Gereformeerde Gemeenten onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 nov 2003 18:30

Van harte eens met Blaauwendraad? Hebben jullie zijn boeken gelezen dan? Anders kan je dat never zeggen!

Ik ben het eens dat er kritiek op de GG mogelijk is. Ik ben het er mee eens dat de GG niet meer is als vroeger. Gisteren weer duidelijk gebleken in een oude leespreek. Manmanman, zoals dat was hoor ik het zelden meer (behalve dan bij onze oude dominee, maar ach, die werd niet door overbodige theologische ballast gehinderd en kon vrij het evangelie preken).

Maar ik ben het niet eens met Blaauwendraad (dat heb ik al gezien in de fragmenten die ik uit zijn boeken gelezen heb.)

PS. een klein stukje logica voor de liefhebbers:
Om te weten dat je het met iemand eens ben moet je alles van die persoon gelezen hebben. Om te weten of je het met iemand oneens ben hoef je maar een uitspraak te vinden die je niet met hem deelt. (Dan ben je het trouwens nog niet helemaal oneens met iemand...)

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 17 nov 2003 19:20

Gisteren 2 heerlijke preken gehoord in de GG!!! Een vriend van me verwoordde het zo toen we uit de kerk liepen: "Dat was nou echt toppie man!!" En daar sloot ik me maar bij aan. Niet de reguliere manier van uitdrukken, maar wel de juiste woorden voor een preek waarin Christus en Zijn werk centraal staat! "De weg ertoe is onderscheiden daar moeten we dan ook afblijven, moet je om Jezus te doen zijn!!!" AMEN!

Verder nog een bandje geluisterd van een preek van 30 jaar terug of zo. Ook een topper!!!! "Mijn Zoon, Mijn dochter geef me je hart." Toen zei de dominee:"Doe dat dan ook! God wil niet dat je wacht totdat hij het zal nemen! Dat Hij begint concludeer je achteraf pas!!" AMEN!

Mhg,
Pim.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 nov 2003 19:33

The_Pim schreef:Gisteren 2 heerlijke preken gehoord in de GG!!! Een vriend van me verwoordde het zo toen we uit de kerk liepen: "Dat was nou echt toppie man!!" En daar sloot ik me maar bij aan. Niet de reguliere manier van uitdrukken, maar wel de juiste woorden voor een preek waarin Christus en Zijn werk centraal staat! "De weg ertoe is onderscheiden daar moeten we dan ook afblijven, moet je om Jezus te doen zijn!!!" AMEN!

Verder nog een bandje geluisterd van een preek van 30 jaar terug of zo. Ook een topper!!!! "Mijn Zoon, Mijn dochter geef me je hart." Toen zei de dominee:"Doe dat dan ook! God wil niet dat je wacht totdat hij het zal nemen! Dat Hij begint concludeer je achteraf pas!!" AMEN!

Mhg,
Pim.

Zeker! ik ga ook niet weg bij de Ger. Gem, heb gister ook een supper mooie preek gehoord. Het was dan wel leesdienst, maar het was echt heel mooi. s'ochtens daar in tegen vondt ik dingen in voorkomen waar ik het echt niet mee eens kan zijn.

Het is niet goed om je alleen te richten op kritiek, juist de kern is heel belangrlijk, maar op zijn tijd heeft elke dominee/kerkverband kritiek nodig.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 nov 2003 20:06

mag ik vragen welke dominee dat was? Deze uitspraak komt mij nogal bekend voor.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 17 nov 2003 23:44

surfer schreef:

Dit was ds. Huisman. Echt een prachtige preek over de geschiedenis dat de Heere Jezus de storm stilt!

Mhg,
Pim.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 18 nov 2003 08:45

The_Pim schreef:
surfer schreef:

Dit was ds. Huisman. Echt een prachtige preek over de geschiedenis dat de Heere Jezus de storm stilt!

Mhg,
Pim.

Zijn catechismusverklaring is ook erg goed. Hij haalt o.a. Comrie nogal eens aan. Neem en lees!

Voda

Berichtdoor Voda » 19 nov 2003 15:07

Kaw schreef:
hijwel schreef:
Gershwin schreef:
Solus schreef:Een interessante vraag mbt tot dat "onder vuur liggen" van de GG, is of er hier forummers zijn van de GG die in hun omgeving mensen tegen komen (mede GerGemmers) die het van harte eens zijn met de aanvallers (Blaauwendraad, Hegger en Van der Zwaag). Of zijn er helemaal niet veel GGers die het met die aanvallers eens zijn? In het laatste geval betekent al die consternatie gewoon niet meer dan een storm in een glas water.

