Zwarte pakken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Peter L
Sergeant
Sergeant

Re: zwart pak

Berichtdoor Peter L » 19 mei 2004 08:11

johannes1 schreef:doet mijn leeftijd er toe of ik nu in zwart pak loop of niet?

Nee, natuurlijk niet. Ik vind, dat er wel agressief wordt gereageerd op jouw kledingkeuze zeg!

Ik ben wel benieuwd wat jouw motivatie is, om een zwart pak te dragen.

En voor de anderen: mag Johannes1 eerst eens gewoon z'n zegje doen, voordat hij afgekat wordt?
The Lord is the Potter, not Harry!!

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 19 mei 2004 08:16

Mijn vriend heeft zondags ook vaak een pak aan, wel niet helemaal zwart maar een hele mooi anteresiet (of hoe schrijf je dat) met een heel onopvallend streepje.
Super mooi staat het als hij het aanheeft!!

En nee hij is geen dominee en ook niet oud :roll:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 mei 2004 08:23

janneke schreef:Volgens mij is t puur om te laten zien wie je bent. Gek genoeg heeft mn vader die tik ook als hij naar een " refobeurs" gaat. Geen zwart pak, maar wel pak met strop. De een wil niet voor de ander onder doen....

daar ben ik het niet met je eens.

Gedeeltelijk wel. :mrgreen:

Als mijn vader naar een beurs gaat trekt hij geen pak aan. Hij heeft een hekel aan pakken dragen. Hij draagt alleen als er een trouwerij (van een van zijn kinderen) of een begravenis is een pak. En zondags. :mrgreen:
nee, niet om omdat de een niet voor de de ander onder doet.

Als hij een stropdras draagt tijdens zijn werk (hij is docent) dan heeft hij die al af voor dat het tweede uur begint. :lol:

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mei 2004 09:06

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een man in pak wel erreg mooi vind!
Maar om op zondag als het erg warm is ook een zwart pak aan te trekken zou mij te ver gaan. Je kunt ook mooi en netjes gekleed gaan in een pantalon met overhemd (met korte mouwen :mrgreen: )
Maar als Johannes zich op zijn gemak voelt in zijn zwarte pak en helemaal geen last heeft van de warmte, waarom zou hij dan anders gekleed moeten gaan?
En zijn nu eenmaal mensen die totaal geen last hebben van de warmte.
Dan ben je rijk gezegend, ik zit al te zweten met 20 graden (maar dat is de overgang :wink: )
Mijn zoon van 19 heeft ook weer een mooi pak gekocht. Hij doet op 6 juni belijdenis. Nu maar hopen dat het niet te warm is.....Maar het is geen zwart. En hij is dan toch knap!!!!!!!! :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2004 10:04

Hehe cool :)

Ik deed belijdenis in een Hawaii-blouse (lichtgroen met donkergroene bloembladen er op) :D

Ik draag 1x per jaar een pak... op het jaarlijkse galafeest van kerkjongeren uit onze regio.

Als iemand zich lekker voelt in een pak vind ik dat prima... Als mensen het doen omdat ze het gewend zijn, of om wat anderen anders misschien van ze denken raad ik ze aan om eens goed na te denken over waarom ze nou een pak dragen... en daarnaast hoop ik ook dat ze de kledingkeuze van anderen ook accepteren... Als ik met een hawaii-blouse aan een reformatorische kerk in kom lopen weet ik zeker dat ik een hoop kritische blikken toegeworpen krijg... en dat vind ik erg jammer....

Maar als iemand een pak draagt en hij doet dat voor God, dan vind ik dat een goede zaak!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mei 2004 10:57

Is een heel mooi pak, maar wel met een knaloranje overhemd eronder! :P En zonder das!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 mei 2004 11:38

eline ruben schreef:*verhaal*

Hey, jij komt uit Tholen? kijk maar uit ik heb daar conecties :P

goed, verder... Ik houd van pakken, absoluut. Maar ik vind het ontzettend stuitend dat die vanuit een traditie/kledingcode/voorschriften worden gedragen e.d. Daar ben ik dan weer volmondig op tegen....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mei 2004 12:20

Peter L schreef:
johannes1 schreef:doet mijn leeftijd er toe of ik nu in zwart pak loop of niet?

Nee, natuurlijk niet. Ik vind, dat er wel agressief wordt gereageerd op jouw kledingkeuze zeg!

Ik voel me aangesproken, dus zal maar even reageren.. :wink:

Ik was er gewoon benieuwd naar, omdat ik altijd dacht dat johannes redelijk jong is. En je kunt als je jong bent ook wel een zwart pak dragen, maar het komt niet zo vaak voor. Dus vroeg ik me af of hij misschien ouder is dan ik dacht, of waarom hij in zo'n pak loopt. Verder maakt het me niks uit waar iedereen in loopt, maar ik vroeg me af wat de motivatie was.

