Wat kun je als belijdend lid van de gemeente betekenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 16 feb 2004 15:00

Mag ik even sarcastisch lachen over het feit dat je hier in het openbaar geen belijdenis kan en wil doen over jouw motivatie om openbare geloofsbelijdenis af te leggen.

Ik heb alle post gelezen en naar mijn mening heeft Doortje wel degelijk gezegd waarom ze belijdenis wil doen. Ik snap deze opmerking dan ook niet. Dat het bij jou in de kerk anders is oke. Bij ons is het meer zo: Je bent dooplid van een kerk en bij het belijdenis doen geef je aan bij die leer te blijven en ernaar te leven. Je kiest er niet voor om lid te worden (want dat ben je al), maar om lid te blijven en je neemt de verantwoordelijkheid van je ouders over.

Verder begrijp ik heel goed dat Doortje er niet meer op in wil gaan. Als ik al die 'vriendelijke en aardige' opmerkingen van Vin zie....
Wat meer respect voor elkaars mening kan geen kwaad!
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 15:25

Laurina schreef:Dat het bij jou in de kerk anders is oke. Bij ons is het meer zo

Wie praat er nou onzin Laurina? Meng je er dan niet in als je weer herhaalt dat het inderdaad om kerkelijke cultuur gaat en daarmee dus het gesprek over eerbied en bijbelse grond en geloof ontwijkt :!:
Als ik al die 'vriendelijke en aardige' opmerkingen van Vin zie....

Ik heb niet gezegt dat ik vriendelijk was, alleen dat ik het goed bedoel. Maar je leest het toch expres fout dus ik maak me niet zo druk meer of je me aardig vind of niet.
Wat meer respect voor elkaars mening kan geen kwaad!

Je bedoelt de mening van je kerk die je oplepend terwijl je ondertussen weigert te belijden wat je nou zelf gelooft en daar mij de schuld van geeft?

Wat meer respect voor God kan ook geen kwaad.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 16 feb 2004 15:38

Toch fijn dat er nog zulke mensen zijn als Vin he Laurina.. God heeft het toch maar weer getroffen met die Vin.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 16 feb 2004 15:41

Jongens (en meisjes ook :wink: ) denken jullie nou echt dat God blij is als Hij ziet waar wie hier nu mee bezig zijn?

Ik kan er geen warm gevoel van krijgen.......misschien God wel maar dat kan ik haast niet geloven
He died for me, I life for Him!

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 16 feb 2004 15:43

Ik denk het niet Mirjam.

OFFTOPIC!!!!!

Wat kan ik als belijdend lid betekenen
voor:
- je naaste
- de kerkelijke gemeente

Graag jullie ideeen hierover!
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 16:06

mirjamvandorp schreef:Ik kan er geen warm gevoel van krijgen.......misschien God wel maar dat kan ik haast niet geloven

Ik ook niet :|

caprice

Berichtdoor caprice » 16 feb 2004 16:51

mirjamvandorp schreef:Jongens (en meisjes ook :wink: ) denken jullie nou echt dat God blij is als Hij ziet waar wie hier nu mee bezig zijn?

Ik kan er geen warm gevoel van krijgen.......misschien God wel maar dat kan ik haast niet geloven

Hier rust geen zegen op.

'Broeders, vermaan elkander in de liefde.'

En niet in een ruziesfeer. Denk je (Vin) nu echt dat Doortje zonder erbij na te denken de stap heeft gezet om belijdenis te gaan doen?

Ben je meer waard voor God, dat je zo vanuit de hoogte praat? Heeft Hij jouw een speciale plaats gegeven als opziener?

Je hoeft de vragen niet hier te beantwoorden. Doe het maar voor jezelf.

Wij zijn geen haar beter dan onze naaste.

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 17:02

caprice schreef:Denk je (Vin) nu echt dat Doortje zonder erbij na te denken de stap heeft gezet om belijdenis te gaan doen?

Nee, maar ik denk ze misschien overhaast belijdenis gaat doen zonder misschien genoeg na te denken. Is dat een vermaning die ook niet mag? Doe maar lekker wettisch caprice, kom je ver mee. Vind jij geloof spreken uit hoe panisch met dit onderwerp word omgegaan? Niet echt vrijmoedig. Wat is er voor waarde in een openbare geloofsbelijdenis als normale vragen (want de discussie begon normaal, met alle respect en met eerlijke vragen) angstig ontweken worden.

Ben je meer waard voor God, dat je zo vanuit de hoogte praat?

Nee ik ben niet meer waard. Ben je meer waard voor God, dat ik niet mag vermanen (En onthoud dat ik begon met alleen vragen; het vermanen komt omdat jullie wegrennen van openheid!)
Heeft Hij jouw een speciale plaats gegeven als opziener?

Nee, jou wel? Of ja, ons allebei? Kies maar, pot/ketel.

Je hoeft de vragen niet hier te beantwoorden. Doe het maar voor jezelf.

Als je mij in het openbaar vragen stelt krijg je in het openbaar antwoord.

Wij zijn geen haar beter dan onze naaste.

Ben ik het op de valreep toch nog met je eens. Lekker hey, de underdogpositie van de ware kerk. Lekker verstoppertje. Wie zou zich nou werkelijk beter voelen in deze discussie? Ik weet het niet. Maar wat mij betreft is het niet relevant. Hamer ik juist daar niet op? Het gaat om God, maar weer word het nu terug naar ons mensen gesleept. Jammer hoor.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 feb 2004 17:08

Laten we nu maar ophouden.

Er is er maar 1 die behagen heeft in verdeeldheid.

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 17:15

caprice schreef:Er is er maar 1 die behagen heeft in verdeeldheid.

Er is er ook maar eentje die behagen heeft in op zo'n manier (bovenstaande dooddoener) geloofsvragen onbeantwoord te laten. :|

caprice

Berichtdoor caprice » 16 feb 2004 17:16

Vin schreef:
caprice schreef:Er is er maar 1 die behagen heeft in verdeeldheid.

Er is er ook maar eentje die behagen heeft in op zo'n manier (bovenstaande dooddoener) geloofsvragen onbeantwoord te laten. :|

Dus waar moeten we het nu over hebben?

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 17:25

Niks.

Ik praat wel weer als ik 't weer zie zitten. Misschien moet ik niet te veel verwachten. De kerkmuren rond de harten van mensen zijn dik.

Veel plezier als er iemand nog verder discusseerd.

Mijn excuses aan iedereen die denkt dat ik dit voor mijn eigen eer doe.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 17 feb 2004 10:41

voor:
- je naaste
- de kerkelijke gemeente

"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Vin

Berichtdoor Vin » 17 feb 2004 10:49

Doortje schreef:
voor:
- je naaste
- de kerkelijke gemeente

Je kan kleinere belijdenisgroepen begeleiden zodat je niet meer met 40 man zit :mrgreen:

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 17 feb 2004 11:01

Je kan kleinere belijdenisgroepen begeleiden zodat je niet meer met 40 man zit

Dat is een idee! :lol: :mrgreen:

Terug naar “Archief”