joepie schreef:Maar het gekleed gaan in het zwart kan wel degelijk Bijbels zijn.
Lees maar eens wat er staat in
Psalm 35: 4 als gold het mijn vriend of mijn broeder, zo liep ik rond; in het zwart gaande als in rouw over een moeder, zo boog ik mij neder.
Ps 43,2
Want Gij zijt de God mijner toevlucht; waarom verstoot Gij mij? Waarom ga ik in het zwart vanwege des vijands onderdrukking?
Jes 50,3
Ik kleed de hemelen in het zwart en geef hun een rouwgewaad tot bedekking
Het geeft aan dat je rouwt.
Sorry, maar die teksten hebben volgens mij niets te maken met de zwarte pakken traditie.
In Ps. 35:14 schrijft David, dat hij, zelfs toen zijn vijanden ziek waren, voor hen bad, zich voor hen verootmoedigde, vastte en om hen rouwde. Ik zie het verband niet met het onderwerp niet.
In Ps. 43:2 schrijft David over een concrete bedreiging door vijanden. Ook hier mis ik de link naar een algemene gewoonte om in het zwart gekleed te gaan.
Ook de tekst in Jes gaat over andere dingen.
Het enige dat blijkt uit de door jou aangehaalde teksten is dat zwart inderdaad de kleur van rouw is. Maar niet, dat het daarom 'bijbels' is om in de kerk zwarte kleding te dragen.
Anders zou je uit 2 Sam. 6:14 kunnen concluderen, dat het bijbels is om in je ondergoed naar de kerk te gaan, want
zo danste David voor de ark!!!
joepie schreef:En misschien is het wel zo dat die personen diepe rouw hebben over hun zonde?
Ja, en dat is het trieste, want dat is niet wat God wil:
Jes 61:1-4a:
1 De Geest des Heren HEREN is op mij, omdat de HERE mij gezalfd heeft; Hij heeft mij gezonden om een blijde boodschap te brengen aan ootmoedigen, om te verbinden gebrokenen van hart, om voor gevangenen vrijlating uit te roepen en voor gebondenen opening der gevangenis; 2 om uit te roepen een jaar van het welbehagen des HEREN en een dag der wrake van onze God; om alle treurenden te troosten, 3 om over de treurenden van Sion te beschikken, dat men hun geve hoofdsieraad in plaats van as, vreugdeolie in plaats van rouw, een lofgewaad in plaats van een kwijnende geest.
Het evangelie biedt
de uitkomst voor de zonde. God wil juist dat we vreugde hebben over het heil (Ps. 51) en niet dat we blijven inzitten over onze zonden. Jezus is toch niet voor niets gestorven?
Denk aan de vader van de verloren zoon. Hij was blij. Zelfs toen de zoon zei alleen nog maar een dagloner te willen zijn, zei z'n vader: geef hem een
feestkleed!! Dus niet een zwart pak!