Vervangingstheologie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor BladeStraight » 18 okt 2014 15:10

En het woord komt niet van de Turkse plaats Laodicea? Dat zou immers veel te logisch zijn.

](*,)
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2014 15:27

Boerin schreef:Paulus ging toch ook niet ineens zeggen nadat ie bekeerd was dat ze die rotJoden maar uit moesten roeien en hun synagogen platbranden? Luther wel.
Inderdaad.
Paulus zei zelfs zijn leven ervoor over te hebben, ware het mogelijk, om zijn broeders te kunnen overreden zich tot Christus te bekeren.
Paulus' bijbelse woorden dat we vrede moeten bewaren met alle mensen werd door die hooggeprezen kerkvaders en oudvaders totaal genegeerd.(google maar eens op chrystostomus en zijn "gulden mondje")
De eerste christenen waren allemaal joden, maar nadat de apostelen waren overleden en de arme vervolgde christenen , inmiddels uit beide volkeren, vervolgd werden en gemarteld en gedood, kwam er een huwelijk met de wereld
Maar daar aan voorafgaand was het de gemeente van Smyrna , wat betekent ''lijden''.

Pergamum is de naam van de erop volgende gemeente, en betekent "huwelijk, of verheven"
Een huwelijk met de wereld en hierarchie , geestelijke stand en leken etc.
Het Roomse Rijk.Nicea.
De kerk zelf werd vervolger. In 385 had de eerste terechtstelling plaats van ketters, alleen om hun geloofswil. Dat waren de eerste slachtoffers om hun protesteren tegen de afval.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2014 15:29

Boerin schreef:The word "Laodicea", like the Church of Thyatira, is formed from two Greek words. These words are laoV, which means "people", and dikazo, which can mean either a personal opinion or a decree, i.e. a sentence, given by a judge. Therefore, we find that the word "Laodicea" can mean both "people's opinions" or "people judged"
http://www.be-ready.org/churchof.html

Laodicea was een belangrijke stad in de Lydius-vallei. Het lag 70 km. ten noorden van Filadelfia op een kruispunt van twee belangrijke hoofdwegen: die van Efeze naar het oosten en van Pergamus/Sardis naar het zuiden. De stad is gesticht door Antiochus II en genoemd naar zijn eerste vrouw: Laodice. Het was een centrum van handel en industrie. Er werden veel afgoden vereerd. De
keizercultus was daar al vroeg aanwezig. Het lag dicht bij Kolosse en Hiërapolis. Laodicea was een stad met veel miljonairs. Het bankwezen bloeide daar volop. Er was een medische faculteit, verbonden aan de tempel van Men Carou. Ze ontwikkelden medicijnen, zoals nardus voor de oren en ogenzalf. Waarschijnlijk heeft Lucas hier gestudeerd (Kol. 4:14)
Uit warmwaterbronnen bij Hiërapolis stroomde door een goot water naar Laodicea. Als het bij de stad aankwam, was het lauw. De gemeente is mogelijk gesticht vanuit Efeze door Epafras (Kol. 1:17)
Paulus heeft de gemeente waarschijnlijk nooit bezocht (Kol.2:1), maar heeft hen wel een brief geschreven, die helaas verloren is gegaan (Kol. 4:16)

In 1402 is de stad door de Turken verwoest en niet meer opgebouwd.
Van de oude stad zijn nog ruïnes van de waterleiding, de watertoren, het stadion, het gymnasium met het bad, de resten van de Syrische poort, van de stadsmuren en twee theaters over. Er woonden een groot aantal Joden, die hun bijdragen leverden in de handel en het bankwezen.

Bron Holyhome

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2014 15:33

Jan schreef:Dus ik vind het niet schokkend dat Luther sterk anti joods was. Vind ook niet dat je Luther verantwoordelijk moet maken voor wat Hitler gedaan heeft. Alsof de logica die Luther gebruikte om anti-Joods te zijn teniet gedaan is door de gaskamers... Zo van de gaskamers, en dus Jood=goed, Luther=fout.

