Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 apr 2004 13:54

met allebei eens :lol:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 06 apr 2004 15:32

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat diversiteit absoluut nadelig is. Omdat die diversiteit ook heel gemakkelijk tot diversiteit in het leven leidt. En je hebt toch 1 ware leer? Denk je dat er bij God ook verscheidene leren zijn?

Daar zitten denk ik twee kanten aan.
Enerzijds heb je bepaalde zaken die zo essentieel en duidelijk zijn, dat daar eenheid in moet zijn, en dat het ook niet moeilijk moet zijn om daar eensgezind over te denken.
Anderzijds is het mensen ook erg eigen om zo hun verschillen in accenten te hebben. Ik heb zelfs wel eens gelezen over een bijbelse verscheidenheid. Iedereen heeft zijn eigen karakter.
Ik denk dat er op zich één waarheid bestaat, maar dat niemand het totaal compleet kan bevatten. (Ik heb het nu niet over dwaalleraars.)

Maar die diversiteit binnen de Gereformeerde Gemeenten behoeft naar mijn mening niet persé nadelig te zijn. Als ik zelf een boek lees, vind ik het vaak niet storend als het iets afwijkt van hoe ik zelf denk. Daar zit zelfs een positieve kant aan: het prikkelt tot enig nadenken.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 apr 2004 17:59

Misschien niet helemaal 100 % voor dit topic, maar toch wel voor zeker 66%...

Er zijn nogal wat verschillende interpretaties van de ware leer die ons door de Heer gegeven is. Is dat noodzakelijkerwijs slecht? God heeft de mens geschapen en geen mens is identiek aan de ander. Dus dan is het ook logisch dat geen interpretatie identiek aan de ander is, alleen al omdat iedereen een eigen perceptie heeft.

Ik zie de veelheid aan interpretaties niet altijd juichend aan, maar ik keur ze niet op voorhand af. Kijk naar de Afrikaanse kerken: daar is een totaal andere manier van geloofsbeleving dan hier in ons land.

(mocht dit nou verschoven moeten worden naar een nieuw topic, prima :))
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 07 apr 2004 08:03

Wat heeft het identieke verschil van een mens te maken met het identieke verschil in de leer? Dat is wezenlijk wat anders.

Vito
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 nov 2002 14:51
Locatie: Bos
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 07 apr 2004 08:44

Het Weermannetje schreef:Dus je vindt dat het onzin is dat de GGiN eist dat in het wit getrouwd wordt? Waarom? Wit is een teken van reinheid en niemand op aarde is rein.


Eist God in de Bijbel dat mensen geen witte kleding mag dragen of heeft de GGiN dat geconcludeerd uit het feit dat witte klederen in de Bijbel soms met rijnheid te maken hebben..? Lijkt me erg vergezocht..

Mag de mens dan ook bepaalde getallen niet gebruiken, die bijvoorbeeld de volmaaktheid symboliseren (3, 7, 40)..? Want jouw redenering volgend: "niemand op aarde is volmaakt". Of misschien mag je daarom niet om drie uur trouwen...?

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 07 apr 2004 08:49

Trouwen doe je voor de kerk, en wat die getallen betreft, die gebruik je vrijwel alleen in het dagelijks leven.

Vito
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 nov 2002 14:51
Locatie: Bos
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 07 apr 2004 08:56

Het Weermannetje schreef:Trouwen doe je voor de kerk, en wat die getallen betreft, die gebruik je vrijwel alleen in het dagelijks leven.


Vito schreef:Of misschien mag je daarom niet om drie uur trouwen...?

...in de kerk dus...

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 07 apr 2004 09:37

Natuurlijk wel, anders zou je bij het rekenen ook het getal 3 niet gebruiken. Ik loop doordeweeks ook niet in het wit.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 07 apr 2004 10:28

Het Weermannetje schreef:Natuurlijk wel, anders zou je bij het rekenen ook het getal 3 niet gebruiken. Ik loop doordeweeks ook niet in het wit.


Ik ook niet, vind ik niet mooi...

Maarrum, als je nog maagd ben, ben je op die manier nog wel rein! En wat is er dan mis met die witte trouwjurk? Onze ds zei het zo: laat je levenswandel maar in je kleding zien...

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 07 apr 2004 10:45

Ben je als je maagd bent echt rein? Moet je niet gewassen worden in het bloed van Christus?

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 apr 2004 10:50

Het Weermannetje schreef:Ben je als je maagd bent echt rein? Moet je niet gewassen worden in het bloed van Christus?
Als ik gereinigd ben door het bloed van Christus mag ik dan wel in het wit trouwen?
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 07 apr 2004 10:54

Nee, omdat de echte reinheid pas in de hemel wordt gevonden. Je bent dan misschien wel rein, maar je voelt je als je bekeerd bent nog zo onrein dat je er niet aan denkt om in het wit te gaan trouwen!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 apr 2004 10:55

In Bijbelse landen is het overigens heel gebruikelijk om in het wit te lopen: het houdt de warmte weg (hoewel ik orthodoxe Joden dan weer niet snap... in het zwart bij 40 graden in de schaduw, wie legt mij dit uit?)

Groet,

Optimatus
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 07 apr 2004 10:57

Oh ja? Echt niet alleen in het wit hoor. En trouwens, dit is ook cultuur gebonden. Daar heeft die witte kleur een functie. Maar hier in ons land niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2004 11:56

@mic schreef:
Het Weermannetje schreef:Ben je als je maagd bent echt rein? Moet je niet gewassen worden in het bloed van Christus?
Als ik gereinigd ben door het bloed van Christus mag ik dan wel in het wit trouwen?


Weermanntje schreef:Nee, omdat de echte reinheid pas in de hemel wordt gevonden. Je bent dan misschien wel rein, maar je voelt je als je bekeerd bent nog zo onrein dat je er niet aan denkt om in het wit te gaan trouwen!


Tis ook altijd weer wat he... :roll: :mrgreen:

Maar ik ken genoeg mensen die in het wit trouwden en bekeerd waren. Die dachten er dus wel degelijk aan...

Overigens vind ik het ook wel weer een beetje raar dat maagden rein zouden zijn en niet-maagden niet. Zijn alle getrouwde vrouwen dan onrein ofzo? En hoe zit dat met mannen?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 106 gasten