Helaas voor jou, ik ben zelf gergemmer en ben het van harte met de kritiek eens (zoals je hebt kunnen lezen).

me to

Me three...

Al ben ik geen ger. gemmer.

Enne... :? as je 20 jaar gergemmer bent geweest en je o.a. om dit soort dingen bent vertrokken, tel je dan ook nog een beetje mee voor jouw vraag ?? :?:

cootje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cootje » 20 nov 2003 19:48

Dit was ds. Huisman. Echt een prachtige preek over de geschiedenis dat de Heere Jezus de storm stilt

Deze topic heb ik vandaag zitten lezen en bovenstaande opmerking laat mij nu een reaktie geven.

Even wat feitjes over mij: 4 jaar geleden ben ik met veel verdriet en pijn uit de gergem weggegaan. Ik ben er zelf voor verhuisd, omdat er in mijn omgeving geen gelgenheid was een ander kerkverband te bezoeken.
Redenen waren:
De liefdeloosheid en kilheid van de kerkenraad vooral tov jongeren, zij stelden dat kinderen niet de verantwoording van de kerkenraad waren.
Er werden alleen preken gelezen van een selekt groepje oude of overleden predikanten.
3/4 van de predikanten mochten niet komen preken omdat ze volgens de kerkenraad niet naar de bijbel preekten, zodoende 50 van de 52 zondagen leesdienst.
Er over praten kon niet, de ouderlingen waren overtuigd van hun eigen gelijk en ook over bekeringswegen was niet te praten, als jouw ervaring anders was als het uitgestippelde paadje, was het niet echt.
heel mijn geloof hebben ze de grond ingestampt en dit deed zo'n pijn!!

Het kan ook anders, 1 van de ouderlingen was niet zo, hij gaf bijbelkring en daar hebben we de Dordtse leerregels besproken uit een boekje van de jeugdbond (die niet deugt volgens de andere oudelingen). Deze leerregels hebben mij aan het denken gezet en gaven voor mij ook de doorslag van kerk te veranderen. Want wat ik in mijn plaatselijke gemeente hoorde, was niet bijbels!
Ik ben op het moment het 2e boekje van blaauwendraad aan het lezen en wat hij in dat boekje zegt, is wat ik al besprak met mijn moeder toen ik nog maar 19 was, jaren geleden. En ik denk dat hij gelijk heeft, maar vooral voel ik in zijn boekje de zorg over de gergem! ik wilde maar dat men zich er wel iets van aantrok van predikantzijde...

Maar om op dominee Huisman terug te komen, die ene ouderling in de kerk waar ik vandaan kwam wil die preken van hem ook zo graag lezen,maar hij mag niet van de anderen en van sommige mensen uit de gemeente, hij zou forse ruzie krijgen...

Is het niet logisch dat de gergem onder vuur ligt? Laat men er lering uit trekken, laat men de hoogmoed eens afleggen, ik ben hier predikant /ouderling en ik maak uit wat hier gebeurd! Laat men teruggaan naar de bijbel en die niet naar eigen goeddunken uit het verband rukken om zo mensen met clichés om de oren te slaan, geef de mensen het evangelie terug!
Gelukkig zijn er ook nog gergems waar het wel anders is, vaak met predikanten die in veel plaatsen niet mogen komen preken... Wees er blij mee en laten we bidden voor de anderen!

In mijn huidige gemeente leer ik heel veel, maar vooral heb ik er God terug gevonden!

Cootje

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 20 nov 2003 23:33

Solus schreef:Een interessante vraag mbt tot dat "onder vuur liggen" van de GG, is of er hier forummers zijn van de GG die in hun omgeving mensen tegen komen (mede GerGemmers) die het van harte eens zijn met de aanvallers (Blaauwendraad, Hegger en Van der Zwaag). Of zijn er helemaal niet veel GGers die het met die aanvallers eens zijn? In het laatste geval betekent al die consternatie gewoon niet meer dan een storm in een glas water.

Van harte mee eens. Niet om insinuaties maar om (jammergenoeg) zelf meegemaakte situaties. Het is voor mij geen storm in een glas water.
Laatst gewijzigd door Petertje op 21 nov 2003 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 nov 2003 08:03

Solus schreef:
The_Pim schreef:
surfer schreef:

Mhg,
Pim.

