Terroristische aanslag op Franse uitgever

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor mohamed » 08 jan 2015 15:02

mohamed schreef:Volgens mij wilde je weten of je je zorgen moest maken over christenextremisme en ik gaf je slechts een praktijkvoorbeeld. Als jij dat niet relevant vindt, vind ik dat ook prima. Dan weet ik direct hoe veel waarde je hecht aan antwoord op je vraag. :)

Lock&Stock schreef:Aah op die fiets, maar dat is al weer wat decennia geleden. Zover ik weet is er in de recente geschiedenis in West-Europa geen sprake geweest van christelijk extremisme.

Wat ik bedoel is dat uit de praktijk blijkt dat christenen niet overgaan tot geweld vanwege een spotprent. En of iets langer of korter geleden is, kan je me uitleggen wat daar de relevantie m.b.t. het waarheidsgehalte van is?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 jan 2015 15:05

mohamed schreef:Nou niet voor een spotprent hoor, wees gerust. ;)

Lock&Stock schreef:Maar wanneer dan wel?

Bijvoorbeeld als iemand me zijn religie wil opdringen middels geweld, of een van mijn vrienden wil doden. Of als de moslims het hier willen overnemen (of de spaghettimonster volgelingen) en willen strijden voor hun religie. In zulke situaties neem ik de wapens maar al te gaarne op en ben bereid om te sterven voor waar ik in geloof. Ik moest er ook niet aan denken dat ik geen enkele reden om te sterven had, dat lijkt me een zoutloos bestaan. ;)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 jan 2015 15:25

mohamed schreef:Wat ik bedoel is dat uit de praktijk blijkt dat christenen niet overgaan tot geweld vanwege een spotprent. En of iets langer of korter geleden is, kan je me uitleggen wat daar de relevantie m.b.t. het waarheidsgehalte van is?

Ow totaal geen relevantie mbt waarheid, maar de maatschappij verandert. Moslimextremisme in de vorm zoals we het nu kennen is ook pas van de laatste paar decennia.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 jan 2015 15:26

mohamed schreef:Bijvoorbeeld als iemand me zijn religie wil opdringen middels geweld, of een van mijn vrienden wil doden. Of als de moslims het hier willen overnemen (of de spaghettimonster volgelingen) en willen strijden voor hun religie. In zulke situaties neem ik de wapens maar al te gaarne op en ben bereid om te sterven voor waar ik in geloof. Ik moest er ook niet aan denken dat ik geen enkele reden om te sterven had, dat lijkt me een zoutloos bestaan. ;)

Duidelijk, echter is dat meer zelfverdediging. Ik zou ook de wapens oppakken als de IS aan onze grens staat te kloppen. Wat mij betreft is geweld in de situaties die jij hierboven beschrijft volkomen gerechtvaardigd.

Iemand doden om een prent of het doen van cabaret is iets totaal anders.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 08 jan 2015 15:39

Samenvattend: behalve een of andere koekwaus is hier niemand die het normaal vindt dat er mensen gedood worden om een spotprent.

Verder is het inderdaad wachten op de aanhouding van de aanslagplegers. Ik hoop dat dit zonder verder bloedvergieten kan gebeuren.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 jan 2015 15:43

Tante Pollewop schreef:Samenvattend: behalve een of andere koekwaus is hier niemand die het normaal vindt dat er mensen gedood worden om een spotprent.

Verder is het inderdaad wachten op de aanhouding van de aanslagplegers. Ik hoop dat dit zonder verder bloedvergieten kan gebeuren.

http://www.nu.nl/aanslag-parijs/3967942 ... .html?ss=1

Hier zijn de ontwikkelingen live te volgen.

antoon

Berichtdoor antoon » 08 jan 2015 16:35

Als je weet wat je geloofd en er voor kunt staan wat kan een spotprent , welke spotprent je nu deren, gewoon lachen als het origineel en goed bedacht is, nogmaals als bijbelgelovige ga je natuurlijk geen spotprent maken, voor de persoon in kwestie die nu vermoord is lag het anders, ik ga er met rede vanuit dat het geen Christen was, die mensen hebben gewoon een andere kijk op de dingen, en ik zeg het eerlijk sommige cartoons komen gewoon dichtbij de werkelijkheid.