Luther was een... hervormer, een reformator. God zij gedankt voor die man voor het goeds dat hij gedaan heeft met gevaar voor eigen leven. Dat hij daarbij elke valse leer die hij zag afkeurde is volkomen te begrijpen en goed te keuren. Ontzettend veel respect voor die man dus.

Met grote na-ijver zet Ik Mij in
voor Jeruzalem en voor Sion.
15Maar Ik ben zeer toornig+
op die zorgeloze heidenvolken.
Ík was een weinig toornig,
maar zíj hebben geholpen het erger te maken.+
16Daarom, zo zegt de HEERE:
Ik ben naar Jeruzalem teruggekeerd met barmhartigheid;
Mijn huis zal erin herbouwd worden,
spreekt de HEERE van de legermachten,
en het meetlint zal over Jeruzalem uitgespannen worden.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 18 okt 2014 16:19

Boerin schreef:Anti-Judaisme vind ik goed, maar niet anti-Joods.

Dat is vaak hetzelfde. De religie verbind de Joden.
Niet een zuiver ras van dezelfde soort mensen.

Zo komen ze niet tot bekering. Paulus ging toch ook niet ineens zeggen nadat ie bekeerd was dat ze die rotJoden maar uit moesten roeien en hun synagogen platbranden? Luther wel.
Je zegt niet: anti-moslim en anti-humanist overigens.

Ook Paulus is zeer fel tegen de Joodse leer, de joodse fabels, die van de besnijdenis.

Tit. 1 schreef:10Want er zijn ook veel opstandigen, mensen die zinloos praten en misleiders, vooral die van de besnijdenis zijn.
11Men moet hun de mond snoeren. Zij brengen hele huisgezinnen in verwarring, door te leren wat onbehoorlijk is, om schandelijke winst.
12Een van hen, hun eigen profeet, heeft gezegd: Kretenzen zijn altijd leugenaars, kwade beesten, luie buiken.
13Dit getuigenis is waar. Wijs hen daarom streng terecht, opdat zij gezond zullen zijn in het geloof,
14en zich niet zullen bezighouden met Joodse verzinsels en geboden van mensen die zich van de waarheid afkeren.

Daar gaat het dus om. De leer moet bestreden worden. Helaas is die leer vaak niet los te maken van de Jood omdat het nu eenmaal het Jood zijn karakteriseert.

Het verschil met de mensen waar Paulus mee te maken had was dat het vaak nog ging om nakomelingen van Jakob/Israel. De Joden van nu echter... zitten veel meer bekeerlingen tussen van andere volken. Zou Paulus die ook nog zien als broeders naar het vlees gezien? Dat kan niet. Het enige dat dan overblijft is de anti-Christelijke religie.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

ereunao

Berichtdoor ereunao » 18 okt 2014 19:45

citaat:
Hier ben ik het bijna helemaal mee eens. Alleen als jij het huidige Jodendom gelijk wil stellen aan het Bijbelse Israël... zijn we het volkomen oneens.
Verder is het denk ik een valse scheiding, die van kerk en Israël dus. De kerk is Israël, maar niet heel Israël is ook de kerk.