Zijn catechismusverklaring is ook erg goed. Hij haalt o.a. Comrie nogal eens aan. Neem en lees!

Cooltjes! Ik heb pas een toffe dominee! Die haalt de bijbel nogal eens aan!

caprice

Berichtdoor caprice » 21 nov 2003 08:57

Kaw schreef:
Solus schreef:
The_Pim schreef:
surfer schreef:

Mhg,
Pim.

En onze dominee dan, die baseert zijn preek op een tekst(gedeelte) uit de Bijbel!

Wat zijn we weer flauw bezig. :(

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 nov 2003 09:09

caprice schreef:
Kaw schreef:
Solus schreef:
The_Pim schreef:
surfer schreef:

Mhg,
Pim.

En onze dominee dan, die baseert zijn preek op een tekst(gedeelte) uit de Bijbel!

Wat zijn we weer flauw bezig. :(

Ow, sorry. Het was maar een geintje hoor.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 23 nov 2003 15:07

cootje schreef:
Even wat feitjes over mij: 4 jaar geleden ben ik met veel verdriet en pijn uit de gergem weggegaan. Ik ben er zelf voor verhuisd, omdat er in mijn omgeving geen gelgenheid was een ander kerkverband te bezoeken.
Redenen waren:
De liefdeloosheid en kilheid van de kerkenraad vooral tov jongeren, zij stelden dat kinderen niet de verantwoording van de kerkenraad waren.
Er werden alleen preken gelezen van een selekt groepje oude of overleden predikanten.
3/4 van de predikanten mochten niet komen preken omdat ze volgens de kerkenraad niet naar de bijbel preekten, zodoende 50 van de 52 zondagen leesdienst.
Er over praten kon niet, de ouderlingen waren overtuigd van hun eigen gelijk en ook over bekeringswegen was niet te praten, als jouw ervaring anders was als het uitgestippelde paadje, was het niet echt.
heel mijn geloof hebben ze de grond ingestampt en dit deed zo'n pijn!!

Is het niet logisch dat de gergem onder vuur ligt? Laat men er lering uit trekken, laat men de hoogmoed eens afleggen, ik ben hier predikant /ouderling en ik maak uit wat hier gebeurd! Laat men teruggaan naar de bijbel en die niet naar eigen goeddunken uit het verband rukken om zo mensen met clichés om de oren te slaan, geef de mensen het evangelie terug!
Gelukkig zijn er ook nog gergems waar het wel anders is, vaak met predikanten die in veel plaatsen niet mogen komen preken... Wees er blij mee en laten we bidden voor de anderen!

In mijn huidige gemeente leer ik heel veel, maar vooral heb ik er God terug gevonden!

Cootje

Herkenbaar verhaal.

Ik wil er nog aan toevoegen dat ik de huidige generatie dominees-in-opleiding a-la-Moerkerken-concept heel zorgwekkend vind. En de 'afgestudeerden' ... helaas plukken de betrokken gemeentes de wrange vruchten.
Respect heb ik voor de kerkgangers die -ondanks de beperkingen in de gemeente- blijven en kunnen relativeren en bidden voor het behoud van hun mede-kerkgangers en vooral ook voor de dominees

Maar ............... is het goed voor jezelf te kiezen en de Gergem achter je te laten... een nieuwe gemeente te zoeken, waar recht aan God gedaan wordt?
Op een dag is het een gepasseerd station en mag je volgens mij genieten van de keuze (welke dan ook) die je MET GOD gemaakt hebt.

Laten we de Gereformeerde Gemeenten en de kerken in het algemeen niet vergeten in onze voorbede.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 17:42

Ik vind het echt heeel erg dat er zo negatief gedaan word over de ger. gem. Ook daar werkt God en heeft Hij Zijn kinderen!

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 23 nov 2003 23:21

essieee schreef:Ik vind het echt heeel erg dat er zo negatief gedaan word over de ger. gem. Ook daar werkt God en heeft Hij Zijn kinderen!

Oke, hartstikke mooi, maar dat wil niet zeggen dat je over het instituut Gereformeerde Gemeenten geen dingen naar voren mag brengen die misschien de vinger op de zere plek leggen. Als men daar alles zo goed meent te weten, zou men ook tegen een stootje moeten kunnen.

Terug naar “Archief”