Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Miss A.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss A. » 26 mei 2004 18:46

Misschien dat sommige bezwaarden zeggen dat PKN-ers hun gemeente naar de verdoemenis leiden......???

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 18:50

Miss A. schreef:Misschien dat sommige bezwaarden zeggen dat PKN-ers hun gemeente naar de verdoemenis leiden......???

Dat begrijp ik even niet? Ik denk nl. niet dat er bezwaarden zijn die dat zeggen?

Miss A.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss A. » 26 mei 2004 19:01

'k Wil absoluut niet schoppen, maar ik ben er zeker van dat er bezwaarden zijn die dit zeggen/schrijven.
En... als bezwaarden menen 'exclusief gereformeerd' te zijn, kun jij me dan vertellen wat dat betekent voor alle andere christenen die niet exclusief gereformeerd zijn??

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 mei 2004 19:38

miss A het tegen overgestelde kan ook gezegd worden. dat de pkn'ers dit zeggen
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 mei 2004 19:50

Daar heb je helemaal gelijk in Johannes1!
Maar meestal zijn de pkn-ers wel ruimdenkender dan de uiterst rechtse flank van de hervormde kerk en zullen zij dat denk ik ook meer doen.
Overigens is het bij ons in de kerk (gaat niet met pkn mee) absoluut niet zo dat ze wel-meegangers veroordelen in de persoonlijke situatie, maar ik hoor het idd wel van andere kerken.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Miss A.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss A. » 26 mei 2004 20:06

Wel-meegangers worden niet veroordeeld in de persoonlijke situatie. Fijn dat dat bij jullie niet gebeurt! Hier in ons dorpje zijn er helaas ouders die hun kinderen niet meer willen zien, vriendschappen die stuk gaan, omdat besluiten niet worden geaccepteerd.

In 'onze' gezindte heeft niemand zitten wachten op de PKN, denk ik. Maar ik vind wel dat we keuzes van elkaar moeten accepteren. Of we nu wel of niet mee kunnen gaan. En jammer genoeg schort het daar nog wel eens aan. (inderdaad van beide kanten!)

Maar vind jij dat de mensen die wel meegegaan zijn in feite een verkeerde keuze maken? Thabita zegt dat mensen niet veroordeeld worden in hun persoonlijke situatie. En in het algemeen dan??

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 mei 2004 20:19

Miss A. schreef:Wel-meegangers worden niet veroordeeld in de persoonlijke situatie. Fijn dat dat bij jullie niet gebeurt! Hier in ons dorpje zijn er helaas ouders die hun kinderen niet meer willen zien, vriendschappen die stuk gaan, omdat besluiten niet worden geaccepteerd.

In 'onze' gezindte heeft niemand zitten wachten op de PKN, denk ik. Maar ik vind wel dat we keuzes van elkaar moeten accepteren. Of we nu wel of niet mee kunnen gaan. En jammer genoeg schort het daar nog wel eens aan. (inderdaad van beide kanten!)

Maar vind jij dat de mensen die wel meegegaan zijn in feite een verkeerde keuze maken? Thabita zegt dat mensen niet veroordeeld worden in hun persoonlijke situatie. En in het algemeen dan??

Mijn familie is een voorbeeld van verschillende visies op PKN/Hersteld Hervormd.
In mijn familie gaat de helft mee en de helft niet (tenminste toch nog eerlijk verdeeld :lol: ), maar het is absoluut niet zo dat er wanverhoudingen ontstaan door de verschillende meningen, maar het wordt gewoon geaccepteerd.
En het is wel zo dat in bepaalde hervormde kerken de visie van de niet-meegangers sterk veroordeeld wordt, maar dat is andersom net zo goed zo.
Treuriger is echter dat er een groep is in de HH die meent dat de kerk nu 'gezuiverd' is.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 20:59

Miss A. schreef:Wel-meegangers worden niet veroordeeld in de persoonlijke situatie. Fijn dat dat bij jullie niet gebeurt! Hier in ons dorpje zijn er helaas ouders die hun kinderen niet meer willen zien, vriendschappen die stuk gaan, omdat besluiten niet worden geaccepteerd.

Dan zou ik wel m'n vraagtekens zetten bij die vriendschap. Of het ooit wel echte vriendschap geweest is.. :?

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 26 mei 2004 20:59

Bij ons in het dorp is er ook een scheuring ontstaan. En dat is ook behoorlijk hard gegaan. Van beide kanten heb ik hele nare dingen gehoord. Mensen die elkaar beschuldigen en verwijten naar het hoofd slingeren. Nou als dat christelijk is! :oops:
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Miss A.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss A. » 26 mei 2004 21:07

Ik ben 't helemaal met je eens. We laten ons als kerk absoluut niet op de juiste manier zien. 't Licht der wereld? Een stad op de berg?
Helaas!
Dit is echt funest voor rand-kerkelijken. Wie wil er nu bij zo'n kerk horen?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 22:10

Oke, daar ben ik weer. Ik ben blij dat deze discussie netjes zonder ruzie verloopt.

Het is gewoon een heel moeilijk punt. De bezwaarden zijn best wel ruim te nemen, van uiterst rechts hervormd tot confessioneel. Het betekent niet dat de kerk nu gezuiverd is, dat is onzin. wel denk ik dat er een rechtse verschuiving is ontstaan in het gedachtengoed.