Ik stel het niet gelijk, ik stel vast de kern van Israël, de overlevenden en nakomelingen van de holocost geheel volgens de profetie weer als een natie in het beloofde land woont. Ook onder het oude Israël was veel vermengd volk Ex.12:38, maar dat doet aan dit historische feit niets af.En dan heb ik het nog niet eens over de duizenden Joden die al sinds 1880 als kolonisten bloed, zweet en tranen geofferd hebben om door het droogleggen van de moerassen het woeste land weer tot vruchtbaarheid te brengen. Of waren dat soms ook geen Joden? Maar niet-Joden die geen enkele relatie met het beloofde land hebben en het dan ook eeuwenlang woest hebben laten liggen zouden dit nooit gedaan hebben!
En wat die ‘valse scheiding’ betreft; dit is nu juist het cruciale punt in deze hele discussie. ,’ De kerk is Israël en Israël de kerk’’ dat is die door de Reformatie van Rome overgenomen kerkopvatting. De alleenzaligmakende kerk van Adam tot de jongste dag. Daarom herhaal ik hier wat ik reeds eerder schreef dat .de Gemeente een heel andere relatie met de Messias heeft dan Israël. Want zij is organisch als Hoofd en lichaam aan Hem verbonden en zal bij Zijn komst in een opstandingslichaam met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid ( Koll.3:2; 1Joh 3:2.) Maar Israël gaat dan nog met een natuurlijk, sterfelijk lichaam het messiaanse rijk in. Want het Koninkrijk is universeel en omvat hemel en aarde Matt.6:10. Alleen daarom al kan de Gemeente niet op de plaats van Israël gezet worden en ook niet omgekeerd. Maar ook de Reformatie is nooit verder gekomen dan de vraag hoe ik zalig wordt. Maar hoe God aan Zijn eer komt in het herstel van Zijn souvereine gezag over deze gevallen wereld die toch Zijn schepping blijft door de openbaring van Jezus Christus in zijn Koninklijke eer en ambt is niet van belang. ‘Daar zal God zelf wel voor zorgen’ zegt men dan .En dat is zeker waar, maar wij, en in het bijzonder de theologen, hebben ons te schamen dat wij, die vanwege de tijd van 2000 jr. christendom leraars behoorden te zijn, nooit verder gekomen zijn dan kinderen die met melk en niet met vaste spijs gevoed moeten worden .Als bewijs hiervoor herhaal ik wat ik reeds eerder schreef: ‘Ook bij Calvijn valt alle nadruk op het geestelijk karakter van Christus´s koningschap en koninkrijk. Christus´ koningschap heeft buiten de kerk bij Calvijn kennelijk geen taak. De enige keer dat hij in dit verband de cirkel wijder trekt en over de volkeren spreekt is het in deze zin dat Christus hun rechter is om de aarde te bedekken met lijken!!.(Inst.II, XV,5)’ En nu stop ik er even mee, ik vrees toch al dat het teveel ineens geweest is voor reformatorische christenen die ervan uitgaan dat ze met die 3 F.v.E de hele waarheid in huis hebben en van niemand meer iets hoeven te leren. Maar wie het niet bij kan houden staat het vrij om vragen te stellen .mvrgr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 18 okt 2014 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2014 20:13

Jan schreef:
Aan jou de vraag of je weleens heel goed hebt nagedacht waarom Luther zo anti-Joods is geworden?
Meestal hoor ik nl. gelijk een Luther=fout want Luther=anti-Joods verhaal.

Maar ik ben ook anti-Joods. En anti-Islam. En anti-humanisme. En eigenlijk ben ik anti-anti-Christus. Begrijp je?
Dus ik vind het niet schokkend dat Luther sterk anti joods was. Vind ook niet dat je Luther verantwoordelijk moet maken voor wat Hitler gedaan heeft. Alsof de logica die Luther gebruikte om anti-Joods te zijn teniet gedaan is door de gaskamers... Zo van de gaskamers, en dus Jood=goed, Luther=fout.

Luther was een... hervormer, een reformator. God zij gedankt voor die man voor het goeds dat hij gedaan heeft met gevaar voor eigen leven. Dat hij daarbij elke valse leer die hij zag afkeurde is volkomen te begrijpen en goed te keuren. Ontzettend veel respect voor die man dus.

Boerin schreef:Anti-Judaisme vind ik goed, maar niet anti-Joods. Zo komen ze niet tot bekering. Paulus ging toch ook niet ineens zeggen nadat ie bekeerd was dat ze die rotJoden maar uit moesten roeien en hun synagogen platbranden? Luther wel.
Je zegt niet: anti-moslim en anti-humanist overigens.

