Berichtdoor cootje » 20 nov 2003 19:48
Dit was ds. Huisman. Echt een prachtige preek over de geschiedenis dat de Heere Jezus de storm stilt
Deze topic heb ik vandaag zitten lezen en bovenstaande opmerking laat mij nu een reaktie geven.
Even wat feitjes over mij: 4 jaar geleden ben ik met veel verdriet en pijn uit de gergem weggegaan. Ik ben er zelf voor verhuisd, omdat er in mijn omgeving geen gelgenheid was een ander kerkverband te bezoeken.
Redenen waren:
De liefdeloosheid en kilheid van de kerkenraad vooral tov jongeren, zij stelden dat kinderen niet de verantwoording van de kerkenraad waren.
Er werden alleen preken gelezen van een selekt groepje oude of overleden predikanten.
3/4 van de predikanten mochten niet komen preken omdat ze volgens de kerkenraad niet naar de bijbel preekten, zodoende 50 van de 52 zondagen leesdienst.
Er over praten kon niet, de ouderlingen waren overtuigd van hun eigen gelijk en ook over bekeringswegen was niet te praten, als jouw ervaring anders was als het uitgestippelde paadje, was het niet echt.
heel mijn geloof hebben ze de grond ingestampt en dit deed zo'n pijn!!
Het kan ook anders, 1 van de ouderlingen was niet zo, hij gaf bijbelkring en daar hebben we de Dordtse leerregels besproken uit een boekje van de jeugdbond (die niet deugt volgens de andere oudelingen). Deze leerregels hebben mij aan het denken gezet en gaven voor mij ook de doorslag van kerk te veranderen. Want wat ik in mijn plaatselijke gemeente hoorde, was niet bijbels!
Ik ben op het moment het 2e boekje van blaauwendraad aan het lezen en wat hij in dat boekje zegt, is wat ik al besprak met mijn moeder toen ik nog maar 19 was, jaren geleden. En ik denk dat hij gelijk heeft, maar vooral voel ik in zijn boekje de zorg over de gergem! ik wilde maar dat men zich er wel iets van aantrok van predikantzijde...
Maar om op dominee Huisman terug te komen, die ene ouderling in de kerk waar ik vandaan kwam wil die preken van hem ook zo graag lezen,maar hij mag niet van de anderen en van sommige mensen uit de gemeente, hij zou forse ruzie krijgen...
Is het niet logisch dat de gergem onder vuur ligt? Laat men er lering uit trekken, laat men de hoogmoed eens afleggen, ik ben hier predikant /ouderling en ik maak uit wat hier gebeurd! Laat men teruggaan naar de bijbel en die niet naar eigen goeddunken uit het verband rukken om zo mensen met clichés om de oren te slaan, geef de mensen het evangelie terug!
Gelukkig zijn er ook nog gergems waar het wel anders is, vaak met predikanten die in veel plaatsen niet mogen komen preken... Wees er blij mee en laten we bidden voor de anderen!
In mijn huidige gemeente leer ik heel veel, maar vooral heb ik er God terug gevonden!
Cootje