Van hogerhand om het zo te noemen, hebben we duidelijke instructies en voorbeelden zoals met Petrus en het zwaard, de manier van prediken en mensen benaderen daarom snap ik de bla bla niet.

ook cartoons die evolutionisten maken , daar kan ik mee lachen, en dan lach ik niet om de persoon in kwestie maar om de show uitgebeeld in een cartoon

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2015 16:46

Dat geweld laakbaar is, is voor iedereen duidelijk - een koekwaus uitgezonderd. Dat is dus verder weinig interessant. Het gaat mij meer om de plek van satire in de maatschappij. Want je hoort genoeg "dat zou je niet moeten zeggen/doen/afdrukken"

Als je reacties van satiristen en humoristen leest, krijg je pas goed door hoe belangrijk satire is. Hoe belangrijk het is dat zaken aan de kaak worden gesteld en hypocrisie ontmaskerd, door de lens van humor/spot. Er is geen vrijheid zonder persvrijheid en gedachtenpolitie bestaat gelukkig ook nog steeds niet.

En soms is het onderwerp iets dat je raakt. Dat doet zeer, dat begrijp ik ook wel, want ook mijnideeën worden soms op de hak genomen. Maar er is nog geen moment geweest dat ik dacht dat ze beter niet hadden kunnen publiceren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 jan 2015 17:23

Bizar dat je mensen om het leven wilt brengen vanwege een spotprent.

Ik kan er niet zo van wakker liggen als men kwetsende dingen zegt over mijn geloof. Aan mij is het niet om een oordeel te vellen, en ik volg dan ook liever Jezus in zijn liefdevolle benadering van mensen. Dat wil niet zeggen dat ik mijn mond zou houden als iets mij kwetst. Gelukkig leven we ook in een land waarin we hebben afgesproken dat je dan naar een rechter stapt, wanneer je van mening bent dat de ander te ver gaat.
Je gaat gewoon geen geweld gebruiken. Punt. En hoe bizar sommige christenen het ook vinden, ik wil geen restricties aan de vrijheid van meningsuiting. Natuurlijk kan je je soms afvragen of je iets moet zeggen, maar dat is dan meer vanuit fatsoen. Maar dan ga je meer in de richting van het bewust grieven zitten, en niet zozeer in de hoek van de humor of satire. (en dan kan je de gang naar de rechter maken als je wilt). Als we al van tevoren allerlei topics gaan bedenken waar we het niet over kunnen of mogen hebben omdat het kwetsend zou kunnen zijn voor bepaalde mensen, dan zijn we verkeerd bezig. Dan kan je zometeen niets zeggen. Want je zou eens iemand kunnen kwetsen! Deze opstelling beschermt mij als christen ook, in mijn vrijheid om ook dingen te vinden, te menen en te zeggen! Wellicht dat mijn overtuiging voor de rabiate atheïst wel eens kwetsend zou kunnen zijn, moet ik dan mijn mond houden? Nou, liever niet dus.

Dan heb je dus ook tegengas. Ja, dan worden er dingen geroepen die kwetsend kunnen zijn. So what? Ik bid liever voor de persoon die mijn God beledigt, dan dat ik die persoon om zeep helpt. Daarmee ben ik geen haar beter in de ogen van God! Dat oordeel is niet aan mij, of aan ons.

Het grote gebod van de Liefde komt niet tot uiting in het leegschieten van een AK-47....

@Lock&Stock: De extremist Jan is gelukkig een uitzondering, maar dat is dan ook geen christen in mijn ogen. In zijn reacties heb ik nergens liefde kunnen bespeuren! Succes en sterkte vanavond met demonstreren!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2015 17:28

Jan schreef:Daar heb ik geen enkele twijfel over. Jij hebt ook geen twijfel over jouw overtuigingen las ik hierboven. Dat is heel goed. Want het is beter koud of warm te zijn dan lauw. Doe wat je doet. Spot wat je wil spotten. Bestrijd mijn gedachtegoed vanuit volle overtuiging. Maar wees nooit gematigd en halfhartig. Wees extreem.

