Heeft de mens een vrije wil???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 03 jan 2004 22:40

hijwel schreef:
Gershwin schreef:2. Hij kan het niet. Dat zou dan vreemd zijn. Iemand zit vastgebonden aan een stoel, en je zegt: "Kom maar van die stoel". Beetje sadistisch...

Waarom zou dat sadistisch zijn? Als hij je daarna uit de stoel haalt?
Hij wil alleen zien dat jij uit die stoel wilt komen.
Als je geen vrije wil hebt kun je dat niet willen.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 jan 2004 23:50

windekind schreef:
hijwel schreef:
Gershwin schreef:2. Hij kan het niet. Dat zou dan vreemd zijn. Iemand zit vastgebonden aan een stoel, en je zegt: "Kom maar van die stoel". Beetje sadistisch...

Waarom zou dat sadistisch zijn? Als hij je daarna uit de stoel haalt?
Hij wil alleen zien dat jij uit die stoel wilt komen.
Als je geen vrije wil hebt kun je dat niet willen.

Ja dus kan je de conclusie trekken dat God al in jou werkt
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 jan 2004 21:02

vanavond ging de preek over o.a. de vrije wil.

de mens had een vrije wil in het paradijs. maar die wil hebben we aan het kwade verkocht oftewel, onze ziel aan de duivel geschonken. en nu is Jezus naar de aarde gekomen om met zijn Bloed ons vrij te kopen.
verdient hebbben we het niet. alleen uit Genade. ontzagwekkend eigenlijk.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 06 jan 2004 17:40

hijwel schreef:Ja dus kan je de conclusie trekken dat God al in jou werkt
Juist. En dat noemde Gershwin sadistisch, immers ook als God nog niet in je werkt roept Hij al op tot bekering (Hij roept iedereen op tot bekering).

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 06 jan 2004 20:26

windekind schreef:
Juist. En dat noemde Gershwin sadistisch, immers ook als God nog niet in je werkt roept Hij al op tot bekering (Hij roept iedereen op tot bekering).

Overdenk eens de geschiedenis van Judas.

De Heere Jezus heeft hem een aantal malen nadrukkelijk gewaarschuwd........... (sadistisch?)

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 06 jan 2004 20:44

jacobH schreef:
windekind schreef:

Overdenk eens de geschiedenis van Judas.

De Heere Jezus heeft hem een aantal malen nadrukkelijk gewaarschuwd........... (sadistisch?)
Het gaat niet om of ik zelf al dan niet in een vrije wil geloof, het gaat om de redenering van Hijwel. (die klopt niet, hoewel ik z'n redenatie wel goed kan begrijpen)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 12 feb 2004 16:58

Gershwin schreef:Kootje, wat is dat nou weer voor dubbelzinnig gedoe :mrgreen:
Als je iemand iets gebiedt, zijn er 2 mogelijkheden.
1. Hij kan het ook. Lijkt me de meest logische variant
2. Hij kan het niet. Dat zou dan vreemd zijn. Iemand zit vastgebonden aan een stoel, en je zegt: "Kom maar van die stoel". Beetje sadistisch...

Dus zo ook met geloven / kiezen voor God / God dienen. Als God het van je vraagt, kan het ook. Op het moment dat God je roept heb je dus een vrijgemaakte wil.

En nu de Bijbel:

Ps. 14:2,3
De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.

Ef. 2:1-9
En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;
Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,
Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden)
En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;
Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

En vele Schriftplaatsen meer.

Je zegt: is het niet sadistisch?
Is het Gods schuld soms dat de mens is gevallen? Dat heeft de mens zelf gedaan. God is niet verplicht om zich over de mens te ontfermen. Ik vraag aan jou: is het niet sadistisch van God dat de heidenen het Woord niet horen?

De mens kiest door zijn val vrijwillig voor het kwaad, hij is er verslaafd aan. God nodigt een mens niet alleen tot Zich, God verbindt er ook Zijn Geest aan, zodat de mens voor Hem kiest.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 feb 2004 17:28

jacobH schreef:
Gershwin schreef:Zo, ben na 2 weken weer eens online, dus heb nog heel wat te reageren...

Ik zal kort zijn: JacobH, is het onzinnig of niet om iemand zonder vrije wil op te roepen tot geloof?

korte vraag idd.

wat moet ik hier mee. Is deze vraag serieus bedoeld?