Het gaat mij echter meer om hoe plaatselijke PKN ers vaak met de hervormde omgaan. Ik zie bijvoorbeeld in gemeenten waar de meerderheid hersteld is, dat er wel ruimte is voor de PKN ers om diensten te houden. Andersom is dit bijna noiit het geval, helaas.

Ik wil er dus mee zeggen dat de liefde behoorlijk ver te zoeken is onderling. Als de PKN zich hard blijft opstellen tegen de bezwaarden komt er van hun kant ook behoorlijk verwijdering natuurlijk. Laten we het toch alsjeblieft in vrede oplossen. Geef beide groepen de ruimte in de kerk. Gooi niet zonder pardon de ene groep er zomaar uit!!

Begrijp je wat mijn punt is?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 23:00

Aragorn schreef:

Dan zou ik wel m'n vraagtekens zetten bij die vriendschap. Of het ooit wel echte vriendschap geweest is.. :?

Een scheuring gaat werkelijk heel diep. Ik merk het nl ook in mijn familie die vertegenwoordigd is in Katwijk. Daar gaat het er echt keihard aan toe. Ik wil niet teveel opkomen voor de bezwaarde kant maar daar zijn de gereformeerde bonds dominee's echt extreem hard bezig om de bezwaarde dominee's eruit te werken. Het lijkt wel alsof ze hun eigen geweten moeten overschreeuwen.

Aan de andere kant kijk ik naar Genemuiden, waar ds den Ouden bezwaard is en noch steeds getollereerd wordt door zijn medebroeders. Het is heel verblijdend dat dat zo kan. Naar de telling heeft hij 1000 kerkgangers achter zich staan. Waar zouden die anders moeten blijven. In Veenendaal is het trouwens precies hetzelfde verhaal als in Genemuiden. Die PKN broeders verstaan hun ambt op de juiste manier. Al zijn ze het er niet mee eens, het Woord moet zijn voortgang hebben. En dat kan immers niet als je ruzie met elkaar hebt.
Bij zulke gemeente's ontstaat er dus ook niet zo'n grote vijandschap onderling, en groeten de mensen elkaar gelukkig nog op straat. In Katwijk helaas niet meer. Bedankt broeders!

Miss A.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss A. » 28 mei 2004 17:32

Effe over Katwijk. Daar gaat deze topic tenslotte over. Je zegt dat de bonders uit dit dorp keihard bezig zijn. Kun je misschien zeggen waar je dat van weet? In Katwijk zijn twee partijen, en die zeggen van elkaar allerlei lelijks. Maar ik heb toch het idee dat de bezwaarden erg wijzen naar de PKN-ers, maar hun hand niet in eigen boezem steken. Zij zijn DE KERK, krijg je wel eens de indruk.
Nu ben ik natuurlijk ook partijdig, dat begrijp je. Maar er zijn nu eenmaal gevolgen aan bepaalde beslissingen. Als je niet bij de PKN wilt horen (daar hoor je mij geen kwaad woord over zeggen (hoop ik), als dat een beslissing is die biddend is genomen, is dat goed.), dan ben je je dienstwoning kwijt, worden de kerkgebouwen gebruikt voor de mensen van de hervormde gemeente en stopt het tractement.
Dat gebeurt toch overal????
Maar om dan nu ineens dáárover ophef te maken? En zo de rest van de dominees zwart te maken?? (Terwijl ze zeiden dat het niet ging om 'brood'. Terwijl ze zeiden dat ze wel bij de Turken in de flat wilden wonen.)
Ik denk niet dat er een eerlijke voorlichting is naar buiten toe. Maar misscien zien jullie dat anders????????????????

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 mei 2004 17:39

Nu ik dit allemaal (nouja een groot deel) gelezen had, werd ik wel benieuwd hoe dat nou echt zat in Katwijk. Mijn oom woont daar en hij is niet meegegaan met de PKN. M'n moeder vertelde dat net. Ze mochten toen hun diensten houden in de Ichthuskerk, maar die was te klein, dus mijn oom zat in de consistorie. Maar gaat hij nu anderen uitmaken voor rotte vis? Gelukkig niet (hij is wijs), hij heeft wel een mening, maar hij houdt zich koest. Ik was blij dat te horen, dat er ook nog mensen zijn die er wel rustig mee om kunnen gaan, want ik word wel erg verdrietig hiervan. De PKN is voortgekomen uit het streven naar eenheid en dat is nog steeds heel belangrijk, lees de bijbel er maar eens op na.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 28 mei 2004 18:37

Lalage schreef:Nu ik dit allemaal (nouja een groot deel) gelezen had, werd ik wel benieuwd hoe dat nou echt zat in Katwijk. Mijn oom woont daar en hij is niet meegegaan met de PKN. M'n moeder vertelde dat net. Ze mochten toen hun diensten houden in de Ichthuskerk, maar die was te klein, dus mijn oom zat in de consistorie. Maar gaat hij nu anderen uitmaken voor rotte vis? Gelukkig niet (hij is wijs), hij heeft wel een mening, maar hij houdt zich koest. Ik was blij dat te horen, dat er ook nog mensen zijn die er wel rustig mee om kunnen gaan, want ik word wel erg verdrietig hiervan. De PKN is voortgekomen uit het streven naar eenheid en dat is nog steeds heel belangrijk, lees de bijbel er maar eens op na.

eenheid in geloof ja.

niet in pluriformiteit.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Terug naar “Archief”