En die vragen ontweek hij steeds, wat een beetje vervelend is. Zeg dan gewoon: ik heb geen zin om te antwoorden.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 mei 2004 12:51

ik wil best je vraag beantwoorden hoor, maar vroeg me alleen af waarom je naar een leeftijd vraagt, want maakt het uit of je in pak loopt als je 18 bent of 35. ik zie geen verschil daar tussen. ik draag een pak sinds ik belijdenis van geloof heb gedaan. het is netjes vindt ik, niet dat iets anders niet kan natuurlijk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mei 2004 12:54

Niemand zegt hier toch dat het wat uitmaakt?! :roll:

Alleen komt het bij ouderen vaker voor dan bij jongeren en daarom was ik benieuwd naar hoe oud jij bent. Ook omdat ik dat sowieso wel leuk vind om te weten van mensen hier.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 mei 2004 12:56

Aragorn schreef:Niemand zegt hier toch dat het wat uitmaakt?! :roll:

Alleen komt het bij ouderen vaker voor dan bij jongeren en daarom was ik benieuwd naar hoe oud jij bent. Ook omdat ik dat sowieso wel leuk vind om te weten van mensen hier.

ik gaf alleen aan waarom de wedervraag of leeftijd belangrijk was voor een pak.

ik ben nog piepjong en in de bloei van me leven. :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 mei 2004 13:00

Ik kan geen enkele bijbelse reden vinden waarom mensen een zwart pak zouden moeten dragen.

Dit kom vooral voort uit de traditie.

Zolang men dit niet op andere mensen gaat opleggen heb ik totaal geen moeite met het dragen van zwarte pakken. Dit is louter een persoonlijke keuze.

In het buitenland zijn namelijk weinig christenen die zich kleden in zwarte pakken.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mei 2004 13:56

Sabra schreef:In het buitenland zijn namelijk weinig christenen die zich kleden in zwarte pakken.

Nou en? :?

Maar het gekleed gaan in het zwart kan wel degelijk Bijbels zijn.
Lees maar eens wat er staat in

Psalm 35: 4 als gold het mijn vriend of mijn broeder, zo liep ik rond; in het zwart gaande als in rouw over een moeder, zo boog ik mij neder.

Ps 43,2
Want Gij zijt de God mijner toevlucht; waarom verstoot Gij mij? Waarom ga ik in het zwart vanwege des vijands onderdrukking?

Jes 50,3
Ik kleed de hemelen in het zwart en geef hun een rouwgewaad tot bedekking

Het geeft aan dat je rouwt. En misschien is het wel zo dat die personen diepe rouw hebben over hun zonde?

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 19 mei 2004 15:41

joepie schreef:Maar het gekleed gaan in het zwart kan wel degelijk Bijbels zijn.
Lees maar eens wat er staat in

Psalm 35: 4 als gold het mijn vriend of mijn broeder, zo liep ik rond; in het zwart gaande als in rouw over een moeder, zo boog ik mij neder.

Ps 43,2
Want Gij zijt de God mijner toevlucht; waarom verstoot Gij mij? Waarom ga ik in het zwart vanwege des vijands onderdrukking?

Jes 50,3
Ik kleed de hemelen in het zwart en geef hun een rouwgewaad tot bedekking

Het geeft aan dat je rouwt.

Sorry, maar die teksten hebben volgens mij niets te maken met de zwarte pakken traditie.

In Ps. 35:14 schrijft David, dat hij, zelfs toen zijn vijanden ziek waren, voor hen bad, zich voor hen verootmoedigde, vastte en om hen rouwde. Ik zie het verband niet met het onderwerp niet.

In Ps. 43:2 schrijft David over een concrete bedreiging door vijanden. Ook hier mis ik de link naar een algemene gewoonte om in het zwart gekleed te gaan.

Ook de tekst in Jes gaat over andere dingen.

Het enige dat blijkt uit de door jou aangehaalde teksten is dat zwart inderdaad de kleur van rouw is. Maar niet, dat het daarom 'bijbels' is om in de kerk zwarte kleding te dragen.

Anders zou je uit 2 Sam. 6:14 kunnen concluderen, dat het bijbels is om in je ondergoed naar de kerk te gaan, want zo danste David voor de ark!!!

joepie schreef:En misschien is het wel zo dat die personen diepe rouw hebben over hun zonde?

Ja, en dat is het trieste, want dat is niet wat God wil:

Jes 61:1-4a:
1 De Geest des Heren HEREN is op mij, omdat de HERE mij gezalfd heeft; Hij heeft mij gezonden om een blijde boodschap te brengen aan ootmoedigen, om te verbinden gebrokenen van hart, om voor gevangenen vrijlating uit te roepen en voor gebondenen opening der gevangenis; 2 om uit te roepen een jaar van het welbehagen des HEREN en een dag der wrake van onze God; om alle treurenden te troosten, 3 om over de treurenden van Sion te beschikken, dat men hun geve hoofdsieraad in plaats van as, vreugdeolie in plaats van rouw, een lofgewaad in plaats van een kwijnende geest.

Het evangelie biedt de uitkomst voor de zonde. God wil juist dat we vreugde hebben over het heil (Ps. 51) en niet dat we blijven inzitten over onze zonden. Jezus is toch niet voor niets gestorven?

Denk aan de vader van de verloren zoon. Hij was blij. Zelfs toen de zoon zei alleen nog maar een dagloner te willen zijn, zei z'n vader: geef hem een feestkleed!! Dus niet een zwart pak!
The Lord is the Potter, not Harry!!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 mei 2004 15:57

Columbus had ook een mooi donkergrijs antraciet pak, kzweette me eige de knoppen erin :? maar de motten hebben me geholpen, er zitten nu gaten in, dus wie weet als ik mn pak weer eens ga dragen dat het met de warmte wel mee zal vallen :D
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”