Jezus zei dat hun tempel vernietigd zou worden en Johannes dat wie de Zoon ongehoorzaam is het leven niet zal zien. Duidelijke taal toch? Als jij zeker weet dat het om dezelfde joden gaat dan moet jij dat ook tegen hen zeggen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 okt 2014 20:19

Jan schreef:

Het verschil met de mensen waar Paulus mee te maken had was dat het vaak nog ging om nakomelingen van Jakob/Israel. De Joden van nu echter... zitten veel meer bekeerlingen tussen van andere volken. Zou Paulus die ook nog zien als broeders naar het vlees gezien? Dat kan niet. Het enige dat dan overblijft is de anti-Christelijke religie.

Mensen als Rachab waren ook niet Joods van geboorte. God zou ze over de hele wereld verstrooien en terugbrengen en Hij weet om wie het gaat. Die brengt Hij terug.
http://www.charismanews.com/opinion/457 ... -of-israel
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2014 20:31

Zouden de verloren stammen per vliegtuig vergaderd worden in deze moderne tijden?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 okt 2014 20:43

mohamed schreef:Zouden de verloren stammen per vliegtuig vergaderd worden in deze moderne tijden?

Yep, hier nog een mooi Engels linkje erover, heb je nog wat te lezen. Ik ben dol op Engelse linkjes plaatsen.
http://www.chosenpeople.com/main/prophe ... f-prophecy
Lol ik vraag me alleen af of iemand ze ooit leest, nu ja, kan ze altijd zelf nog nalezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2014 20:48

Jan schreef:Daar gaat het dus om. De leer moet bestreden worden. Helaas is die leer vaak niet los te maken van de Jood omdat het nu eenmaal het Jood zijn karakteriseert.

Evenzo goed (of liever gezegd evenzo kwaad) is ook de christelijke cultuur, of zal ik maar gelijk zeggen het cultuurchristendom onlosmaakbaar verbonden aan het nest waaruit men komt.
Zo zie je ook hier op dit forum iedereen zich vastbijt in zijn eigen standpunten en zich zelden of nooit iets laat gezeggen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2014 20:50

mohamed schreef:Zouden de verloren stammen per vliegtuig vergaderd worden in deze moderne tijden?

Boerin schreef:Yep, hier nog een mooi Engels linkje erover, heb je nog wat te lezen. Ik ben dol op Engelse linkjes plaatsen.
http://www.chosenpeople.com/main/prophe ... f-prophecy
Lol ik vraag me alleen af of iemand ze ooit leest, nu ja, kan ze altijd zelf nog nalezen.

Dank je! Ja ik lees ze altijd want ik ben zeer leergierig! 6:)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2014 20:53

Jan schreef:Daar gaat het dus om. De leer moet bestreden worden. Helaas is die leer vaak niet los te maken van de Jood omdat het nu eenmaal het Jood zijn karakteriseert.

mealybug schreef:Evenzo goed (of liever gezegd evenzo kwaad) is ook de christelijke cultuur, of zal ik maar gelijk zeggen het cultuurchristendom onlosmaakbaar verbonden aan het nest waaruit men komt.
Zo zie je ook hier op dit forum iedereen zich vastbijt in zijn eigen standpunten en zich zelden of nooit iets laat gezeggen.

Vaak is dat inderdaad het geval. Laatst zei een familielid tegen me: ik geloof wel dat er een god bestaat. Kan je nagaan wat voor nest ik uit kom! :lol:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 okt 2014 02:46

ereunao schreef:En nu stop ik er even mee, ik vrees toch al dat het teveel ineens geweest is voor reformatorische christenen die ervan uitgaan dat ze met die 3 F.v.E de hele waarheid in huis hebben en van niemand meer iets hoeven te leren. Maar wie het niet bij kan houden staat het vrij om vragen te stellen .mvrgr: ereunao
Wat mij betreft: ga vooral verder. Hartstikke goed verwoord allemaal, ik ben het vrijwel helemaal met je eens.

