bij jezelf...waarom kies je dit, waarom doe je dat? Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niemand weet die 'zomaar' iets doet, uit een soort van geweten. Juist dat geweten zorgt ervoor, dat je dingen nalaat of juist doet, om een lastig gevoel (of: geweten) te voorkomen!

juist jou geweten kan er voor zorgen dat je nog goede dingen kan doen. In jou geweten bevind zich nog een gedeelte van de kennis van goed en kwaad. vanuit dat geweten kan jij goede dingen doen. Als je goeie dingen doet, doe je dat niet omdat je je geweten wilt sussen. Maar omdat je geweten zegt dat het goed is. (Gods algemene genade, zoals bij ons wordt geleerd in de kerk)

Ik vraag me af of het idee, dat het helpen van anderen, terwijl je er zelf niet geheel onberoerd gelaten door wordt, geestelijk of materieel, niet een zeer geromantiseerd beeld is van het overlevingsinstinct van de mens. Misschien is dat wat jij denkt dat 'goed' is wel helemaal niet 'goed'.

Tuurlijk kan het zijn dat jij dingen voor goed aanziet, die niet goed zijn. Als je geweten niet elke keer door God gevormt wordt kan je dingen die fout zijn voor goed aanzien. En dingen die goed zijn voor fout aanzien. Maar dat wil nog niet zeggen, dat je opzich wel een goede daad kan doen.

Kan iemand mij een klinkende beschrijving geven van wat 'goed' inhoudt?

Laten we luisteren wat onze Heere Jezus Christus zegt:
16 En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?
17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.
18 Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;
19 Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
20 De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?
21 Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in de hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
22 Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.

Jezus vraagt ons. Wat noem je goed? Niemand hier op aarde is goed. Alleen God is goed. Maar hoe moeten we ingaan in een niet leven?
God zegt: "onderhoud mijn geboden". De jongenling zegt dat hij dat gedaan heeft. En Jezus keurt hem niet af om al die daden die hij gedaan heeft. Hij zegt niet dat het fout is. Maar hij zegt dat hij nog niet volmaakt is (goed, zoals God is). Het was niet genoeg om een beetje goed te doen hier op aarde, want we moeten God heel ons leven geven en Jezus volgen. Dan zijn wij goed voor de Vader, alleen in Jezus zijn wij witter dan witte sneeuw. Zolang je nog leeft, met een beetje goed doen en niet vergeving zoekt voor alle fouten dingen die je doet ben je fout bezig.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:

we worden niet vrijgesproken door de goede dingen die we hier op aarde doen. Maar we worden vrijgesproken doordat Jezus de wet heeft vevervuld, en wij niet meer de wet hoeven te vervullen.

Ik heb het goede nog nooit gezien. In ieder geval nog nooit dat goede, dat ik in mijn hoofd heb.

niet? hoelang ontmoet je God al in je bijbel?

Wat dit met zonde te maken heeft? Alles! Als er in de bijbel staat dat God ziet dat er niets goeds is op aarde, en Salomo dat alles ijdelheid is, dan lijkt mijn redenatie daar een duidelijke verklaring voor die op de bijbel aansluit.

ja wat is goed voor God? God is een Heilig God, die de mens ziet in zijn totaalheid. Hij ziet dat wij zondig zijn, hij ziet dat wij God niet zoeken in onze dingen. Daarom heeft Hij ook zijn Zoon gegeven die ons goed zal maken. Maar dit wil nog niet zeggen dat we geen goede dingen doen. God zegt alleen dat wij door onze goede dingen onze zonde niet goed kunnen maken.

En nu jullie weer :lol:

en nu jij weer :wink:

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 31 mei 2004 11:51

Ben het met de bijbel eens: alleen God is goed. Mensen dus niet. Dus als ik zeg dat ik als ik om me heen kijk geen goed zie, is dat helemaal niet raar.

Misschien is het ook allemaal wel een kwestie van interpretatie. De één vindt goed dit, de ander vindt dat goed...en ik vind iets niet zo snel goed, helaas. Misschien ben ik dan wel een typische rasechte pessimist, bekijk ik alles door een zwarte bril.

Maarrre, het kan ook betekenen dat het gros van de mensheid door en roze bril kijkt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2004 12:13

Alexandra schreef:Ben het met de bijbel eens: alleen God is goed. Mensen dus niet. Dus als ik zeg dat ik als ik om me heen kijk geen goed zie, is dat helemaal niet raar.

Misschien is het ook allemaal wel een kwestie van interpretatie. De één vindt goed dit, de ander vindt dat goed...en ik vind iets niet zo snel goed, helaas. Misschien ben ik dan wel een typische rasechte pessimist, bekijk ik alles door een zwarte bril.

Maarrre, het kan ook betekenen dat het gros van de mensheid door en roze bril kijkt.

Dat wij niet God zijn komt omdat we zondig zijn. Maar dat wil nog niet zeggen dat wij geen goede dingen kunnen doen. Goed zijn en goede dingen doen zijn wel verschillend. Wij kunnen alleen niet door onze goede werken zalig worden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mei 2004 22:46

Alexandra schreef:Ben het met de bijbel eens: alleen God is goed. Mensen dus niet. Dus als ik zeg dat ik als ik om me heen kijk geen goed zie, is dat helemaal niet raar.

Maar hoe kijk je nu tegen de reacties van mij en hijwel aan? Je mag best aantonen dat wat wij zeggen niet klopt, dan neem ik het terug.. :wink:

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 01 jun 2004 08:04

Alexandra schreef:Jammer, maar nog niemand heeft mij een sluitend bewijs gegeven van het totale onzelfzuchtige goede van een mens.

Niemand heeft hier ook beweerd, dat een mens totaal onzelfzuchtig goed is. Maar ik zie ook geen reden, om dat als ideaalbeeld te omhelzen. Heeft God ons verboden om van het leven te genieten of om ons goed te voelen? Dat is echt een calvinistische misvatting. God is vader en een vader geniet als zijn kinderen genieten. De bijbel veroordeelt wel zelfzuchtigheid: het alleen met jezelf bezig zijn, of je eigen belang boven dat van anderen stellen. Maar dat betekent niet, dat jouw behoeften helemaal niet meer tellen.

Volgens mij zijn we trouwens een beetje afgedwaald van de oorspronkelijke vraag. Die was: is alles wat we doen besmet met zonde. Volgens mij duidelijk: nee!! Als iemand iets goed doet, erken dat dan gewoon en ga niet flauw een redenering verzinnen, waarom het toch niet helemaal goed is, alleen maar omdat je gereformeerde dogmatiek anders in de knel komt. Mensen, ga toch eens leven, in plaats van in de knoop te raken met het theologisch pessimisme van de 16e eeuw!!
The Lord is the Potter, not Harry!!

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jun 2004 08:55

Wat maakt het nu uit dat zelfs het goed wat je doet bevlekt is met zonde.
Wij zijn nu eenmaal zondig en alles wat je doet is dat ook, maar daarom kan het nog wel goed zijn. Dat maakt het goede niet minder goed.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik bij het goede doen nooit bedenk wat er dan dus zondig aan was. Dat is gewoon een gegeven dat het zo is.
Als ik bij alles wat ik doe de hele dag zou lopen denken dat er wel zonder aankleefd, dan zou ik geen tijd meer hebben om ook maar iets te doen, of de vrijmoedigheid. En volgens mij is dat niet de bedoeling.
Doe wat je moet doen, en vergeet niet de naaste en dank God bij alles.

Terug naar “Archief”