En vooral niet liefdevol en zachtmoedig. Dat is zoooooooowwwww onbijbels.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

antoon

Berichtdoor antoon » 08 jan 2015 17:31

De extremist Jan is gelukkig een uitzondering, maar dat is dan ook geen christen in mijn ogen. In zijn reacties heb ik nergens liefde kunnen bespeuren! Succes en sterkte vanavond met demonstreren!

ook over Jan kun je niet oordelen, bij sommige personen kunnen spotprenten diep in het vlees snijden, dan zou je ook voor Jan moeten bidden dat hij erover heenkomt

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 jan 2015 17:32

Katlheen schreef:Natuurlijk kan je je soms afvragen of je iets moet zeggen, maar dat is dan meer vanuit fatsoen.

Inderdaad. Ik weet van een paar collega's dat zij relatief streng christen zijn. Net als mijn zwager, vanuit fatsoen let ik erg op mijn woorden als ik bij hun ben. Dat fatsoen gaat beide kanten op, zij kennen ook mijn overtuigingen en letten in hun uitingen daar ook op.

Katlheen schreef:Maar dan ga je meer in de richting van het bewust grieven zitten, en niet zozeer in de hoek van de humor of satire.

Ik denk dat je hiermee precies goed zit. Bewust grieven en satire zijn niet hetzelfde, als lijkt dat voor sommige mensen wellicht wel zo

Katlheen schreef:Wellicht dat mijn overtuiging voor de rabiate atheïst wel eens kwetsend zou kunnen zijn, moet ik dan mijn mond houden? Nou, liever niet dus.

Exact! Niet naar jou persoonlijk, maar in het algemeen vind ik hoe sommige gelovigen over homo's praten erg kwetsend. Maar ik zal de laatste zijn die die uitlatingen zou willen verbieden. Het is niet altijd fijn zo'n maatschappij, maar het is nog altijd beter dan het alternatief.

Katlheen schreef:@Lock&Stock: De extremist Jan is gelukkig een uitzondering, maar dat is dan ook geen christen in mijn ogen. In zijn reacties heb ik nergens liefde kunnen bespeuren! Succes en sterkte vanavond met demonstreren!

Dank!

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 08 jan 2015 17:40

Jan schreef:Daar heb ik geen enkele twijfel over. Jij hebt ook geen twijfel over jouw overtuigingen las ik hierboven. Dat is heel goed. Want het is beter koud of warm te zijn dan lauw. Doe wat je doet. Spot wat je wil spotten. Bestrijd mijn gedachtegoed vanuit volle overtuiging. Maar wees nooit gematigd en halfhartig. Wees extreem.

Marnix schreef:En vooral niet liefdevol en zachtmoedig. Dat is zoooooooowwwww onbijbels.

Vooral God niet vrezen en eren dat is ook zo onBijbels als het maar kan.
En vooral ook nooit de link naar Bijbel Teksten begrijpen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 08 jan 2015 17:45

Katlheen schreef:.....niets zeggen. Want je zou eens iemand kunnen kwetsen! Deze opstelling beschermt mij als christen ook,

Oh ben je nu weer Christen vandaag? Ik meen een tijdje terug nog iets van jou te gelezen te hebben dat je het helemaal zat was met dat Christen gedoe. Al die nare veroordelende mensen immers.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 08 jan 2015 17:48

De extremist Jan is gelukkig een uitzondering, maar dat is dan ook geen christen in mijn ogen. In zijn reacties heb ik nergens liefde kunnen bespeuren! Succes en sterkte vanavond met demonstreren!

antoon schreef:ook over Jan kun je niet oordelen, bij sommige personen kunnen spotprenten diep in het vlees snijden, dan zou je ook voor Jan moeten bidden dat hij erover heenkomt

Nee Antoon je begrijpt de dubbele moraal van modern Christendom nog niet goed. Je mag niet oordelen over zondaren die je geloof bespotten en bestrijden. Maar je mag juist wel oordelen over de mensen die daar een groot probleem mee hebben en er tegenin gaan.

Terug naar “Archief”