Israel heeft een bedekking nl. Jezus 2 Korinthe 3, maar de heidenen hebben ook een bedekking nl. Israel Jes. 25:7.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 19 okt 2014 11:43

Hier ben ik het bijna helemaal mee eens. Alleen als jij het huidige Jodendom gelijk wil stellen aan het Bijbelse Israël... zijn we het volkomen oneens.
Verder is het denk ik een valse scheiding, die van kerk en Israël dus. De kerk is Israël, maar niet heel Israël is ook de kerk.

ereunao schreef:Ik stel het niet gelijk, ik stel vast de kern van Israël, de overlevenden en nakomelingen van de holocost geheel volgens de profetie weer als een natie in het beloofde land woont.

Jij stelt steeds de moderne Joden gelijk aan het Bijbelse Israël. Door hen Israël te noemen. Omdat ze dat zelf ook doen wil nog niet zeggen dat het ook zo is. Omdat ze op sluwe wijze het land Israël bemachtigd hebben is ook geen bewijs. Misschien zijn zij juist een synagoge van de satan. Gezien hun duivelse leerstellingen in hun talmoed, vind ik dit een voor de hand liggende mogelijkheid.

Op. 2 schreef:8En schrijf aan de engel van de gemeente in Smyrna: Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood is geweest en weer levend is geworden:
9Ik ken uw werken, verdrukking en armoede – u bent echter rijk – en Ik ken de lastering van hen die zeggen dat zij Joden zijn, maar het niet zijn; zij zijn namelijk een synagoge van de satan.

Op. 3 schreef:9Zie, Ik geef u enigen uit de synagoge van de satan, van hen die zeggen dat zij Joden zijn en het niet zijn, maar liegen. Zie, Ik zal maken dat zij komen en aan uw voeten aanbidden en erkennen dat Ik u liefheb.

Er waren en/of zijn blijkbaar mensen die zeggen Judeeers te zijn, Israel. Maar zij zijn het niet maar liegen omdat ze satan dienen.

Wie vallen er perfect onder de Bijbelse aanwijzingen? Juist, de moderne Joden en ook dat gedeelte van de Schriftgeleerden en Farizeeën die vroeger dezelfde satanische leer verkondigden waar Jezus zo hard tegenin ging door ze zelfs duivelskinderen te noemen. Die leer is door de eeuwen heen het Jodendom geworden, overleveringen van mensen die het woord van God krachteloos hebben gemaakt.

Ook onder het oude Israël was veel vermengd volk Ex.12:38, maar dat doet aan dit historische feit niets af.

Als zij zich vermengden zou het een valstrik voor hen worden die ze van het ware geloof af zou brengen. Daarom ook de harde maatregelen die we kunnen lezen in Nehemia en Ezra. De vreemde vrouwen, en de kinderen uit de gemengde huwelijken geboren, moesten weggestuurd worden.
Dat er niet-Israëlieten meetrokken met Israël wil nog niet zeggen dat ze ook huwelijken met elkaar mochten sluiten en dat ze altijd gelijke rechten hadden bijv. op het land.

En dan heb ik het nog niet eens over de duizenden Joden die al sinds 1880 als kolonisten bloed, zweet en tranen geofferd hebben om door het droogleggen van de moerassen het woeste land weer tot vruchtbaarheid te brengen. Of waren dat soms ook geen Joden? Maar niet-Joden die geen enkele relatie met het beloofde land hebben en het dan ook eeuwenlang woest hebben laten liggen zouden dit nooit gedaan hebben!

Tenzij zij juist de indruk willen wekken dat zij het ware Israël zijn en daarom door Christenen vereerd moeten worden ondanks dat zij de wegen van Gods Zoon haten en bestrijden. Vergezocht? Onderschat de satan niet... de waarheid is vaak vreemder dan de leugen. Overigens zullen heel veel Joden best denken dat zij echte Israëlieten zijn en recht hebben op dat land.

