Hoe reageer je op een vloekende medestudent/ collega?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ger
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ger » 02 feb 2005 21:16

Goeie tip, maar meestal lukt dat niet. Ik weet nooit van te voren waar ik naar toe moet. Ik heb van te voren ook nooit kontakt met degene voor wie ik tolk. Gelukkig wordt er lang niet overal gevloekt en probeer ik m'n opdrachten een beetje te selecteren. Voor iemand die perse de vloeken wil hebben getolkt, tolk ik zo weinig mogelijk voor.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 02 feb 2005 21:51

Ben jij eigenbaas of werk je voor een organisatie Ger?

ger
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ger » 07 feb 2005 09:02

Ben gelukkig eigen baas. Kan ik zelf bepalen waar ik naar toe wil.

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 09 feb 2005 13:15

je kan toch een ander woord van verbazing zeggen? zoiets van 'Tsjongejonge...'

ja sorry duf voorbeeld... maar die vloek voegt niets toe... dus ik denk dat je net zo goed een ander woord kan zeggen, wat ook niets toevoegt.

En die partijen weten toch nie wat er gezegd was... want die kennen elkaars taal toch nie? dus weten ze ook niet dat je het niet helemaal letterlijk vertaald hebt...
werkze ;)
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 09 feb 2005 17:51

ger schreef:Ben gelukkig eigen baas. Kan ik zelf bepalen waar ik naar toe wil.

Nu dan kan je toch duidelijk van te voren aangeven dat je geen opdrachten aanneemt waarbij perse de vloeken moeten worden vertolkt. Zet dat in een statuut of contract of iets dergelijks.

ger
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ger » 10 feb 2005 19:53

Ja Mapleleaf dat zou inderdaad handig zijn, maar dat gaat helaas niet.
Als tolk sta je namelijk ingeschreven in een Register wat betekent dat je je aan een beroepscode houd en dat je alles moet tolken wat er gezegd wordt of gebeurd. Daar horen dus ook vloeken bij.
Als tolk moet je nl. neutraal zijn.
Maar omdat ikzelf moeite heb met vloeken geef ik zelf aan mijn clienten door dat ik vloeken niet vertaal wegens bezwaren van mijn kant. Hierdoor ben ik eigenlijk al niet meer neutraal, maar gelukkig gaan de meesten hier gewoon mee akkoord, behalve één client, waar ik dus nu niet meer voor tolk.
En ja van te voren weet je natuurlijk nooit of er wordt gevloekt dus meestal komt dat erg plotseling.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 feb 2005 10:21

Het is erg moeilijk om daar vaak van wat te zeggen. Ik zit dan nog in een veilige leefomgeving op de reformatorische school, maar daar wordt ook veel gevloekt moet ik zeggen. Gelukkig is het daar wel wat makkelijker om er wat van te zeggen, en meestal accepteert men het ook gewoon.

Maar je moet ook altijd de tekst uit Spreuken erbij pakken. 'Bestraf de spotter niet, opdat hij niet over u toorne'. Dus als je in een bus zit, of zoiets dergelijks, en iemand vloekt er, moet je er niet zomaar wat van gaan zeggen als je dan een complete opstoot veroorzaakt. Maar het is wel heel goed om er wat van te zeggen, als je iemand kent, of als die persoon alleen is. Het kan de aanleiding zijn voor een goed gesprek.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”