Het lijkt me nogal duidelijk. bekeert u is een duidelijk bijbelse boodschap. Ik doe daar dus HELEMAAL NIKS van af.

Ik heb proberen duidelijk te maken in mijn vorige postings dat de plicht en de onmogelijkheid van bekering beide in de bijbel staan. Laat je een van beide boven de ander komen dan verval je in een hopeloze dwaling.

groeten

JacobH

Alsik het goed heb staat nergens de onmacht/onmogelijkheid van de mens om te bekeren, maar de onwil, dat is een essentieel verschil.

Dat betekent dat als je wilt je ook kan. Dus als je van die stoel af zou willen je het ook zou kunnen, en dan is hetniet sadistisch....

(Als ik ongelijk heb graag ff bijbelvers)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 feb 2004 17:28

@ kootje:

Volgens mij worden wij geroepen om te kiezen en kunnen we dat ook op het moment dat we geroepen worden, verder weinig aan toe te voegen lijkt me. Als Jezus zegt 'volg Mij' bedoelt Hij toch gewoon 'volg mij'? Ik denk dat de mens vrij is om voor of tegen God te kiezen. En dat de mens die nog niet voor God gekozen heeft onbekwaam tot enig goed, en geneigd tot alle kwaad is, dat zal ik niet ontkennen. Tis dus denk ik een valse tegenstrijdigheid.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 13 feb 2004 21:15

Mij hebben ze geleerd dat de mens een vrije wil heeft. Maar... misschien moesten ze dat wel zeggen. :)

Groeten.

Fons.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 feb 2004 21:17

Voor de zondeval had de mens een vrije wil. Nu is hij slaaf van de duivel en zijn eigen boze hart.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 13 feb 2004 23:15

Dag Caprice,

JIJ: Voor de zondeval had de mens een vrije wil. Nu is hij slaaf van de duivel en zijn eigen boze hart.

Oja, wie heeft je dat verteld? Ik heb nog steeds een vrije wil en ik ben geen slaaf van de duivel. En of mijn hart boos is. Ik heb zelf de indruk van niet. Dus... wie is er nu 'voor het lapje gehouden'? :)

Groeten.

Fons.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 13 feb 2004 23:48

FonsV schreef:Dag Caprice,

JIJ: Voor de zondeval had de mens een vrije wil. Nu is hij slaaf van de duivel en zijn eigen boze hart.

Oja, wie heeft je dat verteld? Ik heb nog steeds een vrije wil en ik ben geen slaaf van de duivel. En of mijn hart boos is. Ik heb zelf de indruk van niet. Dus... wie is er nu 'voor het lapje gehouden'? :)

Groeten.

Fons.

iemand die zichzelf tot norm verheft is per definitie al dubieus. Wie bepaalt namelijk de norm. Als die van jou waarheid is waarom die van een ander dan niet?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2004 15:09

Ik sluit me aan bij het onderscheid tussen onmacht en onwil. Onze wil kan wel voor of tegen God kiezen, maar van nature doet hij meestal het laatste omdat de wereld buiten God hem veel leuker lijkt. Dat kan liggen aan een fout inzicht oid, maar wil niet zeggen dat de mens niet anders zou kunnen kiezen.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 16 feb 2004 09:56

Gershwin schreef:@ kootje:

Volgens mij worden wij geroepen om te kiezen en kunnen we dat ook op het moment dat we geroepen worden, verder weinig aan toe te voegen lijkt me. Als Jezus zegt 'volg Mij' bedoelt Hij toch gewoon 'volg mij'? Ik denk dat de mens vrij is om voor of tegen God te kiezen. En dat de mens die nog niet voor God gekozen heeft onbekwaam tot enig goed, en geneigd tot alle kwaad is, dat zal ik niet ontkennen. Tis dus denk ik een valse tegenstrijdigheid.

1. God roept iedereen tot Zich
2. Iedereen mag en moet komen
3. Als iemand voor Jezus kiest, is dat een vrucht van Gods genade
4. Degene die weigert voor Jezus te kiezen doet dat wegens zijn eigen zondig hart

Dus als God roept idd gewoon volgen. Als je God wil volgen zeg je: Heere dank u dat Gij het willen en het werken hebt gegeven, ik volg U!

Dit is wat ik wilde benadrukken.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Terug naar “Archief”