Weet je wie er van een wildernis een bloeiende economie hebben gemaakt? De vroegere Amerikanen. Zij zochten Christelijke vrijheid i.p.v. Joden die een land wilden om het Joodse geloof te cultiveren. De Amerikanen zijn enorm door God gezegend, hebben een krachtige economie opgebouwd, zendelingen de hele wereld ingezonden, een wereldmacht geworden... en nu verliezen ze alles weer omdat ze God hebben losgelaten en gelijk geworden zijn aan andere volken.

Conclusie: zoek Israël onder de Christelijke mensen en niet onder de niet-Christenen. De Bijbelse profetieën zijn veel krachtiger uit te leggen op die manier. Zijn veel logischer, veel overtuigender.
Kijk naar de mensen die de woorden van Jezus bewaard hebben en de vruchten hebben gedragen.

En wat die ‘valse scheiding’ betreft; dit is nu juist het cruciale punt in deze hele discussie. ,’ De kerk is Israël en Israël de kerk’’ dat is die door de Reformatie van Rome overgenomen kerkopvatting.

Correctie, ik zeg het net iets anders. Uit Israël is het Lichaam voortgekomen. Maar niet heel Israel vormt het Lichaam van Christus.
Als je al een scheiding wilt maken dan misschien die tussen Christus en Zijn bruid het gelovige Israël. Zijn zij beiden verenigd in één Lichaam?

De alleenzaligmakende kerk van Adam tot de jongste dag. Daarom herhaal ik hier wat ik reeds eerder schreef dat .de Gemeente een heel andere relatie met de Messias heeft dan Israël. Want zij is organisch als Hoofd en lichaam aan Hem verbonden en zal bij Zijn komst in een opstandingslichaam met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid ( Koll.3:2; 1Joh 3:2.) Maar Israël gaat dan nog met een natuurlijk, sterfelijk lichaam het messiaanse rijk in. Want het Koninkrijk is universeel en omvat hemel en aarde Matt.6:10. Alleen daarom al kan de Gemeente niet op de plaats van Israël gezet worden en ook niet omgekeerd. Maar ook de Reformatie is nooit verder gekomen dan de vraag hoe ik zalig wordt. Maar hoe God aan Zijn eer komt in het herstel van Zijn souvereine gezag over deze gevallen wereld die toch Zijn schepping blijft door de openbaring van Jezus Christus in zijn Koninklijke eer en ambt is niet van belang. ‘Daar zal God zelf wel voor zorgen’ zegt men dan .En dat is zeker waar, maar wij, en in het bijzonder de theologen, hebben ons te schamen dat wij, die vanwege de tijd van 2000 jr. christendom leraars behoorden te zijn, nooit verder gekomen zijn dan kinderen die met melk en niet met vaste spijs gevoed moeten worden .Als bewijs hiervoor herhaal ik wat ik reeds eerder schreef: ‘Ook bij Calvijn valt alle nadruk op het geestelijk karakter van Christus´s koningschap en koninkrijk. Christus´ koningschap heeft buiten de kerk bij Calvijn kennelijk geen taak. De enige keer dat hij in dit verband de cirkel wijder trekt en over de volkeren spreekt is het in deze zin dat Christus hun rechter is om de aarde te bedekken met lijken!!.(Inst.II, XV,5)’ En nu stop ik er even mee, ik vrees toch al dat het teveel ineens geweest is voor reformatorische christenen die ervan uitgaan dat ze met die 3 F.v.E de hele waarheid in huis hebben en van niemand meer iets hoeven te leren. Maar wie het niet bij kan houden staat het vrij om vragen te stellen .mvrgr: ereunao

Ik ben het met je eens dat er veel te veel aandacht is uitgegaan naar het persoonlijke reddingsverhaal ten koste van de andere onderdelen van het evangelie. Terwijl Jezus kwam om Zijn volk te verlossen. Te redden van hun zonden en ook van ziekten en ook van vijanden. Het is het evangelie van het koninkrijk.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Terug naar “Archief”